Tips tegen Jetlag
zaterdag 28 mei 2011 om 11:47
De zomer komt er aan dus er zijn vast meer mensen die een lange vliegreis door de tijdzones heen gaan maken.
Leek mij een goed moment om een jetlag topic te openen.
Ik zelf heb vorig jaar voor het eerst door de tijdzones heen gevlogen (Naar Costa Rica) en ben op de heen en terugweg behoorlijk ziek geweest.
Overgeven!!!
Donderdag vlieg ik naar Australie (Perth, 6 uur verschil) en ik zie erg op tegen de jetlag.
Van de huisarts heb ik een coktail van slaappilletje, mellatonine en een zware pil tegen de misselijkheid gekregen om dezelfde ellende weer te voorkomen.
Hebben jullie verder nog tips?
Ik vlieg om 15.30uur vanaf Amsterdam naar Dubai.
Daar kom ik 24.00uur aan en vervolgens moet ik 5.5uur midden in de nacht in Dubai wachten om dan om 05.30uur door te vliegen naar Perth.
Beetje rottijden dus!
Wanneer kan ik het beste mijn coktailtje nemen? haha.
Sowieso moest ik hem nemen als ik in Perth was en de eerste nacht daar ga slapen en verder ergens tijdens de vlucht ook een keertje.
Leek mij een goed moment om een jetlag topic te openen.
Ik zelf heb vorig jaar voor het eerst door de tijdzones heen gevlogen (Naar Costa Rica) en ben op de heen en terugweg behoorlijk ziek geweest.
Overgeven!!!
Donderdag vlieg ik naar Australie (Perth, 6 uur verschil) en ik zie erg op tegen de jetlag.
Van de huisarts heb ik een coktail van slaappilletje, mellatonine en een zware pil tegen de misselijkheid gekregen om dezelfde ellende weer te voorkomen.
Hebben jullie verder nog tips?
Ik vlieg om 15.30uur vanaf Amsterdam naar Dubai.
Daar kom ik 24.00uur aan en vervolgens moet ik 5.5uur midden in de nacht in Dubai wachten om dan om 05.30uur door te vliegen naar Perth.
Beetje rottijden dus!
Wanneer kan ik het beste mijn coktailtje nemen? haha.
Sowieso moest ik hem nemen als ik in Perth was en de eerste nacht daar ga slapen en verder ergens tijdens de vlucht ook een keertje.
zaterdag 28 mei 2011 om 11:51
zaterdag 28 mei 2011 om 11:52
Je moet in elk geval proberen om in de locale tijd mee te draaien. Kom je bijv 's middags aan, ga dan niet direct slapen maar probeer op een normale (locale) tijd naar bed te gaan en weer op te staan. Tijdens de vlucht proberen zoveel mogelijk te slapen zodat je bij aankomst redelijk uitgeslapen bent. Ik zou dus cocktail aan het begin van de tweede vlucht nemen op de heenreis en de eerste vlucht op de terugreis. Op die manier maak je de meeste slaapuren (want je neemt hem op de langste vluchten).
zaterdag 28 mei 2011 om 11:54
Hoe laat is het als je aankomt in Perth? Als dat 's ochtends is of vroeg in de middag zou ik die pillen nemen voor je in Dubai weer op het vliegtuig stapt.
Dubai-Perth is het langste stuk is en dan heb je je nacht in het vliegtuig.
Ik heb nooit zo'n last van jetlags, maar probeer zoveel mogelijk de klok van aldaar aan te houden, al dan niet met behulp van een pilletje. Zit je er zo in,
Dubai-Perth is het langste stuk is en dan heb je je nacht in het vliegtuig.
Ik heb nooit zo'n last van jetlags, maar probeer zoveel mogelijk de klok van aldaar aan te houden, al dan niet met behulp van een pilletje. Zit je er zo in,
Your view of society screws up my mind like you\'ll never know
zaterdag 28 mei 2011 om 11:54
zaterdag 28 mei 2011 om 12:00
Ik draai regelmatig nachtdiensten(gemiddeld twee/drie nachten per 2,5 week), zou dat hetzelfde voelen als een jetlag? Als ik de nachtdienst inga, ben ik al de hele dag op en tegen de tijd dat ik dan echt in bed ga, ben ik meer dan 24 uur op.
Eenmaal uit de nachtdienst, slaap ik uurtje of vier en probeer dan weer mee te draaien in het normale ritme. Vaak gepaard gaande met lichamelijke klachten. Geirriteerd, extreem moe, veel minder eetlust, soms wat misselijk, hoofdpijn etc.
Het kost me een paar dagen, maar dan ben ik er ook weer bovenop.
Ik zou proberen zo goed en kwaad als het gaat, mee te draaien in het ritme van de dag zoals die is op de nieuwe bestemming.
Ik weet niet wat voor medicatie je exact hebt gekregen, maar ik zou niet zo goed kunnen inschatten wanneer je dit het beste kunt innemen.
Eenmaal uit de nachtdienst, slaap ik uurtje of vier en probeer dan weer mee te draaien in het normale ritme. Vaak gepaard gaande met lichamelijke klachten. Geirriteerd, extreem moe, veel minder eetlust, soms wat misselijk, hoofdpijn etc.
Het kost me een paar dagen, maar dan ben ik er ook weer bovenop.
Ik zou proberen zo goed en kwaad als het gaat, mee te draaien in het ritme van de dag zoals die is op de nieuwe bestemming.
Ik weet niet wat voor medicatie je exact hebt gekregen, maar ik zou niet zo goed kunnen inschatten wanneer je dit het beste kunt innemen.
zaterdag 28 mei 2011 om 12:38
Op de heenreis heb je er nog niet zoveel aan, maar wellicht handig voor de terugreis; In NZ (en dus ook vast in AUS) verkopen ze bij elke drogist de 'no jetlag' pillen. In NL wordt er ook een variant verkocht, maar die werkt niet zo goed als de NZ variant.(werkzame stoffen verschillen ook, ik gelof wel dat het allemaal natuurlijke producten zijn). Met het reizen neem je een pil bij take off, daarna elke twee uur en eentje als je aan de grond staat. Als je slaapt tijdens de vlucht is dat ook niet erg, er kan max iets van 5 uur tussen de pillen zitten.
Ik was er erg blij mee. Veel plezier in Oz
Ik was er erg blij mee. Veel plezier in Oz
zaterdag 28 mei 2011 om 12:41
Bedankt!
Het is dat ik er zo heftig op reageer anders nam ik helemaal geen pilletjes in.
Maar op de heenweg vorig jaar heb ik 4 dagen lang elke nacht alleen maar overgegeven en op de terugweg ben ik zelfs thuis in het ziekenhuis beland vanwege uitdroging, haha.
Leuk he reizen??
De huisarts raden ook aan om de coktail te nemen aan het begin van de vlucht Dubai naar Perth.
Maar ik kom om 20.00uur lokale tijd in Perth aan, dus kan opzich bijna wel meteen mijn bed induiken daar...dus ja twijfel een beetje of het dan wel handig is om het tijdens die vlucht te doen.
Al is het een vlucht van iets vaan 11uur dus als ik het aan het begin neem, heb ik nog wel wat uur over om wakker te zijn...ik ga er vanuit dat ik niet helemaal knock-out ga van mijn coktailtje, haha.
Het is dat ik er zo heftig op reageer anders nam ik helemaal geen pilletjes in.
Maar op de heenweg vorig jaar heb ik 4 dagen lang elke nacht alleen maar overgegeven en op de terugweg ben ik zelfs thuis in het ziekenhuis beland vanwege uitdroging, haha.
Leuk he reizen??
De huisarts raden ook aan om de coktail te nemen aan het begin van de vlucht Dubai naar Perth.
Maar ik kom om 20.00uur lokale tijd in Perth aan, dus kan opzich bijna wel meteen mijn bed induiken daar...dus ja twijfel een beetje of het dan wel handig is om het tijdens die vlucht te doen.
Al is het een vlucht van iets vaan 11uur dus als ik het aan het begin neem, heb ik nog wel wat uur over om wakker te zijn...ik ga er vanuit dat ik niet helemaal knock-out ga van mijn coktailtje, haha.
zaterdag 28 mei 2011 om 12:46
De Litebook Elite lichttherapielamp werkt heel goed tegen een verstoord dag/nachtritme, tegen jetlags, en voor mensen die nachtdiensten draaien.
De lamp is klein en licht van gewicht, dus ook makkelijk mee te nemen in het etuitje dat je erbij krijgt. Draadloos te gebruiken als je 'm opgeladen hebt. Opladen hoeft bijna nooit en de led-lampjes gaan jaren mee.
Wel moet je er 220 euro voor over hebben (of 230 als je niet met iDeal betaalt). Maar ik kan 'm echt aanraden.
Hier heb ik 'm gekocht en hij werd de volgende dag al bezorgd.
De lamp is klein en licht van gewicht, dus ook makkelijk mee te nemen in het etuitje dat je erbij krijgt. Draadloos te gebruiken als je 'm opgeladen hebt. Opladen hoeft bijna nooit en de led-lampjes gaan jaren mee.
Wel moet je er 220 euro voor over hebben (of 230 als je niet met iDeal betaalt). Maar ik kan 'm echt aanraden.
Hier heb ik 'm gekocht en hij werd de volgende dag al bezorgd.
zaterdag 28 mei 2011 om 12:50
zaterdag 28 mei 2011 om 13:25
Adeline, is het niet iets anders dan een jetlag? Als je onderweg in het vliegtuig al overgeeft heeft dat m.i. niets met een jetlag te maken. Bij een jetlag heb je problemen met inslapen (omdat het naar jouw gevoel nog geen bedtijd is) of met doorslapen (omdat jouw lichaam allang in de ochtendstand is terwijl het nog nacht is). Ik probeer altijd zoveel mogelijk meteen te schakelen naar de locale tijd, met eventueel een klein dutje 's middags (als ik 's morgens aankom na een vlucht naar het oosten). Dan zet ik wel de wekker, zodat ik niet de hele middag lig te pitten, anders lukt het 's avonds niet om in te slapen. Door de tijdverschuiving voel ik me de eerste twee dagen wel een beetje 'zombie-achtig' maar door gewoon met het land mee te draaien gaat dat het snelste over.
Maar 4 dagen overgeven, dat heb ik nog nooit gehoord van een jetlag. Ik zou - als ik jou was - eerder anti-braakmiddelen meenemen, want als je zoveel moet braken word je al ziek van alleen het vochtverlies!
Maar 4 dagen overgeven, dat heb ik nog nooit gehoord van een jetlag. Ik zou - als ik jou was - eerder anti-braakmiddelen meenemen, want als je zoveel moet braken word je al ziek van alleen het vochtverlies!
zaterdag 28 mei 2011 om 13:30
Ik neem ook melatonine, de eerste nachten en ook al in het vliegtuig als het op bestemming bedtijd is.
Er zijn ook theorieen die te maken hebben met eten van eiwit of juist koolhydraten maar daar weet ik het fijne niet meer van, moet je ff googelen op jetleg en food of diet ofzo.
Op bestemming ga ik pas slapen als het avond is (na 8/9 uur) hoe moe ik ook ben.
Er zijn ook theorieen die te maken hebben met eten van eiwit of juist koolhydraten maar daar weet ik het fijne niet meer van, moet je ff googelen op jetleg en food of diet ofzo.
Op bestemming ga ik pas slapen als het avond is (na 8/9 uur) hoe moe ik ook ben.
.
zaterdag 28 mei 2011 om 13:33
zaterdag 28 mei 2011 om 13:39
quote:Adeline schreef op 28 mei 2011 @ 12:41:
Alleen slaapmiddelen nemen als het tijdens je vlucht op bestemmming avond/nacht is. Als het dag is (zoals bij jou?) gewoon wakker blijven, dat werkt het beste. En dan bij aankomst direct met een melatoninepilletje (en indien nodig slaappil) naar bed.
Als het mogelijk is kun je vast een paar dagen voor vertrek in het ritme van bestemming gaan leven (dus eerder/later naar bed en opstaan).
Alleen slaapmiddelen nemen als het tijdens je vlucht op bestemmming avond/nacht is. Als het dag is (zoals bij jou?) gewoon wakker blijven, dat werkt het beste. En dan bij aankomst direct met een melatoninepilletje (en indien nodig slaappil) naar bed.
Als het mogelijk is kun je vast een paar dagen voor vertrek in het ritme van bestemming gaan leven (dus eerder/later naar bed en opstaan).
.