Het is bedoening en niet bedoeling
dinsdag 10 mei 2011 om 21:55
Ok een nutteloos topic maar heb het nu vanavond al drie keer ergens gelezen.
Waarom schrijven zoveel mensen toch bedoeling ipv bedoening. Bv het was een drukke bedoeling ipv bedoening. Bedoeling klopt in de context waarin het gebruikt wordt toch (bijna) nooit.
Het is niet zo erg als me moeder maar mijn nekharen gaan er wel van overeind staan.
Zo weer opgelucht en nee ik wil niks met dit topic
Waarom schrijven zoveel mensen toch bedoeling ipv bedoening. Bv het was een drukke bedoeling ipv bedoening. Bedoeling klopt in de context waarin het gebruikt wordt toch (bijna) nooit.
Het is niet zo erg als me moeder maar mijn nekharen gaan er wel van overeind staan.
Zo weer opgelucht en nee ik wil niks met dit topic
dinsdag 10 mei 2011 om 22:33
quote:_Webs_ schreef op 10 mei 2011 @ 22:17:
wiens is toch gewoon spreektaal? (weet dat wier 'netter' is en ik zal wiens in die zinnen niet snel schrijven, maar als iemand het gebruikt om naar een vrouw te verwijzen vind ik het niet vreemd klinken. Twente he, zo simpel mogelijk klinkt altijd goed )Ik zal de komende tijd eens opletten, maar volgens mij hoor ik het woord echt nooit. En wier ook niet. Of het moet over zeewier gaan. Dat dan weer wel
wiens is toch gewoon spreektaal? (weet dat wier 'netter' is en ik zal wiens in die zinnen niet snel schrijven, maar als iemand het gebruikt om naar een vrouw te verwijzen vind ik het niet vreemd klinken. Twente he, zo simpel mogelijk klinkt altijd goed )Ik zal de komende tijd eens opletten, maar volgens mij hoor ik het woord echt nooit. En wier ook niet. Of het moet over zeewier gaan. Dat dan weer wel
dinsdag 10 mei 2011 om 22:38

dinsdag 10 mei 2011 om 22:47

dinsdag 10 mei 2011 om 22:47
quote:kadushi schreef op 10 mei 2011 @ 21:59:
Ik wil ook graag een nutteloze bijdrage leveren. Het is niet ik besef me, maar ik besef. Het werkwoord zich beseffen bestaat gewoon niet. Waar halen mensen dat toch vandaan? Het lijkt wel of iedereen het zegt tegenwoordig.Komt omdat het wel 'zich realiseren' is. Ik moet ook altijd ff nadenken.
Ik wil ook graag een nutteloze bijdrage leveren. Het is niet ik besef me, maar ik besef. Het werkwoord zich beseffen bestaat gewoon niet. Waar halen mensen dat toch vandaan? Het lijkt wel of iedereen het zegt tegenwoordig.Komt omdat het wel 'zich realiseren' is. Ik moet ook altijd ff nadenken.

dinsdag 10 mei 2011 om 22:52
quote:cosmopolitan2208 schreef op 10 mei 2011 @ 22:47:
Echter aan het begin van een zin mag niet!
Even gecopypaste van taaladvies.net
Vraag
Mag echter worden gebruikt als eerste woord van de zin?
Antwoord
Ja. Op echter volgt in dat geval een pauze, in geschreven taal weergegeven door een komma.
Toelichting
De Schrijfwijzer maakt geen bezwaar tegen een zin als Echter, het komt zelden voor. In de zin die op echter volgt, treedt geen inversie op: Echter komt het zelden voor is uitgesloten. De plaatsing van echter aan het begin van een zin is niet voor iedereen aanvaardbaar; dit gebruik wordt ook wel beschouwd als een anglicisme (However,...). In de jongste druk van de ANS wordt hiertegen geen bezwaar meer gemaakt.
Echter aan het begin van een zin mag niet!
Vraag
Antwoord
Ja. Op echter volgt in dat geval een pauze, in geschreven taal weergegeven door een komma.
Toelichting
De Schrijfwijzer maakt geen bezwaar tegen een zin als Echter, het komt zelden voor. In de zin die op echter volgt, treedt geen inversie op: Echter komt het zelden voor is uitgesloten. De plaatsing van echter aan het begin van een zin is niet voor iedereen aanvaardbaar; dit gebruik wordt ook wel beschouwd als een anglicisme (However,...). In de jongste druk van de ANS wordt hiertegen geen bezwaar meer gemaakt.
dinsdag 10 mei 2011 om 22:58
quote:Primabella schreef op 10 mei 2011 @ 22:52:
[...]
Vraag
Antwoord
Toelichting
De Schrijfwijzer maakt geen bezwaar tegen een zin als Echter, het komt zelden voor. In de zin die op echter volgt, treedt geen inversie op: Echter komt het zelden voor is uitgesloten. De plaatsing van echter aan het begin van een zin is niet voor iedereen aanvaardbaar; dit gebruik wordt ook wel beschouwd als een anglicisme (However,...). In de jongste druk van de ANS wordt hiertegen geen bezwaar meer gemaakt.Kortom; het mag tegenwoordig wel?! Hm nou weer wat geleerd
[...]
Vraag
Antwoord
Toelichting
De Schrijfwijzer maakt geen bezwaar tegen een zin als Echter, het komt zelden voor. In de zin die op echter volgt, treedt geen inversie op: Echter komt het zelden voor is uitgesloten. De plaatsing van echter aan het begin van een zin is niet voor iedereen aanvaardbaar; dit gebruik wordt ook wel beschouwd als een anglicisme (However,...). In de jongste druk van de ANS wordt hiertegen geen bezwaar meer gemaakt.Kortom; het mag tegenwoordig wel?! Hm nou weer wat geleerd
dinsdag 10 mei 2011 om 22:58
Wat ik ook altijd zo grappig vind, we hebben allemaal van die logische verklaringen waarom iets zo is, bv
de politie is boos
Want politie is een eenheid,een groep, dus enkelvoudig behandelen
Engels:
The police are angry
want het zijn allemaal agenten, dus meervoud.
Is toch grappig, dat je dus linksom en rechtsom kunt praten en je vast wel een taal vindt die het met je eens is
de politie is boos
Want politie is een eenheid,een groep, dus enkelvoudig behandelen
Engels:
The police are angry
want het zijn allemaal agenten, dus meervoud.
Is toch grappig, dat je dus linksom en rechtsom kunt praten en je vast wel een taal vindt die het met je eens is
anoniem_123655 wijzigde dit bericht op 10-05-2011 23:12
Reden: donkeyshot heeft me terecht gewezen op mijn FOUT
Reden: donkeyshot heeft me terecht gewezen op mijn FOUT
% gewijzigd
dinsdag 10 mei 2011 om 23:09
Heheehe true Donkey
Ik denk trouwens dat Nederlands heel goed zijn in het zich verstaanbaar maken in het Engels.
Grammaticaal incorrect, ja, maar engelsen weten wel wat er bedoeld wordt.
Echt niet dat iemand het niet begrijpt als jij zegt
I lived in Amsterdam for 20 years now.
Het slaat nergens op (grammaticaal gezien) maar dat jij dus al 20 jaar in amsterdam woont is wel duidelijk
Ik denk trouwens dat Nederlands heel goed zijn in het zich verstaanbaar maken in het Engels.
Grammaticaal incorrect, ja, maar engelsen weten wel wat er bedoeld wordt.
Echt niet dat iemand het niet begrijpt als jij zegt
I lived in Amsterdam for 20 years now.
Het slaat nergens op (grammaticaal gezien) maar dat jij dus al 20 jaar in amsterdam woont is wel duidelijk

dinsdag 10 mei 2011 om 23:54
Tegen de meeste van de genoemde fouten kan ik wel tegen, al valt het me meestal wel op dat het fout is. Eén ding vind ik echter wel vreselijk: mits en tenzij door elkaar halen, aangezien die twee woorden het tegenovergestelde zijn. Ik heb ook een cursus gehad waarbij de docent deze door elkaar haalde, van te voren dacht ik dat ik het begreep, totdat hij zijn verhaal hield. Ik vroeg hem toen of hij met "mits" niet "tenzij" bedoelde, toen bleef hij volhouden dat dit hetzelfde betekende en dat ik dat maar in het woordenboek moest opzoeken...
woensdag 11 mei 2011 om 00:00
Ik *irriteer* mij zo vreselijk aan mensen die het woord 'irriteren' verkeerd gebruiken.
Ik erger mij daarentegen weer nooit aan mensen die zich ergens aan ergeren of een bron van ergernis voor anderen zijn, terwijl als ik een ander irriteer, ik mij daar weer niet aan erger...
Snap je het nog?
Ik erger mij daarentegen weer nooit aan mensen die zich ergens aan ergeren of een bron van ergernis voor anderen zijn, terwijl als ik een ander irriteer, ik mij daar weer niet aan erger...
Snap je het nog?
anoniem_72222 wijzigde dit bericht op 11-05-2011 12:04
Reden: daarintegen -> daarentegen.. weer wat wijzer.
Reden: daarintegen -> daarentegen.. weer wat wijzer.
% gewijzigd

woensdag 11 mei 2011 om 00:11