Entertainment alle pijlers

Moordvrouwen - Net5

09-05-2011 21:44 533 berichten
Alle reacties Link kopieren
In de vierdelige portretserie Moordvrouwen staan Nederlandse vrouwen centraal die iemand hebben vermoord. Elke aflevering vertelt een vrouw haar kant van het verhaal van de moord die ze heeft gepleegd en via reconstructiebeelden is te zien hoe het zover heeft kunnen komen. De reeks is gemaakt door Jessica Villerius. Zij maakte eerder indringende reportages over anorexia (Vel over probleem), eerwraak (Code Rood: Eerwraak) en de vraagtekens die er rond het verhaal van Maria Mosterd ontstonden (Het exclusieve verhaal van een loverboy).

In de eerste aflevering vertelt Willeke M. haar verhaal. In haar turbulente jeugd belandde ze op zevenjarige leeftijd in een ongekend horrorscenario. Ze spreekt over hoe ze zowel geestelijk als lichamelijk werd mishandeld door haar moeder en later door haar werd ‘verkocht’ aan pedofielen. Haar jeugd levert Willeke een levensgroot trauma op. Ze belandt van de ene gewelddadige relatie in de andere en kan de cirkel van geweld niet doorbreken.

Als haar oudste dochtertje wordt verkracht is voor Willeke de maat vol. Ze wil niet het risico lopen dat deze man haar dochter ooit weer zal aanraken en dus brengt ze hem om het leven met vele messteken. Ze krijgt hiervoor twaalf jaar gevangenisstraf. Inmiddels is Willeke weer vrij.

Lijkt mij een bijzondere serie, gaan jullie kijken?

Ieder maandag op Net5, 22:25.
Ik heb ook mijn twijfels bij het verhaal. Er zal een kern van waarheid in zitten maar ik vind het er allemaal een beetje te dik bovenop liggen.
quote:Lisbeth__Salander schreef op 10 mei 2011 @ 08:43:

Ik heb ook mijn twijfels bij het verhaal. Er zal een kern van waarheid in zitten maar ik vind het er allemaal een beetje te dik bovenop liggen.Was ook mijn gevoel, kan niet goed uitleggen waarom
Frankly my dear, I don"t give a damn
Ze vertelt het ook echt op zo'n geacteerde boek-verkoop manier. Een soort sales-praatje vind ik het.
quote:Lisbeth__Salander schreef op 10 mei 2011 @ 08:43:

Ik heb ook mijn twijfels bij het verhaal. Er zal een kern van waarheid in zitten maar ik vind het er allemaal een beetje te dik bovenop liggen.

Ik geloof echt wel dat er verschrikkelijke dingen zijn gebeurd in haar leven maar wat jij ook zegt, beetje te dik erop en te ongeloofwaardig. Rare beslissingen ook die ze in haar leven heeft gemaakt.

En ja die man vermoorden, wat heeft ze nu bereikt? Dat haar kinderen zonder moeder opgroeide.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:Mylene_Valerie schreef op 10 mei 2011 @ 09:16:

[...]

Ik geloof echt wel dat er verschrikkelijke dingen zijn gebeurd in haar leven maar wat jij ook zegt, beetje te dik erop en te ongeloofwaardig. Rare beslissingen ook die ze in haar leven heeft gemaakt.

En ja die man vermoorden, wat heeft ze nu bereikt? Dat haar kinderen zonder moeder opgroeide.Daar heb je denk ik ook de precieze reden waarom het overgrote deel van de ouders wiens kind iets aangedaan wordt niet tot moord overgaan. Iedereen roept wel altijd dingen als ' als ze aan mijn kinderen zitten, dan enz..' , maar de meeste mensen hebben op tijd de helderheid van geest om te beseffend at hun kinderen dan niet enkel met een trauma , maar ook zonder ouder(s) verder moeten.
Ik geloof haar wel en het verbaasd mij niet dat ze ondanks haar 1ste verkeerde man nogmaals kinderen bij een andere verkeerde man heeft gekregen.

Zo een vrouw heeft toch nooit een fatsoenlijke jeugd gehad dus hoe zou ze moeten weten wat normaal is?

Ook heb ik hoe verkeerd dat ook is wel begrip voor het feit dat ze dit heeft gedaan. Op het moment dat zoiets voor de 2de x met je kind gebeurd dan kun je denk ik niet rationeel meer denken.
Ik vind het een beetje een Epe verhaal. Bleek dat achteraf ook niet voor een heel groot gedeelte onwaar? Het zal me niet verbazen als er n.a.v deze docu mensen boven water komen die haar verhaal zullen weerleggen.
dubbel
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:kriebelbeest schreef op 09 mei 2011 @ 23:34:

Klein stukje over haar straf en kinderen: http://www.televizier.nl/ ... rhaal-van-een-moordenares

Ik vind dat je nooit eigen rechter mag spelen, hoe begrijpelijk misschien ook. Maar die zin dat ze niet anders konden slaat nergens op. Je kan altijd een andere keuze maken. Ze heeft iemand met voorbedachte rade vermoord. Die kinderen zijn 3x verkracht, dat is 3x teveel. Ze had veel eerder bij zichzelf te rade moeten gaan om zoiets te voorkomen. Iig na de eerste keer. Zij is zelf tekort geschoten naar haar kinderen toe.

Zeker met haar verleden had ze haar kinderen beter moeten beschermen.
quote:Sunemom schreef op 10 mei 2011 @ 09:22:

[...]

Daar heb je denk ik ook de precieze reden waarom het overgrote deel van de ouders wiens kind iets aangedaan wordt niet tot moord overgaan. Iedereen roept wel altijd dingen als ' als ze aan mijn kinderen zitten, dan enz..' , maar de meeste mensen hebben op tijd de helderheid van geest om te beseffend at hun kinderen dan niet enkel met een trauma , maar ook zonder ouder(s) verder moeten.Met je eens.
quote:perfect schreef op 10 mei 2011 @ 09:23:

Ik geloof haar wel en het verbaasd mij niet dat ze ondanks haar 1ste verkeerde man nogmaals kinderen bij een andere verkeerde man heeft gekregen.Zo een vrouw heeft toch nooit een fatsoenlijke jeugd gehad dus hoe zou ze moeten weten wat normaal is?

Ook heb ik hoe verkeerd dat ook is wel begrip voor het feit dat ze dit heeft gedaan. Op het moment dat zoiets voor de 2de x met je kind gebeurd dan kun je denk ik niet rationeel meer denken.Oh, dat verbaast mij ook niet hoor. Er zijn legio vrouiwen die vaker de verkeerde keuze maken wat relaties betreft. Het gaat mij meer om de manier waaeop ze het hele verhaal brengt. Daar klopt gewoon iets niet aan volgens mij.
quote:Mylene_Valerie schreef op 10 mei 2011 @ 09:25:

[...]

Ik vind dat je nooit eigen rechter mag spelen, hoe begrijpelijk misschien ook. Maar die zin dat ze niet anders konden slaat nergens op. Je kan altijd een andere keuze maken. Ze heeft iemand met voorbedachte rade vermoord. Die kinderen zijn 3x verkracht, dat is 3x teveel. Ze had veel eerder bij zichzelf te rade moeten gaan om zoiets te voorkomen. Iig na de eerste keer. Zij is zelf tekort geschoten naar haar kinderen toe.

Zeker met haar verleden had ze haar kinderen beter moeten beschermen.Helemaal mee eens.
Even kort want ik zit op mijn werk. Maar het verhaal (de gang van zaken) klopt wel. Ome Henk was mijn buurman en ik was er getuige van dat hij gevonden werd (door een andere buurman). Alleen jammer dat gisteren volgens mij niet bleek waarom ze na de moord alle gaspitten hadden opengedraaid..
quote:Mirjam762 schreef op 10 mei 2011 @ 09:54:

Even kort want ik zit op mijn werk. Maar het verhaal (de gang van zaken) klopt wel. Ome Henk was mijn buurman en ik was er getuige van dat hij gevonden werd (door een andere buurman). Alleen jammer dat gisteren volgens mij niet bleek waarom ze na de moord alle gaspitten hadden opengedraaid..Omdat ze niet gehandeld heeft uit noodweer of dat ze die Henk betrapte bij de daad. Nee ze was gewoon berekenend bezig en wilde de sporen uitwissen denk ik? Dat ze hoopte dat er brand uit brak en ze niet bij haar zouden uitkomen?
Godverdomme, dit is bijna té erg om je voor te stellen. Gelukkig ook maar, want dit wíl je je helemaal niet voor kunnen stellen. En hoewel het tegen de wet is om voor eigen rechter te spelen, zou ik EXACT hetzelfde doen! Het feit dat ze zoveel jaren de bak in gedraaid is en die verwekster van haar, al die mannen die over haar heen zijn gegaan, die zgn vriendjes van haar. Die kerels die zich vergrepen aan haar baby dochter en later nog eens. Die zijn er allemaal mee weg gekomen. ALLEMAAL. En zij en haar dochters hebben levenslang! Knettergestoord is deze wereld.

Deze vrouw wordt niet gehoord wordt dubbel gestraft. Ik ben niet voor kwaad met kwaad vergelden, maar er zijn grenzen, en me dunkt dat die bij deze vrouw al dubbel en dwars bereikt waren.

Mijn hart huilt voor al deze vrouwen en hun kinderen. Dat je ZO wanhopig kunt zijn dat je een moord begaat. Gek en kapot gemaakt. En dan ook nog een schop na. Heel hun leven verknalt, uitzichtloos.

Misschien zeg ik iets heel erg fouts, maar ik ben trots op deze vrouw, die het recht in eigen handen heeft genomen en wraak nam op al die kerels die haar en haar kind al die jaren hebben kapot gemaak. Dit is de wraak van een moeder. Een moeder met een hart die door vlagen van wanhoop en verdriet het eindelijk opname tegen een leven lang vol mishandeling. En toen, voor haar kinderen, haar eigen gevoel, trots en pijn opzij zette, en tot deze gruwelijke daad kwam.

Wát een leven heeft deze vrouw gehad. Een leven welke je eigenlijk geen eens een leven noemen mag.
quote:Mirjam762 schreef op 10 mei 2011 @ 09:54:

Even kort want ik zit op mijn werk. Maar het verhaal (de gang van zaken) klopt wel. Ome Henk was mijn buurman en ik was er getuige van dat hij gevonden werd (door een andere buurman). Alleen jammer dat gisteren volgens mij niet bleek waarom ze na de moord alle gaspitten hadden opengedraaid..Ja, ze heeft wel die moord gepleegd natuurlijk, dat is de discussie niet. Maar het verhaal eromheen, daar zit een luchtje aan als je het mij vraagt.
ALLES, ALLES wat haar lief was; haar eigen leven, haar kinderen, zijn haar afgenomen....Onvoorstelbaar....

En zo'n godverdommese Sytske H die haar 4 kinderen in stukken hakt en in koffers op zolder verstopt, krijgt 'maar' 12 jaar!!!!!!!!

Ziek, deze wereld. ZO ZIEK!!

Pak mij dan ook maar op, ik roep ook wel vaker dat iemand die zich vergrijpt aan mijn kinderen het zal bezuren. Ik spreek ook ( een heel klein beetje) uit ervaring.

Maar wat Willeke heeft meegemaakt, vanaf het begin van haar leven, is met geen enkele pen te beschrijven.
Ik heb het programma opgenomen en net gekeken.

Ik vond het een erg indringend en ingrijpend verhaal. Ergens geloof ik Willeke M. wel. Erwerden vroeger wel gekkere dingen met kinderen gedaan.
quote:mariamena schreef op 10 mei 2011 @ 10:07:

Godverdomme, dit is bijna té erg om je voor te stellen. Gelukkig ook maar, want dit wíl je je helemaal niet voor kunnen stellen. En hoewel het tegen de wet is om voor eigen rechter te spelen, zou ik EXACT hetzelfde doen! Het feit dat ze zoveel jaren de bak in gedraaid is en die verwekster van haar, al die mannen die over haar heen zijn gegaan, die zgn vriendjes van haar. Die kerels die zich vergrepen aan haar baby dochter en later nog eens. Die zijn er allemaal mee weg gekomen. ALLEMAAL. En zij en haar dochters hebben levenslang! Knettergestoord is deze wereld.

Deze vrouw wordt niet gehoord wordt dubbel gestraft. Ik ben niet voor kwaad met kwaad vergelden, maar er zijn grenzen, en me dunkt dat die bij deze vrouw al dubbel en dwars bereikt waren.

Mijn hart huilt voor al deze vrouwen en hun kinderen. Dat je ZO wanhopig kunt zijn dat je een moord begaat. Gek en kapot gemaakt. En dan ook nog een schop na. Heel hun leven verknalt, uitzichtloos.

Misschien zeg ik iets heel erg fouts, maar ik ben trots op deze vrouw, die het recht in eigen handen heeft genomen en wraak nam op al die kerels die haar en haar kind al die jaren hebben kapot gemaak. Dit is de wraak van een moeder. Een moeder met een hart die door vlagen van wanhoop en verdriet het eindelijk opname tegen een leven lang vol mishandeling. En toen, voor haar kinderen, haar eigen gevoel, trots en pijn opzij zette, en tot deze gruwelijke daad kwam.

Wát een leven heeft deze vrouw gehad. Een leven welke je eigenlijk geen eens een leven noemen mag.Je hoeft niet te gaan schelden hoor. En ja, ik vind het persoonlijk erg fout. Je zou een goede schrijfster zijn voor drama boeken.
quote:mariamena schreef op 10 mei 2011 @ 10:11:

ALLES, ALLES wat haar lief was; haar eigen leven, haar kinderen, zijn haar afgenomen....Onvoorstelbaar....

En zo'n godverdommese Sytske H die haar 4 kinderen in stukken hakt en in koffers op zolder verstopt, krijgt 'maar' 12 jaar!!!!!!!!

Ziek, deze wereld. ZO ZIEK!!

Pak mij dan ook maar op, ik roep ook wel vaker dat iemand die zich vergrijpt aan mijn kinderen het zal bezuren. Ik spreek ook ( een heel klein beetje) uit ervaring.

Maar wat Willeke heeft meegemaakt, vanaf het begin van haar leven, is met geen enkele pen te beschrijven.Zij krijgt ook "maar" 12 jaar. En maar 7,5 jaar gezeten. Zou een mooie wereld opleveren als we alle mensen die een misdaad hebben gepleegd zouden vermoorden. In zo'n wereld moeten we toch ook niet willen leven ! Iemand zo afslachten ben je m.i. net zo slecht.
quote:klaasje73 schreef op 10 mei 2011 @ 00:19:

Wat een tranentrekkende slechte docu was dit!

Ongeloofwaardig verhaal wat die Willeke vertelt. Maar ja, zal wel lekker verkopen zo'n zielig slachtofferverhaal en een mooie aanloop naar een boek. En dat boek moet gepromoot worden en verkocht, dus.... Die dochters hebben geen contact meer met haar. Die zouden misschien wel eens een haal ander licht op de zaak kunnen werpen.

Want die Willeke was wel een alcoholiste die haar dochters telkens weer meesleepte in risicovolle relaties.

Volgens mij ziet ze zichzelf ook nog als een soort van heldin die haar dochter heeft gewraakt. Bah.

Wat een walgelijke en zieke reactie. Omdat het een onvoorstelbaar verhaal is, geloof je het maar meteen niet? Het is ook onvoorstelbaar omdat het nogal out of the ordinary is. Maar dit is OOK de realiteit, voor sommigen, helaas. We kunnen en mogen hier onze ogen niet voor sluiten of het gewoon maar af doen als totale onzin. Omdat de meesten van ons niet een leven lang van waanzin, mishandeling en sexueel misbruik meemaken, betekend dat niet dat als iemand deze hel wel geleefd heeft, dus een leugenaar is.

Ik geloof haar wél. En niet op haar mooie blauwe ogen of omdat ze zo nodig haar boek wil verkopen. Maar omdat dit gewoon gebeurd. En omdat ik niet kan en wil geloven dat iemand zulke afschuwelijke gebeurtenissen gewoon uit zijn grote dikke duim zuigt. Ik wéét dat het soms gebeurd, maar ik zie hier geen reden om dus dit verhaal maar af te doen als onzin. Zo kan je elk afgrijselijk horror verhaal wel afdoen als een sprookje of als aandachttrekkerij. Ik zal je vertellen; ik heb ook geen heel leuk leven gehad, en ook best het een en ander meegemaakt. Als ik het zo in vogelvlucht zou vertellen, zou het ook welhaast verzonnen kunnen lijken, omdat het nogal veel is voor 1 mensen leven. Dat wil echter niet zeggen dat ik het allemaal heb lopen verzinnen of dat ik er aandacht mee wil trekken. Maar daarom hou ik wél meestal maar gewoon mijn mond. Wil er trouwens wel even bij vertellen dat mijn verhaal in nagenoeg niets op dat van Willeke lijkt en over heel andere dingen gaat en VEEL minder erg is, dat dat even duidelijk is. Maar dat ik het een pietsie begrijp dat mensen dit als leugen zien en zoeken naar mazen of naar onduidelijkheden om aan te grijpen dat het wel fake móet zijn. Dit komt omdat ik ook wel ervaren heb dat mijn verhalen to much voor een mensen leven zijn. Gewoon omdat men het niet kan voorstellen.

Dat de dochters haar moeder niet meer zien kan er alles mee te maken hebben dat ze na het oppakken van hun moeder naar een pleeggezin zijn gebracht en hun moeder 8 jaar niet hebben gezien. Ze zijn in die jaren volwassen geworden en hebben uiteraard nogal wat meegemaakt. Niet omdat mama ze er zo nodig bij wilde slepen, maar ook deels omdat mama niet beter wist. En inderdaad vaak verkeerde keuzes maakte, maar dat kwam ook omdat als je geen enkel gezond voorbeeld hebt gehad, je snel verzand in herhaling. Dat is nu eenmaal een onderzocht feit. Dat de geschiedenis zich herhaalt. Dat je bepaalde mensen aantrekt. En ik hoop met alles wat ik in me heb dat het haar dochters bespaard is gebleven voor zover dan. Dat ze zouden hebben gebroken met hun moeder is deels goed te begrijpen. Misschien zelfs wel goed ook. Niet om moeders, niet om de dochters, maar om het boekje te sluiten en verder te kunnen, om de geschiedenis te doen stoppen.

Ik lees ook uit meerdere stukken die ik erover heb kunnen vinden, dat de dochters door jeugdzorg van hot naar her zijn gesleurd, wat daar van waar is, zullen we misschien wel nooit horen.

We zullen misschien sowieso nooit het hele verhaal horen. Feit is wel dat deze mevrouw nogal verknipt is geraakt door haar verleden en het heft in eigen handen heeft genomen. Of we het daar mee eens zijn of niet, ze ís inmiddels berecht en heeft haar straf uitgezeten, wat mij betreft is het tijd voor een nieuw hoofdstuk en heeft deze mevrouw recht op een tweede leven.
Nou Lulu, dan heb ik nieuws voor je: er worden nog steeds, as we speek, vandaag de dag, misschien wel bij je in de straat, zulke afschuwelijke dingen met kinderen gedaan. Dat is echt niet iets van 'vroeger' maar helaas iets voor altijd. Zolang er mensen bestaan en dus zieke mensen bestaan zullen kinderen worden misbruikt. Daarom tien keer liever een melding doen bij een vermoeden van misbruik voor niets, dan 1 keer te laat. Laten we nu eens wat vaker onze neus in ander mans zaken steken ipv meteen als bemoeial te worden gezien. Want misschien kunnen we er wel levens mee redden, of gezinsdrama's mee voorkomen.
Willeke ziet haar dochters nu toch wel? Heeft ze in ieder geval verteld bij DWDD. Haar oudste dochter was aanvankelijk wel ontzettend boos omdat zij en haar zusje in twee aparte kindertehuizen gezet werden, en dus ook zij door hun moeders daad uit elkaar werden gehaald.

Het is verder niet aannemelijk dat zij alles nog zo in detail weet. Zeker niet omdat zij er nooit met iemand over gepraat heeft. Ik weet niet precies hoe het zit met de psychologie, maar het lijkt mij niet aannemelijk dat zij zoveel heftige dingen heeft meegemaakt en dit allemaal nog precies weet. Meestal onthoud je de meest heftige dingen (of de laatate gebeurtenissen) en vervaagt de rest naar de achtergrond.

Anyway, sneu voor haar dat ze dit mee heeft moeten maken. Ik hoop dat haar dochters er ook redelijk bovenop zijn gekomen.
quote:mariamena schreef op 10 mei 2011 @ 10:39:

Nou Lulu, dan heb ik nieuws voor je: er worden nog steeds, as we speek, vandaag de dag, misschien wel bij je in de straat, zulke afschuwelijke dingen met kinderen gedaan. Dat is echt niet iets van 'vroeger' maar helaas iets voor altijd. Zolang er mensen bestaan en dus zieke mensen bestaan zullen kinderen worden misbruikt. Daarom tien keer liever een melding doen bij een vermoeden van misbruik voor niets, dan 1 keer te laat. Laten we nu eens wat vaker onze neus in ander mans zaken steken ipv meteen als bemoeial te worden gezien. Want misschien kunnen we er wel levens mee redden, of gezinsdrama's mee voorkomen.Die vrouw heeft elke keer dat haar dochter verkracht was aangifte gedaan, wat werd er met de daders gedaan?, ja juist een tik op de vingers.
quote:Dribbel9 schreef op 10 mei 2011 @ 10:42:

Willeke ziet haar dochters nu toch wel? Heeft ze in ieder geval verteld bij DWDD. Haar oudste dochter was aanvankelijk wel ontzettend boos omdat zij en haar zusje in twee aparte kindertehuizen gezet werden, en dus ook zij door hun moeders daad uit elkaar werden gehaald.

Het is verder niet aannemelijk dat zij alles nog zo in detail weet. Zeker niet omdat zij er nooit met iemand over gepraat heeft. Ik weet niet precies hoe het zit met de psychologie, maar het lijkt mij niet aannemelijk dat zij zoveel heftige dingen heeft meegemaakt en dit allemaal nog precies weet. Meestal onthoud je de meest heftige dingen (of de laatate gebeurtenissen) en vervaagt de rest naar de achtergrond.

Anyway, sneu voor haar dat ze dit mee heeft moeten maken. Ik hoop dat haar dochters er ook redelijk bovenop zijn gekomen.Vergis je niet wat er in je geheugen opgeslagen ligt , je kan het nog zo ver weg stoppen, het komt toch een keer naar boven of je het nu wilt of niet en ik heb de indruk dat het bij haar flink naar boven is gekomen toen ze vast zat .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven