Geld & Recht alle pijlers

Auto total loss... verzekering en hoe nu verder?

30-05-2011 15:50 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bleeeeeh

vorige week donderdag in de ochtendspit is een mede-weggebruiker bij me achterop gereden en heeft me dusdanig hard geraakt dat ik ook nog eens op mijn voorganger klapte. Achteropkomende automobilist zat iets heeeel anders te doen dan opletten, maar goed... er was alleen blikschade dus ik dacht, schadeformulieren inleveren, repareren en klaar. T is gebeurd, met boos blijven kom je nergens.

Helaas.

Verzekerings expert is vandaag langsgeweest bij het schadeherstelbedrijf en heeft geen toestemming gegeven voor reparatie. De schade is dusdanig (EUR 5.000) dat ze eerst gaan kijken wat ze voor de auto in de huidige staat krijgen - verschil tussen dát bod, en de dagwaarde mag de reparatie maximaal kosten. Begreep ik. Dat kan ik wel vergeten, auto is zo'n EUR 6.000 waard nog in goede staat en volgens het herstelbedrijf krijgen ze er in deze beschadigde staat zelfs nog wel EUR 2.500 voor. en dan ben ik dus het haasje.

Mijn autootje waar ik al drie jaar zonder problemen, met minimaal onderhoud in rijd.... ik druk me netjes uit maar denk niet zo aardig over die bellende meneer die het veroorzaakt heeft. Een ongeluk zit in een klein hoekje ja, maar al bellend vol gas geven in de ochtendspits op de zuidhollandlaan in den haag is gewoon een stommiteit.... ik schiet er niks mee op maar mén wat baal ik.

Ik krijg nu van alle kanten adviezen over wat te doen maar ik weet het even niet meer... iemand tips/ervaring over hoe dit werkt, met wel/niet totall loss (ben overigens wel all risk verzekerd nog).

Ik ga heel hard duimen dat de auto niks meer waard is en de reparatie nog wél mag gebeuren . Welke opties heb ik?
Dus wat krijg je dan uitgekeerd, de dagwaarde en mag je een "nieuwe" kopen?
Als hij niets waard is mag hij zeker niet meer gemaakt worden.

Het schade bedrag mag niet hoger zijn dan de dagwaarde van je auto voor je ongeluk.

Ik zou gewoon even rustig afwachten en misschien je alvast orienteren op internet wat voor auto je nu zou willen kopen.

De dagwaarde van je auto kan je zelf inschatten door op autotrader naar vergelijkbare auto's te kijken
Balen zeg! Wel gelukkig dat je zelf geen klachten hebt.

De dagwaarde ligt vrijwel altijd lager dan de commerciële waarde en dus schiet je erbij in als je schade krijgt. Als dat ook nog eens veroorzaakt is door schuld van een ander voelt dat extra naar, zeker als het door stommigheid is. Je gevoel zegt dat die veroorzaker minstens het verschil tussen dagwaarde en marktwaarde zou moeten vergoeden. Eigenlijk is dat niet meer dan redelijk, vind ik. Maar zo werkt het helaas niet over het algemeen...

xYella.
Ik weet niet hoe het tegenwoordig zit, maar eerder mocht je met een auto die total loss was, maar wel veilig gewoon blijven rijden. Mijn vader zijn dak was beschadigd door hagel en ivm kosten total loss verklaard en hij heeft er gewoon nog jaren in gereden volgens mij.
Vroeger kon je de total loss auto terug kopen en dan kan je hem gewoon laten maken van het verzekeringsgeld.

Bij mij was mijn auto 3000 waard dat kreeg ik en moest de verzekering 500 betalen voor het "wrak".

Bij een goedkope garage laten maken met sloop onderdelen en mijn autootje was weer helemaal de oude.
\"Never argue with an idiot. They drag you down to their level, then beat you with experience.\"
Je hebt economisch Total Loss en technisch Total loss. Bij de eerste mag je er in blijven rijden omdat een oud autootje al door wat krassen totall loss kan zijn (als repareren duurder is dan de dagwaarde-/- restwaarde van je auto) bij het laatste mag je er niet meer mee rijden omdat de auto niet meer veilig binnen het verkeer gebruikt kan worden.
Bedankt voor de reacties! Ik wilde gisteren al weer posten maar kon niet inloggen via de iPad. Ik heb inmiddels nog wat uitgebreider gesproken met het schadeherstelbedrijf, in combinatie met jullie reacties is het een stuk duidelijker. Scheelt natuurlijk ook dat de eerste paniek, schrik, boosheid gezakt is .

Op dit moment kan ik inderdaad niks meer doen dan afwachten tot maandag, wanneer de dagwaarde en restwaarde bekend zijn. Duimen voor reparatie, want ook al wordt ie er misschien niet 'beter'van... een vergelijkbare auto terugkopen gaat me gewoon geld kosten en dat vind ik ook weer zo wat...

Groetjes

LM

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven