Leesmoeder

17-05-2011 14:08 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Omdat ik graag iets wil 'doen' op de school van mijn zoontje en ik absoluut niet geschikt ben om iets organisatorisch of creatiefs te doen, dacht ik erover om te vragen of ik kon helpen door bijv. leesmoeder te worden. Maar ik weet helemaal niet precies wat het inhoudt en hoe dat werkt? Zijn hier leesmoeders? Hoe vaak moet je dan komen voorlezen, mag je zelf kiezen wat je leest of krijg je boekjes voorgeschreven, tot welke groepen worden kinderen voorgelezen?

Ik kan het natuurlijk ook op school vragen, maar ik ben bang dat ik dan gelijk op een stoeltje wordt gepoot met een boek, terwijl ik het misschien wel helemaal niet kan (nou ja, ik kan wel goed voorlezen, maar durf het niet goed voor bijv. kinderen van 12 of zo).
..
Kinderen van 12 hebben over het algemeen geen leesmoeders meer nodig hoor
Ik ben zelf geen leesmoeder (behalve thuis dan )

Maar wat ik van mijn moeder van vroeger weet is dat zij niet voorlas maar in de groepjes met verschillende avi niveau's meelas. Kinderen lazen elkaar dus voor en de leesmoeder corrigeerde daar waar nodig
Ach, toen ik zelf 12 was las mijn moeder me nog wel eens voor, gewoon omdat het leuk was. Zelfs mijn man en ik lezen elkaar nog wel voor, in de auto op lange stukken.
..
Dat werkt op iedere school anders. Gewoon even vragen! Meestal zal het gaan om niveaulezen in kleine groepjes, waarbij je wellciht ook wat instructie geeft. Ligt aan de school, de gebruikte methode, en wat ze aan je over kunnen laten.
quote:_Barbabella_ schreef op 17 mei 2011 @ 14:12:

Ik ben zelf geen leesmoeder (behalve thuis dan )

Maar wat ik van mijn moeder van vroeger weet is dat zij niet voorlas maar in de groepjes met verschillende avi niveau's meelas. Kinderen lazen elkaar dus voor en de leesmoeder corrigeerde daar waar nodigMaar dat is toch eigenlijk echt juffen/meesterswerk? Ik dacht dat een leesmoeder gewoon voor kwam lezen? Kan het me van vroeger eigenlijk helemaal niet meer herinneren...
..
Maar een juf/meester kan zich toch niet in heel veel delen splitsen?

Bij ons waren er misschien wel 5 groepjes met verschillende niveau's. Daarbij had de leerkracht dus hulp van de moeders bij nodig
Ik ben leesmoeder in de klas van mijn zoon, groep 3. Een keer per week een half uur. We hebben een kast met boekjes van AVI-1 tot AVI-4. Ik heb twee meisjes onder mijn hoede die nog niet goed kunnen lezen.

De bedoeling is overigens niet dat je ze voorleest, maar dat je met ze gaat lezen. Zij lezen voor, jij zit erbij en verbetert waar nodig en zorgt dat het lezen leuk blijft.
Let even op:

je hebt voorleesmoeders en leesmoeders!

1) Voorleesmoeder, die leest voor met een groepje (meestal) kleuters om zich heen. Rust moment, als juf met ander deel (of individu) een het werk is.

2) Leesmoeder, die leest met groepje pas-lezende (vaak groep 3, soms 4, 5) kinderen of kinderen 1 op 1. Kind leest voor, moeder helpt. Juf geeft wel uitleg. Of bijvoorbeeld Koorlezen (=samen tegelijk lezen door kind en leesmoeder)
leesmoeders lezen samen met zwakkere leerlingen, buiten de klas om.
Ok, dat is dan heel anders dan ik dacht. Ik weet niet of ik dat wel kan/durf...
..
(zwakker in het lezen dan)
Het gaat idd om de niveaus. De meisjes die ik begeleid kunnen nog maar net lezen, dat gaat allemaal nog heel langzaam, spellen vaak nog woorden.

Mijn zoon leest AVI-7. Die hebben ze dus helemaal nog niet in groep 3, dus hij krijgt met een groepje andere goede lezers extra verdiepingsstof om te lezen.
quote:zusenzoo schreef op 17 mei 2011 @ 14:17:

leesmoeders lezen samen met zwakkere leerlingen, buiten de klas om.Bij ons niet, daar gaan alle leerlingen lezen, zwak of juist heel vlot lezend.
quote:reizigster2004 schreef op 17 mei 2011 @ 14:17:

Ok, dat is dan heel anders dan ik dacht. Ik weet niet of ik dat wel kan/durf...Waarom niet? Zo moeilijk is het niet hoor. Je moet ze zo veel mogelijk zelf laten lezen, verkeerde uitspraak corrigeer je en als ze er niet uitkomen help je ze. En je moet het een beetje leuk voor ze houden, tussendoor een grapje maken mag best, varieren in het aantal regels dat ze moeten voorlezen en regelmatig met ze bespreken of ze ook daadwerkelijk weten waar het verhaal nu over gaat.
Bij ons zetten ze een groepje bij elkaar die qua niveau hetzelfde zitten. Ik had een groepje van 3 kinderen die om de beurt een stukje lazen. Ik las mee, en corrigeerde als het nodig was. (Ik las niet voor) Ik deed dit in groep 5 en dacht dat ik dat niet kon maar het is super leuk en helemaal niet moeilijk (vind ik dan)
quote:lughnasadh schreef op 17 mei 2011 @ 14:20:

[...]

Bij ons niet, daar gaan alle leerlingen lezen, zwak of juist heel vlot lezend.Bij ons lezen alle Groep3-ers (behalve de hele goeie) en een paar Groep 4, een enkele Groep 5
quote:reizigster2004 schreef op 17 mei 2011 @ 14:17:

Ok, dat is dan heel anders dan ik dacht. Ik weet niet of ik dat wel kan/durf...Jawel joh, praat eens met de juf
Ja, ik zal idd eens met de juf praten. Bedankt voor de info allemaal in elk geval.
..
Op elke school is het anders geregeld. Niet alleen de zwakkere kinderen lezen met een leesmoeder bij ons. Alle kinderen lezen op hun eigen niveau in groepjes van 2, 3, 4 leerlingen het boekje wat door de juf uitgekozen is. Hardop, met elkaar, blz voor blz.

Ik weet niet of ik dat kan/durf vind ik een bijzondere reactie. Wat is er anders dan dat je dat met je eigen kind zou doen? Kinderen zien jou als een volwassene, als een nepjuf, dat is heel gezellig hoor. IK heb gelezen met een adhd'er in mijn groepje. Hij bleek het beste te lezen asl hij ondersteboven op de bank hing en er net niet afviel. Vond ik een leuke ontdekkingstocht....
Ik was zelf een 'leesmoeder' toen ik in groep 8 zat. Samen met 2 andere leerlingen hielpen wij jongere kinderen. Ik vond het leuk om te doen en zou het zo weer doen. Mijn zoon zit net in groep 1 en ik moet allemaal nog even wennen aan het schoolsysteem, hahaha. Maar over een poos zal ik me ook meer inzetten in dergelijke taken.
Ik ben net begonnen Alle kinderen zitten nu op school en dat hebben ze geroken. Leesmoeder, Verkeersexamenmoeder, Fietsencontroleurmoeder, Meefietsmoeder, Sportdagmoeder, Schoonmaakmoeder, Schoolreismoeder, Excursiemoeder, ik krijg continu briefjes mee of word gebeld door juffen.
Ik ben leesmoeder in de klas van mijn zoontje, en ik lees elke week met een vast groepje kinderen gewoon de lesmethode. Dit doet de hele klas dan, in groepjes met 1 ouder. De juf leest dan met de kinderen die extra begeleiding nodig hebben. Omdat ik al het hele jaar hetzelfde groepje heb zie ik ook hun vorderingen en hun zwakke plekken en dat oefen ik dan met ze. Bijvoorbeeld b en d omdraaien, of moeite met samengestelde klanken. Bij onze school ben je dus echt een soort hulpjuf.
Am Yisrael Chai!
Vraag dan of er behoefte is aan voorleesmoeders bij de kleuters. Dan omschrijf je het gewoon specifieker. Of misschien is er wel behoefte aan het doen van gezelschapsspelletjes doen met een groepje kleuters. Dat is ook zoiets waar je als leerkracht niet aan toe komt, maar wat wel heel leerzaam en leuk is voor de kinderen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven