Mijn moeder is Bridezilla...

02-06-2011 12:24 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat wij in het buitenland zitten, heeft mijn moeder het op zich genomen om de bruiloft te regelen omdat zij de omgeving kent, en de mensen en ze zit daar al etc.

Maar ze weigert me nu nog maar iets te vertellen over wat er allemaal gepland staat, hoe alles eruitziet, welke taart ze gekozen heeft, wat voor eten ze besteld heeft, welke kleuren etc.

Eigenlijk moet ik gewoon op komen dagen in een witte jurk en het over me heen laten komen, want "ze vindt het leuk als het een verrassing is". Ook vindt ze dat mijn man die avond in het hotel moet slapen, want dat is voor haar de avond van tevoren, terwijl het technisch gesproken onze huwelijksnacht is!

Als ik haar aan de telefoon zeg dat ze me alles moet vertellen omdat het MIJN bruiloft is maakt ze er een grapje van en zegt ze dat ik me niet druk moet maken omdat het heus allemaal wel zo is als ik het wil, want zij kent mij het beste. En dat ik haar haar gang moet laten gaan omdat ik haar enige dochter ben, en ik dit niet van haar af moet nemen.

Mijn vriend zegt dat ik me niet zo druk moet maken en dat het echt wel goedkomt. Hij vindt dat ik niet zo moet overdrijven.

Mijn vraag aan jullie is dus ook; Overdrijf ik, zijn het de zwangerschapshormonen, of is mijn moeder doorgeslagen?

P.S. Aangepast vanwege een collega van me die meteen met het verhaal op de proppen kwam. Ook niet de bedoeling!

Alvast bedankt voor de reacties!
anoniem_126524 wijzigde dit bericht op 02-06-2011 15:02
Reden: herkenbaarheid
% gewijzigd
Als je het wil doen zoals jij het graag hebt dan moet je het ook zelf doen. Nee, ik zou het niet waarderen dat mijn moeder dit soort zaken voor me regelt, maar ik zou in de eerste instantie ook gewoon pertinent geweigerd hebben dat ze ook maar iets zou regelen voor mij. Jij hebt jouw moeder nu vrij spel gegeven en dit is wat er van komt. Tijd om te zeggen dat ze zich nergens meer mee mag moeien en alles zelf doen of zo'n trouwbureau inhuren die dingen kan regelen voor jou.

Dus, laat die handjes van jou nu eens wapperen en regel zelf jouw zaken.
Ik vind dat je moeder doorslaat. Je mag haar dit niet afnemen? Pardon?!!

Als je moeder je verzoek lachend van tafel veegt, zou ik de toon nog wat serieuzer maken. Probeer haar duidelijk te maken dat je niet zit te wachten op verrassingen en dat jullie bruiloft vooral om jullie gaat en niet om haar.

Wel hartstikke lief natuurlijk dat ze het wil regelen (vergeet dat er ook niet bij te zeggen ).
The time is now
Dit zou voor mij heel simpel zijn. Vertel je moeder dat het jouw bruiloft is en dat de manier waarop het nu gaat niet oke is. Dus óf ze gaat voortaan alles overleggen met jou óf je regelt het zelf wel. Klaar. Kom op zeg, je bent een volwassen vrouw. Kom eens op voor jezelf en wees duidelijk.
Het is jouw bruiloft, niet je moeders.

Als zij haar moederkloekgevoelens wil botvieren op iets is dat leuk natuurlijk, maar niet op jullie bruiloft.
de bruiloft van mijn ouders ging ook ongeveer zo.

ze "moesten" trouwen en schoonmoeder heeft alles geregeld.

40 !! jaar later heeft mijn moeder daar nog steeds spijt van...

(ik zou zelf in staat zijn om alles alsnog af te zeggen.)
quote:bunnerbobbelien schreef op 02 juni 2011 @ 12:42:

Dit zou voor mij heel simpel zijn. Vertel je moeder dat het jouw bruiloft is en dat de manier waarop het nu gaat niet oke is. Dus óf ze gaat voortaan alles overleggen met jou óf je regelt het zelf wel. Klaar. Kom op zeg, je bent een volwassen vrouw. Kom eens op voor jezelf en wees duidelijk.

Wat zij zegt. Wat een waanzin zeg, dat je dit pikt van je moeder.

Het is toch jou dag? Mijn moeder zou helemaal niks met mijn bruiloft te maken willen hebben behalve dat ze het leuk zou vinden als ik met haar de jurk uit zou zoeken.
Ik zou in staat zijn het feest/bruiloft in Spanje af te zeggen als er niet snel een stand van zaken wordt gegeven.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Ligt eraan wie het betaalt, als je ouders het betalen dan snap ik dat ze een verrassing willen, ze weet waarschijnlijk wel hoe je het wil. Als jullie het betalen dan moet je het zelf regelen.
Weet je moeder wel dat je het écht vervelend vindt? Of doe je er wat lacherig over als ze je niets wil vertellen.

Ik vraag dit, omdat ik denk dat als je moeder alles voor je wil regelen, dat ze dan ook wel heel veel van je zal houden en het voor jou goed zal willen doen. Alleen haar beleving van wat 'goed' is wijkt misschien af van die van jou... dus misschien kun je er iets steviger in gaan zitten?
schijnbaar had je dit niet verwacht van je moeder want anders was je hier nooit aan begonnen..

Ik denk dat het of accepteren is of op je strepen staan en het alsnog "van haar af te pakken" met de nodige gevolgen.

Maar natuurlijk hoef jullie niet apart te slapen op je officiele huwelijksnacht daar heeft je moeder niks over te zeggen.
Bedankt voor jullie berichtjes.

Ik ben inderdaad van plan haar duidelijk uit te leggen dat dit niet de bedoeling is, alleen dan misschien face to face, want schijnbaar werkt de telefoon niet.

Ik heb ook de neiging wel even te melden dat ik zelf natuurlijk ook genoeg geregeld heb, ik zit natuurlijk niet alleen maar op de bank met een sigaretje en een kopje koffie As The World Turns te kijken!

Probleem is dat het zo een beetje gegroeid is met de laatste dingetjes regelen omdat ik hier ook midden in een verhuizing zit en momenteel dus geen vaste lijn of internet heb.

(Zit nu op mijn werk in lunchpauze )

Maar laat ik er nu net achter komen dat die laatste dingetjes toch wat belangrijker waren dan ik dacht (ik heb dus bijvoorbeeld wel de bakker uitgezocht en mee overlegd maar Taart A en Taart B waren nog de opties en welke van de 2 het nu wordt?)
quote:feeks schreef op 02 juni 2011 @ 12:54:

Ligt eraan wie het betaalt, als je ouders het betalen dan snap ik dat ze een verrassing willen, ze weet waarschijnlijk wel hoe je het wil. Als jullie het betalen dan moet je het zelf regelen.Mijn vader heeft voor onze bruiloft een flinke donatie gedaan, maar als hij iets wilde regelen werd dat wel in overleg gedaan.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Je moeder lijkt wel een roze bril op te hebben zeg. Wat nou niet afpakken? Samen regelen gewoon. Met haar kijk op de dingen nu zou ik niet blindelings vanuit gaan dat haar verrassing ook zo leuk is als je hoopt.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Even op een sidenote, de reden dat ik er ook misschien niet hard genoeg tegen in ben gegaan is denk ik ook omdat mijn vriend het allemaal wel best vindt.

Hij vindt het juist heerlijk dat het hem allemaal op een presenteerblaadje aan wordt gedragen, en heeft me er ook een beetje van overtuigd dat ik overdreven reageer en er juist blij mee moet zijn.

Tot ik vanmorgen wakker werd en dacht dit kan niet waar zijn!
Ik zou echt een ander mijn bruiloft niet laten regelen, hoe goed deze persoon me ook zou kennen. Je wilt toch dat een feest wat best speciaal is (neem aan dat je niet iedere week trouwt) en ook vrij veel geld kost volledig naar jullie smaak is. En hoe goed ze je ook kent, jullie smaken en ideeen zullen vast niet overal hetzelfde in zijn.

Ik vind dat je moeder er te ver in gaat. Zelfs als zij zo'n grote rol speelt omdat zij alle dingen organiseerd en regelt dient ze je op zn allerminst op de hoogte houden van alles wat er gebeurd omdat het immers jullie huwelijk is en niet die van haar. Als je je er niet prettig bij voelt (en dat kan ik me heel goed voorstellen) neem dat de regie weer terug in eigen handen. Jij gaat trouwen, niet zij.
Jouw moeder zal wel eerder hebben laten zien dat ze graag de boel bedisselt. Dat ze bijvoorbeeld beslist waar je aanstaande man slaapt, is denk ik een goed voorbeeld. Ik kan mij niet voorstellen dat ze in één klap verandert in een liefhebbende moeder die alles met je deelt naar een bridezilla. Dus waarom heb je haar alles laten regelen? Hebben jouw moeder en jij überhaupt wel dezelfde ideeën en smaak? Als het goed is, trouw je maar één keer in je leven. Wil je dan niet liever zelf de touwtjes in handen houden?
quote:paloma schreef op 02 juni 2011 @ 13:04:

Jouw moeder zal wel eerder hebben laten zien dat ze graag de boel bedisselt. Dat ze bijvoorbeeld beslist waar je aanstaande man slaapt, is denk ik een goed voorbeeld. Ik kan mij niet voorstellen dat ze in één klap verandert in een liefhebbende moeder die alles met je deelt naar een bridezilla. Dus waarom heb je haar alles laten regelen? Hebben jouw moeder en jij überhaupt wel dezelfde ideeën en smaak? Als het goed is, trouw je maar één keer in je leven. Wil je dan niet liever zelf de touwtjes in handen houden?

Je hebt helemaal gelijk, het is altijd wel een redelijke controlfreak geweest hoor, alleen dit had ik nooit verwacht omdat ik het zodra ik oud en wijs genoeg was alles zelf te doen, nooit meer toegelaten heb en ze wel duidelijk weet waar ik sta in dat opzicht. (Butt out or get out)

Ook omdat ze het zelf meegemaakt heeft (moeder is nu kloon van oma geworden zegmaar)

Qua smaak zit het wel oké, ik maak me er ook niet echt zorgen over dat het een echt drama wordt, zit hem meer in de kleine dingen.
Je moeder gaat te ver. Het is tenslotte JOUW bruiloft, al ben je haar enige dochter.

Ze wil natuurlijk het beste voor je, maar dat is het voor jou blijkbaar niet.

Maak haar dat duidelijk, anders krijg je er echt spijt van !

Succes, en alvast een fijne trouwdag gewenst !
Ik zou een andere dag plannen, sorry hoor maar is ze helemaal gek geworden? Het is jouw dag hoor.

Ah know`t, tha shunt
-
Thuisbasis: vrouwenpeil.nl
Als ik het één iemand zou toevertrouwen om mijn bruiloft tot in de puntjes te verzorgen, dan is het mijn moeder wel!! :-)

Maar ik begrijp je punt. Tijd voor een serieus en goed gesprek?!
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst...
moeders. Volgens mij moet je kiezen, of je je wensen hard maken en de risico lopen van ruzie met je moeder, of je accepteert de situatie zoals het is en leunt achterover totdat je in het wit moet verschijnen. Ik weet niet hoe je moeder is, maar in zo´n moment kan ik tegen mijn moeder dat ik een tatoo ga zetten als ik mijn zin niet krijg
Jij mag het niet van haar afnemen?? Volgens mij is dit de omgekeerde wereld en neemt zij het nu van jou af. Het is jullie dag toch? Mannen kunnen daar altijd lekker makkelijk (en slap) in zijn vind ik.
Dat je vriend het wel makkelijk vindt zo is typisch mannelijk .

Er zullen vast uitzondering zijn, maar hier om me heen veel bruidegommen-to-be die er veel minder mee bezig waren dan de dames.

Dus daar niets van aantrekken wat betreft moeder laten regelen of niet.

Als het over jou grenzen heengaat is het tijd om die grenzen weer heel duidelijk kenbaar te maken.

En ja, daar krijg je altijd gedoe over als je moeder iemand is die standaard een loopje neemt met iemands grenzen. Maar dan is het daarna weer even heel duidelijk.

Hoe langer je ermee wacht, hoe moeilijker het zal zijn, ook voor je moeder, want die zit dan al steeds meer in haar rol/fantasie van hoe-het-moet-gaan.

Toen wij gingen trouwen en anderen probeerden op te dringen hoe en wat heb ik ervoor gekozen om duidelijk aan te geven dat het onze bruiloft is, en dat andere mensen een evt. verzoek neer konden leggen als ze iets heel graag wel of niet wilden, en dat we er dan wel naar zouden kijken of het in ons plaatje paste.

Maar dat is persoonlijk. Er zijn zat mensen die hun bruiloft ervaren als een grote sociale verplichting.

Van 'wie vraag je' tot en met 'de rol die (schoon)moeder speelt'.

Vraag is: wat wil jij.

Als je toch zelf je bruiloft wil regelen ga je dus gewoon alsnog zelf dingen nabellen, navragen en omzetten.

Wil je enkel weten hoe of wat, dan zeg je aan je moeder dat het nu mooi geweest is en ze gaat vertellen heo of wat, en dat je anders in Turkije trouwt en ze de door haar geregelde bruiloft zelf de bruid mag zijn.

Vind je het vervelend maar wil je je moeder niet remmen, dan is het drie keer slikken, vertellen dat je het vervelend vindt hoe het loopt, en verder niet piepen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven