Entertainment alle pijlers

Moordvrouwen - Net5

09-05-2011 21:44 533 berichten
Alle reacties Link kopieren
In de vierdelige portretserie Moordvrouwen staan Nederlandse vrouwen centraal die iemand hebben vermoord. Elke aflevering vertelt een vrouw haar kant van het verhaal van de moord die ze heeft gepleegd en via reconstructiebeelden is te zien hoe het zover heeft kunnen komen. De reeks is gemaakt door Jessica Villerius. Zij maakte eerder indringende reportages over anorexia (Vel over probleem), eerwraak (Code Rood: Eerwraak) en de vraagtekens die er rond het verhaal van Maria Mosterd ontstonden (Het exclusieve verhaal van een loverboy).

In de eerste aflevering vertelt Willeke M. haar verhaal. In haar turbulente jeugd belandde ze op zevenjarige leeftijd in een ongekend horrorscenario. Ze spreekt over hoe ze zowel geestelijk als lichamelijk werd mishandeld door haar moeder en later door haar werd ‘verkocht’ aan pedofielen. Haar jeugd levert Willeke een levensgroot trauma op. Ze belandt van de ene gewelddadige relatie in de andere en kan de cirkel van geweld niet doorbreken.

Als haar oudste dochtertje wordt verkracht is voor Willeke de maat vol. Ze wil niet het risico lopen dat deze man haar dochter ooit weer zal aanraken en dus brengt ze hem om het leven met vele messteken. Ze krijgt hiervoor twaalf jaar gevangenisstraf. Inmiddels is Willeke weer vrij.

Lijkt mij een bijzondere serie, gaan jullie kijken?

Ieder maandag op Net5, 22:25.
Een goedkope en smaakloze manier van televisie maken, maar dat zie je wel meer bij dit soort zenders.

Boycotten dit soort programma's.
Nou, precies, MV. Het zal maar jouw dochter/zus/vriendin zijn die in dit verhaal het slachtoffer is. Of zoals vorige week de vader van die twee kinderen. Die vrouwen vertellen precies wat ze willen vertellen, op hun manier, en de achterblijvers kunnen het daar mee doen.

In dit geval vind ik het zelfs een enorme belediging ook tegenover het slachtoffer, waar afschuwelijke dingen mee gedaan zijn en die nu eigenlijk een soort van tafel geschoven worden! Alsof zij er helemaal niet toe doet. Er is totaal geen respect voor de andere partij. Echt bizar.
Ik vind het pure emo televisie en het is in mijn ogen niet waard om dit als documentaire te benoemen. Ook al wordt er vooraf gezegd dat het alleen op de ervaring en beleving van de daders gebaseerd is.

Alsnog vraag ik me af wat het eenzijdig (vanuit daderperspectief) in elkaar draaien van een (dader)verhaal volkomen los van alle bewezen feiten precies als doel heeft. Ik zie dan dus ook geen enkele toegevoegde waarde in deze serie behalve sensatiezucht.

Jessica Villerius heeft in mijn ogen zichzelf met deze serie zeker niet op positieve wijze op de kaart gezet als documentairemaakster wel als als een shit-televisie-maakster.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:Arion schreef op 23 mei 2011 @ 23:54:

Een goedkope en smaakloze manier van televisie maken, maar dat zie je wel meer bij dit soort zenders.

Boycotten dit soort programma's.Eens en na de eerste aflevering dus ook gedaan.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Wat deze uitzending wel duidelijk liet zien, was hoe weinig waarheden deze vrouwen vertellen en hoe gekleurd hun verhaal is. Het wordt allemaal zo gedraaid dat het lijkt alsof de moordenares haast het slachtoffer is en het daadwerkelijke slachtoffer zelf schuldig is aan zijn of haar dood.
quote:dyssie schreef op 23 mei 2011 @ 23:36:

ik wil graag wat kwijt,

ik was een vriendin van Joyce maar kende ook Amalia en het verhaal wat vanavond is uitgezonden is niks meer dan een leugen hoe Troeta en Amalia het vertellen klopt niet....ze vergeet even te zeggen dat ze wist dat Joyce zwanger was en hoe ze haar bleekmiddel hebben laten drinken en medicijnen in hebben laten nemen en dat ze haat hebben gedwongen om een afscheid brief te laten schrijven en een sms aan de moeder heben laten sturen en dat ze haar weken voordat ze haar hebben vermoord haar hebben bedreigt en dat Joyce aangiften heb gedaan tegen Troeta.....en dat er al jaren ruzzie was en Amalia was ziek dat is weer nieuw want in de rechtbank was een heel andere verhaal en de hele reden was omdat Joyce zwanger was daarom moest ze weg en nu een zielig verhaal op hangen nee sorry net5 heeft hier geen goed aan gedaan en een hele hoop mensen gekwets en vooral de ouders,zussen en broers en vedere familie van Joyce en ook de vrienden die nu hebben zitten kijken erg jammer dat dit op zo manier moet gebeuren....want ik nu zeg is de helft dus heb vooral geen medelijden met Troeta en Amalia want die meiden kunnen huilen en zielig doen wanneer je ze dat vraag...........

Ik geloof je direct.

Wat vreselijk dat je dit van zo nabij hebt moeten meemaken.

Dat bleekwaterdrinken is niet voor niets gebeurd.

Volgens mij wist ze dondersgoed dat het meisje zwanger was.

En dan nog een jaar zwijgen, in de hoop dat je er mee weg komt.Te walgelijk voor woorden.

En die zus verdient ook straf, komop ze was er toch bij.

Ik kan mij vinden in de rechtsgang, absoluut.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
quote:iene02 schreef op 24 mei 2011 @ 08:42:

Wat deze uitzending wel duidelijk liet zien, was hoe weinig waarheden deze vrouwen vertellen en hoe gekleurd hun verhaal is. Het wordt allemaal zo gedraaid dat het lijkt alsof de moordenares haast het slachtoffer is en het daadwerkelijke slachtoffer zelf schuldig is aan zijn of haar dood.

Wat ik ook steeds denk, als er straffen van 14 of 15 jaar met voorbedachte rade is geeist, dan denk ik als leek, dan zal het verhaal echt wel zo zijn dat niet zij alleen het slachtoffer zijn, maar zeker dat ze heel bewust iemand naar de andere kant van het heelal hebben gebracht.

Is het een situatie van noodweer of in een gevecht dat er een mes of pistool even naar een andere kant afweek ..................

Wil wel zeggen dat ik zo'n situatie wel goedkeur hoor.

Maar dit zijn in mijn ogen berekenbare moordenaars die ik heb gezien. Wel met een triest verleden. Maar dat geeft je nog niet het recht om eigen rechter te spelen. We leven niet meer in de middeleeuwen.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:iene02 schreef op 24 mei 2011 @ 08:42:

Eens.

Ook wel bijzonder om de versie van 'van god los' eerst te zien en daags later deze versie. Er ontbreekt wel heel veel in het verhaal van Troeta (en haar zusje) ..
ik viel gisteren ineens in bij Moordvrouwen en dacht ook: he, toevallig dit verhaal heb ik zondag ook gezien bij BNN
Troeta gaf wel aan dat ze haar straf verdient.

Al vind ze heel veel niet eerlijk en rammelt het verhaal aan alle kanten, ze vindt dat ze terecht in de bak zit.

Ik denk dat het bewijsmateriaal duidelijk heeft gemaakt dat er wel degelijk sprake was van voorbedachte rade.

Het slachtoffer had een touw om haar nek, bleekmiddel en pillen in d'r mik, ik neem aan dat dat allemaal niet vanzelf is gebeurd.

Het zijn oppervlakkige portretten vind ik. Veel woorden maar eigenlijk weinig inhoud.

Ik vond de actrices in deze aflevering trouwens redelijk goed.
Ik heb alleen de laatste 10 minuten gezien en het werd me meteen duidelijk dat die 2 meiden de boel verdraaiden om hun eigen straatje schoon te vegen.

Die zus is net zo schuldig als die Troeta. Dan had je maar van tevoren moeten bedenken dat je nog een kindje thuis hebt zitten!

In mijn ogen is de opgelegde straf voor beiden niet meer dan verdient. Het mocht om mij wel meer zijn! Wat een koelbloedige moordenaars! Denk ook dat het voorbedachte rade is.
quote:iene02 schreef op 23 mei 2011 @ 23:38:

Wat ik na het zien van de uitzending van vanavond echt helemaal niet meer begrijp, is het doel van de maakster van deze serie. Dit slaat echt nergens op!

Als je niet het achtergrondverhaal van deze zaak en de werkelijke daden van deze Troeta hebt gelezen, lijkt het net alsof ze haast onschuldig is en 'er niets aan kon doen'.

Wat een belachelijke vertoning. Het ergste vond ik nog wel dat ze zei dat ze het zo erg vond dat het J had moeten overkomen. Alsof zij er totaal geen aandeel in had gehad en een verdrietige nabestaande was.

De emotie die ze in haar verhaal probeerde te brengen, door de trillende stem, was zo onoprecht. Ze gebruikt de interviewster om haar straatje schoon te vegen. Het ging de hele uitzending bijna meer over de strafmaat van haar en vooral de onterechte straf voor haar zusje, dan over de afschuwelijke daad die ze hebben gedaan. Dat de maakster zich hiervoor heeft geleend zeg!

Dat dat zusje ook nog vijf jaar kreeg, vind ik niet meer dan terecht. En de zussen vinden het dan allebei onterecht, omdat zusje haar leven net op orde had en er niemand voor het kind van zusje kon zorgen. Alsof dat een reden is om haar ongestrafd te laten. Denk dat haar rol ook groter is geweest.

Oh, en ook zo typisch dat ze ineens dat ze alles tot in de details weet te vertellen, behalve het punt waarop ze dan flipte en aan het touw dat al om de nek van J hing (?) trok.voor het zoontje van het zusje wordt goed gezorgd die heeft nog een vader en daar is die nu bij en Troeta is geen nabestaande van Joyce zo wil zo overkomen maar een dag na de moord heeft zij zelf op internet geplaats dat haar probleem was opgelost dit verhaal wat jullie gezien hebben klopt van geen kanten die van ned3 van god los kom meer in de buurt en vooral de laaste zinnen!!!!!!!!!....
Ik heb zowel Van God Los als Moordvrouwen gezien, over deze zaak, en begrijp dat VGL vele malen realistischer was. Gebaseerd op de feiten, en niet op het verhaal van degene die er uiteraard alle belang bij heeft het minder erg voor te stellen.

Ik was trouwens erg onder de indruk van Van God Los, vréselijk hoe iemand tot zo'n monsterlijke daad kan komen.

Vond het heel erg om te zien.
Ik vond het ook een erg vaag verhaal.

Ze weet alles nog tot het moment dat ze haar vermoord. Vreemd. En dat haar zusje ziek was vind ik ook nogal raar, dan moet je toch wel half op sterven liggen wil je bij de vijand van je zus op de bank gaan liggen slapen.

Ze praat zelf ook niet over bleekmiddel en afscheidsbrief. Die lag er volgens haar ineens???

Ik snap dat deze 'documentaire' gemaakt is vanuit het beeld van de dader, maar ik denk dat de nabestaanden van het slachtoffer zich hierover erg zullen frustreren. Zij weten dat het niet zo gegaan en is en die Troeta hang nu ff de schijnheilige uit. Ik geloof er niks van dat ze niet wist dat ze zwanger was...
Als je op rechtspraak.nl als ljn-nummer bn2929 invult, dan kan je daar het arrest lezen van de zus die later alsnog vijf jaar kreeg. Voor het complete plaatje, zeg maar. :-)
Dank Astrape.

Als ik het arrest lees lopen de rillingen (weer) over mijn rug, afgrijselijk. 5 jaar voelt voor mij als een erg lage straf. Wat een vrouwen, brrrr.
quote:astrape schreef op 24 mei 2011 @ 20:34:

Als je op rechtspraak.nl als ljn-nummer bn2929 invult, dan kan je daar het arrest lezen van de zus die later alsnog vijf jaar kreeg. Voor het complete plaatje, zeg maar. :-)

Op de Ipad doet die site het niet....

Balen.
Huh? Ik had het juist op de iPad gevonden.

Anders kan je 'm ook zoeken door als zoekterm "chloor" in te typen, bij instanties "hof den haag" en rechtsgebied "straf". Het is dan de zaak van juli vorig jaar.
quote:dyssie schreef op 24 mei 2011 @ 14:57:

[...]

voor het zoontje van het zusje wordt goed gezorgd die heeft nog een vader en daar is die nu bij en Troeta is geen nabestaande van Joyce zo wil zo overkomen maar een dag na de moord heeft zij zelf op internet geplaats dat haar probleem was opgelost dit verhaal wat jullie gezien hebben klopt van geen kanten die van ned3 van god los kom meer in de buurt en vooral de laaste zinnen!!!!!!!!!....

Wat ontzettend naar dat je dit van zo dichtbij mee hebt moeten maken. Ik denk dat het voor iedereen in de omgeving van Joyce afschuwelijk moet zijn geweest dat dit gebeurd is. Zo'n jonge vrouw en haar ongeboren kindje..

De afl van Van God Los heb ik niet gezien, na een kort stukje heb ik hem er afgezet. Over de daad lezen, maakt me al misselijk, dus ik kan het beter niet gaan kijken.

Kan me ook voorstellen dat dit voor jou heel naar is, dat alles nu zo opgerakeld wordt.
quote:astrape schreef op 24 mei 2011 @ 20:34:

Dat is inderdaad een ander verhaal.

Je kan hier ook goed de rechtzaak lezen,waaruit blijkt dat zuslief dus wel degelijk "wakker" was.

De zussen hadden al donkere kleding aangetrokken toen ze naar slachtoffers huis gingen.Omdat ze het slachtoffer gingen slaan.

Ze hebben in rustig beraad besloten wat ze gingen doen:cola met bleekmiddel laten drinken,met pillen.En afscheidsbrief laten schrijven en sms naar moeder met bericht;ik slaap bij vriendin vanavond.

Toen het slachtoffer aangaf dat ze niets voelde,hebben ze een touw gehaald uit een andere kamer,en om nek gedaan.

De zus hoorde het slachtoffer (vanuit badkamer?)roepen dat ze nog niet dood wilde,en slurp en ruchelgeluiden.De zus was dus zeker medeplichtig.

Het is echt de moeite waard om het officiele vonnis te lezen.

Wat we maandag hebben gezien,is echt bagger en leeg.Een grote leugen.

Heel slap.
Jeetje, het echte verhaal verschilt nogal van het verhaal in de uitzending. Het moet gruwelijk zijn voor de nabestaanden en vrienden van het slachtoffer, dat het zo is uitgelegd op tv.

Ook een vreselijke opmerking is: "...zo erg dat dit J. had moeten overkomen". Alsof het niet zij is die er zelf voor gezorgd heeft dat dit J. overkomen ís!

Ik vind dat de "documentaire-maakster" echt een flater slaat met deze uitzending. Eigenlijk met de hele serie.
quote:astrape schreef op 25 mei 2011 @ 07:10:

Huh? Ik had het juist op de iPad gevonden.

Anders kan je 'm ook zoeken door als zoekterm "chloor" in te typen, bij instanties "hof den haag" en rechtsgebied "straf". Het is dan de zaak van juli vorig jaar.Dan ligt het aan mijn iPad Astrape.....
quote:saeva schreef op 25 mei 2011 @ 12:24:

Jeetje, het echte verhaal verschilt nogal van het verhaal in de uitzending. Het moet gruwelijk zijn voor de nabestaanden en vrienden van het slachtoffer, dat het zo is uitgelegd op tv.

Ook een vreselijke opmerking is: "...zo erg dat dit J. had moeten overkomen". Alsof het niet zij is die er zelf voor gezorgd heeft dat dit J. overkomen ís!

Ik vind dat de "documentaire-maakster" echt een flater slaat met deze uitzending. Eigenlijk met de hele serie.

Ik heb het arrest nu ook gelezen.

Helemaal eens met wat je schrijft.

Walgelijke vrouwen die Troeta en haar zus, niet te filmen. Hoe krijg je het voor elkaar.

In drift iemand duwen, of een ram verkopen wat verkeerd afloopt vind ik nog iets anders dan ruim twee uur bezig zijn iemand dood te maken, een jaar lang je kop er over houden en als je dan opgepakt wordt zeggen dat je van niks weet.

Jah, morgen brengen.....
quote:eleonora schreef op 25 mei 2011 @ 13:25:

Jah, morgen brengen.....Wat bedoel je hiermee? (Of is het gewoon een uitdrukking? )
Dat is een uitdrukking.

Betekent zoiets als: geloof je 't zelf.......

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven