Schoonmaakcursus?

04-06-2011 14:24 51 berichten
Ik meende laatst hier te hebben gelezen dat iemand hier een schoonmaakcursus had gedaan. Hartstikke suf misschien, maar ik zou ook wel zo'n cursus willen doen. We zijn net verhuisd naar een nieuwbouwwoning, alles is hartstikke mooi en wit en schoon, en dat wil ik graag zo houden. Maar laatst ging ik een paar wasjes draaien bij mijn moeder (we hebben nog geen wasmachine) en bij elk wasje dat ik draaide, kreeg ik zowat commentaar (''wat, was jij je witte was maar op 30 graden? en je handdoeken maar op 40?? tsssss.....''). Toen dacht ik wel: ''ja mam, dat zal wel, maar jij hebt huishoudschool gedaan, waarbij je wel dit soort dingen allemaal hebt geleerd. En dat heb ik niet gedaan''. Ik heb nooit echt fatsoenlijk geleerd fatsoenlijk te poetsen, ik heb altijd maar wat aangerommeld heb ik het gevoel. Zo gebruik ik graag van die wegwerppoetsdoekjes, maar als het licht op een bepaalde manier op het fornuis en de tegels valt, zie je precies de strepen van het schoonmaakmiddel. Goed, de hamvraag dus: wat en waar doe ik zo'n cursus? Als ik erop google krijg ik opleidingen, en cursussen voor mensen die er echt hun vak van maken, en dat zoek ik dus niet.

Wie helpt??
Alle reacties Link kopieren
Kom maar bij mij in de leer. I poetsen!

Kan er niks aan doen, heerlijk!
quote:SeptemberGirl schreef op 04 juni 2011 @ 14:44:

En, ook iets wat ik mijn moeder heb geleerd: bij zwarte aanslag in een theepot, een paar scheppen soda erin, kokend water in, een uur laten staan, leeggieten en hopsa, theepot is weer schoon!

Grappig, want ik heb juist van mijn oma geleerd, dat thee uit een pot met theeaanslag de lekkerste thee wordt.

Maar goed, mijn oma was verder geen kei in het huishouden. Mijn moeder ook niet en ik ook al niet

Misschien moet ik ook maar eens op cursus eigenlijk...
Raar dat jullie niet als kind gaandeweg hebben geleerd om steeds wat meer in het huishouden te doen. Zo heb ik alles stapsgewijs van mijn moeder geleerd.

Moeders die dat soort dingen niet in hun opvoeding hebben meegegeven, moeten niet bij hun volwassen dochter gaan klagen dat ze op de verkeerde temperatuur wast, vind ik.
http://www.poetsadvies.nl/schoonmaken

Heldere site.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:Java schreef op 04 juni 2011 @ 20:19:

Raar dat jullie niet als kind gaandeweg hebben geleerd om steeds wat meer in het huishouden te doen. Zo heb ik alles stapsgewijs van mijn moeder geleerd.

Moeders die dat soort dingen niet in hun opvoeding hebben meegegeven, moeten niet bij hun volwassen dochter gaan klagen dat ze op de verkeerde temperatuur wast, vind ik.

Tsja, zoals ik al tikte, wij hadden een werkster, dus dit prinsesje hoefde zich nooit zo te bekommeren om het huishouden.

Opruimen vind ik geen enkel probleem, het gaat alleen om het poetsen.

Flowerfield, iemand hier had het over een sprayflacon met schoonmaakmiddel, moet je dat dan opsprayen, en wegvegen met een doekje?
Ik zou beginnen met het aanschaffen van microvezeldoeken. Die heb je overal wel, en je kunt er alles mee.

De kwaliteit verschilt wel, die van de appie zijn niet zo heel duur en blijven redelijk netjes.

Die schoonmaakazijn daar moet je van houden. En ik hou er niet van. Als je dat gaat gebruiken zou ik het wel nawrijven met een droge doek.

Zelf ben ik fan van de schoonmaakproducten van witte reus. En citronella, dat is bij de Action te koop en kost geen drol.
Sprayflacon is idd verdund schoonmaakmiddel sprayen en uitwrijven met microvezeldoekje. En schoon. er zijn ook sprays in de handel bv voor je badkamer die je wel even na hoort te spoelen. Maar als je zelf een sopje maakt voor je spray, dan kun je bij twijfel altijd wat meer water nemen. Microvezeldoek die gebruik om uit te wrijven is meestal droog, dan is oppervlak ook meteen droog.

Oh en ik ben ook nooit huishoudelijk opgevoed hoor. Ook schoonmaakster en niet zulke nette ouders. Ik ben ook nog steeds niet netjes en alles is hier zeker niet altijd blinkend schoon. Maar juist daarom heb ik me vaak verdiept hoe ik het beter aan kan pakken (ja, vaak ipv schoon te maken in de tijd dat ik zat et internetten naar schoonmaaktips )
http://marjaweetraad.hyves.nl/

je weet wel, van dat tv programma hoe schoon is jouw huis.

www.marjaweetraad.nl
Wat goed is tegen de kou, is ook goed tegen de warmte
k heb geen cursus nodig.

Heb zelf naast mijn werk 2 schoonmaak adresjes. En thuis word ook alles schoon genoeg. Maak 1x per week het huis schoon.

Op de site die ik hierboven noemde staan wel handige foefjes om dingen schoon te maken.
Wat goed is tegen de kou, is ook goed tegen de warmte
quote:makreel schreef op 04 juni 2011 @ 16:25:

[...]

Als je bij mij op visite bent wil je waarschijnlijk ook douchen. In mijn badkamer dan, omdat 'ie zo lekker fris en schoon is, net als de rest van mijn huis. (ook geen huishoudschool maar gestudeerd, dus het kán wel).

Wat een stomme reactie zeg, ze heeft het toch ook helemaal niet over iedereen?

Niemand gaat tegenwoordig meer naar de huishoudschool, dat zou dan betekenen dat niemand meer schoon kan maken, kom op.
De mensen van de wasmiddelenfabrieken kunnen zeggen wat ze willen, maar bacteriën worden echt pas gedood bij hogere temperaturen (vanaf 60 graden).

Hand-, thee- en vaatdoeken, washanden en zakdoeken doe ik zelfs soms op 95 graden. Dat is ook nog eens goed voor je machine, want dan spoelen alle wasmiddelresten en wasluis pas echt weg.

Zo, tot zover les 1 van de schoonmaakcursus ;)
O ja, wat ik nou graag wil weten is hoe je bloezen goed gestreken krijgt. Ik krijg nooit alle vouwen er helemaal uit, ze worden alleen minder. En dan zet ik mijn strijkbout al op een iets hogere stand dan officieel mag. Misschien is het ding gewoon slecht, kan ook. Nog tips?
Ik herken dit wel. Bepaalde kennis die vroeger onbewust werd doorgegeven van moeder op dochter kennen veel mensen nu niet meer. Koken vind ik er ook zo een. Doordat veel dingen kant en klaar te kopen zijn gaat de kunst van het koken verloren. Veel mensen weten amper hoe ze fatsoenlijk aardappelen klaar moeten maken, gelukkig biedt Google idd uitkomst voor velen.

Ik weck bijvoorbeeld nog zelf en maak zelf jams en vla en bak graag taarten. Dat was vroeger heel gewoon, nu kijkt men me aan alsof ze water zien branden.

Maak jij jam zelf........? Maar die kun je in de supermarkt toch gewoon kopen!
Met deze temperaturen en harde ondergrond is het moeilijk voedsel vinden voor vogels en egels en eekhoorns. Voer ze bij met het juiste voer. Dank je wel.
quote:SeptemberGirl schreef op 04 juni 2011 @ 22:05

Tsja, zoals ik al tikte, wij hadden een werkster, dus dit prinsesje hoefde zich nooit zo te bekommeren om het huishouden.

Ook mijn ouders hadden mijn hele jeugd een werkster (en nog), maar dat heeft mijn moeder er niet van weerhouden deze vaardigheden in mijn opvoeding te verweven.

Dus ik vind nog steeds dat je moeder niet achteraf met commentaar moet komen, als ze zelf een prinsesje van je heeft gemaakt.

Maargoed, om ook nog even praktisch advies te geven: Dit boekje is onwijs handig en met een humoristische insteek.
quote:_jessie_ schreef op 05 juni 2011 @ 13:54:

Sprayflacon is idd verdund schoonmaakmiddel sprayen en uitwrijven met microvezeldoekje. En schoon. er zijn ook sprays in de handel bv voor je badkamer die je wel even na hoort te spoelen. Maar als je zelf een sopje maakt voor je spray, dan kun je bij twijfel altijd wat meer water nemen. Microvezeldoek die gebruik om uit te wrijven is meestal droog, dan is oppervlak ook meteen

)Ok, heb ingeslagen! Ik heb microvezeldoekjes, bleek, schoonmaakazjn en blue wonder (en een plantenspuit). Volgens de verpakking van het microvezeldoekje mag je dat doekje niet met schoonmaakmiddel gebruiken? Ik heb ook een rol wegwerpdoekjes, ik heb blue wonder aangemaakt in de plantenspuit, blue wnder sprayen, even laten intrekken en daarna droogwrijven met die wegwerpdoekjes. Mjn keuken blinkt al, wc ruikt lekker fris. Nu de badkamer nog.
Ik lees mee! Vind een schoon huis heerlijk maar mis soms ook echt bepaalde trucjes merk ik.

Heb een keer van een vriendin de boeken van Zamarra Oomes-Kok geleend. (Mag ik dit hier neerzetten? Als het reclame is, excuus...)

Gaat over hoe je je huishouden kan organiseren en schoonmaaktips. Soms een beetje omslachtig maar staan best handige dingen in.

Weet alleen zoveel niet meer, vriendin moest de boeken terughebben want ze moest zelf weer eens flink poetsen
Goed bezig Septembergirl! Waar heb je die blue-wonder gehaald?
Bij de action! Serieus, ga daar echht al je schoonmaakspulletjes inslaan. Goed & goedkoop!

Met die blue wonder moet je ook een plantenspuit kopen, want je moet 'm aanmaken (zoals limonade!). ohja, en in alle plantenspuiten bij de action zit nog een klein beetje water, moet je maar eens proberen! :-)

Ik las ergens over een blokje steradent in de wc, wie kan dit beamen?
@Septembergirl: Ah mooi! Ik ga vaak naar de action voor schoonmaakspulletjes dus ik zal eens gaan zoeken naar die blue wonder. Ik doe nu meestal allesreiniger in een plantenspuit maar werkt niet zo heel goed op aangekoekte etensresten bijv.

Wel fijn dat je huis al zo mooi schoon is!

Dat van die steradent klopt! Ik doe eens in de 2-3 weken een paar tabletten in de pot en dat gat waar het water in wegstroomt. Bruist dan mooi schoon! Je hoeft niet perse steradent te kopen hoor, goedkope gebitstabletten van de Aldi werken ook prima.
Regelmatig een kookwas draaien, en waspoeder gebruiken ipv wasgel is het behoud van je wasmachine.

Dit boek is mijn schoonmaakbijbel.

Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:SeptemberGirl schreef op 07 juni 2011 @ 11:13:

Bij de action! Serieus, ga daar echht al je schoonmaakspulletjes inslaan. Goed & goedkoop!

Met die blue wonder moet je ook een plantenspuit kopen, want je moet 'm aanmaken (zoals limonade!). ohja, en in alle plantenspuiten bij de action zit nog een klein beetje water, moet je maar eens proberen! :-)

Ik las ergens over een blokje steradent in de wc, wie kan dit beamen?Kunstgebitreinigingstabletten maken je toilet fantastisch schoon op die plekken waar de borstel niet bij kan komen.
Koude thee van een dag oud kun je samen met een prop krantenpapier gebruiken om de roetaanslag op de ruitjes van de houtkachel te verwijderen. Werkt supergoed.

(En dat drinken we ?????? Kachelpoets !!!!)
quote:sweetfirefly schreef op 05 juni 2011 @ 19:12:

Ik herken dit wel. Bepaalde kennis die vroeger onbewust werd doorgegeven van moeder op dochter kennen veel mensen nu niet meer. Koken vind ik er ook zo een. Doordat veel dingen kant en klaar te kopen zijn gaat de kunst van het koken verloren. Veel mensen weten amper hoe ze fatsoenlijk aardappelen klaar moeten maken, gelukkig biedt Google idd uitkomst voor velen.

Ik weck bijvoorbeeld nog zelf en maak zelf jams en vla en bak graag taarten. Dat was vroeger heel gewoon, nu kijkt men me aan alsof ze water zien branden.

Maak jij jam zelf........? Maar die kun je in de supermarkt toch gewoon kopen!Haha, ik maak heel regelmatig zelf kippensoep door ook zelf de bouillon te trekken, snijd er zelf de groenten en kruiden doorheen, etc. Mensen die bij ons komen kijken of ze water zien branden of vinden het precies zo ruiken als bij hun oma. :-)
Zo'n cursus is mij net te veel gedoe, maar tips vind ik ook handig trouwens.

Wij wonen ook sinds 2 weken in een nieuw(bouw)huis en nu ga ik voor het eerst sinds mijn studentenkamer weer zelf aan de poets. Die studentenkamer is inmiddels meer dan 10 jaar geleden, in de tussentijd heb ik/hebben we altijd een werkster gehad.

Werkster is er om 2 redenen uit gegaan, belangrijkste is financiele reden, hypotheeklasten zijn gestegen en dat moet ergens vandaan komen. Maar ook vond ik dat onze werkster het niet schoon genoeg maakte naar mijn zin en bovendien bleef ze hardnekkig mijn houten vloer met allesreiniger dweilen en vlogen allerhande dure sprays er in no time door. Terwijl ik nu van allerlei kanten (waaronder mijn moeder) dat die sprays onnodig zijn en juist je tegels, voegen, etc aan kunnen tasten. Groene zeep en schoonmaakazijn zijn nu de basis.

Maar hoe maak je nou je bad en douche het makkelijkst hygienisch en goed schoon met deze middelen? Ik heb 2 zoontjes die dagelijks in bad gaan en daar een vies zwarte rand achterlaten. :-)

Geen schoonmaakazijn op mijn natuurstenen aanrecht dus?

Ik lees graag mee voor de goede tips.....
quote:SeptemberGirl schreef op 07 juni 2011 @ 10:57:

[...]

Ok, heb ingeslagen! Ik heb microvezeldoekjes, bleek, schoonmaakazjn en blue wonder (en een plantenspuit). Volgens de verpakking van het microvezeldoekje mag je dat doekje niet met schoonmaakmiddel gebruiken? Ik heb ook een rol wegwerpdoekjes, ik heb blue wonder aangemaakt in de plantenspuit, blue wnder sprayen, even laten intrekken en daarna droogwrijven met die wegwerpdoekjes. Mjn keuken blinkt al, wc ruikt lekker fris. Nu de badkamer nog.Tja, dat staat altijd op microvezeldoekjes, maar ik gebruik ze wel met verdund schoonmaakmiddel hoor, zoals jij nu je wegwerpdoekjes gebruikt. Werkt ideaal. Let wel op: je moet ze niet wassen met wasverzachter, dan nemen ze geen vocht meer op.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven