superpuber

16-05-2011 23:30 85 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben echt even ten einde raad. Ben alleenstaand moeder van 3 dochters. (15,13 en 11). De middelste heeft een verstandelijke beperking, en dat is niet altijd makkelijk, maar het gaat eigenlijk over de oudste.

Het was altijd een hele lieve meid, zorgzaam, begripvol, je kon een leuk gesprek met haar hebben etc.

Maar de laatste tijd.... Ik weet dat een puber gewoon niet altijd makkelijk is, maar wat hier soms gebeurt vind ik echt te ver gaan en doet me verdriet.

Ze doet haar mond haast niet meer open, behalve als ze commentaar heeft op haar zusje van 11. En dat heeft ze bijna voortdurend, dan kan ze wel haar mond opendoen, maar verder zit ze alleen maar op haar kamer en als ze uit school is, zit ze de godganse tijd te twitteren. Ze komt nog net beneden om te eten, maar verdwijnt heel snel weer naar boven.

Ok een puber heeft een zekere mate van privacy nodig, maar wat ze me nu flikt, pik ik niet.

Ze twittert dus continu, ok tot daar aan toe, maar ze twittert hele lelijke dingen over mij, totaal respectloos, zo minderwaardig, niet normaal.

Ik ken mijn eigen dochter niet meer terug. Ik was vroeger ook gerust wel eens boos op mijn ouders, en dat besprak ik ook wel met een vriendin als ik iets niet eerlijk vond, en pubers vinden veel dingen niet eerlijk, I know.

Maar ik had wel respect voor mijn ouders, en dat mis ik hier totaal.

Weet af en toe niet wat ik moet doen, een computerverbod, maar tegenwoordig hebben ze de PC nodig voor hun huiswerk, dus een totaalverbod kan niet.

Wat zouden jullie doen?

Consequentie

Totaal aantal stemmen: 14

Lekker laten gaan (7%)
Gelimiteerde tijd op de PC (29%)
Aanspreken op haar gedrag (57%)
Als ze dit blijft doen, andere dingen verbieden (7%)
Ik denk juist dat begripvol niet werkt, als puber wil je volgens mij niet begrepen worden en al helemaal niet door je moeder
Optimist tot in de kist!
quote:namita schreef op 17 mei 2011 @ 00:00:

@kristianna

Ik heb vanavond nog tegen haar gezegd, dat het me heel veel verdriet doet. Dat ze het niet altijd eens met me hoeft te zijn, dat kinderen vaak vinden dat hun ouders stom doen of zeuren, dat kan allemaal best, maar niet lekker op internet over je moeder lopen zeiken, en even lekker arrogant en respectloos doen.

Gisteren schreef ze om 22.00 uur: ik krijg niets meer te eten hier.

Klopt ze vroeg om chips, en dat vond ik niet goed. We hadden niet eens zo vroeg gegeten, en ze mocht van mij geen chips, dat wil ze al bijna iedere dag en dat vind ik niet nodig.

Nou al die reacties natuurlijk, belachelijke moeder, dat pik je toch niet etc. Zij weer: ja toch stom als je niks mag eten. Ik wil alleen maar iets eten en dat mag niet, welke moeder weigert haar kind nou eten.

Ik had haar een appel voorgesteld, nee daar kreeg madam juist honger van.

En dat gaat maar door. Nog veel meer, maar ik wil dat niet meer op internet zetten. Geen echte scheldwoorden of zo, dat gelukkig niet, maar ik ben wel achterlijk en zo.Waarom trek jij je dit zo aan? Heb je het idee dat je geen goede moeder bent? Er komt een moment dat ze zich gaan ontworstelen en echt ieder kind doet dit. Zij ook. Zie het als haar weg zoeken in haar leven ipv een aanval op jou.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
--
anoniem_125118 wijzigde dit bericht op 19-06-2011 23:03
Reden: --
% gewijzigd
En het voorbeeld vind ik zo vriendelijk eigenlijk. Ik bedoel en zegt alleen maar dat ze geen eten krijgt! Dat valt in mijn ogen nog heel erg mee hoor.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:mika65 schreef op 17 mei 2011 @ 00:14:

Nou Boarn ze is 15. Om dan haar internetgedrag nog na te gaan, dat is echt een teken van weinig vertrouwen. Toen mijn dochter 13 was controleerde ik haar wel maar later niet meer hoor. Is toch echt een kwestie van vertrouwen. En als zij op Hyves wil zetten dat ze geen chips mag van mama nou lekker boeiendJa eens.
quote:Olifantjeinhetbos schreef op 17 mei 2011 @ 00:15:

Ik denk juist dat begripvol niet werkt, als puber wil je volgens mij niet begrepen worden en al helemaal niet door je moeder

Snap wel wat je bedoelt, maar je kunt ook niet altijd maar tegenwerken, want dat werkt al helemaal averechts bij een puber.

Ik probeer het hier zo gezellig mogelijk te laten verlopen, en als ze bv veel huiswerk heeft en haar zusjes lopen bv een beetje herrie te maken, dan probeer ik wel begrip voor haar te laten opbrengen bij haar zusjes.

Ze had een tijdje geleden mot met de buurjongen, omdat hij altijd net harde (maar dan ook echt keiharde) muziek opzette, als zij net moest leren. Ondanks dat ik eigenlijk vond dat die jongen zo af en toe ook even zijn muziek op stand 10 moest kunnen draaien (wat maakt dat kwartiertje nou uit), kon ik me haar frustratie ook wel indenken. En ondanks dat ik haar vertelde wat ik eigenlijk vond, probeerde ik wel met haar een oplossing te vinden, want ze kwam er wel mee bij mij. Dus ze verwachtte wel begrip van mij. Dat bedoel ik dus.
quote:namita schreef op 16 mei 2011 @ 23:50:

Ik doe alles voor haar, ik heb het altijd in conflicten tussen haar en haar vader en zijn vriendin voor haar opgenomen. We hadden altijd een leuk contact. Maar nu..... heb er veel verdriet van.

Zou het kunnen zijn dat jij de "veilige" persoon bent in haar leven en dat ze daarom juist zo op jou "pikt".

Ik zeg weleens uit gekkigheid tegen mijn partner "wees blij dat ik zo tekeer ga tegen jou, betekent dat ik mij veilig bij jou voel" (nou wat een eer he )
Optimist tot in de kist!
quote:lolove89 schreef op 17 mei 2011 @ 00:20:

hoe praat je over haar vader tegen haar?

"maar ze twittert hele lelijke dingen over mij, totaal respectloos, zo minderwaardig, niet normaal."

dat is heel wat anders dan boos zijn dat je vroeg thuis moet zijn.

een puber wordt niet vanzelf zo.

Je kunt beter vragen hoe ze over haar vader tegen mij praat. Zij heeft steeds conflicten met hem, en dat ventileert ze naar mij, en daar probeer ik een tussenweg in te vinden.

Jij doet net alsof ik haar zo maak, (een puber wordt niet vanzelf zo)
Namita dat "begrip" wat jij voor haar hebt kun je toch niet terug verwachten. Zij is een puber! Weet je nog hoe jij was als puber. Dan gooi je je kont tegen de krib. Alles wat ouders zeggen is verkeerd. Als ouders zeggen links te gaan gaat zij rechts. Trek het je niet zo aan. En als je dat wel doet krijg je veel problemen in je huis.
quote:Olifantjeinhetbos schreef op 17 mei 2011 @ 00:24:

[...]

Zou het kunnen zijn dat jij de "veilige" persoon bent in haar leven en dat ze daarom juist zo op jou "pikt".

Ik zeg weleens uit gekkigheid tegen mijn partner "wees blij dat ik zo tekeer ga tegen jou, betekent dat ik mij veilig bij jou voel" (nou wat een eer he )

Dat zou natuurlijk heel goed kunnen, en ik weet ook dat het vaak zo werkt. En natuurlijk mag ze zich thuis afzetten tegen mij, dat hoort erbij.

Maar dat doet ze dan maar hier thuis, zonder allerlei dingen op twitter te zetten.

Ik zit ook op 2 sociale netwerken, maar ik ga toch ook niet tegenover mijn vrienden op internet allerlei vervelende dingen over mijn kinderen zeggen.

En ja het is een puber, helemaal prima, maar er zijn wel grenzen.

Ik ben idd ook puber geweest, maar mijn ouders pikten ook niet alles.
Mika: eens! Dat is wat ik bedoel. Pubers willen misschien praktische hulp (zoals het oplossen vh "conflict" met de buurjongen of met haar vader). Maar begrip voor hoe zij zich voelt of nog moeilijker hoe jij je voelt is nog een flinke stap te ver.
Optimist tot in de kist!
Euh TO jullie zijn niet gelijkwaardig in jullie relatie. Je zegt dat ze wel begrip verwacht en het niet terug krijgt. Of lees ik het nu verkeerd? Ik zou denk ik snel dat idee loslaten jij bent haar moeder en jij hebt haar te begrijpen maar andersom natuurlijk niet.

Ze is een puber!
quote:Olifantjeinhetbos schreef op 17 mei 2011 @ 00:28:

Mika: eens! Dat is wat ik bedoel. Pubers willen misschien praktische hulp (zoals het oplossen vh "conflict" met de buurjongen of met haar vader). Maar begrip voor hoe zij zich voelt of nog moeilijker hoe jij je voelt is nog een flinke stap te ver.Nogal
Ow Mika.... ik ben weg hier.. ik kak steeds achter je aan !
Maar 't is toch logisch dat ze zich afzet tegenover jou naar haar vriendinnen. Niet leuk hoor, absoluut niet! Kan mij jouw gevoelens heel goed voorstellen maar jouw dochter kan dat niet, die kan zich nog niet inleven in jouw gevoelens. Die wil trappen, en klagen met haar vriendinnen.

Ik klaag ook niet tegen mijn kinderen over mijn "rol" als ouder daarvoor ga ik ook naar een vriendin of naar het forum , eigenlijk hetzelfde dus....Ze zoekt een klankbord.
Optimist tot in de kist!
@Enn en @Mika

Dus als jullie kinderen (zouden) hebben, mogen die alles over jullie zomaar tegen iedereen zeggen. Alleen maar omdat ze puber zijn?
Mag ik antwoorden (tenslotte heb ik er een paar)....

Het gaat niet om wat ze mag zeggen of niet het gaat erom hoe jij ermee omgaat. Tuurlijk mogen ze niet zomaar alles zeggen maar als je je alles(zoals het voorbeeld vd chips) aan trekt dan maak je het jezelf als moeder zo vreselijk moeilijk.

Maar ik snap het wel hoor. Als je er midden inzit is het verdraaid lastig.
Optimist tot in de kist!
quote:mika65 schreef op 17 mei 2011 @ 00:26:

Namita dat "begrip" wat jij voor haar hebt kun je toch niet terug verwachten. Zij is een puber! Weet je nog hoe jij was als puber. Dan gooi je je kont tegen de krib. Alles wat ouders zeggen is verkeerd. Als ouders zeggen links te gaan gaat zij rechts. Trek het je niet zo aan. En als je dat wel doet krijg je veel problemen in je huis.Eens! Je kunt nog geen wederzijds begrip verwachten van haar, daar zijn puberhersenen nog hard mee aan de slag om dat te ontwikkelen. Pubers vinden hun ouders en alles wat ze doen vaak stom, dat gaat al eeuwen zo. Bij jou thuis is het niet anders, trek het je niet al te erg aan.
quote:namita schreef op 17 mei 2011 @ 00:31:

@Enn en @Mika

Dus als jullie kinderen (zouden) hebben, mogen die alles over jullie zomaar tegen iedereen zeggen. Alleen maar omdat ze puber zijn?

Ik kan aangeven wat ik wel en niet zou willen, ik kan zeggen dat ik het niet wil hebben ik kan niet zorgen dat het niet gebeurt.Over de voorbeelden die je hier geschreven hebt zou ik me niet druk maken.

Ik zou denk ik terug twitteren: Ik hou ook van jou

*grijns*
quote:Olifantjeinhetbos schreef op 17 mei 2011 @ 00:31:

Maar 't is toch logisch dat ze zich afzet tegenover jou naar haar vriendinnen. Niet leuk hoor, absoluut niet! Kan mij jouw gevoelens heel goed voorstellen maar jouw dochter kan dat niet, die kan zich nog niet inleven in jouw gevoelens. Die wil trappen, en klagen met haar vriendinnen.

Ik klaag ook niet tegen mijn kinderen over mijn "rol" als ouder daarvoor ga ik ook naar een vriendin of naar het forum , eigenlijk hetzelfde dus....Ze zoekt een klankbord.

Nogmaals dat afzetten hoort erbij. Maar zo cynisch en respectloos en mij in een kwaad daglicht stellen, nee.

Weet ook wel dat haar vriendinnen haar wellicht helemaal niet serieus nemen. Daar gaat het ook niet om.

Maar wat ik bedoelde aan te geven dat ze opeens heel erg veranderd is, ze behandelt mij hier thuis ook zo arrogant, alsof ik haar jongere zusje ben. Luistert niet, krijg een grote mond van hier tot Tokio, weet alles beter, en dan ook nog mij zo behandelen op internet.

Ach ja, sommige mensen zien het anders, kan zijn, maar het is gewoon zo naar als je je dochter in zo´n korte tijd zo ziet veranderen.
quote:Enn schreef op 17 mei 2011 @ 00:36:

[...]

*grijns*Da´s misschien wel een goeie
quote:Enn schreef op 17 mei 2011 @ 00:36:

[...]

*grijns*

Dat bedoel ik dus met humor! Helpt gigantisch hier.
Optimist tot in de kist!
quote:namita schreef op 17 mei 2011 @ 00:31:

@Enn en @Mika

Ik heb 2 pubers maar trek me niet alles aan wat ze over mij zeggen. Ik heb mijn moeder ook wel eens k*twijf genoemd als ik boos was. Ja ik weet het niet echt respectvol maar ja. Maar ik hield wel veel van haar. Ik zeg altijd waar je veel van houd daar trap je het hards tegenaan

Ja en als ze eens iets zeggen wat me echt niet aanstaat dan praat ik er met ze over
Sja..... Kijk niet al te zwaar opnemen en humor gebruiken kan helpen om zaken anders te maken. Niet altijd maar in het geval van een hongersnood die dreigt te ontstaan omdat je geen chips krijgt denk ik dat dus wel.
quote:Olifantjeinhetbos schreef op 17 mei 2011 @ 00:38:

[...]

Dat bedoel ik dus met humor! Helpt gigantisch hier.Ja dat doe ik ook, veel humor

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven