Borstvoedingsvragen
donderdag 18 november 2010 om 12:29
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven
maandag 9 mei 2011 om 21:25
dankjulliewel voor jullie tips en ervaringen! Ik heb vandaag mijn eerste werkdag overleefd, met 2 keer kolven. Achteraf bleek dat zoon 2 keer had gedronken, en de hoeveelheid bleek mooi overeen te komen met wat ik had gekolfd. Ik redde het prima om thuis weer zelf te voeden, dus dat ging allemaal mooi volgens plan. Ach, het zal ook wel eens minder volgens plan verlopen, maar het begin is er! Ik blijf zeker hier meelezen met jullie ervaringen, ik herken me erg in de verhalen: ik dacht eerst, ik kijk wel even hoe lang ik het ga volhouden. Na een hoop tepelkloven en overproductie in het begin dacht ik, dan maar tot 3 maanden. En nu is hij bijna 4 maanden en ben ik zelfs aan het kolven geslagen, geeft bijna een kick, gek he?
dinsdag 10 mei 2011 om 03:01
Mag ik jullie even om raad vragen? R. dronk overdag om de 2 à 2,5 uur en 's nachts vaak eerst na 4 uur en daarna na 3 of 2 uur. Dus ik bedoel bv om 11 uur en dan om 3 uur en dan om 5 of 6 uur en dan weer rond 8/9 uur. Maar sinds nu drinkt ie iedere keer elke 2 uur 's nachts en ik trek het niet meer zo goed. Hij slaapt van 23 tot 8 zo'n beetje en ik voed dan 4 of 5 keer. Overdag slaapt hij alleen in de draagdoek en vaak ook alleen als ik loop dus dan even bijslapen is er niet bij. Maar overdag kan hij tegenwoordig makkelijk 3 uur zonder voeding. Dus waarom 's nachts niet? Ik weet dat je er niet in kan sturen maar als ik een slechte nacht heb zoals nu, dan kan ik er zo slecht tegen. Ik begin toch steeds meer te denken aan flesvoeding. Volgens mij hebben ze dan echt niet na 2 uur weer honger. En ik zit echt niet te wachten op 4 keer een fles maken per nacht, maar ik hoor dat ook nooit van anderen. Iemand tips?
dinsdag 10 mei 2011 om 07:52
Pucker rond 4 maanden is een lastige tijd, veel drinkbehoefte en te jong om bij te voeden. Kan je hem overdag meer voeden? Misschien dat hij dan 's nachts minder komt?
Er zijn er meer hier met problemen rond de 4 maanden, de bekende 4 maanden dip.
Hier dronk hij niet extra toen maar zijn gewichtscurve ging van iets onder de 0 lijn naar -1.
Er zijn er meer hier met problemen rond de 4 maanden, de bekende 4 maanden dip.
Hier dronk hij niet extra toen maar zijn gewichtscurve ging van iets onder de 0 lijn naar -1.
dinsdag 10 mei 2011 om 09:02
pucker, herkenbaar hoor! Hier ook een meisje van 4 maanden.
Overdag laat ze er meer tijd tussen en 's nachts komt ze vaker.
Volgens mij is het ook omdat ze overdag 'drukker' zijn met andere dingen (kijken, dingen pakken etc) en niet zo'n haast hebben om te drinken.. Heel lastig, maar gaat wel weer over, weet ik van mijn oudste..
Ik heb trouwens gisteren mijn eerste 'geef je nou NOG STEEDS bv'?-opmerking binnen.. Zucht, het kind is 4 maanden! Toen ik op de vraag hoe lang ik nog door ga, antwoordde dat ik dat niet wist, maar het liefst tot een jaar ofzo, werd ik heel raar aangekeken.. Mijn man vond dat ik had moeten antwoorden 'tot ze naar de middelbare school gaat '
Overdag laat ze er meer tijd tussen en 's nachts komt ze vaker.
Volgens mij is het ook omdat ze overdag 'drukker' zijn met andere dingen (kijken, dingen pakken etc) en niet zo'n haast hebben om te drinken.. Heel lastig, maar gaat wel weer over, weet ik van mijn oudste..
Ik heb trouwens gisteren mijn eerste 'geef je nou NOG STEEDS bv'?-opmerking binnen.. Zucht, het kind is 4 maanden! Toen ik op de vraag hoe lang ik nog door ga, antwoordde dat ik dat niet wist, maar het liefst tot een jaar ofzo, werd ik heel raar aangekeken.. Mijn man vond dat ik had moeten antwoorden 'tot ze naar de middelbare school gaat '
dinsdag 10 mei 2011 om 09:29
Pucker ook hier heel erg herkenbaar. Ik had vorige week precies het zelfde, overdag zat er veel tijd tussen de voedingen en 's nachts wou ze iedere 2 uur drinken. Wallen tot aan mijn knieën!
Ik ben overdag iedere 2 uur gaan aanleggen en ze wou warempel ook iedere 2 uur wel drinken waardoor ze 's nachts weer wat langer sliep. Nu na een week voed ik overdag iedere 3/4 uur en snachts 1 of 2 voedingen. Ik heb het idee dat door het vaak voeden mijn productie wat omhoog is gegaan en ze nu gewoon wat meer drinkt per keer (maar ja dat weet je natuurlijk nooit zeker want ik zie niet hoeveel ml er uit mijn borsten komt ) Succes!
Ik ben overdag iedere 2 uur gaan aanleggen en ze wou warempel ook iedere 2 uur wel drinken waardoor ze 's nachts weer wat langer sliep. Nu na een week voed ik overdag iedere 3/4 uur en snachts 1 of 2 voedingen. Ik heb het idee dat door het vaak voeden mijn productie wat omhoog is gegaan en ze nu gewoon wat meer drinkt per keer (maar ja dat weet je natuurlijk nooit zeker want ik zie niet hoeveel ml er uit mijn borsten komt ) Succes!
dinsdag 10 mei 2011 om 09:37
Wij hebben de eerste paar dagen achter de rug waarin we "voeden op verzoek" eens wat meer geïnterpreteerd hebben als voeden op ons (mijn man en mijn) verzoek, of eigenlijk vooral als ook af en toe op ons verzoek níet voeden. Zoon van tien maanden is vorige week naar zijn eigen kamer verhuisd, en nadat hij een paar dagen de tijd gekregen had om aan zijn nieuwe omgeving te wennen, hebben we ingevoerd dat zijn vader 's nachts naar hem toegaat. De eerste twee nachten nog met een fles, maar die weigerde hij resoluut. Dat hij 's nachts niet meer echt honger had, hadden we dus goed ingeschat. Zijn vader blijft nu 's nachts als hij wakker wordt bij hem en aait hem, en dan is het weer goed: kennelijk heeft hij vooral even behoefte aan contact, 's nachts. Voor mijn man is het even wat harder werken dan toen ik de nachtvoedingen deed, maar vannacht is hij in totaal een kwartier zijn bed uit geweest, dus dat valt ook erg mee, al komen er nu ik dit opgeschreven heb vast meteen tien prutnachten.
Allis, lijkt dus erg op jullie ervaring met UKje.
Allis, lijkt dus erg op jullie ervaring met UKje.
dinsdag 10 mei 2011 om 09:41
Pucker ook wij hadden een paar weken dat meneer weer s nachts wilde drinken, dat was rond de 4 maanden. Nu is hij 5 maanden en een week en slaapt hij weer meer s nachts en minder overdag.
Vraagje voor de andere meiden: mijn zoon is bijna 5, 5 maand, en ik wil komend weekend voor t eerst gaan bijvoeden. Hij is zo geinteresseerd in eten en maakt kauwbewegingen op zijn knuistje als wij aan t eten zijn. Kortom ik denk dat hij eraan toe is. Tot nu toe heeft hij een keer eerder rijstebloem gehad, maar dat vond ik geen succes met de bv (bindt niet of nauwelijks), en ik wil gaan beginnen met een peentje. Maar hoe doe ik dat nu verder, moet ik hem dan vanaf komend weekend iedere dag wat geven van fruit / groente? En zoja waar plan ik dat dan in? Wij hebben nu een schema van ongeveer: 06:30, 10:30, 14:30, 18:30, 23:00
@ Lucia, wat een gekke opmerking, die mensen zijn gewoon raar hoor. Maar ik hoor het ook vaker hoor. Mijn baas maakt soms een opmerking erover, maar zij (ja zelf ook moeder en bv gegeven) vind het geloof vooral irritant dat ik op het werk moet kolven..
Vraagje voor de andere meiden: mijn zoon is bijna 5, 5 maand, en ik wil komend weekend voor t eerst gaan bijvoeden. Hij is zo geinteresseerd in eten en maakt kauwbewegingen op zijn knuistje als wij aan t eten zijn. Kortom ik denk dat hij eraan toe is. Tot nu toe heeft hij een keer eerder rijstebloem gehad, maar dat vond ik geen succes met de bv (bindt niet of nauwelijks), en ik wil gaan beginnen met een peentje. Maar hoe doe ik dat nu verder, moet ik hem dan vanaf komend weekend iedere dag wat geven van fruit / groente? En zoja waar plan ik dat dan in? Wij hebben nu een schema van ongeveer: 06:30, 10:30, 14:30, 18:30, 23:00
@ Lucia, wat een gekke opmerking, die mensen zijn gewoon raar hoor. Maar ik hoor het ook vaker hoor. Mijn baas maakt soms een opmerking erover, maar zij (ja zelf ook moeder en bv gegeven) vind het geloof vooral irritant dat ik op het werk moet kolven..
dinsdag 10 mei 2011 om 09:42
haha wij hebben hier de prutnacht gehad. We deden nu een fles gekolfde melk na het eten, omdat Brit dan iig wist wat er in zat. Wij een hele discussie over wie de fles ging geven, ik snap wel dat ik UKje ook in slaap moet kunnen krijgen, maar zo vaak kolven op een dag (ook een werkdag) daar hou ik heel niet van. UKje pikte onze stemming op, en werd heel vaak wakker. Ik heb nog een voeding gegeven om half 11, en daarna niet meer, maar Brit is er nog vaak uit geweest om te sussen. Dan slaapt ze ook zo weer, maar je bent wel weer wakker...
Maar de avond er voor sliep ze van half 12 tot 6, dus het kan wel. Vanacht maar gewoon weer een nieuwe poging.
Miffy, hoe kijk jij aan tegen afbouwen/stoppen? Is dat al aan de orde?
Maar de avond er voor sliep ze van half 12 tot 6, dus het kan wel. Vanacht maar gewoon weer een nieuwe poging.
Miffy, hoe kijk jij aan tegen afbouwen/stoppen? Is dat al aan de orde?
dinsdag 10 mei 2011 om 09:47
esther, zoek het topic "Rapley ervaringen" oid even op. Wij toen UKje 6 maanden was, met een stronkje broccoli en een gekookt worteltje. Die ze vakkundig en in rap tempo door de kamer heeft gekeild. Als je bv wil blijven geven kun je eten het best aanbieden ná de voeding, een uurtje er tussen ongeveer. En ook het liefst als ze een beetje wakker zijn. Onmogelijke opgeave dus Ik keek gewoon of en hoe het uit kwam, en als ze lag te slapen dan maar niet. Het is gelukkig nog geen moeten.
Verwacht er niet te veel van, sommige kinderen bunkeren meteen hele peren weg, maar anderen, zoals mijn dochter, eten maanden lang bijna niks. Ja, koekjes, die gaan er wel in bij haar.
Verwacht er niet te veel van, sommige kinderen bunkeren meteen hele peren weg, maar anderen, zoals mijn dochter, eten maanden lang bijna niks. Ja, koekjes, die gaan er wel in bij haar.
dinsdag 10 mei 2011 om 09:54
Allis, de tweede helft van juli ben ik een week ver weg in het buitenland, en eigenlijk zou ik het zelf wel prima vinden om tegen die tijd zo'n beetje gestopt te zijn. Alleen ben ik er niet zo van overtuigd dat zoon dat ook een goed plan vindt Hij eet op het moment dramatisch slecht, met af en toe een uitzondering voor het avondeten. Op het kdv drinkt hij vaak ook erg belabberd, en het blijft onvoorspelbaar wanneer dat gebeurt. Omdat hij al best een klein ukkepukje is, en hij bij mij wel goed drinkt, ben ik wat huiverig om te gaan afbouwen. Over een paar weken gaan we op vakantie, en tot die tijd bouw ik zeker niks af.
Hoe is het met jouw productiedip?
Hoe is het met jouw productiedip?
dinsdag 10 mei 2011 om 10:35
@ pucker (hi!!), het ontzettend herkenbaar wat je schrijft. De eerste vier maanden had B uur of 10 een voeding dan 3 en dan 7 uur, erg fijn was die tijd Met vier maanden kwam hij ook iedere twee 's nachts (soms nog wel vaker). Overdag liet hij er soms wel 4 uur tussen. Naar mijn idee komt dit door de 4 maandendip, maar ook door de snelle ontwikkeling die hij maakte. B is nu bijna 6 maanden, en sinds iets meer dan een week, zit er weer wat meer tijd tussen de nachtvoedingen.
Nog niet zoals het voorheen was, maar met twee nachtvoedingen ben ik al erg blij
(al was afgelopen nacht weer bingo...)
Nog niet zoals het voorheen was, maar met twee nachtvoedingen ben ik al erg blij
(al was afgelopen nacht weer bingo...)
dinsdag 10 mei 2011 om 11:06
@ Pucker: Vier-maanden-dip....was hier ook een behoorlijk dip. Overdag wilde ze niet of nauwelijks drinken, duwde de borst gewoon weg (tot gillen aan toe) en dan s'nacht bijtanken.. slopend! Heb niet de illusie dat het met FV beter gaat hoor. Het al dan niet doorslapen hangt vooral af van je kindje, ongeacht wat voor voeding je geeft. Volgens mij.... Hier ook duidelijk een dip in de groeicurve rond 4mnd, volkomen normaal. Maar dat neemt niet weg dat het heel vermoeiend is. Ik legde vooral veel aan, bij elke kik. Er waren dagen bij dat ik nergens anders tijd voor had en zowat de hele dag met de tiet bloot zat maar dat zijn fases en gaat weer over! Echt waar
@ Miffy: fijn dat het redelijk lijkt te gaan door dat je man veel kan opvangen s'nachts. Hopen dat het zo blijft gaan. Maar lastig dat hij zo slecht drinkt! Zeker met deze warme dagen kan ik me voorstellen dat je eerst wil dat hij goed kan drinken voor je gaat afbouwen.
@ Allis: zo te lezen lijk je aardig op de goede weg te zitten met UKje, nu hopen dat deze trend door zet en je weer aan je nachtrust komt.
@ Esthervw: Wij zijn begonnen met Rapley toen ze 5mnd en 1wk was. Ze was er al zo mee bezig als wij zaten te eten Ze kon aardig zitten en wij hebben een stokke kinderstoel met verkleiner en deden handdoekrolletjes langs haar zij. Zo kon ze prima aan tafel zitten! We zijn begonnen met Broccoli en banaan. Groente als wij ook aan het eten waren. Ze ging meestal nog rond 17u voor een kort slaapje naar bed en dan begon ik met koken. Als ze wakker werd kon ze meteen aan tafel Fruit deed ik meestal s'middags en al vrij snel gaf ik s'morgens een broodkorst wat ze zelf al gauw om zette in een boterham. We hebben een dochter die eet als een bootwerker
@ Miffy: fijn dat het redelijk lijkt te gaan door dat je man veel kan opvangen s'nachts. Hopen dat het zo blijft gaan. Maar lastig dat hij zo slecht drinkt! Zeker met deze warme dagen kan ik me voorstellen dat je eerst wil dat hij goed kan drinken voor je gaat afbouwen.
@ Allis: zo te lezen lijk je aardig op de goede weg te zitten met UKje, nu hopen dat deze trend door zet en je weer aan je nachtrust komt.
@ Esthervw: Wij zijn begonnen met Rapley toen ze 5mnd en 1wk was. Ze was er al zo mee bezig als wij zaten te eten Ze kon aardig zitten en wij hebben een stokke kinderstoel met verkleiner en deden handdoekrolletjes langs haar zij. Zo kon ze prima aan tafel zitten! We zijn begonnen met Broccoli en banaan. Groente als wij ook aan het eten waren. Ze ging meestal nog rond 17u voor een kort slaapje naar bed en dan begon ik met koken. Als ze wakker werd kon ze meteen aan tafel Fruit deed ik meestal s'middags en al vrij snel gaf ik s'morgens een broodkorst wat ze zelf al gauw om zette in een boterham. We hebben een dochter die eet als een bootwerker
dinsdag 10 mei 2011 om 11:12
@ Zuster, wij hebben ook zo'n stoel. Goeie tip van die handdoekrolletjes. Ik denk dat we hem deze week in gebruik gaan nemen dan. Tot nu toe eet mijn zoon ook veel, ik kolf 200 ml voor hem per voeding en die slurpt ie altijd op. Soms zelfs wel 210. Nou dan gaan wij maar aan de broccoli van het weekend, kan hij gezellig mee-eten.
@ 4 maanden dip, een tijdje geleden kwam ik hier schrijven dat mijn zoon weinig was gegroeid. Idd was dat toen hij net 4 mnd was. Gisteren weer bij het CB geweest, en nu was hij maar liefst 420 gram aangekomen in 5 weken. Gaat dus prima!
@ 4 maanden dip, een tijdje geleden kwam ik hier schrijven dat mijn zoon weinig was gegroeid. Idd was dat toen hij net 4 mnd was. Gisteren weer bij het CB geweest, en nu was hij maar liefst 420 gram aangekomen in 5 weken. Gaat dus prima!
dinsdag 10 mei 2011 om 12:10
Broccoli was hier geen succes. Pompoen wel, is bij de appie in de diepvries in blokjes te koop. Verder eet meneer vooral nog veel melk maar het liefst .... Olijven, mosterd en roquefort
Zou honger in de nacht geen mamahonger zijn? Overdag heerlijk bij mama en s nachts is ze weg?
Hier is het vooral mamahonger met clusteren vanaf vier uur. Al gaat het deze week best goed *afkloppen*
Zou honger in de nacht geen mamahonger zijn? Overdag heerlijk bij mama en s nachts is ze weg?
Hier is het vooral mamahonger met clusteren vanaf vier uur. Al gaat het deze week best goed *afkloppen*
dinsdag 10 mei 2011 om 12:13
Beste dames,
Mag ik iets vragen?
Ik ben sinds zaterdag (na langzaam afbouwen) gestopt met de borstvoeding.
Gisteren, onder de douche, schrok ik me rot toen ik voelde dat de rechterborst boven de tepel over de hele breedte keihard is.
(In de zone onder de tepel zitten er ook over de hele breedte 'knikkers' (heb ik vaker gehad, maak ik me nu minder zorgen om)).
Het is net of er een schild met deuken onder de huid geplaatst is, de borst ziet er hoekig en 'gebutst' uit. Ik heb de huisartsenpost gebeld, omdat het akelig voelt (niet pijnlijk, ook niet rood, maar ook niet normaal). De arts zei dat ik me geen zorgen hoefde te maken, dus ik ben gewoon gaan slapen.
Maar het wordt niet echt minder. Het voelt anders dan stuwing. Bij stuwing voelt de borst vol, maar is wel te bewegen (bij mij dan). De borst voelt nu wat 'doods' aan...echt durf het nauwelijks aan te raken.
Heb de HA maar weer gebeld, ik kan morgenmiddag langskomen.
Kan ik voor die tijd al wat doen om de borst wat soepeler te krijgen? En is dit sowieso wel normaal? Of een bekende klacht na het stoppen met bv?
Bedankt!
Mag ik iets vragen?
Ik ben sinds zaterdag (na langzaam afbouwen) gestopt met de borstvoeding.
Gisteren, onder de douche, schrok ik me rot toen ik voelde dat de rechterborst boven de tepel over de hele breedte keihard is.
(In de zone onder de tepel zitten er ook over de hele breedte 'knikkers' (heb ik vaker gehad, maak ik me nu minder zorgen om)).
Het is net of er een schild met deuken onder de huid geplaatst is, de borst ziet er hoekig en 'gebutst' uit. Ik heb de huisartsenpost gebeld, omdat het akelig voelt (niet pijnlijk, ook niet rood, maar ook niet normaal). De arts zei dat ik me geen zorgen hoefde te maken, dus ik ben gewoon gaan slapen.
Maar het wordt niet echt minder. Het voelt anders dan stuwing. Bij stuwing voelt de borst vol, maar is wel te bewegen (bij mij dan). De borst voelt nu wat 'doods' aan...echt durf het nauwelijks aan te raken.
Heb de HA maar weer gebeld, ik kan morgenmiddag langskomen.
Kan ik voor die tijd al wat doen om de borst wat soepeler te krijgen? En is dit sowieso wel normaal? Of een bekende klacht na het stoppen met bv?
Bedankt!
dinsdag 10 mei 2011 om 13:28
toermalijn ik denk dat je een beetje last van stuwing hebt, of van een verstopping. masseren, warme/koude compressen, en als het echt erg wordt even de spanning er af kolven. Paar paracetamol er in tegen een ontsteking en evt koorts. Er zijn piletjes die je melkproductie meteen lam leggen, eventueel kun je die ook vragen aan je huisarts.
dinsdag 10 mei 2011 om 16:12
dinsdag 10 mei 2011 om 16:15