Succesrecept chocolade taart
woensdag 18 mei 2011 om 09:12
Nog eentje van Nigella, mijn favoriet (alhoewel ik die notentaart nog niet heb geprobeerd, dus ook hier een Gil!!!)
Goddelijke Chocoladewolkentaart uit Nigella Bites
250 gram pure chocolade (minimaal 70% cacao)
125 gram boter
6 eieren (2 hele en 4 gesplitste)
175 gram kristalsuiker
5 dl slagroom
1 theelepel vanille extract of een flinke schep su
½ theelepel cacao
.Bereiden
Smelt de chocolade au bain marie en verwarm intussen de oven voor op 180 C. Smelt als de chocolade gesmolten is de boter in de chocolade terwijl je het geheel nog steeds au bain marie verwarmt. Laat als alles is gesmolten het mengel even afkoelen 9maa absoluut niet te lang)
Vet ondertussen en springvorm in (ik gebruik een springvorm van 24 centimeter) en bekleed de bodem met bakpapier.
Klop in een kom twee hele eieren en vier dooiers samen met 75 gram suiker. Mix in een andere (vetvrije) kom de vier eiwitten tot schuim met een mixer en doe de andere 100 gram van suiker erdoorheen als de eiwitten al aardig strijf beginnen te worden. Zorg dat de eiwitten niet helemaal stijf zijn maar wel goed stevig.
Doe het chocolademengsel in de kom met de eidooiers en schep alles door elkaar. Meng vervolgens de eiwitten met het chocolademengsel door het voorzichtig erdoorheen te scheppen. Doe alles in de springvorm en laat in de oven in ongeveer 40-45 minuten gaar worden. Haal dan de vorm uit de oven en laat de taart afkoelen. De taart zal nu in het midden iets inzakken.
Voordat je de taart wil serveren klop je de slagroom met het vanille extract of de suiker en verdeel het over de hele taart. Zorg dat alles goed vol ligt, het moet een enorme berg wit slagroom zijn. Strooi als finishing touch cacao over de slagroom.
Goddelijke Chocoladewolkentaart uit Nigella Bites
250 gram pure chocolade (minimaal 70% cacao)
125 gram boter
6 eieren (2 hele en 4 gesplitste)
175 gram kristalsuiker
5 dl slagroom
1 theelepel vanille extract of een flinke schep su
½ theelepel cacao
.Bereiden
Smelt de chocolade au bain marie en verwarm intussen de oven voor op 180 C. Smelt als de chocolade gesmolten is de boter in de chocolade terwijl je het geheel nog steeds au bain marie verwarmt. Laat als alles is gesmolten het mengel even afkoelen 9maa absoluut niet te lang)
Vet ondertussen en springvorm in (ik gebruik een springvorm van 24 centimeter) en bekleed de bodem met bakpapier.
Klop in een kom twee hele eieren en vier dooiers samen met 75 gram suiker. Mix in een andere (vetvrije) kom de vier eiwitten tot schuim met een mixer en doe de andere 100 gram van suiker erdoorheen als de eiwitten al aardig strijf beginnen te worden. Zorg dat de eiwitten niet helemaal stijf zijn maar wel goed stevig.
Doe het chocolademengsel in de kom met de eidooiers en schep alles door elkaar. Meng vervolgens de eiwitten met het chocolademengsel door het voorzichtig erdoorheen te scheppen. Doe alles in de springvorm en laat in de oven in ongeveer 40-45 minuten gaar worden. Haal dan de vorm uit de oven en laat de taart afkoelen. De taart zal nu in het midden iets inzakken.
Voordat je de taart wil serveren klop je de slagroom met het vanille extract of de suiker en verdeel het over de hele taart. Zorg dat alles goed vol ligt, het moet een enorme berg wit slagroom zijn. Strooi als finishing touch cacao over de slagroom.
donderdag 19 mei 2011 om 14:33
quote:Hangmat schreef op 14 mei 2011 @ 22:56:
Dit is een "echte" chocoladetaart en heel makkelijk.
http://www.ah.nl/recepten/recept?id=444 ... chaGrappig, deze heb ik toevallig een paar weken gemaakt en vond hem veel te zoet. Ik heb precies het recept gevolgd maar iedereen zat met lange tanden te eten. De bovenkant liet ook los en nadat ik die eraf gehaald had smaakte hij wel beter.
Dit is een "echte" chocoladetaart en heel makkelijk.
http://www.ah.nl/recepten/recept?id=444 ... chaGrappig, deze heb ik toevallig een paar weken gemaakt en vond hem veel te zoet. Ik heb precies het recept gevolgd maar iedereen zat met lange tanden te eten. De bovenkant liet ook los en nadat ik die eraf gehaald had smaakte hij wel beter.
donderdag 19 mei 2011 om 14:44
Oh, jullie moesten iets harder gillen, ik hoor 'm nu pas
Komt ie:
Beslag:
6 grote eieren
snuf zout
125g zachte boter
400g nutella
1 eetlepel frangelico, rum of water
100g gemalen hazelnoten
100g gesmolten pure chocola
Toplaag:
100g hazelnoten
1,25 dl slagroom
125g pure chocola in stukjes
Springvorm 23 cm, ingevet en bekleed met bakpapier
Bereiding:
Klop in een grote kom de eiwitten en het zout stijf maar niet droog. Klop in een andere kom de boter en nutella door elkaar en meng er de rum/water, eidooiers en gemalen hazelnoten door. Spatel er de afgekoelde gesmolten chocolade door en maak het mengsel losser door er een grote klodder van het eiwit door te roeren. Spatel daarna met zachte hand de rest van het eiwit, verdeeld over drie porties, erdoor. Giet het beslag in de springvorm en bak het 40 min. op 180c, tot het gebak van de zijkant van de vorm loslaat. Laat het op een rooster afkoelen.
Rooster de hazelnoten in een droge koekepan tot ze sterk gaan geuren en hier en daar goudbruin zijn. Schud de pan voortdurend, zodat ze niet aan één kant aanbranden. Laat ze op een bord afkoelen (moet beslist!)
Verhit in een pan met dikke bodem op laag vuur de room, rum/water, en stukjes chocola. Zet de pan van het vuur wanneer de chocola is gesmolten en klopt tot het mengsel de juiste dikte heeft om uit te smeren. Maak de springvormrand voorzichtig los en laat de koek op de bodem van de vorm staan. Strijk het chocolademengsel op de taart en leg hem vol met de (afgekoelde!) geroosterde hazelnoten. (als de noten nog warm zijn, wordt dit een kliederbende, vandaar...)
Hmmm... ik ga ook maar weer eens maken!
Komt ie:
Beslag:
6 grote eieren
snuf zout
125g zachte boter
400g nutella
100g gemalen hazelnoten
100g gesmolten pure chocola
Toplaag:
100g hazelnoten
1,25 dl slagroom
125g pure chocola in stukjes
Springvorm 23 cm, ingevet en bekleed met bakpapier
Bereiding:
Klop in een grote kom de eiwitten en het zout stijf maar niet droog. Klop in een andere kom de boter en nutella door elkaar en meng er de rum/water, eidooiers en gemalen hazelnoten door. Spatel er de afgekoelde gesmolten chocolade door en maak het mengsel losser door er een grote klodder van het eiwit door te roeren. Spatel daarna met zachte hand de rest van het eiwit, verdeeld over drie porties, erdoor. Giet het beslag in de springvorm en bak het 40 min. op 180c, tot het gebak van de zijkant van de vorm loslaat. Laat het op een rooster afkoelen.
Rooster de hazelnoten in een droge koekepan tot ze sterk gaan geuren en hier en daar goudbruin zijn. Schud de pan voortdurend, zodat ze niet aan één kant aanbranden. Laat ze op een bord afkoelen (moet beslist!)
Verhit in een pan met dikke bodem op laag vuur de room, rum/water, en stukjes chocola. Zet de pan van het vuur wanneer de chocola is gesmolten en klopt tot het mengsel de juiste dikte heeft om uit te smeren. Maak de springvormrand voorzichtig los en laat de koek op de bodem van de vorm staan. Strijk het chocolademengsel op de taart en leg hem vol met de (afgekoelde!) geroosterde hazelnoten. (als de noten nog warm zijn, wordt dit een kliederbende, vandaar...)
Hmmm... ik ga ook maar weer eens maken!
donderdag 19 mei 2011 om 15:12
Ik wil een pure chocolade roomtaart maken:
1/2 pakje kandijkoekjes (150gr)
100 gr gesmolten boter
200 gr pure chocolade in stukjes gehakt
200 gr mascarpone of creamcheese
2 el cacaopoeder
Maal de koekjes fijn in keukenmachine en giet de gesmolten boter erbij.
Bekleed de bodem van de springvorm met bakpapier.
Verdeel het koekmengsel en druk het goed aan.
Laten opstijven in de koelkast.
Smelt de chocola au bain-marie.
Klop de roomkaas los met een garde in een beslagkom.
Roer de gesmolten, bijna afgekoelde chocolade erdoor.
Giet het over het koekmengsel en laat t 3 uur opstijven in de koelkast.
Zeef de cacaopoeder over de taart en versier het met sinaasappelrasp en snippers witte chocolade.
Hopen dat ie lukt!
1/2 pakje kandijkoekjes (150gr)
100 gr gesmolten boter
200 gr pure chocolade in stukjes gehakt
200 gr mascarpone of creamcheese
2 el cacaopoeder
Maal de koekjes fijn in keukenmachine en giet de gesmolten boter erbij.
Bekleed de bodem van de springvorm met bakpapier.
Verdeel het koekmengsel en druk het goed aan.
Laten opstijven in de koelkast.
Smelt de chocola au bain-marie.
Klop de roomkaas los met een garde in een beslagkom.
Roer de gesmolten, bijna afgekoelde chocolade erdoor.
Giet het over het koekmengsel en laat t 3 uur opstijven in de koelkast.
Zeef de cacaopoeder over de taart en versier het met sinaasappelrasp en snippers witte chocolade.
Hopen dat ie lukt!
Who in the world do I think that I am... I suppose that depends on who I believe
dinsdag 31 mei 2011 om 12:37