hoeveel geven op bruiloft?

06-06-2011 23:05 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb binnenkort een bruiloft en als kado heeft het stel geld gevraagd. Dat vind ik altijd erg lastig want ik weet nooit hoeveel ik moet geven.

Ik ben student en op het moment eigenlijk blut. Met de organisatie help ik en ik heb ook iets persoonlijks voor ze gemaakt, kleinigheidje.

Ik wil niet als krenterig overkomen en het zijn vrienden van me dus ik wil best mijn spaarvarken stuk slaan, maar het moet niet overdreven worden. Welk bedrag zou gepast zijn?
Ik geef wat ik kan missen/hoeveel diegene voor me betekent..

Ik ga echt niet kijken wat de bruiloft voor hen gaat kosten en wat ik daar dan eet en drink.

Zij hebben mij uitgenodigd en ik hoop dat ze voor dat geld dat ze van iedereen gekregen hebben iets leuks uitzoeken waar ze nog jaren met plezier naar kijken/gebruiken..
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
Je kunt ze ook een bij jou in te leveren bon voor een zelfgemaakt ontbijt op bed geven. Of voor een gevulde picknick mand ofzo. Dan is het iets persoonlijks en zie je niet precies wat het kost.
quote:borderwalk schreef op 06 juni 2011 @ 23:38:

[...]

Maak je foto's of iets dergelijks, waardoor ze veel geld uitsparen en jij veel werk hebt?Ja zoiets is het, maar ik doe het graag hoor!
Hebben afgelopen woensdag een bruiloft gehad. We hebben toen samen 40 euro gegeven. Wanneer ik alleen was gegaan had ik 20 euro gegeven.

Dit was alleen voor t feest savonds.

Voor een hele dag in mijn uppie zou ik 20 euro geven en iets persoonlijks wat jij al van plan bent. Of 30 euro zonder een persoonlijk kadootje.

Verder eens met diegene die zei dat ik in mijn uppie geen 50 euro ga geven om de bankrekening van t bruidspaar te sponsoren. Als ze geen geld hebben om een feest te geven , moeten ze niet gaan trouwen of geen feest geven.
quote:kaetje schreef op 06 juni 2011 @ 23:26:

Wat ik hier op viva eens gelezen heb: een dienblad waar je foto's in kan doen. Schijn je bij de Intratuin te kunnen kopen. Ik heb geen idee wat ze kosten. Maar misschien wel leuk om zoiets te doen en dan leuke foto's er in doen van het koppel.

Of 2 wijnglazen laten graveren met hun namen en trouwdatum en er een fles wijn bij doen.Dat soort prullaria zou bij mij in 'n doos op zolder belanden. Ik hoef geen spulletjes met mijn naam of foto er op.
quote:Ruza schreef op 06 juni 2011 @ 23:33:

[...]

Idd. Terwijl als je een cadeau zou vragen ze waarschijnlijk meer dan 5 euro zouden uitgeven.

Ja of je moet met één stuk keukengerei aankomen voor de uitzet...

Anders red je het niet voor 5 euro.

Ja een kaars ofzo.
Je geeft geld als cadeautje, niet als entreebewijs. Het maakt niet uit wat het bruidspaar uitgeeft. Ze geven een feest. Dat is hun beslissing. Dat kost ze geld. Een bruidspaar moet niet denken dit bedrag terug te kunnen verdienen door de envelopjes met geld. Laat het bedrag dat je geeft daar dus niet van afhangen.
quote:kaetje schreef op 06 juni 2011 @ 23:36:

De buren gaven 7,50 (namens 2 personen) de vader van mijn oudste vriendin gaf 80 euro (namens hem alleen, jaaaaren niet gezien). Dat zijn eigenlijk de enige bedragen die mij nog zo bijstaan. Verder weet ik echt niet meer wie er 20, 30, 40 of 50 euro gaf. Maak je niet druk over wat ze van het geld willen betalen. Ze hebben zelf gekozen voor een feestje, dat is geen verplichting als je gaat trouwen. Ik zou iets persoonlijks doen. Alle persoonlijke kadootjes kan ik me nog stuk voor stuk herinneren.

Mensen zijn daar zo verschillend in he, maar 7,50 vind ik wel heel weinig... Ik krijg ook wel eens grote kado's van een vriend van mijn vader die ik helemaal niet goed ken, dan voel ik me wel een beetje ongemakkelijk, maar je ziet aan hem dat hij het met plezier geeft.

Iets persoonlijks (zelfgemaakt en dus gratis) heb ik al, maar alleen dat vind ik te weinig
quote:Lotus7 schreef op 06 juni 2011 @ 23:27:

Je wilt niet weten hoeveel envelopjes ik had op mijn bruiloft met een briefje van 5 erin.. En wel kruipend naar huis he.

Vindt het idee van Kaetje trouwens ook heel goed!Hoewel dat heel karig is en mezelf zou schamen als ik dat had gegeven, zie ik dat geld niet als toegangs kaartje en afkoop voor drank.
quote:lichtbron schreef op 06 juni 2011 @ 23:44:

Ik geef wat ik kan missen/hoeveel diegene voor me betekent..

Ik ga echt niet kijken wat de bruiloft voor hen gaat kosten en wat ik daar dan eet en drink.

Maar vind je dat dan niet lastig bepalen? Stel dat een van je allerbeste vriendinnen gaat trouwen, je gunt haar het allerbeste van de wereld en je hebt 5000 euro op je spaarrekening staan.

Ik zou dan toch denken aan wat zijn een beetje de gebruikelijke bedragen/wat kost het en dan denk ik 50 euro voor de hele dag is een mooi bedrag, zie ik iets moois voor 100 euro dan koop ik dat, maar niet iets voor 200 euro. Dat ligt dan wel erg ver van de 'norm' af.
Mijn dochter heeft binnenkort ook een bruiloft, zij is 17 en gaat er alleen naar toe. Wat is voor haar een "normaal" bedrag om te geven? Ik zat zelf te denken aan 10 euro.
30 euro lijkt me een prima bedrag.Omdat je al helpt met de organisatie en wat zelfgemaakts hebt, kan 20 ook prima.
quote:borderwalk schreef op 06 juni 2011 @ 23:56:

[...]

Maar vind je dat dan niet lastig bepalen? Stel dat een van je allerbeste vriendinnen gaat trouwen, je gunt haar het allerbeste van de wereld en je hebt 5000 euro op je spaarrekening staan.

Ik zou dan toch denken aan wat zijn een beetje de gebruikelijke bedragen/wat kost het en dan denk ik 50 euro voor de hele dag is een mooi bedrag, zie ik iets moois voor 100 euro dan koop ik dat, maar niet iets voor 200 euro. Dat ligt dan wel erg ver van de 'norm' af.Precies en je wil mensen zich ook niet bezwaard laten voelen. Toen mijn beste vriendin erg krap bij kas zat en ik het even ruim had heb ik haar ook wel eens een veel groter bedrag gegeven. Ze waardeerde het hoor, maar dat was echt een uitzondering
op haar 17de lijkt me 10 euro idd prima, met een mooie kaart en een persoonlijk tekstje
quote:mika65 schreef op 06 juni 2011 @ 23:58:

Mijn dochter heeft binnenkort ook een bruiloft, zij is 17 en gaat er alleen naar toe. Wat is voor haar een "normaal" bedrag om te geven? Ik zat zelf te denken aan 10 euro.Voor een 17-jarige lijkt het me een prima bedrag.
quote:Moonlight82 schreef op 07 juni 2011 @ 00:02:

[...]

Voor een 17-jarige lijkt het me een prima bedrag.Ik heb net overlegd met dochter en die vind het ook prima
goh die 17 jarige dochter van jou is al een stuk besluitvaardiger dan ik ;)
quote:jannaatje schreef op 07 juni 2011 @ 00:05:

goh die 17 jarige dochter van jou is al een stuk besluitvaardiger dan ik ;)

Met hulp van moeder, maar ze is al wel heel zelfstandig

Ik vind gewoon dat je naar je portemonnee moet kijken wat kun je missen.
quote:kaetje schreef op 06 juni 2011 @ 23:36:

De buren gaven 7,50 (namens 2 personen) de vader van mijn oudste vriendin gaf 80 euro (namens hem alleen, jaaaaren niet gezien).

Ik zou het bruidspaar niet recht in het gezicht durven kijken als ik met een enveloppe met 7,50 (voor 2 personen) aan zou komen!

Hier in Italie is het gebruik om online een lijst te zetten (van een winkel) waar alle spullen (uitzet) op staan voor een nieuw huis, online kan dan ook direct betaald worden. Zo kunnen er spullen op staan van 15 euro, maar ook 150 euro. Ieder kiest wat hij/zij uit wilt geven aan het bruidpaar en ziet dan ook direct waar ze blij mee zijn.

Als het geen uitzet is, kunnen mensen ook een bedrag schenken voor de huwelijksreis die gemaakt gaat worden.

Lijkt mij een perfecte oplossing, geen envelopjes meer op de bruiloft en geen kado's waar niemand op zit te wachten!
quote:elninjoo schreef op 06 juni 2011 @ 23:51:

[...]

Dat soort prullaria zou bij mij in 'n doos op zolder belanden. Ik hoef geen spulletjes met mijn naam of foto er op.Het is ook niet een leuk kado voor iedereen. Ik ken het bruidspaar ook niet. Of zij zoiets leuk vinden kan TO natuurlijk alleen zelf bekijken. Maar zou jij de moeite die mensen doen om iets persoonlijks te geven (wat dan ook, mooi of niet mooi) ook niet waarderen?
quote:Lotus7 schreef op 06 juni 2011 @ 23:27:

Je wilt niet weten hoeveel envelopjes ik had op mijn bruiloft met een briefje van 5 erin.. En wel kruipend naar huis he.

O, wat genant. En zeker geen kaartje met een naam erbij, wat ik wel altijd doe.

Zelf geef ik 50 euro aan goede vrienden.
Wij (ik en vriend) geven meestal 50euro als we enkel voor de receptie uitgenodigd worden, en 100euro als we ook naar het avondfeest (dus diner) gaan. Dit zijn ook wel de bedragen die de ronde doen bij de rest in mijn omgeving. Een huwelijkslijst wordt hier soms ook nog gedaan, dan koop ik voor eenzelfde bedrag aan items.

Maar als je als student wat krapper bij kas zit, denk ik dat het bruidspaar blij is met alles dat je kan missen.

Een envelop met 5euro of niets erin, schandalig, heb ik echt nog nooit gehoord, ik snap echt niet dat iemand dat doet.

Geef dan liever een fles wijn of een boeket bloemen ofzo...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven