Wat een thuiszorg.

04-06-2011 14:36 162 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo forummers.

Graag jullie mening over het volgende alsjeblieft.

Ongeveer 5 weken geleden, op mijn werk ben ik behoorlijk gevallen, en heb mijn heup op 3 plaatsen gebroken.

Ben dan nu ook gezegend met een kunstheup. (verschrikkelijk).

Na mijn ziekenhuisopname, ben ik een aantal weken in een verpleeghuis geweest, (huis met trappen), weinig hulp, alleenstaand, etc.

Nu ben ik weer thuis.

En ik heb thuiszorg.

1 x per week 3 uur. voor zwaar huish werk.

Nu is het bij mij geen bende, echter ik heb wel wat klusjes, badkamer een beurt, wat ramen lappen etc.

Ook heb ik een probleem, ik kan niet delegeren, of iemand 'sturen'.

Dit heb ik de 1ste x met mijn hulp besproken.

Zelf laat ik mij heel goed sturen, heb er totaal geen moeite mee, had vroeger zat werkhuizen ,en 'mocht' altijd van alles.

Je 'mag even de ramen lappen, de keuken een extra beurt enz enz, en als je daar mee klaar bent 'mag'' je nog even het oudpapier wegbrengen etc.

Nadere uitleg overbodig.

Nu mijn hulp.

Ze is de 1e x gekomen, heb haar thee aangeboden, kennisgemaakt, verteld dat ik moeite met 'sturen'' had, enfin om een lang verhaal kort te maken, ze is de hele middag blijven zitten.

Ben na 1 resp. 2 uur een beetje gaan drentelen met mijn krukken in de hoop dat mevr. in actie zou komen, dus niet.

ja ik weet het, ik had iets moeten zeggen, maar dat durf ik niet, stommerd..

Week 2 zou mij dat niet gebeuren.

Ik had een strategie.

13.00 uur .Stond met mijn jas aan, ging met hondje uit, of ze de badkamer even wilde doen, en de ramen lappen in mijn slaapkamer.

Ben van ellende op straat gaan lopen, en ben thuisgekomen met een buurvrouw, heb koffie gezet, en heb de hulp ook aangeboden, wat te drinken, het was toen 13.50.

De hulp is blijven zitten en roken tot 15.00 uur.

Toen ben ik van ellende maar weer de straat opgegaan.

15.30 weer thuis, ik rook bleekwater op de trap, ik moest bellen, en jawel, de hulp kwam lekker bij mij aan tafel zitten.

15.40 heb ik gezegd, "je kunt wel gaan, ik ben bang dat het tussen ons niet werkt".

Na een poos ben ik naar boven gestrompeld, was benieuwd wat daar aan te treffen, nu de ramen waren gelapt, en de wastafel was een lap over gehaald.

Spiegel, plancet, bekers, vloer (om over de tegels maar helemaal te zwijgen) was niets aan gedaan.

Ik heb haar gebeld, en gezegd dat ze niet meer hoeft te komen, dat ik hier niets mee opschoot.

Tevens heb ik haar gezegd dat ik de organisatie hierover zou inlichten.

Bij de organisatie waren ze hoogst verbaasd over mijn relaas.Deze kracht stond als zeer goed te boek.

Plus dat het ook wel een beetje mijn eigen schuld was, want tijdens de werkzaamheden, word ik niet geacht bezoek te ontvangen.

Dat leidt maar af.

En ik moet ook thuisblijven.

Sorry voor het lange verhaal, graag jullie mening alsjeblieft.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Dit inderdaad bespreken met de organisatie en daarbij ook aan hen aangeven dat je moeite hebt met delegeren. Dan maken ze misschien gewoon een plan van aanpak voor de betreffende hulp zodat deze weet wat er moet gebeuren.

En verder moet je dit nooit meer aan je hulp mededelen, want die heeft blijkbaar daar misbruik van gemaakt.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Dat ga ik doen Fame, bedankt, ik krijg volgende week een nieuwe hulp.

Heb nu al buikpijn.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Cursus assertiviteit gaan doen?
quote:Nammma schreef op 04 juni 2011 @ 14:42:

Cursus assertiviteit gaan doen? Dit watje heeft er wel 3 nodig!
Misschien een lijstje maken voor de hulp, met alle werkjes die je gedaan wilt hebben.
quote:groenoogje1962 schreef op 04 juni 2011 @ 14:47:

Misschien een lijstje maken voor de hulp, met alle werkjes die je gedaan wilt hebben.

Dat is een idee, maar wat zet ik erop?.

Deze mevr. heeft niet een een stofzuiger in der handen gehad, bij wijze van.

Maak ik de lijst dan te lang, of te kort?.
Misschien kun je een lijstje maken met werkzaamheden die je graag gedaan wilt hebben en geef dit aan je nieuwe hulp.

Als je wat wil drinken zeg je, zullen we even wat drinken en ga na een kwartier zelf ook opstaan, zeg zo zullen we weer verder en ga afwassen ofzo. Succes, en niet te zenuwachtig over zijn!
Ik vind dat de titel de lading niet helemaal dekt.

Belachelijk dat je hulp zich zo heeft gedragen, helemaal na je dat hebt aangegeven (waarom eigenlijk?).

Dat kan echt niet.

Maar waarom schrijf je van tevoren niet een paar dingen voor jezelf en/of voor de hulp op per keer, wat je gedaan wilt hebben?

Desnoods zeg je dat dat is omdat je anders misschien iets vergeet.

Wat is je probleem met het aansturen van je hulp (die gewoon betaald wordt!), waar ben je bang voor?
Eindeloos, ben ook zo'n sufferd die z'n mond te weinig opentrekt. Wat mij heeft geholpen is een schoonmaakrooster te downloaden.

http://www.regeltante.nl/ ... vangSchoonmaakrooster.asp

Vooraf heb ik zelf doorgenomen hoe ik het wilde hebben en dit de eerste keer doorgesproken met de schoonmaakster (zweten!) Nu kan ik steeds terugvallen op onze afspraken en is er voor beide (schoonmaakster en ikzelf) duidelijk wie wat doet.

Zie jullie contact als puur zakelijk (en koffie drinken moet ze binnen 15 min kunnen doen of in haar eigen tijd)

Succes!
De hulp zat in jouw huis te roken? Wat 'n enorme aso!!!

Verder zou ik haar aangeven bij haar werkgever, die zullen toch ook niet op zulke nietsnutten en asociale werknemers zitten te wachten mag ik hopen.
quote:Leentjuh77 schreef op 04 juni 2011 @ 14:51:

Misschien kun je een lijstje maken met werkzaamheden die je graag gedaan wilt hebben en geef dit aan je nieuwe hulp.

Als je wat wil drinken zeg je, zullen we even wat drinken en ga na een kwartier zelf ook opstaan, zeg zo zullen we weer verder en ga afwassen ofzo. Succes, en niet te zenuwachtig over zijn!Ik zal het proberen, dank jewel.
gewoon die dingen waarvan je wilt dat ze gedaan zijn...

Tis niet voor niks thuiszorg, ze komen niet om een praatje met je te maken maar om de zorg van thuis een beetje over te nemen.

zoals je zei ben je niet erg assertief, maar zou je niet bij jezelf kunnen denken: als ik niet zeg wat ze moet doen, moet ik het zelf doen? motiveert dit je niet?

anyway geef jezelf een schop onder je billen en maak gebruik van die thuiszorg! daar zijn ze immers voor!
i'm on a seafood diet, i see food and i eat it
anoniem_125873 wijzigde dit bericht op 04-06-2011 14:57
Reden: Dubbel bericht
% gewijzigd
quote:elninjoo schreef op 04 juni 2011 @ 14:52:

De hulp zat in jouw huis te roken? Wat 'n enorme aso!!!

Verder zou ik haar aangeven bij haar werkgever, die zullen toch ook niet op zulke nietsnutten en asociale werknemers zitten te wachten mag ik hopen.

Elninjoo, ik rook zelf niet meer, maar mijn bezoek mag best een sigaretje roken.

De hulp rookte een half pakje, maar ze had dan ook erg veel problemen thuis.
quote:Eindeloos schreef op 04 juni 2011 @ 14:50:

[...]

Dat is een idee, maar wat zet ik erop?.

Deze mevr. heeft niet een een stofzuiger in der handen gehad, bij wijze van.

Maak ik de lijst dan te lang, of te kort?.Bedenk wat je zelf kon doen (voor de nieuwe heup) in die 3 uur en zet dat op het lijstje.
quote:norma_jeane schreef op 04 juni 2011 @ 14:55:

anyway geef jezelf een schop onder je billen en maak gebruik van die thuiszorg! daar zijn ze immers voor!Wel een beetje om mijn nieuwe heup denken hè ?
hahah ja een schop met je kruk dan!
Een lijstje zou zeker een oplossing zijn als de hulp niet goed zou weten wat ze moest aanpakken, maar dit mens is gewoon een asociale werkweigeraar. Daar hoef je zelf niet mee in de slag, dit moet je aan de organisatie overlaten. Ik zou een andere hulp eisen. Dit probleemgeval moeten ze zelf maar oplossen. Niet op jouw bordje laten liggen!
.
quote:borderwalk schreef op 04 juni 2011 @ 14:55:

[...]

Bedenk wat je zelf kon doen (voor de nieuwe heup) in die 3 uur en zet dat op het lijstje.

Oh Borderwalk, das niet eerlijk.

Ik deed een heel huishouden, incl. grote vaat( soms van een week),gasfornuis, luxaflex schoonmaken, bedden verschonen, wassen, ophangen/afhalen, overhemden strijken, en de hond liet ik ook uit. als ik kwam en ging.

Dit van 9 tot 12, want dan moest ik rennend naar school.
quote:Eindeloos schreef op 04 juni 2011 @ 14:55:

[...]

Elninjoo, ik rook zelf niet meer, maar mijn bezoek mag best een sigaretje roken.

Als je zelf niet meer rookt is er toch geen enkele reden om 'n werknemer bij je binnen te laten roken?

Dat doet ze maar in haar eigen tijd en buiten. Niet in de uren dat jij haar ingehuurd hebt om je huis te poetsen.

Bovendien, het is geen bezoek, maar de poetsvrouw.

Gewoon bij binnenkomst orders geven wat er allemaal gedaan moet worden en als ze die klussen na 'n paar uur af heeft, kun je haar iets te drinken aanbieden voor ze weer gaat, niet eerder. Neem niet aan dat ze langer dan 'n uur of 3 achter elkaar komt werken, dus dan zijn pauzes 'n overbodige luxe.
@) Impala.

Dat gebeurt nu ook, volgende week krijg ik een andere hulp, ben reuze benieuwd.
Ps: ter vergelijking mijn hulp doet in 3 uur: keuken, badkamer, toilet, afstoffen begane grond, stofzuigen 2 verdiepingen plus trap en dweilen begane grond. Soms nog een klusje erbij zoals bed verschonen, zolder stofzuigen of een paar ramen lappen.
quote:Eindeloos wrote on 04 June 2011 @ 14:55:

[...]

Uh? Thuiszorg is toch geen bezoek?

En je lacht alles wel weg nu, maar je snapt dat je je mond moet gaan opentrekken? Leg sowieso een klacht neer dat er geen klussen zijn gedaan en vraag om compensatie voor die drie uur die jij of je zogverzekering nu moeten betalen...
quote:elninjoo schreef op 04 juni 2011 @ 15:01:

[...]

Als je zelf niet meer rookt is er toch geen enkele reden om 'n werknemer bij je binnen te laten roken?

Dat doet ze maar in haar eigen tijd en buiten. Niet in de uren dat jij haar ingehuurd hebt om je huis te poetsen.

Bovendien, het is geen bezoek, maar de poetsvrouw.

Gewoon bij binnenkomst orders geven wat er allemaal gedaan moet worden en als ze die klussen na 'n paar uur af heeft, kun je haar iets te drinken aanbieden voor ze weer gaat, niet eerder. Neem niet aan dat ze langer dan 'n uur of 3 achter elkaar komt werken, dus dan zijn pauzes 'n overbodige luxe.

Had ik, in deze maar 1/10e van jouw assertiviteit.

Wat zou ik daar blij mee zijn!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven