Geld & Recht alle pijlers

Overblijf/ Tussenschoolse opvang bijdrage

26-04-2011 22:37 71 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben wat informatie aan het verzamelen omtrent kinderopvang en de kosten e.d. Dit omdat ik graag een baan wil op korte termijn. Jongste is bijna 1. Daarnaast heb ik lang genoeg thuis gezeten en is het voor ons financieel niet meer haalbaar om van 1 loon te leven.

Ik heb 2 schoolgaande kinderen welke dan ook gebruik zullen moeten maken van de overblijf. Nu vraagt deze school ¤ 2,- per keer of je kan een overblijfkaart kopen voor ¤ 15,- en dan kan je kind 10 keer overblijven.

Nu lees ik net hier dat scholen helemaal geen financiële bijdrage voor de overblijf mogen vragen.

Zit onze school de ouders dan illegaal uit te melken of wat ?

Want het is toch al gauw zo'n ¤ 30,- per maand voor 2 kinderen die 20 dagen moeten overblijven.
Hier kostte het ¤ 2,75 per keer (in 2010), maar maak hier geen gebruik van. Dit is geregeld door een stichting ,dus niet door school zelf. Wel maak ik gebruik van BSO.

Toen het overblijven nog door overblijfmoeders werd gedaan kostte het maar ¤ 1,50. Het gaat hier om de overblijf tijd tussen 12.00 en 13.00 uur. Maar dit is al weer 2 of 3 jaar geleden.
quote:mamalief schreef op 26 april 2011 @ 23:01:

¤30 per maand om 20x anderhalf uur op je kinderen te passen, enorm uitmelken idd.

Schande!Jajaja, grap er maar om. Ik heb er de ballen verstand van en blijkbaar weer wat gemist in het lezen.
quote:Enn schreef op 26 april 2011 @ 22:55:

Je hoeft trouwens geen gebruik te maken van overblijfmogelijkheden hoor. Dat is een keuze voor ouders die er gebruik van willen maken.Hoe moet je het anders regelen dan als je zelf niet je kinderen kunt halen tussen de middag ?
quote:mamalief schreef op 26 april 2011 @ 23:01:

¤30 per maand om 20x anderhalf uur op je kinderen te passen, enorm uitmelken idd.

Schande!35 euro p.m. om 12 x per maand anderhalf uur op te passen (is alleen ma, di en do. dus 3 x p.w.)
quote:schouderklopje schreef op 26 april 2011 @ 23:15:

[...]

35 euro p.m. om 12 x per maand anderhalf uur op te passen (is alleen ma, di en do. dus 3 x p.w.)

Dat is (als ik goed reken) ¤1,95 per uur, vind jij daar een oppas voor buiten school?

Ik niet.
Als ik moet kiezen tussen vier fietsritjes extra of EUR 1,35 dokken, dan is die keuze snel gemaakt.

quote:maydanoz schreef op 26 april 2011 @ 22:37:

Want het is toch al gauw zo'n ¤ 30,- per maand voor 2 kinderen die 20 dagen moeten overblijven.Huh? zo weinig? Kan ik mijn hond niet brengen voor dat bedrag, heeft ie ook wat te doen tussen de middag, lekker goedkoop.
Zie QR
Om exact te zijn betaal ik (gereduceerd tarief) 2, 25 per uur. Als ik onregelmatig afneem, is het 2,75 per uur.

En uiteraard vind ik geen oppas voor dat geld. Maar dan zou er ook sprake zijn van 1 op 1 begeleiding. Nu douwen ze dertig koters in 1 hok, die ze hun boterhammen naar binnen laten prakken. En daarna worden ze alle dertig naar buiten geflikkerd. 30 x 2,50 (ik neem effe het gemiddelde voor gereduceerd en niet gereduceerd). Dan vind ik dat snel verdient voor een uurtje/anderhalf toezicht houden. 75 euro is bepaald niet wat ik verdien per uur.
Bij ons op school (ik ben zelf leerkracht in het b.o.) ben ik zelf de overblijf juf. De kinderen mogen overblijven, het hoeft niet. 27 Van de 28 kinderen in mijn klas blijven over. De bijdrage is 1 euro per keer. Wij als leerkrachten hebben hierdoor minder lang pauze (een half uur). Hier zijn alle leerkrachten bij ons op school het mee eens.

Van het overblijf geld wat wij 'verdienen' kopen wij een klimmuur, voor in de gymzaal of sparen we voor een nieuw klimrek op het plein. Dit werkt erg goed. Geen gezeur met TSO's, overblijfmoeders of kinderen die niet op school willen eten. Ideaal! En erg gezellig altijd met m'n klasje eten.
quote:moppetoet schreef op 26 april 2011 @ 23:20:

Als ik moet kiezen tussen vier fietsritjes extra of EUR 1,35 dokken, dan is die keuze snel gemaakt.

Oh, dat dan weer wel. Ik ga me toch zeker niet het leplazerus fietsen voor zo'n uurtje. Krijg bij het idee alleen al het heen en weer ervan. Nog even los van het feit dat ik dat eerst op mijn werk moet zien te verkopen.
De kids eten dus een half uur, en spelen een half uur buiten(vanaf groep 5). De kinderen die in groep 3 en 4 zitten eten een half uur en gaan een uur naar buiten.
Voor- en tussenschoolse opvang wordt hier via de school geregeld, en kost EUR 1,35. Zelf voedsel en drinken meenemen. De naschoolse opvang kan via een kinderdagverblijf ook in het schoolgebouw, maar dat lijkt me niet écht leuk.

Moppekind is heel happy op de andere NSO die drie minuten lopen is.
quote:maydanoz schreef op 26 april 2011 @ 23:10:

[...]

Hoe moet je het anders regelen dan als je zelf niet je kinderen kunt halen tussen de middag ?Dat is aan jou, jij bent de ouder. Tussenschoolse opvang is en blijft de keuze van een ouder om wel of niet te maken. Behalve bij een continuerooster.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:Koekblikje schreef op 26 april 2011 @ 23:25:

Bij ons op school (ik ben zelf leerkracht in het b.o.) ben ik zelf de overblijf juf. De kinderen mogen overblijven, het hoeft niet. 27 Van de 28 kinderen in mijn klas blijven over. De bijdrage is 1 euro per keer. Wij als leerkrachten hebben hierdoor minder lang pauze (een half uur). Hier zijn alle leerkrachten bij ons op school het mee eens.

Van het overblijf geld wat wij 'verdienen' kopen wij een klimmuur, voor in de gymzaal of sparen we voor een nieuw klimrek op het plein. Dit werkt erg goed. Geen gezeur met TSO's, overblijfmoeders of kinderen die niet op school willen eten. Ideaal! En erg gezellig altijd met m'n klasje eten.

De keuzes die een school kan maken met het 'uitmelk'geld zeg!

Tsss het moet niet gekker worden in dat onderwijs.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:Enn schreef op 26 april 2011 @ 23:31:

[...]

De keuzes die een school kan maken met het 'uitmelk'geld zeg!

Tsss het moet niet gekker worden in dat onderwijs. Haha, naja, oké, ik geef toe dat ons team uitje ook vaak erg leuk is
Overigens in mijn geval gaat het geld in een potje voor ouders en kinderen die kampen bijvoorbeeld niet kunnen betalen. Ja ik 'lever' (met liefde) ook mijn pauzes in.
Als ik verhalen hoor van collega's op andere scholen hoe het daar gaat met overblijven!! Dan ben ik heel blij met deze manier. Ik hoor vaak dat het niet goed is geregeld. Dat alle kinderen met z'n allen in één klas worden gezet, of juist naar een andere locatie. Of eten in de gymzaal of gang! Dat de overblijf 'juffen' er een potje van maken. Kinderen luisteren niet of eten hun eten niet op. Er ontstaat ruzie op het schoolplein enz.

Nu hebben wij het allemaal zelf in de hand. De kids eten lekker aan hun eigen tafel in de klas. Soms zet ik gezellig een muziekje aan. Kids laten hun trommeltje zien of het leeg is en gaan allemaal lekker naar buiten. Op het plein staan leerkrachten met pleinwacht. Er is een rooster gemaakt en iedereen komt een keer aan de beurt in de week (grote school). Tsja, dan kan het inderdaad gebeuren dat je helemaal geen 'pauze' hebt. Goed, daar kiezen we dan voor. Ik krijg in ieder geval om 1uur geen verwilderde of boze, verdrietige kinderen in mijn klas die geen leuke overblijf hebben gehad.
Hier een kleine school en dat houdt dagelijks samen eten en buitenspelen in voor mij. Zal ik nou klagen bij de arbeidsinspectie? Zal ik vragen om een BSO die de prijs opdrijft doordat betaalde krachten de pauzes over nemen? Oh ik word ook betaalt natuurlijk... niet in mijn pauzes maar hey.... mag de pret en de rust niet drukken lijkt me.

Goedkoper kan het niet lijkt me voor die 50 euro per kind per jaar. Maar uitmelken dáár staat het onderwijs echt bekend om.

@ TO. Vraag anders op school na hoe zij ouders die hun kinderen bij hen laten overblijven precies aan het uitmelken zijn. Veel succes!
Alleen bij een continuerooster mogen scholen geen verplichte bijdrage vragen (wel een vrijwillige), maar in de praktijk betalen ook die ouders meestal wel voor de overblijf. Het stomme aan de wetgeving is namelijk, dat er nergens staat wanneer er sprake is van een continuerooster. Scholen met een continuerooster die de overblijf niet willen betalen, hoeven dus alleen maar de term continuerooster uit hun reglement te schrappen. De lestijden kunnen ze gewoon aanhouden. Op die manier kan een school profiteren van de voordelen van een aaneengesloten rooster en draaien de ouders op voor de kosten (en met een dergelijk rooster is er geen tijd om thuis te eten, dus ouders moeten wel).
quote:schouderklopje schreef op 26 april 2011 @ 23:24:

Nu douwen ze dertig koters in 1 hok, die ze hun boterhammen naar binnen laten prakken. En daarna worden ze alle dertig naar buiten geflikkerd.
Ik betaal 36 euro per maand voor 2 kinderen die 3 keer per week overblijven...op hun school word het overigens verzorgd door stichting kinderopvang..
dat is waar het ongeveer op neerkomt. Er worden geen dingen ondernomen met de kinderen.
quote:schouderklopje schreef op 27 april 2011 @ 08:42:

dat is waar het ongeveer op neerkomt. Er worden geen dingen ondernomen met de kinderen.

Wat wil je ondernemen in die anderhalf uur tussen school en school dan? Mogen de kinderen dan ook even rusten en "los"?

Er wordt op ze gelet.

Er wordt onderdak, warmte en licht geboden.

Er wordt op gelet dat ze eten en drinken.

Er wordt gelet op de omgang met elkaar.

Er wordt gesust bij ruzietjes.

Er wordt eens getroost en een pleister geplakt.

Er wordt de mogelijkheid gegeven om te spelen of te rusten.

Er wordt mogelijk gemaakt dat de ouders kunnen werken, leren, shoppen, slapen, whatever.

Genoeg voor die paar euro lijkt me zo.
@TO, als je het te duur vindt en nog wat flexibel in je uren zit - misschien kun je 1x per week overblijfouder worden. Bij ons mogen dan haar/zijn kinderen goedkoper of gratis overblijven.
Bij ons kost het 1,20 per dag. De begeleiding is in handen van vrijwilligers (die een vergoeding krijgen). Prima geregeld vind ik (en mariapmeisje vind het ook leuk!)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven