Koude douche, kindermishandeling?

10-06-2011 10:28 196 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een aantal dagen geleden zat ik Dr. Phil te kijken, waarin een moeder te zien was die haar kind mishandelde (hot sauce in de mond van het kind en een ijskoude douche).

(Voor het filmpje: http://www.zie.nl/videos/ ... handelt-kind/m1fzscsf184e Let op, best schokkend!)

Nu ben ik juf (maar pas 1 dag, ben gisteren afgestudeerd, joepie! ). Vorige week liep ik nog mijn eindstage in een kleutergroep. Een leerling vertelde mij toen dat hij, als hij stout was, onder een koude douche moest staan in zijn onderbroek. (Dit was nog voor ik de tv show gezien had).

Hij vertelde het naar aanleiding van een spelletje met water dat we deden en hij vertelde het heel luchtig, niet dramatisch ofzo.

Maar toen zag ik later dus dat programma en daarin werd verteld dat het kindermishandeling is en dat je het meteen moet melden als je zoiets ziet of hoort.

Ik ben nu klaar met mijn studie dus ben niet meer in de klas. Ik heb het wel tegen de juf van de klas gezegd, dus zij weet er nu van.

Toch knaagt het nog aan me. Moet ik hier nu verder nog iets mee? Zo'n Amerikaanse show is natuurlijk een en al sensatie en wordt heel erg opgeblazen (alhoewel dat mens in het filmpje natuurlijk wel verschrikkelijk was!), maar op internet lees ik ook dat een koude douche valt onder een kind fysiek pijn doen en dat een kind er van in shock kan raken of een longontsteking kan krijgen.

Iedereen is het er natuurlijk mee eens dat een koude douche niet echt een slimme manier is om conflicten met je kind op te lossen. Ik vind het persoonlijk belachelijk. Maar het kind in kwestie leek het niet zo boeiend te vinden en de ouders zijn hele leuke mensen (niet dat de buitenkant alles zegt natuurlijk).

Dus ja, moet ik hier nog wat mee?
Nee ik denk het niet. Hier moeten ze ook weleens onder de koude douche maar dat is maar een paar tellen. Als mensen daar de kinderbescherming al voor gaan bellen..
Ben halverwege het filmpje, en mijn hart breekt nu al.. Wat ontzettend sneu dit...
Ik vind het persoonlijk niet normaal om je kind onder een koude douche te zetten. Als dit stelselmatig gebeurd vind ik dat ook zeker vallen onder kindermishandeling.

Heb je geen supervisor waar je dit soort dingen mee kunt bespreken? Wat vinden je collegas hiervan?

Ik zou het ook moeilijk vinden, maar misschien wel beter om bespreekbaar te maken.
Ik ben vroeger ook wel eens onder de koude douche gezet, ik herinner het me niet als mishandeling. Ben ook geslagen, met blauwe plekken en al, met mijn hoofd onder water gehouden, van de trap geduwd en een keer heeft mijn moeder me probeert te verstikken met en kussen, die dingen heb ik dan wel onthouden
quote:Bokito schreef op 10 juni 2011 @ 10:33:

Nee ik denk het niet. Hier moeten ze ook weleens onder de koude douche maar dat is maar een paar tellen. Als mensen daar de kinderbescherming al voor gaan bellen..In wat voor situaties moetetn ze van jou onder de koude douche? En hoe gaat dat dan? Met kleren en al zo onder de douche? Of tijdens het douchen de temperatuur omlaag?
Bah, ik hoef het filmpje niet eens te zien...

Ik vind een koude douche persoonlijk not done, maar weet niet of ik in de situatie zoals TO hem beschrijft, gelijk het AMK zou bellen. In het verhaal van het filmpje is wel meer aan de hand dan alleen een keer een koude douche.

Ik zou misschien meer alert zijn, maar niet meer dan dat.
Daar is hier laatst ook een (heel gezellige, not) discussie over geweest.

Ik vind het kindermishandeling, en de wet gelukkig ook (google het maar eens).
quote:Ska schreef op 10 juni 2011 @ 10:36:

Ik ben vroeger ook wel eens onder de koude douche gezet, ik herinner het me niet als mishandeling. Ben ook geslagen, met blauwe plekken en al, met mijn hoofd onder water gehouden, van de trap geduwd en een keer heeft mijn moeder me probeert te verstikken met en kussen, die dingen heb ik dan wel onthouden
Heb het filmpje niet gekeken, maar vind het rare technieken. Of het mishandeling is in jouw geval daar wil ik niet over oordelen, maar als een kind een opening geeft op die manier zou ik er wel op doorvragen. Onder de koude douche? en vind je dat vervelend? Wat had jij voor een stoute dingen gedan dan?

Kinderen kunnen heel open zijn en beginnen vaak vanzelf te praten als ze ook zelf de opening hebben gegeven zeg maar.

Dat is nu achteraf gepraat natuurlijk want je bent niet meer op die school. je hebt het daar ook verteld, maar misschien kan je nog met je studiegebegeleider contact opnemen?

Gefeliciteerd trouwens!
Jemig Ska
Een kind krijgt daar geen longontsteking van, dat komt nog altijd door virussen en bacteriën, niet door koude.

Verder zou het absoluut niet mijn techniek zijn, maar je hebt kinderen die echt doordraaien in hun woedebui (gillen, huilen, agressief, niet aanspreekbaar) en waar je ze er urenlang niet uitkrijgt. Ik kan me voorstellen dat je dan een zeer korte koude douche gebruikt om de woedebuit te doorbreken. Maar niet voor kleine dingen die ze verkeerd doen.

Dus: op zich vind ik een koude douche in bepaalde, extreme situaties, geen mishandeling, wel als het een normale dagelijkse straf is en het kind er lang onder moet staan.
Ah, dit is het topic waar de discussie eerder is geweest: Ex zet dochter onder de koude douche
@ bokito, wat is het nut ervan dan? Wat leren ze van een koude douche? Is niet aanvallend bedoeld, maar ik vraag me echt af waarom.
Heb geen kids, maar onder de douche zetten zou zeker niet keuze nummer 1 zijn bij straffen (en ook niet 2,3,4,5,6,7...). Pas als het kind totaal niet meer bij zinnen te brengen is, volledig doordraait, misschien.. heel misschien, maar denk dat ik dan nog voor een lauwe douche zou kiezen. Kindermishandeling is het in dat geval niet.

Maar dit filmpje, echt, wat erg. Het is niet zozeer de middelen, maar vooral de wijze waarop. Het geschreeuw, het bang maken, het kind pijn willen doen, kleineren, afschuwelijk. Je ziet het gezicht van het jongetje niet, maar als je het wel zou zien, zou je waarschijnlijk een en al angst kunnen aflezen.

Wat je in het filmpje ziet, is mishandeling, ik denk dat niemand zal betwisten. Het is, zoals ik hierboven zei, echter niet alleen het douchen. Kinderen gaan niet dood van een keer een koude douche. Je moet ze er natuurlijk niet minutenlang onder laten staan, dan is het een ander verhaal. Structureel een keer deze methode toepassen, het ligt aan de situatie, maar dit, nee.. wat ontzettend sneu voor dit jongetje.

Ik denk dat het niet te vergelijken is met wat jij hebt gehoord hoor, maar enig navraag kan natuurlijk geen kwaad, hetzij subtiel.
quote:kriebelbeest schreef op 10 juni 2011 @ 10:39:

Ah, dit is het topic waar de discussie eerder is geweest: Ex zet dochter onder de koude doucheHa, da's mijn topic
quote:Ska schreef op 10 juni 2011 @ 10:36:

@TO: gefeliciteerd trouwens!
quote:_jessie_ schreef op 10 juni 2011 @ 10:38:

Een kind krijgt daar geen longontsteking van, dat komt nog altijd door virussen en bacteriën, niet door koude.

Verder zou het absoluut niet mijn techniek zijn, maar je hebt kinderen die echt doordraaien in hun woedebui (gillen, huilen, agressief, niet aanspreekbaar) en waar je ze er urenlang niet uitkrijgt. Ik kan me voorstellen dat je dan een zeer korte koude douche gebruikt om de woedebuit te doorbreken. Maar niet voor kleine dingen die ze verkeerd doen.

Dus: op zich vind ik een koude douche in bepaalde, extreme situaties, geen mishandeling, wel als het een normale dagelijkse straf is en het kind er lang onder moet staan.Denk je dan dat een kind uit zn woede komt door een koude douche?? Ik denk eerder dat een kind er nog kwader van wordt eerder overstuur.
quote:rammel schreef op 10 juni 2011 @ 10:37:

Heb het filmpje niet gekeken, maar vind het rare technieken. Of het mishandeling is in jouw geval daar wil ik niet over oordelen, maar als een kind een opening geeft op die manier zou ik er wel op doorvragen. Onder de koude douche? en vind je dat vervelend? Wat had jij voor een stoute dingen gedan dan?

Kinderen kunnen heel open zijn en beginnen vaak vanzelf te praten als ze ook zelf de opening hebben gegeven zeg maar.

Dat is nu achteraf gepraat natuurlijk want je bent niet meer op die school. je hebt het daar ook verteld, maar misschien kan je nog met je studiegebegeleider contact opnemen?

Gefeliciteerd trouwens!

Ja, na het zien van die show dacht ik inderdaad ook meteen 'had ik maar doorgevraagd!', maar het was tijdens het buitenspelen. Het kind zei het zo tussen neus en lippen door en speelde weer verder. Ik stond er toen nog niet zo bij stil. Hij was er zelf ook zo nuchter onder vandaar. Ik zag geen signaal dat er echt iets mis was.

Ik vind het ook zo raar. Het is zo'n ongelooflijk lief en rustig kind. Ik kan me haast niet voorstellen dat hij het thuis zo bont maakt dat hij onder de douche moet...
Ik denk dat de manier waarop een kind dit vertelt, niets zegt over of het kindermishandeling is. Voor het kind is het zijn normale wereld, die heeft nog helemaal niet geleerd om een lading aan zijn verhaal te geven.

Verder hangt het nogal af van de situtatie en hoe lang duurt het, hoe koud is het e.d. maar in principe lijkt het mij niet normaal om zo met een kind om te gaan.
@ramiaatje als zoon een enorme driftbui heeft en niks meer veilig is omdat hij erop los slaat/schopt gaat hij met kleren en al onder de koude douche. Kraan aan en na 10 sec weer uit.

Maar dit komt zelden voor, weet niet hoe het er in het filmpje aan toe gaat, kan hem niet zien.
Heftig Ska

Een koude douche vind ik wel mishandeling. Dan heb je het als ouder al te ver laten komen, ik vind het een teken van onmacht, net als alle kindermishandeling.
jemig ik moet al huilen bij de manier waarop ze met hem praat. Hij is al bang genoeg. Ben afgehaakt toen hij zo braaf dat mondje open deed voor die saus. Dus ja, kindermishandeling.

Als je kind boos is en moet afkoelen doe je dat NIET onder een koude douche. Laat hem even uitrazen op zijn kamer en ga dan praten.

Een kind mag stout doen, een kind mag boos doen en wij als volwassenen moeten ze leren dat je emoties hebt en hoe je ze het best kan ventileren.
ska, wat erg!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven