Mode & Beauty alle pijlers

Litteken scrubben?

18-05-2011 17:07 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
13 December is mijn schildklier voor 95% verwijderd. Ik zit dus met een litteken van een cm of 6 laag in mijn hals. Het is nog niet geheeld, althans het is nog dik en opgezet, hier en daar nog paars. Dit moet tzt verdwijnen en het litteken zal ooit een wit streepje zijn in de halsplooi (schietgebedje dat dit echt zo is, want vind het zo lilluhk ding) Nou zegt mijn chirurg dat ik er alles op mag smeren, er alles mee mag doen, maar hoe zit dat met scrubben? De huid is dus nog onrustig. De chirurg geeft het een jaar om goed te helen. Eigenlijk ontwijk ik alles rondom het litteken. Soms smeer ik er wat olie op omdat het nog wel eens wil trekken (strak gevoel, wat niet prettig voelt) maar het liefst blijf ik er ver weg. Wil ook niet dat iemand er aan zit.

Zou zachtjes scrubben kwaad kunnen na 5 maanden? Neem aan dat daar ook dode huidcellen opzitten.

Iemand raad?
Ik zou het niet doen, zeker omdat het nog onrustig is.

Op mijn lijf zitten heel veel plekken waar ik nooit scrub én dus blijkbaar dode huidcellen heb. Krijg je niks raars van.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Scrubben zou ik absoluut niet doen!

Ik zou wel gaan smeren met een fijne creme elke dag om het litteken soepel te houden.
Litteken-creme van Kruidvat kan het litteken rustiger maken. Volgens mij mag het het 2x daags opbrengen. Scrubben zou ik niet doen, gewoon voorzichtig reinigen met wattenschijfjes en lotion verwijderd ook wel genoeg overbodige cellen.
Ik krijg helemaal kippenvel als ik aan een litteken denk dat gescrubd wordt... Niet doen! Ik had ooit een littekencreme van biodermal. Werkte goed. Dat houdt het soepel en het werd ook echt wat minder (hoewel ik niet weet of dat zonder die creme niet was gebeurd...)
Ik zou daar ook nog even mee wachten .. 't is toch schoon ? Die dode huidcellen komen ooit wel weer ;) ...

Ik kan je ook die litteken creme aanbevelen zodat het wat minder trekkerig aanvoelt. Ik heb daar zelf na een aantal jaar wel eens last van met koud weer bijvoorbeeld..

Succes !
Een litteken is toch juist hele jonge/nieuwe huid, zou het niet scrubben om eerder genoemde redenen, maar lijkt me dat er ook weinig te scrubben is.
Waarom zou je scrubben idd?? Volgens mij wordt er sowieso te veel gescrubd, maar goed.

Vitamine E helpt goed tegen littekens. Je kan de pillen slikken, maar ook met een naaldje inprikken en de inhoud op je litteken smeren. Klinkt raar, maar zo is het bedoeld
Kan je niet om littekenpleisters vragen? Dan heelt 't stukken sneller.
Nee niet doen ik heb dezelfde operatie gehad. Eerst vitamine E crème en daarna heb ik Dermatix gevraagd aan de huisarts. Dat helpt echt goed!
ik gebruik bio oil om het soepel te houden, idd met koud of vochtig weer begint dat ding te trekken als een malle, net of ze teveel huid gehecht hebben.

Waarom scrubben? Ja vind het lekker om 1x per maand mijn hele lijf eens een scrubbeurtje te geven, dus vroeg het me af. Vind het nog steeds niet prettig om het "ding" aan te raken, dus zal het ontwijken ook. Bleek ook een behoorlijk opgezette schildklier te zijn dus moet ook wennen aan de ruimte in mijn keel...Blij dat ik het gedaan heb, is goed geweest voor mijn gezondheid, maar hoop echt dat het litteken tzt wat verdwijnt.

Ok ijdeltuit dat ik ben :(

Dank jullie wel voor de tips van nog meer litteken cremes en spulletjes.

Emaille naaldjes en inprikken...ik hoop de capsules en niet mijn litteken ;)
quote:carenza schreef op 18 mei 2011 @ 17:13:

Litteken-creme van Kruidvat kan het litteken rustiger maken. Volgens mij mag het het 2x daags opbrengen. Scrubben zou ik niet doen, gewoon voorzichtig reinigen met wattenschijfjes en lotion verwijderd ook wel genoeg overbodige cellen.Lotion reinigt niet .
Hmmm, ik heb littekens all over zo ongeveer, en idd sommigen zijn nog steeds paars. Let wel, die bewuste littekens zitten er al 5 jaar. Dus het is goed mogelijk dat je dat nog wel een hele tijd blijft houden (ligt er een beetje aan hoe diep ze zijn) Kan me goed voorstellen dat je het lelijk vind, maar helaas kun je er weinig verder aan doen behalve afwachten of het bijtrekt en die plekken goed verzorgen

Ik scrub momenteel gewoon eens per maand, en heb er nog nooit problemen mee gehad, wel dat ik op sommige plekken iets voorzichtiger moet zijn omdat de huid daar nog steeds een stuk dunner is, maar volgens mij kan het op den duur prima hoor.

Maar aangezien de jouwe nog behoorlijk vers zijn kun je beter het even met rust laten en het insmeren met Dermatix of iets dergelijks.
Niet scrubben, wel dagelijks insmeren met Dermatix. Helpt de verkleuring te verminderen en eventuele jeuk.

Heb helaas een dik paars/rood litteken op mijn knie en gedeeltelijk op mijn enkel (het gedeelte wat op niet-bewegende huid zit is wel mooi dun en bijna niet zichtbaar) en Dermatix helpt na een paar weken al erg goed.
Niet scrubben, hehe. Waarom zou je ook??
De huid op de hals is heel gevoelig en dun. Die zou ik helemaal niet scrubben, wel of geen litteken!

Inderdaad goed smeren zoals hierboven wordt gezegd en littekenzalf gebruiken.
ik vind het inderdaad lelijk omdat het nu gewoon lijkt of mijn strot is doorgesneden en al mijn operatielittekens opdrogen als kabeltjes die op mijn huid lijken te liggen. Heb foto's gezien van mensen die dezelfde operatie hebben ondergaan en waar je niets meer van ziet of amper, maar dan denk ik bij mezelf....dat geluk zal ik wel niet hebben. Ben getint en mijn littekens zijn echt een paar tinten lichter...vitamine E dus

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven