Een knaagdier kopen

14-05-2011 20:49 138 berichten
Hallo,

Mijn zoon wil graag een huisdier. Ik wil een knaagdier voor hem kopen, maar ik weet niet wat het beste is. We hebben nu een konijn en we hebben cavia´s gehad. De konijn bijt en de cavia´s waren te rustig. Ze deden niets anders dan in hun hok zitten, poepen en eten. Ik vind ze wel leuk, maar mijn zoon wil nu een dier die actief is.

Hij wil een hamster, maar ik heb begrepen dat die een nachtdier is. Ik denk dat hij dan niet zo veel aan hem zal hebben. Ik heb vandaag tamme ratten gezien. Heel leuk, maar volgens mij worden ze groot en ze kunnen niet in een kleine kooi op zijn kamer kunnen.

Wat zou jullie ervaringen met knaagdieren? Welke kan ik het beste voor hem kopen?
Alle reacties Link kopieren
quote:MEFS schreef op 18 mei 2011 @ 19:46:

Ja, heb ik gedaan. In de buurt heb ik niets gezien of te duur. Of ze reageren niet (daar heb ik zo'n hekel aan!). Ik heb wel een leuke hamster gezien. Hij zou ingeslapen worden. Het was in beslag genomen, met veel andere dieren. Er is er nog een, heel lief, maar ze vermoeden dat ze zwanger is. Daar wil ik niet aan beginnen. Straks zit ik met gebakken peren.

Aah..waar heb je haar gevonden dan?

Ingeslapen/Waarom?En het zwangere hamstertje,laten ze die ook inslapen?
Ik heb contact met haar gehad. Twee ervan zijn geplaatst. De zwangere zoekt nog een baasje. Het is vlakbij Amsterdam, in een pleegadres. Ik hoop dat ze geadopteerd wordt. Ik heb ook zo veel konijntjes gezien. Ik wil ze allemaal!
Ik snap dat je een budget hebt maar een etage is wel een must. Ga anders eens naar een jumper of ander dieren groothandel, daar kan je goed kijken, plaatjes bedriegen.
We kunnen er een bij de opvang zelf kopen. Als ik daar niks kan vinden, kan ik verder rijden naar een groothandel.
O ja, dat is waar. Kort geleden is er een hele lading knaagdieren onderscherpt en in beslag genomen. http://www.youtube.com/watch?v=8BMAGSEqvUM

Een aantal ervan is dus afgemaakt en een aantal is opgenomen door diverse instanties. Op rommelmarkten verkopen ze ook vaak leuke dierenverblijven.

Zelf heb ik vandaag een vlaamse reus opgehaald. Was een ongelukje, dat nestje. Degenen die ze niet kwijt kunnen (zijn slechts 5 euro) doen ze naar de slacht. Maar als er echt niemand om komt, dan neem ik ze wel op, heb ik gezegd. Zitten ook rammelaars bij en konijnen met veel wit. Die kan ik hier niet gebruiken maar ik kan ze wel een tijd opvangen op een veilige plek.

Konijnen met te veel wit vallen hier te veel op bij roofdieren zoals marters en vossen. We gaan wel stroomdraad om het gaas doen maar ik weet nog niet of dat helpt.
Ingelise,

Wat zielig voor het konijn, jij als baasje kan daar toch verandering in brengen? Konijnen zijn de meest onderschatte en onbegrepen huisdieren die er zijn. Edit: reageer op een bericht op pagina 1, oeps

Ik vind het onbegrijpelijk dat dierenwinkels ze nog verkopen voor een prikkie en er zo weinig vanaf weet dat ze met adviezen komen waar ik van moet huilen: ze hoeven geen hooi, twee vrouwtjes bij elkaar is het beste, een liksteen is gezond, een konijn met een cavia kan prima etcetera.

Ik begrijp ook niet dat mensen een dier aanschaffen zonder dat ze zich verdiepen in de eigenschappen en behoeftes van het beest. Want dan zou je als ouders never nooit een konijn voor je kleine kind aanschaffen.
Op het hamsterforum staan heel veel hamsters die in een opvang zitten omdat ze op de 1 of andere manier zijn verwaarloosd e.d.

Ik overweeg nu ook een veldhoven hamstertje te nemen... (en ik zou er niets meer bij doen!! aarrgghh!)
Ik zou een simpele, goedkope kooi kopen en die door je zoon zelf leuk aan laten kleden met speelgoed, huisjes, etc. Ik heb goede ervaringen met het bestellen van knaagdierenspullen bij Zooplus (internetwinkel). Meer keus dan in de dierenwinkels en niet duur (nee, ik heb geen aandelen). Ik hou zelf niet van plastic in een hamsterverblijf en hier verkopen ze allerlei houten huisjes, bruggen, etc. De kooien zelf zijn er wel erg duur.

Overigens worden konijnen echt leuk als je een koppel hebt die lekker vrij kunnen rondlopen (hier hadden ze een ren van ruim 10m2 en dan hoef je nauwelijks schoon te maken). Mijn konijnen zijn nooit knuffelkonijnen geworden, maar de enthousiaste reacties op nieuw speelgoed en eten vonden kinderen toch zeker wel boeiend (en ik ook!). Totaal niet vergelijkbaar met het verplicht schoonmaken van een hok van een konijn die niet blij is om je te zien. Konijnen zijn leuk als je ze ziet spelen, graven, springen, rennen en ontdekken. Ik heb de ren nooit overdekt (wel het gaas goed ingegraven). Ik woon midden in de stad en roofvogels zie je hier niet (alleen een marter zou een probleem kunnen zijn). Dankzij mijn zeer assertieve konijnen was er geen kat die in de ren kwam (de meeste katten houden niet van prooidieren die ze erg enthousiast komen begroeten). Mijn eigen kat durfde zelfs pas in de ren toen mijn laatste nijn al 3 weken dood was. Ik ben het zeker met Meds eens dat een overdekte ren het meest wenselijk is, maar mijns inziens liever een open ren dan geen ren. Mijn konijnen bleven altijd buiten, ook bij strenge vorst (sneeuw vonden ze echt te gek).

Neem een kijkje op het konijnentopic voor ideeën!
sophiax wijzigde dit bericht op 24-05-2011 18:03
Reden: Toevoeging
% gewijzigd
inderdaad liever een open ren dan geen ren, zo redeneer ik dus ook. MAar dan hoop ik wel dat het stroomdraad nu helpt tegen dat ongedierte dat mijn konijnen belaagt.

Je hebt gelijk, konijnen zijn veel leuker als ze van alles kunnen ondernemen. En je hoeft het verblijf nooit te verschonen want ze poepen en plassen in het zand. Van de winter blijven ze ook buiten, daar wennen ze aan en ze ontwikkelen er een vacht voor. Ze hebben ook wel de mogelijkheden om weg te kruipen.
Hallo,

Afgelopen zaterdag hebben we bij het asiel een Russische hamster gehaald. We hebben een grote kooi gekocht, van 50x40 en drie verdiepingen. Ik geniet meer van het kijken naar mijn zoon dan van de hamster zelf. Hij kijkt naar hem, hij verplaats het huisje steeds en heeft een spelletje gekocht, iets die de hamster kan laten rollen. En ik zou niet weten wanneer die hamster slaapt, volgens mij alleen tussen de middag. Gisterochtend ging hij heel fanatiek in de loopwiel, en vannacht weer. 's avonds loopt ie in zijn kooi rond, van boven naar beneden en van beneden naar boven.

We hebben ook een ram voor ons konijn gehaald. Hij is een ontzettend leuke konijn. En het koppelen gaat goed. We hebben de eerste dag hem in het nieuwe kooi gedaan. De tweede dag hebben we ze in de ren samen gezet, maar onze voedster was veel te enthousiast. Hij kon zo veel aandacht niet waarderen en heeft haar gebeten. Daarna werd ze heel bang van hem. Vroeger was ze de baas; ze is niet gewend dat ze gebeten wordt . We hebben ze de derde dag samen in de nieuwe kooi met een scheiding tussen beide. 's avonds hebben we gekeken hoe het ging en het ging goed! Nu zitten ze samen. Het is geweldig om ze samen te zien.
Leuk is dat he! Die wenerram van mij en de fransehangoor voedster zijn ook zo dik met elkaar. Ze hebben een hele grote ruimte, bovenverblijf en nog groter benedenverblijf, en dan nog een gang waar naar een andere ruimte. Maar ze liggen meestal met 2en tegen elkaar aan.
Gefeliciteerd Mefs!

Leuk hoor! ik ben gevallen voor een veldhoven dwergje, met de nadruk op "je". wat een klein ding! Ze heet Bowien en woont sinds gister in huize MEFunny.
Wat leuk! Bowien is ook een leuke naam. Ik ga in het weekend foto´s van onze huisdieren maken en hier plaatsen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven