Vrekwaardig eten
woensdag 11 mei 2011 om 15:57
In het vrekkentopic op de geldpeiler waren we ook aan het babbelen over lekker en goedkoop eten en vooral eten met wat je nog in de voorraadkast en de vriezer hebt. Zelf maken ipv kant en klaar en zo min mogelijk eten weggooien.
Ik ben zelf noodgedwongen aan het vrekken/consuminderen maar ben ook een keukenprinses en probeer eigenlijk over het algemeen maaltijden van tussen de 1,- en 2,- euro per persoon te maken. Ik koop zelden kant en klaar en probeer zo min mogelijk eten weg te gooien.
Dit topic wil ik graag gebruiken voor het plaatsen van recepten en het aangeven wat je hebt gegeten. Maar je kunt ook aangeven wat je nog in huis hebt en vragen om ideeen zodat je geen extra boodschappen hoeft te doen.
Het zou wel leuk zijn als het een heel klein beetje culinair blijft en als je uit eigen ervaring (en niet van google) post. Niets bijzonders en eenvoudige maaltijden zijn helemaal prima (want heel lekker). Maar een boterham met gebakken ei kan iedereen verzinnen en is geen volledige maaltijd. En zakjes sate uit de diepvries van de Aldi is geen koken
Ik ben zelf noodgedwongen aan het vrekken/consuminderen maar ben ook een keukenprinses en probeer eigenlijk over het algemeen maaltijden van tussen de 1,- en 2,- euro per persoon te maken. Ik koop zelden kant en klaar en probeer zo min mogelijk eten weg te gooien.
Dit topic wil ik graag gebruiken voor het plaatsen van recepten en het aangeven wat je hebt gegeten. Maar je kunt ook aangeven wat je nog in huis hebt en vragen om ideeen zodat je geen extra boodschappen hoeft te doen.
Het zou wel leuk zijn als het een heel klein beetje culinair blijft en als je uit eigen ervaring (en niet van google) post. Niets bijzonders en eenvoudige maaltijden zijn helemaal prima (want heel lekker). Maar een boterham met gebakken ei kan iedereen verzinnen en is geen volledige maaltijd. En zakjes sate uit de diepvries van de Aldi is geen koken
woensdag 11 mei 2011 om 16:33
quote:_jessie_ schreef op 11 mei 2011 @ 16:26:
[...]
Als je een gezin hebt of voor een groep (bv studentenhuis) kookt, is koken voor 1 euro een stuk haalbaarder dan wanner je alleen woont.
Eten kán duur zijn maar je kunt echt goed eten voor weinig. Maar dagelijks maar 1 euro uitgeven aan je avondmaaltijd is inderdaad erg weinig, maar je kunt er uiteraard altijd naar streven.
Wat haalbaarder is, is grotere porties koken en een deel invriezen of in de koelkast zetten. Hoef je maar een keer al die moeite te doen en zo kun je het vlees of de groente dat in de aanbieding was gebruiken in grote verpakkingen kopen.
Met je eens. Ik woon alleen maar als ik voor 1 dag wil koken zou het niet voor 1 euro kunnen. Dus of voor mensen meer maken en invriezen of de dag erna en daarna ook nog eten. Voor 1 persoon koken is niet moeilijker maar wel voor 1 euro. Kruiden heb ik van alles in huis dus als ik in een gerecht iets nodig heb dan heb ik het meestal wel.
Tevens heeft AH wel iets leuks, budget koken, dus met een paar producten wel alle dagen anders eten. Dus met de leftovers echt iets heel anders maken. Doe ik ook zelf.
Bijv. Als ik stoofvlees eet dan eet ik het een keer met aardappelpuree, een keer als hache, of met rijst of met mihoen/pasta enz.
En dan kan je met kleine groente aanpassingen toch iets heel anders maken.
[...]
Als je een gezin hebt of voor een groep (bv studentenhuis) kookt, is koken voor 1 euro een stuk haalbaarder dan wanner je alleen woont.
Eten kán duur zijn maar je kunt echt goed eten voor weinig. Maar dagelijks maar 1 euro uitgeven aan je avondmaaltijd is inderdaad erg weinig, maar je kunt er uiteraard altijd naar streven.
Wat haalbaarder is, is grotere porties koken en een deel invriezen of in de koelkast zetten. Hoef je maar een keer al die moeite te doen en zo kun je het vlees of de groente dat in de aanbieding was gebruiken in grote verpakkingen kopen.
Met je eens. Ik woon alleen maar als ik voor 1 dag wil koken zou het niet voor 1 euro kunnen. Dus of voor mensen meer maken en invriezen of de dag erna en daarna ook nog eten. Voor 1 persoon koken is niet moeilijker maar wel voor 1 euro. Kruiden heb ik van alles in huis dus als ik in een gerecht iets nodig heb dan heb ik het meestal wel.
Tevens heeft AH wel iets leuks, budget koken, dus met een paar producten wel alle dagen anders eten. Dus met de leftovers echt iets heel anders maken. Doe ik ook zelf.
Bijv. Als ik stoofvlees eet dan eet ik het een keer met aardappelpuree, een keer als hache, of met rijst of met mihoen/pasta enz.
En dan kan je met kleine groente aanpassingen toch iets heel anders maken.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
woensdag 11 mei 2011 om 16:34
Ook lekker en voedzaam:
Kip (kluifjes of filet) aanfruiten met een ui en een zakje boemboe Ajam Paniki.
Als alles is aangefruit in blokjes gesneden aardappel en een groene puntpaprika erbij. Water erbij, lekker laten sudderen tot alles goed gaar is.
Je kan er rijst bijkoken maar het is ook lekker om te dippen met brood.
Eventueel een potje/blikje doperwten erbij in is ook lekker.
Kip (kluifjes of filet) aanfruiten met een ui en een zakje boemboe Ajam Paniki.
Als alles is aangefruit in blokjes gesneden aardappel en een groene puntpaprika erbij. Water erbij, lekker laten sudderen tot alles goed gaar is.
Je kan er rijst bijkoken maar het is ook lekker om te dippen met brood.
Eventueel een potje/blikje doperwten erbij in is ook lekker.
woensdag 11 mei 2011 om 16:35
Hiltje, ja als er maar een naam opstaat ! pfft ! Ik was laats in bas, heb je van die piramide-geitenkaassmeersel. 2,79, bij de lidl zelfde koekkie, maar dan voor 1,79. dus ik slaat daar in. Ik vind de lidl een super winkel, ruim en gewoon goede kwaliteit! Maar ja is ook duits, laat ik half duits en kwart grieks wezen en nog 15% friezin whahhhaa.
quote:Vittel schreef op 11 mei 2011 @ 16:27:[/b
Ik maak vaak witvis (gewoon de goedkope uit de diepvries) uit de oven.
Ui in ringen fruiten, beetje knoflook er door
De uienringen en de knoflook over de vis.
Dan denk ik de vis af met schijven sinaasappel, beetje witte wijn er overheen.
30 min in de oven. Rijst er naast met eventueel pepersaus en groenten.
Spot goedkoop en heel lekker.
Wel knap dat je dat voor 1 euro kan maken!
Ik maak vaak witvis (gewoon de goedkope uit de diepvries) uit de oven.
Ui in ringen fruiten, beetje knoflook er door
De uienringen en de knoflook over de vis.
Dan denk ik de vis af met schijven sinaasappel, beetje witte wijn er overheen.
30 min in de oven. Rijst er naast met eventueel pepersaus en groenten.
Spot goedkoop en heel lekker.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:girlxxx schreef op 11 mei 2011 @ 16:11:
Mijn vrekwaardig eten, bestaat veelal uit rijst met roerbak groenten of pasta's maar de meeste groente koop ik sowieso in de reclame en ik snijd het vaak zelf. Pasta kost geen drol, eigen merk haha. Ik ben maar alleen, ik geef voor mij zelf dan rond de 3 á 4 euro uit. Ik eet geen vlees, vegatarier maar soms wel een visje, ei en kaas.
Leuk topic, hiltje.
Toch niet 3 a 4 euro per maaltijd?
Want dat is echt veel!
Ik ben ook alleen, maar heb wel een vriezer en ook dus altijd 2 of 3 of zelfs 4 porties. En 1 euro is idd heel weinig maar onder de 2,- red ik met de meeste gerechten wel.
Pastasaus bijvoorbeeld is denk ik wel onder de 1,- pp als je een pan voor 4 personen maakt en de andere helft van het gehakt invriest.
-gehakt 4,- per kilo, ruim een ons en dus 0,45 cent pp.
-uien en knof, gok ik op 0,10 cent pp
-prei 0,10 cent pp
-paprika (3 voor 1 euro op markt of turkse groenteboer, niet bij de AH want daar 3 keer zo duur) 0,20 cent pp
-gepelde tomaten uit blik: 0,15 cent pp
Zout, peper en kruiden heb je wel in de keukenkast.
Is dus 1,- pp. Voor de pasta ben je ongeveer 20 cent kwijt (heb je niet eens de goedkoopste van 1,- de kilo). Kun je er nog geraspte kaas over doen.
Ben je dus echt voor 1,50 pp wel klaar.
Mijn vrekwaardig eten, bestaat veelal uit rijst met roerbak groenten of pasta's maar de meeste groente koop ik sowieso in de reclame en ik snijd het vaak zelf. Pasta kost geen drol, eigen merk haha. Ik ben maar alleen, ik geef voor mij zelf dan rond de 3 á 4 euro uit. Ik eet geen vlees, vegatarier maar soms wel een visje, ei en kaas.
Leuk topic, hiltje.
Toch niet 3 a 4 euro per maaltijd?
Want dat is echt veel!
Ik ben ook alleen, maar heb wel een vriezer en ook dus altijd 2 of 3 of zelfs 4 porties. En 1 euro is idd heel weinig maar onder de 2,- red ik met de meeste gerechten wel.
Pastasaus bijvoorbeeld is denk ik wel onder de 1,- pp als je een pan voor 4 personen maakt en de andere helft van het gehakt invriest.
-gehakt 4,- per kilo, ruim een ons en dus 0,45 cent pp.
-uien en knof, gok ik op 0,10 cent pp
-prei 0,10 cent pp
-paprika (3 voor 1 euro op markt of turkse groenteboer, niet bij de AH want daar 3 keer zo duur) 0,20 cent pp
-gepelde tomaten uit blik: 0,15 cent pp
Zout, peper en kruiden heb je wel in de keukenkast.
Is dus 1,- pp. Voor de pasta ben je ongeveer 20 cent kwijt (heb je niet eens de goedkoopste van 1,- de kilo). Kun je er nog geraspte kaas over doen.
Ben je dus echt voor 1,50 pp wel klaar.
woensdag 11 mei 2011 om 16:39
Kip Kerrie: blokjes kip aanbraden, veel kerrie erbij, even meebakken, gesneden knof en ui erbij, tomatenblokjes, scheutje ketjap en evt. wat gembersiroop afblussen met water of bouillon en lekker laten sudderen. Afmaken met een scheutje room of - als je voor light gaat bij de kerrie wat bloem meebakken en daar je saus mee maken. Evt. wat fruit (mandarijn, ananas) erdoor is lekker fris. Kip kun je ook vervangen door gekookte eieren.
Pasta pesto met eigengemaakte basicilumpesto! Voor de ingredienten even wel naar de markt. Bos basilicum (met steeltjes en al) in de keukenmachine met flinke scheut goede olijfolie, een hand geroosterde pijnboompitten, teentje knoflook en parmezaanse kaas. Daarvan een flinke lepel over je gekookte pasta: heerlijk! Dure ingrediënten maar je hebt er weinig van nodig.
Pasta carbonara: magere spekblokjes uitbakken (of pancetta), husselen met nog warme voorgekookte pasta, 2 eierdooiers erdoorheen roeren en een flinke scheut room en roeren tot er een romige saus ontstaat. Afgarneren met parmezan en verse zwarte peper.
Koude pastasalade: pasta husselen met een blikje tonijn, gesnipperd (rood) uitje, tomatenblokjes, blaadje veldsla/rucola, evt stukje paprika en wat je nog meer lekker lijkt. Evt. wat balsamicodressing erover.
Bietensalade met gesnipperd uitje en augurkje, veldsla, gekookt krieltje en makreel, husselen met een lepel yoghurt of mayo en wat verse peper.
Hiltje: post je nog even je tomaten-paprika soep???
Pasta pesto met eigengemaakte basicilumpesto! Voor de ingredienten even wel naar de markt. Bos basilicum (met steeltjes en al) in de keukenmachine met flinke scheut goede olijfolie, een hand geroosterde pijnboompitten, teentje knoflook en parmezaanse kaas. Daarvan een flinke lepel over je gekookte pasta: heerlijk! Dure ingrediënten maar je hebt er weinig van nodig.
Pasta carbonara: magere spekblokjes uitbakken (of pancetta), husselen met nog warme voorgekookte pasta, 2 eierdooiers erdoorheen roeren en een flinke scheut room en roeren tot er een romige saus ontstaat. Afgarneren met parmezan en verse zwarte peper.
Koude pastasalade: pasta husselen met een blikje tonijn, gesnipperd (rood) uitje, tomatenblokjes, blaadje veldsla/rucola, evt stukje paprika en wat je nog meer lekker lijkt. Evt. wat balsamicodressing erover.
Bietensalade met gesnipperd uitje en augurkje, veldsla, gekookt krieltje en makreel, husselen met een lepel yoghurt of mayo en wat verse peper.
Hiltje: post je nog even je tomaten-paprika soep???
woensdag 11 mei 2011 om 16:39
quote:Mylene_Valerie schreef op 11 mei 2011 @ 16:35:
[...]
Ze zegt toch niet dat het voor 1,- hoeft te zijn.
Ik vind zelf tot 2,- per maaltijd vrekwaardig.
Als je bovendien die maiskoekjes van mij eet met een tomatensalade met tomaatjes van de markt en basilicum uit je tuin dan ben je denk ik voor 60 cent pp klaar.
Kun je de dag daarna weer iets 'duurs' en zit je gemiddeld nog zuinig.
[...]
Ze zegt toch niet dat het voor 1,- hoeft te zijn.
Ik vind zelf tot 2,- per maaltijd vrekwaardig.
Als je bovendien die maiskoekjes van mij eet met een tomatensalade met tomaatjes van de markt en basilicum uit je tuin dan ben je denk ik voor 60 cent pp klaar.
Kun je de dag daarna weer iets 'duurs' en zit je gemiddeld nog zuinig.
woensdag 11 mei 2011 om 16:40
Als je vrij veel basis dingen in huis hebt kom je elke dag een heel eind.
Ook met groente enz.
In de zomer vind ik dit ook lekker:
Kropsla in reepjes, komkommer en tomaat erbij.
Voor de liefhebber een gesnipperde ui en een gekookt ei in stukjes.
Alles aanmaken met cocktailsaus.
Je bakt dan champignons met kleine stukjes gekruide kipfilet en eventueel nog een ui.
Dit gaat over de salade heen.
Is erg lekker met stokbrood of frietjes.
Vrijwel alles heb ik altijd in huis, dus heel simpel en snel gemaakt.
Je kan ook nog spekjes meebakken maar die eet ik niet.
Mijn simpele kipkerrie, man is groot liefhebber:
Kipfilet marineren in een mengsel van kerrie masala, véél sambal en chilivlokken. Even tot een marinade maken met water.
Dit sudder je gaar, nog wat water in de pan als de kip gaar is.
Komkommer in stukjes snijden, in een bakje azijn mengen met suiker en water, komkommer hier in marineren.
Is lekker met brood, gebakken aardappels, frietjes.
Rijst ook wel.
Wij eten het meestal met brood en frietjes.
Voor de vitamientjes zijn simpele sperciebonen hierbij ook lekker.
Ook met groente enz.
In de zomer vind ik dit ook lekker:
Kropsla in reepjes, komkommer en tomaat erbij.
Voor de liefhebber een gesnipperde ui en een gekookt ei in stukjes.
Alles aanmaken met cocktailsaus.
Je bakt dan champignons met kleine stukjes gekruide kipfilet en eventueel nog een ui.
Dit gaat over de salade heen.
Is erg lekker met stokbrood of frietjes.
Vrijwel alles heb ik altijd in huis, dus heel simpel en snel gemaakt.
Je kan ook nog spekjes meebakken maar die eet ik niet.
Mijn simpele kipkerrie, man is groot liefhebber:
Kipfilet marineren in een mengsel van kerrie masala, véél sambal en chilivlokken. Even tot een marinade maken met water.
Dit sudder je gaar, nog wat water in de pan als de kip gaar is.
Komkommer in stukjes snijden, in een bakje azijn mengen met suiker en water, komkommer hier in marineren.
Is lekker met brood, gebakken aardappels, frietjes.
Rijst ook wel.
Wij eten het meestal met brood en frietjes.
Voor de vitamientjes zijn simpele sperciebonen hierbij ook lekker.
woensdag 11 mei 2011 om 16:41
woensdag 11 mei 2011 om 16:45
Maar ja, ik vind het gewoon allemaal best vrij duur, terwijl ik echt op let! nem meestal het eigenmerk, maar sonms wil ik ook verwennen, en dan ben ik wat meer kwijt, ik bespaar wel op andere dingen, koopm weinig kleding en eigenlijnlijk geen make-up (houdt ik niet van) Wel veel voor mijn 2 beestjes.
woensdag 11 mei 2011 om 16:45
quote:girlxxx schreef op 11 mei 2011 @ 16:39:
...en nu ik een cavia erbij heb, kijk ik ook nog meer naar producten die zij ook mag.Nu het weer zomers weer is maak ik ook veel fruitsalades (koop alle stuks fruit dan los op de markt) en cavia's eten natuurlijk graag fruitschillen, maar ze zijn echt stapelgek op bananenschil! Misschien wist je dat ook al wel, maar die van ons werden echt hysterisch als ze er 1 kregen, zo leuk!
...en nu ik een cavia erbij heb, kijk ik ook nog meer naar producten die zij ook mag.Nu het weer zomers weer is maak ik ook veel fruitsalades (koop alle stuks fruit dan los op de markt) en cavia's eten natuurlijk graag fruitschillen, maar ze zijn echt stapelgek op bananenschil! Misschien wist je dat ook al wel, maar die van ons werden echt hysterisch als ze er 1 kregen, zo leuk!
woensdag 11 mei 2011 om 16:50
Recept even van een ander forum gekopieerd.
paprika-tomatensoep
Ingrediënten
2 koffielepel(s) Olijfolie
2 teentje(s) Knoflook
1 hele Ui
1 middelgroot/middelgrote Wortel
1 eetlepel(s) Provençaalse kruiden
3 hele Rode paprika
500 ml Bouillon, groente
800 g Tomaat, uit blik (gepeld) (is 2 blikken)
1 koffielepel(s) Kristalsuiker
1 snufje Peper
1 snufje Zout
100 g Verse roomkaas
Instructies
• Pel en snipper de ui en de knoflook. Maak de wortel schoon en hak fijn. Was de paprika's en snijd in reepjes. Verhit de olie in een hoge pan. Fruit hierin de ui en de knoflook en voeg vervolgens ook de wortel toe. Voeg al roerende de Provençaalse kruiden en de de paprikareepjes toe. Laat alles zachtjes bakken tot alle groenten zacht zijn.
• Voeg dan de bouillon, de tomaten en de suiker toe. Breng aan de kook en laat afgedekt op een middelhoog vuur ca. 25 minuten koken. Breng op smaak met peper en zout. Roer de roomkaas erdoor en pureer de soep met een staafmixer. Warm nog eventjes door.
Nog lekkerder is het als je de paprika's van te voren roostert en ontvelt.
Recept is voor 8 personen maar ik vind dat het als avondmaaltijd voor 4 personen is.
Als ik de prijs gok, uitgaande van goedkope supermarkt/markt dan kom ik op 3,- voor een hele pan. Smeer de rest van de roomkaas op een geroosterde boterham die je erbij eet en je bent weer voor onder 1,- klaar.
Ik gebruik dus de 55 cent nep-boursin.
Maar ik heb vorige keer als afwisseling ook die geitenroomkaas in zo'n driehoeksding gedaan, waar Girll het over had en er toen nog een klein blikje mais doorgedaan.
paprika-tomatensoep
Ingrediënten
2 koffielepel(s) Olijfolie
2 teentje(s) Knoflook
1 hele Ui
1 middelgroot/middelgrote Wortel
1 eetlepel(s) Provençaalse kruiden
3 hele Rode paprika
500 ml Bouillon, groente
800 g Tomaat, uit blik (gepeld) (is 2 blikken)
1 koffielepel(s) Kristalsuiker
1 snufje Peper
1 snufje Zout
100 g Verse roomkaas
Instructies
• Pel en snipper de ui en de knoflook. Maak de wortel schoon en hak fijn. Was de paprika's en snijd in reepjes. Verhit de olie in een hoge pan. Fruit hierin de ui en de knoflook en voeg vervolgens ook de wortel toe. Voeg al roerende de Provençaalse kruiden en de de paprikareepjes toe. Laat alles zachtjes bakken tot alle groenten zacht zijn.
• Voeg dan de bouillon, de tomaten en de suiker toe. Breng aan de kook en laat afgedekt op een middelhoog vuur ca. 25 minuten koken. Breng op smaak met peper en zout. Roer de roomkaas erdoor en pureer de soep met een staafmixer. Warm nog eventjes door.
Nog lekkerder is het als je de paprika's van te voren roostert en ontvelt.
Recept is voor 8 personen maar ik vind dat het als avondmaaltijd voor 4 personen is.
Als ik de prijs gok, uitgaande van goedkope supermarkt/markt dan kom ik op 3,- voor een hele pan. Smeer de rest van de roomkaas op een geroosterde boterham die je erbij eet en je bent weer voor onder 1,- klaar.
Ik gebruik dus de 55 cent nep-boursin.
Maar ik heb vorige keer als afwisseling ook die geitenroomkaas in zo'n driehoeksding gedaan, waar Girll het over had en er toen nog een klein blikje mais doorgedaan.
woensdag 11 mei 2011 om 16:52
quote:girlxxx schreef op 11 mei 2011 @ 16:37:
Mylen, jij bent volgens mij net zo met koken ? als dat ik dat ben ? lekker eten, wel opletten, maar lekker eten staat voorop, evenals gastvrijheid ! beankt voor de AH budget tips!Maar lekker eten hoeft niet duur te zijn en goedkoop eten is niet ongastvrij. En als je creatief denkt over goedkoop eten, dan heb je lekker eten. Gastvrij zijn: dat ligt meer in je aard dan in je budget eigenlijk.
Mylen, jij bent volgens mij net zo met koken ? als dat ik dat ben ? lekker eten, wel opletten, maar lekker eten staat voorop, evenals gastvrijheid ! beankt voor de AH budget tips!Maar lekker eten hoeft niet duur te zijn en goedkoop eten is niet ongastvrij. En als je creatief denkt over goedkoop eten, dan heb je lekker eten. Gastvrij zijn: dat ligt meer in je aard dan in je budget eigenlijk.
woensdag 11 mei 2011 om 16:55
quote:zoovie schreef op 11 mei 2011 @ 16:45:
[...]
Nu het weer zomers weer is maak ik ook veel fruitsalades (koop alle stuks fruit dan los op de markt) en cavia's eten natuurlijk graag fruitschillen, maar ze zijn echt stapelgek op bananenschil! Misschien wist je dat ook al wel, maar die van ons werden echt hysterisch als ze er 1 kregen, zo leuk!Wauw ! dat wist ik niet van die bananeschil, ik heb haar nu 2 weekjes maar het is m'n zorgekindje, ze is ziek, al een topic bij thuis pijlert gestart. Wat fijn te lezen, ik vind bananen lekker. en dan geeg ik haar de schil wel ! bedankt zeg !
[...]
Nu het weer zomers weer is maak ik ook veel fruitsalades (koop alle stuks fruit dan los op de markt) en cavia's eten natuurlijk graag fruitschillen, maar ze zijn echt stapelgek op bananenschil! Misschien wist je dat ook al wel, maar die van ons werden echt hysterisch als ze er 1 kregen, zo leuk!Wauw ! dat wist ik niet van die bananeschil, ik heb haar nu 2 weekjes maar het is m'n zorgekindje, ze is ziek, al een topic bij thuis pijlert gestart. Wat fijn te lezen, ik vind bananen lekker. en dan geeg ik haar de schil wel ! bedankt zeg !
woensdag 11 mei 2011 om 16:58
Jessie dat bedoel ik ook niet met mijn laatste post, maar ik kan het mij het nu permiteren natuurlijk wel binenn de lijnen 3 tot 4 euro hoor ben niet zo in het geld hahaha, ik eet natuurlijk vegatarishe, maar wil wel daarvoor aan mijn vitamines/minarale toekomen. En tsja... eten... is feest ik kijk naar alle 3 de maaltijden altijd heel erg uit hahaha, en de tussendoortjes natuurlijk ik eet graag en als iemand wil komen eten, dan maak ik het helemaal top inclusief drankje en knabbeltje is mijn ding gewoon.
anoniem_32568 wijzigde dit bericht op 11-05-2011 17:01
Reden: veel taalfouten dummy ben ik
Reden: veel taalfouten dummy ben ik
% gewijzigd
woensdag 11 mei 2011 om 17:43
Pannenkoeken bakken, hier een mengsel van roergebakken verse spinazie op leggen, stukjes feta erop, flink wat citroenpeper erover, klaar! Vegetarisch, snel, net weer even wat anders en superlekker. Je kunt er ook andere groente op doen natuurlijk, of een uitje of wat champignons toevoegen. Ik eet dit weleens als ik een restje feta of spinazie over heb.
Sowieso is mijn belangrijkste vrekkentip om creatief met restjes om te gaan. Als ik gekookte pasta over heb (te veel heb gemaakt dus) dan eet ik dit als lunch de volgende dag, ik maak er dan een pastasalade van. In een pastasalade kan bijna alles, ik heb dan een prima maaltijd vol met restjes. Ook soep maken kan goed van restjes groente (halve courgette b.v., of spinazie). Eventueel nog opleuken met uitgebakken spekjes of geroosterde pijnboompitten / hazelnoten.
Sowieso is mijn belangrijkste vrekkentip om creatief met restjes om te gaan. Als ik gekookte pasta over heb (te veel heb gemaakt dus) dan eet ik dit als lunch de volgende dag, ik maak er dan een pastasalade van. In een pastasalade kan bijna alles, ik heb dan een prima maaltijd vol met restjes. Ook soep maken kan goed van restjes groente (halve courgette b.v., of spinazie). Eventueel nog opleuken met uitgebakken spekjes of geroosterde pijnboompitten / hazelnoten.
woensdag 11 mei 2011 om 18:01
Ik doe 1x in de week boodschappen en ben dan 25euro kwijt gemiddeld, incl. shampoo toiletpapier etc en kattenvoer. Daar eet ik alle maaltijden van en drinken.
Rundvlees (gehakt,sudderlapjes,biefstuk,rosbief) kopen ik met mijn ouders 1x per jaar. Mijn oom laat elke jaar een koe slachten (biologischer kan niet en echt een goed leven gehad op zijn land) en daar betaal ik ¤3 per kilo voor ongeacht welk vlees. Dat vries ik in 1pp porties in en dus altijd in huis.
Groente, fruit, kaas en aardappelen op de markt scheelt ook erg veel! Snel in de pauze van mijn werk. Net als je kruiden en kruidenpasta's, noodles en rijst bij een toko kopen.
En met een voorraadje kan je veel varieren voor weinig geld en erop letten dat je seizoensgebonden groente en fruit eet. Zo kan elk recept en kan ik alles eten en maken zonder dat het veel geld kost.
Rundvlees (gehakt,sudderlapjes,biefstuk,rosbief) kopen ik met mijn ouders 1x per jaar. Mijn oom laat elke jaar een koe slachten (biologischer kan niet en echt een goed leven gehad op zijn land) en daar betaal ik ¤3 per kilo voor ongeacht welk vlees. Dat vries ik in 1pp porties in en dus altijd in huis.
Groente, fruit, kaas en aardappelen op de markt scheelt ook erg veel! Snel in de pauze van mijn werk. Net als je kruiden en kruidenpasta's, noodles en rijst bij een toko kopen.
En met een voorraadje kan je veel varieren voor weinig geld en erop letten dat je seizoensgebonden groente en fruit eet. Zo kan elk recept en kan ik alles eten en maken zonder dat het veel geld kost.
woensdag 11 mei 2011 om 18:19
Ik eet nu nog de 'restjes' van mijn etentje dat ik het weekend gaf.
Ik heb aubergines en die ga ik in plakjes grillen.
Ik heb korianderpesto gemaakt van een bos koriander die ik anders weg had moeten gooien en op deze manier nog 4 dagen mee ging (bos koriander, teen knof, hand pijnboompitten en olijfolie).
Turkse gehaktballetjes (zelf gemaakt uit de vriezer)
Stuk turks brood (ook uit de vriezer).
Ik heb aubergines en die ga ik in plakjes grillen.
Ik heb korianderpesto gemaakt van een bos koriander die ik anders weg had moeten gooien en op deze manier nog 4 dagen mee ging (bos koriander, teen knof, hand pijnboompitten en olijfolie).
Turkse gehaktballetjes (zelf gemaakt uit de vriezer)
Stuk turks brood (ook uit de vriezer).