Tips studieboek piano

10-06-2011 08:03 19 berichten
Hoi,

Ik koop binnenkort een piano.

Lijkt me hartstikke leuk om daar dan ook wat mee te kunnen, dus ik ben op zoek naar een zelfstudieboek voor volwassenen die piano willen leren spelen.

Ik wil géén les via internet en ik wil ook géén les bij een docent.

Ik heb (nog) geen voorkeur voor een bepaald genre.

Wie heeft er wel eens zo'n boek gebruikt en raad dat boek aan of juist af?

Ik ben benieuwd.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mezelf als puber leren spelen met de oude boeken van mijn moeder.. waren wel kinderboeken maar dat vond ik juist prettig eigenlijk. Was lekker duidelijk.

Heette iets van 'my first piano' ofzo.
Misschien is een kinderboek net zo makkelijk. In dat geval raad ik je John Thompson (de meest eenvoudige pianoleergang) aan.
Ooh John Thompson, dat ziet er gemakkelijk uit. Dat kan ik wel eens gaan kopen. Leuk ook dat er meerdere delen zijn, dan heb ik echt het gevoel vorderingen te maken, want alwéér toe aan een nieuw boek :-)
Ja en omdat het op kinderen gericht is, zal je er vast lekker snel doorheen gaan!

Succes ermee, er is niks leuker dan piano spelen!
Waarom wil je geen les? Vooral in het begin is het handig om tips te krijgen over speel-techniek. Zo'n docent kent ook de leukste muziekboeken en door verschillende uit te proberen kun je je eigen favoriete stijl ontdekken. En les is een soort stok achter de deur. Om snel goed te leren spelen moet je echt proberen om dagelijks minimaal een half uur te oefenen. Als je nog nooit een instrument bespeeld hebt (dat is gelijk een vraag aan je, heb je al eens muziekles gehad?) dan kun je ook een piano eerst huren. Vaak kun je dan als je besluit de piano te kopen de huurprijs van de aankoopprijs aftrekken. Veel mensen kopen een instrument om vervolgens toch te ontdekken dat het een mooi meubelstuk is. Pianospelen is leuk, maar kost ook discipline.
Op youtube staan een heleboel instructie filmpjes, dan kun je ook zien hoe je je handen moet houden enzo
Lieve schat, dat kan je jezelf niet aanleren. Wat dacht je van correcties ed? Die krijg je niet uit van een boek.

Een muziekinstrument bespelen leer je echt niet zomaar hoor.
quote:boebele schreef op 10 juni 2011 @ 10:29:

Lieve schat, dat kan je jezelf niet aanleren. Wat dacht je van correcties ed? Die krijg je niet uit van een boek.

Een muziekinstrument bespelen leer je echt niet zomaar hoor.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Mijn man heeft vroeger nooit muzikale vorming oid gehad. Toen wij wat kregen vond hij het erg leuk dat ik kon piano spelen. We hebben dan ook, toen we gingen samenwonen, een piano gekocht. Hij heeft wat boeken gekocht over muziek leer en is toen met mijn (kinder)lesboeken aan de slag gegaan.

Ik kan wel zeggen dat hij er meer gevoel voor heeft dan ik. En hoewel het er de laatste tijd weinig van is gekomen, kan hij de mooiste dingen spelen. Wel vooral zelf verzonnen dingen. Van papier lezen daar is hij nooit zo handig in geworden.
Het is ook maar net wat je achtergrond is en wat je al aan muzikale bagage hebt. Daarbij natuurlijk wat voor een muzikale aanleg je hebt en als derde wat voor een doel je hebt.

Wil je van blad af kunnen spelen, wil je kunnen improviseren?

Ik heb zelf muzikale vorming gehad vanaf zo'n kinderklasje, maar heb nooit kunnen improviseren, want daar had ik geen aanleg voor. Ik kan wel van bladmuziek vrij snel een stuk oppakken en wegspelen. Ik speel het liefste klassieke muziek. Voor Jazz en zo had ik te weinig ritme-gevoel.

Misschien is de TO wel gezegend met heel veel natuurlijk talent, misschien ook niet. TO, vertel eens wat van je achtergrond/ervaring op muzikaal vlak?
Om te beginnen met mijn ambitie, ik wil niet in het rijtje van Bach en Mozart, ik wil eigenlijk vooral plezier hebben en eventueel samen met zoon kinder/sinterklaas/kerstliedjes kunnen spelen/meezingen. Mocht zoon te groot worden hiervoor, dan kan ik altijd mijn ambities bijstellen :-)

Ik vind het daarnaast gewoon leuk om iets aan theorie mee te krijgen, iets van muziek te kunnen lezen.

Ik heb als kind muziekles gehad, altijd blaasinstrumenten bespeeld. Dus ik denk dat ik redelijk wat kennis zo weer opfris. Ik heb echter een slecht muzikaal gehoor en kan niet horen of ik vals of zuiver blaas, dus daar is de lol een beetje vanaf. Het voordeel van een piano is dat het aan de piano ligt en niet aan mijn spelen als het vals klinkt.

Ik kan wel verschil horen tussen wat ik hoor en zelf speel, dus naspelen lukt wel goed.

Improviseren is ook niet mijn ding.

Qua techniek was ik verder goed.

Ik wil geen les omdat ik ervoor kies om mijn tijd en geld aan andere dingen te besteden. Daarnaast is het gezien mijn zeer onregelmatige werktijden lastig. Misschien is dat in ogen van sommigen echt het een belachelijk slechte keuze, maar ik sta achter die keuze.

Een goede piano is geen probleem, huren is in mijn geval echt overbodig en duurder, pianotechnicus is in huis.

Vooralsnog blijft het dus John Thompson!
Ik zou ook een boek aanschaffen, waar alle akkoorden duidelijk in staan bij elkaar met de toetsplaatjes.

Dit soort boeken zijn bijvoorbeeld bij De Witte Boekenwinkel te koop.
quote:Ka32 schreef op 10 juni 2011 @ 10:35:

[...]

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Mijn man heeft vroeger nooit muzikale vorming oid gehad. Toen wij wat kregen vond hij het erg leuk dat ik kon piano spelen. We hebben dan ook, toen we gingen samenwonen, een piano gekocht. Hij heeft wat boeken gekocht over muziek leer en is toen met mijn (kinder)lesboeken aan de slag gegaan.

Ik kan wel zeggen dat hij er meer gevoel voor heeft dan ik. En hoewel het er de laatste tijd weinig van is gekomen, kan hij de mooiste dingen spelen. Wel vooral zelf verzonnen dingen. Van papier lezen daar is hij nooit zo handig in geworden.

Het nadeel lessen uit een boek volgen is dat je niet gecorrigeerd kan worden. Ga er dus maar vanuit dat je techniek dus belabberd zal worden.

Als je het gewoon doet om een beetje aan te klooien is het natuurlijk prima.

En TO, inderdaad liggen de toetsen al "klaar" en kan ej in die zin niet vals spelen. Wel moet je met 2 handen leren spelen, 2 notenbalken tegelijk lezen, met links en rechts iets anders doen. Die problemen heb je met een blaasinstrument weer niet.

Ik zou er niet te makkelijk over denken en ook onthouden: als je jezelf nu dingen fout aan gaat leren krijg je die gewoontes er ook bijna niet meer uit mocht je op een gegeven moment toch lessen willen gaan volgen. Ik heb zelf altijd de grootste moeite met mensen die zichzelf van alles (verkeerd) hebben aangeleerd. Eigenlijk leren die het nooit meer.

Sorry voor dit negatieve verhaal.
Boebele het hangt er ook vanaf wat je wilt leren denk ik.

Ik heb op conservatorium piano bijvak gehad, en ik kan akkoorden rammen en een heeeeel heeeeel simpel basdingetje erbij doen. Dat werkt prima voor feesten en partijen en wat liedjes met kinderen spelen. Ik heb niet per se de ambitie om meer te kunnen.

Ik heb trouwens mezelf daarvoor akkoorden leren spelen, helemaal verkeerd, en het heeft me 2 weken gekost, maar nu gebruik ik gewoon de normale vingerzetting.. Dus het kan wel (als je later nog les krijgt)
Ja, het hangt er ook vanaf wat je ermee wilt, maar ik ben er geen voorstander van. Waarschijnlijk omdat het mijn vak is.
Snap ik hoor, dat had ik al door (dat het je vak is )

Maar voor mij werkt het prima, ik kan uitmuntend akkoordsymbolen lezen & G sleutel, en idd F sleutel daar wordt het al lastiger, moet ik echt over nadenken (geen noot-greep associatie dus in F sleutel.. )
maar yellowlove, je zegt zelf al dat je pianoles hebt gehad op het conservatorium en bovendien heb je ook een muzikale achtergrond. Dat is wel wat anders dan iemand die zichzelf zonder enige muzikale kennis en basis een instrument gaat leren bespelen.
@Boebele, ik snap je punt, helemaal vanuit jouw professie. Ik vind het ook goed dat je het zegt. Toch gaat 'les' hem niet worden.

Akkoordenboek zal ik naar kijken als ik eens in een 'witte' boekenwinkel ben.

Ik heb juist bij bladmuziekshop punt nl John gekocht. Kan ik morgen eens kijken :-) Ik heb er nog steeds zin in.
Ik ben begonnen met Alfred's Piano methode voor volwassen beginners. Hier leer je vanaf het eerste begin hoe je je vingers moet zetten en welke noot waar zit op de piano. Ik kan na een jaar een aardig deuntje spelen en speel ook sinterklaas en kerstliedjes, die kan je zo van internet afhalen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven