Entertainment alle pijlers

Gepest!! (TV)

05-05-2011 21:33 2867 berichten
Alle reacties Link kopieren
RTL 4

Confrontatie met oude pestkop

Confrontatie met oude pestkop

Mirelle had geen leuke middelbare schooltijd. Het meisje werd in de brugklas ontzettend gepest. Jongens riepen haar na, sloegen haar tijdens de les op het hoofd en lieten haar struikelen. Ze heeft er haar hele leven last van gehad. In het nieuwe programma Gepest zoekt ze de plaaggeesten uit haar jeugd op en confronteert ze hen met de ingrijpende gevolgen van het pesten.

Kwetsbare mensen

Peter van der Vorst stond aan de wieg van het programma en neemt ook de presentatie op zich. Hij bespeurde tijdens het draaien een aantal opmerkelijke parallellen tussen de kinderen die gepest werden. “Het zijn toch heel vaak kwetsbare mensen. Ze worden niet eens zo zeer gepest omdat ze er anders uitzien, maar gewoon vanwege hun karakter. Ze pakken plagerijen eerder op als pesten. Zodra mensen zien dat dit werkt, dan ben je pas echt de pineut.”

Rode draad

Ook in het vervolg van hun leven zijn er veel overeenkomsten tussen de slachtoffers van pesterijen. “Je ziet dat ze in hun leven opmerkelijk vaak in de zorg gaan werken. Bijna iedere brief die we binnenkrijgen is van iemand in de kraamzorg of de psychische hulpverlening. En ze zijn allemaal heel perfectionistisch, dat zie je ook aan Mirelle. Ze willen het graag goed doen, dat is een rode draad door alle verhalen.”

Signalen

Peter hoopt dat zijn programma een positieve gevolgen zal hebben voor slachtoffers van pesterijen. “Je kunt pesten nooit laten verdwijnen, maar de aandacht ervoor helpt. Net als dit programma: als mensen ernaar kijken, dan weten ze dat ze niet de enige zijn. Ouders en leraren zien het programma ook en gaan misschien beter op de signalen letten en die ook serieus nemen. Dat was eigenlijk ook het doel waarmee ik het programma ging maken. We dachten: prachtig thema, gek dat het er nog niet is. Hier kunnen we echt iets mee betekenen.”
quote:rosanna08 schreef op 26 mei 2011 @ 22:27:

weet je, ergens kan ik me de weigering van die Natasha wel voorstellen. Zij vindt het hypocriet om sorry te zeggen voor iets wat ze niet meer weet. Ik ook.
.
quote:rainbow_angel schreef op 26 mei 2011 @ 22:28:

[...]

Het verbaasd mij niet dat deze types het nodig achtte om een ander te gaan pesten. Geheugenverlies zoals je zegt dekt niet helemaal de lading maar ze komen met zijn 3en ( maar met name de dame in het roze) ook niet bijster intelligent over.Leugenaars zijn het volgens mij. Ze hebben met z'n drieen van te voren volgens mij afgesproken om te zeggen dat ze niets meer weten.
quote:Zanne schreef op 26 mei 2011 @ 22:29:

[...]

Ik geloof er geen zak van dat ze het zich niet meer kunnen herinneren. ik ook niet, maar ze blijft wel consequent een takketrut
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
waar gaan we verder?
Nanny topic natuurlijk.

En knir, knar en knor : jullie zijn NIET lief
Trusten mensen!
quote:rosanna08 schreef op 26 mei 2011 @ 22:31:

[...]

ik ook niet, maar ze blijft wel consequent een takketrut Zeg dat wel. Vooral die met dat roze shirt. Wat een takkewijf! En ze is nog lelijk ook.
Natuurlijk herinneren zij zich niets. Waarom zou je je iemand zonder waarde en betekenis herinneren? Dat wat het kenmerk is van pesters, wordt hier prachtig gedemonstreerd: zich nooit en te nimmer inleven in de slachtoffers resulteert in het onvermogen zich die persoon en gebeurtenissen te herinneren. Vervelende wiskunde sommen vergeet je zo snel mogelijk, zo ook de waardeloze slachtoffers.

Als je de pesters zo ziet zitten, is er gelukkig toch nog enige rechtvaardigheid in de wereld.
quote:_yellowlove_ schreef op 26 mei 2011 @ 22:32:

Nanny topic natuurlijk.

En knir, knar en knor : jullie zijn NIET liefwaar is die?
Het waren gewoon ontzettende kutwijven. Geen ander woord is beter en blijkbaar zijn ze dat nog steeds!

Ik geloof er echt geen zak van dat ze dat allemaal niet meer weten. Stomme, stomme wijven!

@ Coolpack: niet aan jezelf twijfelen hoor! Ik heb het idee dat je nu je eigen herinneringen aan je pestverleden bagatelisseerd (kan ik verkeerd hebben). Ik denk wel dat het voor de gepeste veel ingrijpender en daardoor beter te onthouden is dan voor degenen die gepest hebben.

@ Steph: mensen van de middelbare school kan ik me ook minder goed herinneren dan van de basisschool. Dat waren er minder en heb ik 8 jaar lang veel intenser meegemaakt.
quote:_yellowlove_ schreef op 26 mei 2011 @ 22:32:

Nanny topic natuurlijk.

Is er geen, ik open er wel eentje.
quote:coolpack2 schreef op 26 mei 2011 @ 22:29:

maar heeft het zin die waarom-vraag te stellen. Ik denk dat het in mijn geval ook niet zo helder was. Ik was ook een 'kwetsbaar' kind en later beugel/bril.

"sterkte". Brrrr ik zou het me niet laten zeggen op teevee.Ik heb gepest, n al sla je me dood, ik zou in godsnaam niet weten waarom of waarom nou zij.
Tot volgende week!
Your view of society screws up my mind like you\'ll never know
Arme, arme Barbara. Echt triest, zoals die drie daar op een rij zaten, als 1 blok tegenover Barbara. Ik kan me voorstellen hoe dat vroeger voor haar moet zijn geweest. Echt naar ook dat ze zeggen zich er niets van te kunnen herinneren. Hoop voor Barbara dat dit haar verder helpt en niet "terug plaatst". Ik vind het heel dapper dat ze de confrontatie is aangegaan! Ik durf het niet...
Mokkels zijn het...
Ik zou dat meisje trouwens nooit en te nimmer vergeten, dus dat vind ik ook vreselijk ongeloofwaardig.
Zou je meewerken aan dit programma Confiture? Als jouw slachtoffer zich had aangemeld?

Ik vond dat die Marcia niet mee wilde doen genoeg zeggen over het hele gebeuren. Bang voor m'n baan; amehoela! Gewoon nog laffer dan die andere drie amoebes!
quote:rosanna08 schreef op 26 mei 2011 @ 22:27:

weet je, ergens kan ik me de weigering van die Natasha wel voorstellen. Zij vindt het hypocriet om sorry te zeggen voor iets wat ze niet meer weet.

Dat ze het zich nou óók al niet meer kan herinneren is alleen maar reden om nóg meer spijt te hebben.

Eerst pesten + 25 jaar later niet thuis geven + geen sorry willen zeggen = 3x sorry

"Wat erg dat ik je gepest heb.. ik schaam me dat ik het me niet kan herinneren, gezien het leed wat ik je heb aangedaan. Het spijt me echt heel erg: sorry".

Big deal.

Dan ben je stoer.

Wat een ongelofelijk laffe muts.

En wat een haatbek had ze, maar dat terzijde.
quote:Confiture schreef op 26 mei 2011 @ 22:33:

[...]

Ik heb gepest, n al sla je me dood, ik zou in godsnaam niet weten waarom of waarom nou zij.

Ik heb ook gepest (niet op niveau van deze trollen gelukkig) en ik weet nog wel wie en waarom.

Een paar om ze uit te lokken en dat niet zo moeilijk was om ze uit te lokken. Idd gewoon voor het plezier om reactie te krijgen.

Een ander uit eigen onzekerheid. Ik trok mijn vriendinnetje erin mee die haar aanvankelijk wel aardig vond, omdat ik bang was dat zij twee vriendinnen werden en ik er volgens uit zou liggen.
quote:duploo schreef op 26 mei 2011 @ 22:33:

@ Coolpack: niet aan jezelf twijfelen hoor! Ik heb het idee dat je nu je eigen herinneringen aan je pestverleden bagatelisseerd (kan ik verkeerd hebben). Ik denk wel dat het voor de gepeste veel ingrijpender en daardoor beter te onthouden is dan voor degenen die gepest hebben.

.

Neuh, bagatelliseren niet, je kunt wel een bepaalde vergelijking maken in hoe erg het was, maar ja.... hoe het voelt... ik was sowieso kwestbaar en bang. Dus ja, het heeft me zeker behoorlijk wat gedaan indertijd, je leven staat dan in het teken van zien te voorkomen dat, maar je kúnt het niet. Ik was kwetsbaar, verlegen/onzeker, net de verkeerde kleren, later bril en lelijke beugel.. Tja. Uit een groep wel makkelijk te selecteren als de gepeste he. Ik ben er wel behoorlijk overheen hoor, soms piept er iets in de hoek en het is een deel van een af en toe opespelend minderwaardigheidscomplex, maar het speelt niet meer zo'n rol dat ik excuses/erkenning nodig heb van de personen in kwestie. Jaren terug kwam ik wel iemand tegen die me in de middelbare schooltijd gepest heeft en die wist er wel nog 'iets' van, maar had zich niet gerealiseerrd wat voor impact het had. Dat betreurde ze en ze bood geloof ik ook excuses aan. Maar een welgemeende erkenning van goh wat naar en het niet allemaal bij de ander leggen (zoals net: vervelend voor haar dat zij een probleem heeft) is al prettig.

Waar ik nog wel wat bozig om kan worden is eigenlijk vooral dat meiden met wie ik bevriend dacht te zijn zich tegne me keerden, met name achter m'n rug om ook. Dat is vals. Ik denk dat ik eerder bevriend zou kunnen zijn met iemand die me destijds gepest heeft (is niet zo extreem als bij Barbara bijvoorbeeld) waar ik toen niet bevriend mee was, dan met vooral een paar van die 'vriendinnen' van weleer. Blehhhh. Het is in mijn geval gewoon vooral jammer dat ik thuis ook niet zo terecht kon (ondanks de beste bedoelinge hoor) en dus overall (waarvan pesten een onderdeel was) eenzaam was. Dus mijn 'trauma'/pijn zit/zat meer in een groter geheel.
quote:Confiture schreef op 26 mei 2011 @ 22:33:

[...]

Ik heb gepest, n al sla je me dood, ik zou in godsnaam niet weten waarom of waarom nou zij.Dat snap ik. Kijk, ik reken het mezelf in de gepeste rol ook niet aan, maar ik ben wel trots op mijn ontwikkeling sindsdien. En ik denk dat Barbara dat ook mag zijn en daar haar voldoening vooral uit zou kunnen halen. Ze stond daar best zelfverzekerd, rustig, keek die vrouwen echt aan.
Ik had ook het idee dat die grootste zeug net als vroeger ook weer bijval van haar vriendinnetjes zocht. Zaten ze elkaar weer aan te kijken en met elkaar mee te doen. Nog steeds geen ballen en naar je eigen eer en geweten handelen. Ook die Danielle niet die misschien ergens toch wel oprecht sorry had kunnen/ willen zeggen. Groepsdruk ofzo... en zich daar nog zo door laten beïnvloeden. Stelletje zielige wijven!

Barbara, als je dit ooit lees: Je ben met recht trots. Idd je bent er zo veel beter uitgekomen dan de pestkoppen! Mentaal en fysiek! Ik hoop dat je fier met opgeheven hoofd en rechte rug door het leven gaat!
quote:JerneyKaagman schreef op 26 mei 2011 @ 22:36:

Zou je meewerken aan dit programma Confiture? Als jouw slachtoffer zich had aangemeld?

Ik vond dat die Marcia niet mee wilde doen genoeg zeggen over het hele gebeuren. Bang voor m'n baan; amehoela! Gewoon nog laffer dan die andere drie amoebes!Nee, ik heb haar een jaar of drie geleden een brief gestuurd en het uitgepraat met haar. Dat vind ik voldoende, ik kan me niet meer excuseren dan ik heb gedaan.
ik denk niet dat ze liegen. Pesters hebben geen empathie, het slachtoffer is gewoon een ding om je mee te vermaken en/of je agressie op uit te leven.

Er is wel een patroon bij de vrouwelijke pesters lijkt wel, agressie - slecht in hun vel - volgens mij diep ongelukkig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven