Koude douche, kindermishandeling?

10-06-2011 10:28 196 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een aantal dagen geleden zat ik Dr. Phil te kijken, waarin een moeder te zien was die haar kind mishandelde (hot sauce in de mond van het kind en een ijskoude douche).

(Voor het filmpje: http://www.zie.nl/videos/ ... handelt-kind/m1fzscsf184e Let op, best schokkend!)

Nu ben ik juf (maar pas 1 dag, ben gisteren afgestudeerd, joepie! ). Vorige week liep ik nog mijn eindstage in een kleutergroep. Een leerling vertelde mij toen dat hij, als hij stout was, onder een koude douche moest staan in zijn onderbroek. (Dit was nog voor ik de tv show gezien had).

Hij vertelde het naar aanleiding van een spelletje met water dat we deden en hij vertelde het heel luchtig, niet dramatisch ofzo.

Maar toen zag ik later dus dat programma en daarin werd verteld dat het kindermishandeling is en dat je het meteen moet melden als je zoiets ziet of hoort.

Ik ben nu klaar met mijn studie dus ben niet meer in de klas. Ik heb het wel tegen de juf van de klas gezegd, dus zij weet er nu van.

Toch knaagt het nog aan me. Moet ik hier nu verder nog iets mee? Zo'n Amerikaanse show is natuurlijk een en al sensatie en wordt heel erg opgeblazen (alhoewel dat mens in het filmpje natuurlijk wel verschrikkelijk was!), maar op internet lees ik ook dat een koude douche valt onder een kind fysiek pijn doen en dat een kind er van in shock kan raken of een longontsteking kan krijgen.

Iedereen is het er natuurlijk mee eens dat een koude douche niet echt een slimme manier is om conflicten met je kind op te lossen. Ik vind het persoonlijk belachelijk. Maar het kind in kwestie leek het niet zo boeiend te vinden en de ouders zijn hele leuke mensen (niet dat de buitenkant alles zegt natuurlijk).

Dus ja, moet ik hier nog wat mee?
Weet iemand wanneer deze aflevering op tv was?
Kijk naar van die opvoedprogramma's (jaja, weet ik wel, geen 100% eerlijk beeld), vaak ligt de fout van moeilijke kinderen toch echt bij de ouders.

Als je als ouder een noodmaatregel als 'koude douche' nodig hebt, is het al veel eerder ergens gigantisch fout gegaan.
quote:Snormel schreef op 10 juni 2011 @ 11:30:

Nogal wat fysieke ingrepen op een ander mens kun je, afhankelijk van de context en de manier van uitvoeren, zowel als een verantwoorde ingreep dan wel als straf interpreteren.

Stevig vasthouden, koud water, warm water, een prikkelloze kamer, op de gang of trap of eigen kamer moeten zitten, je kunt niet zomaar zeggen dat het één per definitie fout is en het ander niet.Nope idd! Soms zijn die ingrepen nu eenmaal nodig. Jongentje op mijn stage werd stevig vastgehouden en dan ging mn begeleidster al zitten met hem schommelen. Je zag dan al z'n woede wegvloeien en wa shij op. Vaak viel hij in haar armen dan in slaap.
quote:Ska schreef op 10 juni 2011 @ 10:36:

Ik ben vroeger ook wel eens onder de koude douche gezet, ik herinner het me niet als mishandeling. Ben ook geslagen, met blauwe plekken en al, met mijn hoofd onder water gehouden, van de trap geduwd en een keer heeft mijn moeder me probeert te verstikken met en kussen, die dingen heb ik dan wel onthouden

Hier idem.

Ik heb ook het idee dat in de tijd dat ik nog kind was al dat gesignaleer niet zo hot was. Eigenlijk was er helemaal niemand die belde naar het AMK of doorvroeg.

Toch fijn dat het bestaat.

OT; koude douche doe ik niet, maar ik geef mijn dochter bij een oververhitte woedeaanval wel een koud washandje om even op haar gezicht te deppen. En een glaasje water. Effe diep zuchten en dan gaat het vaak wel weer.
quote:Twinkle1001 schreef op 10 juni 2011 @ 11:33:

[...]

Je doelt op die 3 kaarten?

Ik denk dat dit 'strafsysteem' een discussie op zich is.

Maar mocht dit jongetje zich niet helemaal jofel gedragen op school, heeft hij dat aan zijn knettergekke moeder te danken.Nee, het gedrag van dat jongetje an sich. Ik geloof best dat dat kind zich abnormaal gedraagt, dat daar een probleem aan ten grondslag ligt: Asperger, ADHD, hechtingsstoornis, en dat moeder niet weet hoe ze daarmee moet omgaan. Ze zegt dat dat jongetje totaal anders is dan zijn tweelingbroer, ik denk dat ze gelijk heeft. Haar poging om dat kind in de hand te houden, is natuurlijk te zot voor woorden.
quote:perseph0ne schreef op 10 juni 2011 @ 11:35:

Weet iemand wanneer deze aflevering op tv was?Ja, ik dus, haha. In Amerika in november 2010. In Nederland op 7 juni. Zit voor je te kijken, maar kan geen link vinden.
quote:Blyt schreef op 10 juni 2011 @ 11:34:

[...]

In plaats van haar te straffen vertel ik haar wat de gevolgen zijn van haar gedrag. Dat mensen verdrietig worden van slaan, dat als dingen stuk zijn, ze onbruibaar worden. Werkt tot nu toe prima; en waarom zou ik haar straffen als de gevolgen van haar gedrag zelf al rottig genoeg zijn? Ze doet gekke dingen tenslotte niet om te pesten, maar omdat ze niet doorheeft wat de gevolgen zijn als ze iets doet. Maar goed, ze is nog jong, wie weet hoe het later wordt.Nou ja, zolang het werkt Bij mij lukt dat niet altijd, maar mijn kinderen zijn wat groter en het zijn er twee. Dan krijg je weer heel andere problemen. Als de gevolgen voor hun zusje zijn, zijn ze daar niet altijd zo van onder de indruk
Ga in therapie!
.
anoniem_118262 wijzigde dit bericht op 17-10-2011 16:36
Reden: daarom
% gewijzigd
quote:Nastik schreef op 10 juni 2011 @ 11:36:

[...]

OT; koude douche doe ik niet, maar ik geef mijn dochter bij een oververhitte woedeaanval wel een koud washandje om even op haar gezicht te deppen. En een glaasje water. Effe diep zuchten en dan gaat het vaak wel weer.

ja zie, dat vind ik prima manier.

Ik zeg ook vaak "even flinke hap lucht en weer rust!"
quote:panadol schreef op 10 juni 2011 @ 11:40:

Kind in het filmpje was niet aan het door draaien .In het filmpje valt het op dat de verzorger aan het door draaien was.Die zou elke keer met deze actie zelf onder een koude douche gezet moeten worden.Dat zei Philly ook al
quote:Mrsje schreef op 10 juni 2011 @ 11:36:

[...]

Nope idd! Soms zijn die ingrepen nu eenmaal nodig. Jongentje op mijn stage werd stevig vastgehouden en dan ging mn begeleidster al zitten met hem schommelen. Je zag dan al z'n woede wegvloeien en wa shij op. Vaak viel hij in haar armen dan in slaap.Dat vind ik toch heel wat anders dan iemand onder een koude douche duwen.
ik heb er ook 2, en dan krijg je van dat samenzweer gedrag.

elkaar de schuld in de schoenen schuiven is ook zo fijn.
wij slapen nooit.
Heel erg eens met Blyt en Twinkle.

Vernedering, fysieke of psychische overmacht of isolatie, als je als ouder dat soort middelen nodig hebt om je kind zich te laten gedragen zoals jij dat wilt, zou je je misschien af moeten vragen of jouw wensen wel zo redelijk zijn, of dat het gedrag misschien iets met jou te maken heeft.

Onder de koude douche gezet worden is vernederend, bedreigend en fysiek pijn doen.
quote:dubiootje schreef op 10 juni2011 @ 11:27:

[Dat vind ik wel heel cool! Hoe doen jullie dat?

Ja, ik heb gemerkt dat ik het toch moeilijk uit kan leggen. Het heeft zo te maken met hoe je zélf bent en erin staat. Met je eigen persoonlijkheid. Het is geen 'methode' of iets uit een boek. (Hoewel ik met het boek 'luisteren naar kinderen' van Thomas Gordon, wel helemaal op een lijn zit.)

Ik doe niet aan opvoeden in de traditionele zin. Straffen, belonen.

Vind ik allemaal te manipulatief, ik kan me er gevoelsmatig niet in vinden.

Ik weet nog dat als ik mijn oudste vasthield toen hij net geboren was (ik heb 4 jongens) ik vaak dacht: dit is helemaal goed en af. Hier ga ik dus niks meer aan versleutelen.

Ik krijg wel eens de vraag: wat zijn jouw kinderen toch *complimenten*, hoe voed je ze op?

Dan zeg ik altijd: 'niet'.
quote:valentinamaria schreef op 10 juni 2011 @ 11:42:

ik heb er ook 2, en dan krijg je van dat samenzweer gedrag.

elkaar de schuld in de schoenen schuiven is ook zo fijn.

Haha, klinkt bekend. Als ik zeg "Wie heeft er..." dan roepen ze allebei al "Dat was ik niet!"

Meestal laat ik ze dingen nu samen uitzoeken als ze ruzie hebben. Dan moeten ze zelf een oplossing zoeken waar ze allebei mee kunnen leven, anders krijgen ze allebei hun zin niet. Dat werkt meestal wel goed. Maar gekibbel en geruzie met zo nu en dan gemenigheidjes blijft er toch.
Ga in therapie!
mijn opvoeding is ook niet uit een boekje, maar als ik zo dat stukje van daniter lees heb ik ook mazzel met mijn kids.
wij slapen nooit.
Naah, dat geloof ik niet Twink. Je grijpt toch wel eens in? Hoe doe je dat dan?
Ga in therapie!
quote:Twinkle1001 schreef op 10 juni 2011 @ 11:46:

[...]

hoe voed je ze op?

Dan zeg ik altijd: niet. Zo voed ik mijn dochter ook op
ik laat ze meestal het ook gewoon samen uitvechten.

als het echt moet grijp ik in.

hoor ik later vaak;,,wat doet mam ineens streng he,, als ze denken dat ik het niet hoor.
wij slapen nooit.
Vreselijk dit....Echt vreselijk...Ik zag het gedeelte waar ze hot sauce in z'n mond goot....Dat verzin je toch niet!!!! HOT sauce...Ik zou dat niet eens vrijwillig eten. Ik kan er niet bij....Arm kind.
Twinkle: Geef je je kinderen dan ook geen complimenten? Ik merk als leerkracht dat je heel veel kunt bereiken met een kind door een compliment te geven. Sommigen stralen dan de pan uit, zo trots voelen ze zich dan. En dat door een simpel compliment. Hoe doe jij dit?

Weer O.T.: mishandeling is vaak een complexer geheel dan alleen onder de koude douche zetten. Als het kind meerdere signalen heeft afgegeven, dan kan je het in een context plaatsen. Je hebt het nu gemeld, en je begeleider is vast in staat om dit in de gaten te houden. Jij kunt er nu niks meer mee doen, nu je stage is afgelopen.
Wat is er uiteindelijk met het kind uit de uitzending gebeurd?
Om mijn god. Ik zit hier gewoon bijna te janken van het filmpje. Wat erg.

Ik vond die sauce al erg en toen die douche. Arm kind. Logisch dat hij niet zegt dat hij die kaarten heeft gehad, of hij nu wel of niet zegt hij moet toch onder die douche. Ik heb de aflevering niet gezien, maar dit mens moeten ze het kind per direct weg halen.

Arm kind.
Ik vind het echt belachelijk om je kind voor straf onder een koude douche te zetten.
quote:Blyt schreef op 10 juni 2011 @ 11:50:

[...]

Zo voed ik mijn dochter ook op

dito

of in ieder geval niet op een manier die erg opvalt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven