Rolluik kiezen
zaterdag 21 mei 2011 om 06:58
Hallo,
Voor een groot kozijn naar het dakterras waar de zon fel op staat overdag zijn we op zoek naar een rolluik.
Zo'n lelijk duits ding, ja Maar gelukkig is het aan de achterzijde van het huis en kijkt er bijna niemand op.
We willen ook graag dat het rolluik wat geluidswerend is.
Heeft iemand hier ervaring met rolluiken?
- Wat voor soort rolluiken heb jij (kunststof of metaal) en bevalt dit?
- Heb je een duur of goedkoop merk en hoe tevreden ben je hierover (we willen niet meer geld uitgeven dan nodig is want ze zijn ontzettend duur)? Kan ik prima rolluiken bij bijvoorbeeld de Praxis bestellen of zit ik aan duurdere vast als ik wel wil dat ze warmte- en geluidswerend zijn?
- Kan ik voor een groot kozijn (250x275) handbediening gebruiken of kunnen we beter een elektrische nemen bij zo'n oppervlakte?
- Verder nog tips waarop we kunnen letten?
Allemaal vragen die ik ook bij de dealers kan stellen maar jullie zijn lekker veel objectiever
Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp!
Voor een groot kozijn naar het dakterras waar de zon fel op staat overdag zijn we op zoek naar een rolluik.
Zo'n lelijk duits ding, ja Maar gelukkig is het aan de achterzijde van het huis en kijkt er bijna niemand op.
We willen ook graag dat het rolluik wat geluidswerend is.
Heeft iemand hier ervaring met rolluiken?
- Wat voor soort rolluiken heb jij (kunststof of metaal) en bevalt dit?
- Heb je een duur of goedkoop merk en hoe tevreden ben je hierover (we willen niet meer geld uitgeven dan nodig is want ze zijn ontzettend duur)? Kan ik prima rolluiken bij bijvoorbeeld de Praxis bestellen of zit ik aan duurdere vast als ik wel wil dat ze warmte- en geluidswerend zijn?
- Kan ik voor een groot kozijn (250x275) handbediening gebruiken of kunnen we beter een elektrische nemen bij zo'n oppervlakte?
- Verder nog tips waarop we kunnen letten?
Allemaal vragen die ik ook bij de dealers kan stellen maar jullie zijn lekker veel objectiever
Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp!
zaterdag 21 mei 2011 om 07:59
zaterdag 21 mei 2011 om 09:19
zaterdag 21 mei 2011 om 09:20
quote:biancapink schreef op 21 mei 2011 @ 08:47:
Wij zijn er ook voor. Aan het kijken maar willen absoluut geen electrische
Denk hierbij aan brand in huis dan kan je geen kant op als die dingen niet opengaan|k heb geen rolluik voor de voordeur,maar anders is het volgens mij verplicht om 1 rolluik met handbediening te nemen.
Wij zijn er ook voor. Aan het kijken maar willen absoluut geen electrische
Denk hierbij aan brand in huis dan kan je geen kant op als die dingen niet opengaan|k heb geen rolluik voor de voordeur,maar anders is het volgens mij verplicht om 1 rolluik met handbediening te nemen.
zaterdag 21 mei 2011 om 09:30
Ik heb even gegoogled en las op een ander forum dat bij handmatige rolluiken een brand de optrekbanden door de hitte geknapt waren dus dan heb je daar ook niks aan. Verder is het niet te doen om rolluiken van 3 en 4 meter breed handmatig op te trekken, dus vandaar dat wij gekozen hebben voor electrische bediening.
zaterdag 21 mei 2011 om 10:51
quote:wizziwik schreef op 21 mei 2011 @ 10:05:
Ja, dat hoorde ik al vaker. Dat je met brand natuurlijk wel opgesloten zit. Dus je hebt ook aluminium uitvoeringen. Dat is licht spul maar voor 3 meter breed is het al niet meer met de hand te doen dus?Wij hebben ook aluminium rolluiken bij een raam breder dan 3 meter, maar deze is maar 1 meter hoog. En deze kunnen we wel handmatig optrekken, maar daar zit bij het oprollen een vertraging in, zodat hij bij deze breedte wel op te trekken is.
Ja, dat hoorde ik al vaker. Dat je met brand natuurlijk wel opgesloten zit. Dus je hebt ook aluminium uitvoeringen. Dat is licht spul maar voor 3 meter breed is het al niet meer met de hand te doen dus?Wij hebben ook aluminium rolluiken bij een raam breder dan 3 meter, maar deze is maar 1 meter hoog. En deze kunnen we wel handmatig optrekken, maar daar zit bij het oprollen een vertraging in, zodat hij bij deze breedte wel op te trekken is.
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
zaterdag 21 mei 2011 om 10:53
zaterdag 21 mei 2011 om 11:07
Het nadeel van rolluiken met handmatige bediening is ook dat de banden van de rolluiken eens in de zoveel jaar vervangen moeten worden i.v.m. slijtage.
Maar bij elektrische bediening zit je denk ik weer met het stroomsnoer van het stopcontact naar het rolluik.
Maar bij elektrische bediening zit je denk ik weer met het stroomsnoer van het stopcontact naar het rolluik.
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
zaterdag 21 mei 2011 om 11:13
Wij hebben boven aluminium rolluiken en beneden in de kamer een screen. Het zijn geen heel erg grote ramen boven. Dus handbediening. Ik heb geen idee of je bij brand electrische rolluiken kunt openen. Maar handbediende wel al is het wel wrikken. De rolluiken zijn goed isolerend zowel voor kou als voor warmte en geluid. Een screen is ideaal voor de zon. Het helpt grandioos en je bent er niet zo opgesloten mee, want je kunt erdoor naar buiten kijken.
zaterdag 21 mei 2011 om 13:12
zaterdag 21 mei 2011 om 14:19
Wij hebben kunsttof rolluiken. Heerlijk, maar niet mooi....
Allebei met een motortje. Boven bedekt hij 2 ramen, is in totaal zo'n 3,5 meter breed en 1,75 hoog denk ik. Beneden 2,5 x 1,75
Wij hebben een motortje wat stopt als het rolluik ergens tegenaan komt, bv openstaand raam.
Warmtewerend zijn ze wel, maar niet geluidswerend.
Allebei met een motortje. Boven bedekt hij 2 ramen, is in totaal zo'n 3,5 meter breed en 1,75 hoog denk ik. Beneden 2,5 x 1,75
Wij hebben een motortje wat stopt als het rolluik ergens tegenaan komt, bv openstaand raam.
Warmtewerend zijn ze wel, maar niet geluidswerend.