Geld & Recht alle pijlers

uiterlijke betaaldatum salaris

28-05-2011 10:30 113 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Allemaal!

Mijn vriend heeft dinsdag zijn ontslag gekregen bij een bedrijf.

Hij heeft inmiddels ander werk weer en kan maandag starten!

Nou wordt normaal altijd zijn salaris betaald op de 24ste.. maar tot op heden heeft hij geen salaris ontvangen.

Hij heeft zijn baas al gebeld en deze neem steeds niet op... hebben toen met een vaste telefoon gebeld en toen nam hij wel op..Hij vertelde dat ze nog bzig waren met het verrekenen van zijn loon en vakantiegeld...

Voor wanneer moeten ze betaald hebben.. voor de 1e van de volgende maand dus? dus dat zou betekenen dat het uiterlijk dinsdag op zijn rekening staat?

Erg vervelend, want alle vaste lasten gaan er al weer af...
quote:marloesje22 schreef op 28 mei 2011 @ 14:13:

en wat wordt er dan bedoeld met, tijdvak voor voldoening NIET KORTER IS DAN 1 WEEK?Misschien kun je deze vragen beter stellen aan de andere HR mensen op het andere HR forum.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
dat snap ik chanitlly, maar snap je ook mijn punt? dat als er op een website als FNV zoiets vermeld staat??

Ga ff maandag bellen met debond.. en met jurid. loket
Burger Wetboek, Boek 7, Artikel 623.1

De werkgever is verplicht het in geld naar tijdruimte vastgestelde loon te voldoen telkens na afloop van het tijdvak waarover het loon op grond van de overeenkomst moet worden berekend, met dien verstande dat het tijdvak voor voldoening niet korter is dan één week en niet langer is dan één maand

tenzij in de CAO anders is bepaald.. maar goed dat hebben tig anderen ook al gezegd maar dat past niet in je straatje..

BW is leidend tenzij CAO iets heel specifieks hierover vermeld en dat komt ook van FNV .. maar jij weet het toch beter..
@ himalaya, jullie weten 't toch zo goed...? leg t dan is uit?
moet ik de link geven van FNV?? dan zie je dat 't er staat!!!

http://www.fnvbondgenoten ... et_mijn_loon_betaald_zijn
Waarom stel je eigenlijk een vraag hier als je zelf het antwoord beter denkt te weten dan de rest?
en dit staat er ook maar dat wil jij vast niet lezen (of snappen.. dat kan ook nog )

Als er geen afspraak is geldt op welk tijdstip jouw loon moet worden betaald, dan moet betaling plaatsvinden binnen drie werkdagen na afloop van het tijdvak waarover moet worden betaald.

WAT staat er in de arbeidsovereenkomst of CAO.?. WAT is er afgesproken ? DAT is leidend.. DAN pas kun je weten wanneer het UITERLIJK gestort moet zijn.. EN nogmaals.. het is een eindafrekening en ze zijn pas 4 dagen "te laat"... ik vind het vrij normaal met een eindafrekening en daarbij het is weekend.. dikke kans dat het maandag betaald is.. en zo niet.. pech
quote:marloesje22 schreef op 28 mei 2011 @ 14:20:

moet ik de link geven van FNV?? dan zie je dat 't er staat!!!

http://www.fnvbondgenoten ... et_mijn_loon_betaald_zijn

Ja en je hebt ook onze link gekregen met het artikel uit het BW!

En nu? Prima Marloes, je hebt gelijk..maandag direct de werkgever van je man/vriend opbellen en zeggen dat ie NU over de brug moet komen met dat salaris..want FNV bondgenoten zegt het!

Beste advies: bel het juridisch loket, hou op met artikelen op te zoeken en leg ze het probleem voor. Je komt er nu toch niet uit.
quote:marloesje22 schreef op 28 mei 2011 @ 14:18:

@ himalaya, jullie weten 't toch zo goed...? leg t dan is uit?Dat wordt al zo'n 60 berichten uitgelegd. Lees t dan is!?!?!
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
@ himalya nee er wordt niet uitgelegd waar ik naar verwijs..

tijdvak voor voldoening niet korter is dan één week

@ Poldervrouw ; beter lezen; in CAO en in arbeidsovereenkomst wordt er niks over vermeld!!!!!!!
Ohhh hee wacht..

CAO klein metaal..

De uitbetaling van het salaris alsmede eventuele ploegentoeslag geschiedt uiterlijk op

de laatste werkdag van de maand dan wel vierwekenperiode waarover dit salaris verschuldigd

is.

Nohh duidelijk dan
Zit je nou ook al te zeiken op het Tros Radar forum, en dan daar ook nog even Viva-users een trap na geven. Je komt wel behoorlijk drammerig over zeg......
miffy53 wijzigde dit bericht op 28-05-2011 14:35
Reden: typo
% gewijzigd
sluit dit topic maar..

Ben er al uit

Bedankt voor jullie geweldig advies :D
Marloesje, je lijkt me echt een heel fijn mens om te kennen. Zo iemand waar je spontaan de neiging van krijgt hulp te bieden, vragen te beantwoorden, alles natuurlijk kosteloos en in eigen tijd.

Echt, met jouw houding moet je een reuze fijn leven hebben! Succes ermee hoor!
En dan zeggen ze wel eens dat ik stront-eigenwijs ben...
quote:ritmeester schreef op 28 mei 2011 @ 14:39:

Marloesje, je lijkt me echt een heel fijn mens om te kennen. Zo iemand waar je spontaan de neiging van krijgt hulp te bieden, vragen te beantwoorden, alles natuurlijk kosteloos en in eigen tijd.

Echt, met jouw houding moet je een reuze fijn leven hebben! Succes ermee hoor!Helemaal mee eens..
ik ben een fijn persoon ritmeester.. erg jammer dat je me niet persoonlijk kent.. maar alleen via een forum ;)

@ Jorina, niet eigenwijs.. ben er al uit!

had niet goed gekeken in 't CAO.. had veel discussies kunnen schelen hier..

@ Allemaal, mijn excuses!

Had niet goed gelezen in 't CAO,
quote:marloesje22 schreef op 28 mei 2011 @ 13:18:

Betaling van salaris dient te worden gedaan voor de derde van de volgende maand (tenzij anders schriftelijk overeengekomen bij de aanvang van het dienstverband). Betaalt de werkgever te laat dan kan je hiervoor kosten claimen en deze zijn:Gezien het feit dat het vandaag pas 28 mei is, zou ik me niet al te druk maken. Stel dat het voor de derde van de volgende maand betaald wordt, dan heb je al die tijd voor niets zitten stressen...
quote:marloesje22 schreef op 28 mei 2011 @ 14:42:

ik ben een fijn persoon ritmeester.. erg jammer dat je me niet persoonlijk kent.. maar alleen via een forum ;)

@ Jorina, niet eigenwijs.. ben er al uit!

had niet goed gekeken in 't CAO.. had veel discussies kunnen schelen hier..

@ Allemaal, mijn excuses!

Had niet goed gelezen in 't CAO,Dat zeg ik toch, je lijkt me echt super. Echt zo iemand waarvoor professionals bereid zijn tijd en energie in zinvolle antwoorden te steken, geheel in eigen tijd en kosteloos natuurlijk. Ik vind het bijna jammer dat ik je niet ken. Bijna.
@ melpomene, jep.. maar goed t is vervelend dat sites allemaal wat anders zeggen..

Heb nu ff goed gekeken in 't CAO en daar stond het antwoord
@ ritmeester.. dat zeg ik ook.. vind 't heel jammer voor jou
@Marloesje

Ik zal geen oordeel vellen over je persoonlijkheid. Ik ken je niet en wil dat graag zo houden.

Waar ik wel een oordeel over vel is over je fatsoen. Iemand - die jou nota bene gratis probeert te helpen - aanspreken op de toon die jij bezigt en vervolgens achter diens rug om ook nog belachelijk maken op een ander forum is op zijn vriendelijkst uitgedrukt "niet chic".

Gelukkig maar dat dit veel meer over jou zegt dan over mij.
quote:marloesje22 schreef op 28 mei 2011 @ 14:53:

@ melpomene, jep.. maar goed t is vervelend dat sites allemaal wat anders zeggen..

Heb nu ff goed gekeken in 't CAO en daar stond het antwoord Dat je het allemaal niet weet is niet erg, maar dat je je zo opstelt tegenover mensen die je graag willen helpen is minder prettig.
Prima.. denk je nu dat ik 't me aantrek dat mensen vinden dat ik geen fijne persoonlijkheid ben?

Nee hoor..

Get a life en ga wat maken van je leven ipv de hele dag op zo'n forum te zitten
Ik meld mij weer af van dit forum..

Allen succes en een prettige voortzetting

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven