Koude douche, kindermishandeling?

10-06-2011 10:28 196 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een aantal dagen geleden zat ik Dr. Phil te kijken, waarin een moeder te zien was die haar kind mishandelde (hot sauce in de mond van het kind en een ijskoude douche).

(Voor het filmpje: http://www.zie.nl/videos/ ... handelt-kind/m1fzscsf184e Let op, best schokkend!)

Nu ben ik juf (maar pas 1 dag, ben gisteren afgestudeerd, joepie! ). Vorige week liep ik nog mijn eindstage in een kleutergroep. Een leerling vertelde mij toen dat hij, als hij stout was, onder een koude douche moest staan in zijn onderbroek. (Dit was nog voor ik de tv show gezien had).

Hij vertelde het naar aanleiding van een spelletje met water dat we deden en hij vertelde het heel luchtig, niet dramatisch ofzo.

Maar toen zag ik later dus dat programma en daarin werd verteld dat het kindermishandeling is en dat je het meteen moet melden als je zoiets ziet of hoort.

Ik ben nu klaar met mijn studie dus ben niet meer in de klas. Ik heb het wel tegen de juf van de klas gezegd, dus zij weet er nu van.

Toch knaagt het nog aan me. Moet ik hier nu verder nog iets mee? Zo'n Amerikaanse show is natuurlijk een en al sensatie en wordt heel erg opgeblazen (alhoewel dat mens in het filmpje natuurlijk wel verschrikkelijk was!), maar op internet lees ik ook dat een koude douche valt onder een kind fysiek pijn doen en dat een kind er van in shock kan raken of een longontsteking kan krijgen.

Iedereen is het er natuurlijk mee eens dat een koude douche niet echt een slimme manier is om conflicten met je kind op te lossen. Ik vind het persoonlijk belachelijk. Maar het kind in kwestie leek het niet zo boeiend te vinden en de ouders zijn hele leuke mensen (niet dat de buitenkant alles zegt natuurlijk).

Dus ja, moet ik hier nog wat mee?
De zus van de moeder filmde dit, hoor je nog net op het einde van het filmpje.
Pfff, wat een filmpje. Staat die moeder tegen een hevig huilend kind te schreeuwen dat hij zelf voor de koude douche heeft gekozen. Hoe oud is dat jochie, lijkt me niet veel ouder dan mijn zoontje van 4.

En hoe enorm die me soms ook het bloed onder de nagels kan halen, die zet ik toch echt alleen in een droge warme gang om af te koelen....
@bokito, dus in het geval dat je hem niet meer kunt kalmeren. Ik kan me heel goed indenken dat je soms niet meer weet je aanmoet als een kind een driftbui heeft. En nu lekker relaxed achter de computer is het makkelijk zeggen dat het fout is, maar daar kan je denk ik pas over oordelen als je het zelf mee maakt. Toch is het denk ik je eigen onmacht op zo een moment. Niet meer weten hoe je het kan doorbreken.

In het filmpje gaat het iets verder dan onder de douche zetten, heb toch maar gekeken.

Lijkt me wel dat je makkelijker elke keer je grens verlegd.

@ TO, Denk dat je er weer van geleerd hebt en je hebt goed gehandeld door jouw begeleider (de juf) in te lichten.
Had natuurlijk niet op de link van het filmpje moeten klikken..

Wat naar om te zien.

Hete saus laten eten, hoe verzin je dat soort straffen.

Dan ben je echt ziek in je hoofd.

En stelselmatig een koude douche vind ik zeker mishandeling.

Het gaat in het geval bij het filmpje ook duidelijk over een constante dreiging van straffen.

Hoe gelaten het kind eronder is, daar draait mijn maag van om.
quote:Twinkle1001 schreef op 10 juni 2011 @ 11:05:

De zus van de moeder filmde dit, hoor je nog net op het einde van het filmpje.Nee, haar dochter van tien hoor ik net.
In het artikel van jouw laatste link prulletje, lees je dat de jongen een van een de twee geadopteerde kinderen is (ze heeft 4 biologische kinderen en een geadpoteerde tweeling). En je leest ook dat ze nog steeds de voogdij over hem hebben...

En dat ze al heel veel straffen heeft geprobeerd, maar dat niks tot tevredenheid werkt.
Ik ben hier al sinds 2003, maar dat schijnt Viva niet te kunnen weergeven
Ik heb kippevel op mijn lijf staan... Dat arme kind.. Kan ik die aflevering ergens kijken?
quote:perseph0ne schreef op 10 juni 2011 @ 11:08:

Ik heb kippevel op mijn lijf staan... Dat arme kind.. Kan ik die aflevering ergens kijken?Bij mij thuis
quote:rammel schreef op 10 juni 2011 @ 11:06:

@bokito, dus in het geval dat je hem niet meer kunt kalmeren. Ik kan me heel goed indenken dat je soms niet meer weet je aanmoet als een kind een driftbui heeft. En nu lekker relaxed achter de computer is het makkelijk zeggen dat het fout is, maar daar kan je denk ik pas over oordelen als je het zelf mee maakt. Ik heb het ook meegemaakt en met mij wel meer ouders, denk ik, maar ik heb mijn kinderen nooit onder een koude douche gezet (nou was ik daar ook niet eens opgekomen, moet ik zeggen)
Ga in therapie!
Het is gefilmd door zijn zusje. Waarom weet ik eigenlijk niet.

Ik vond het enorm zielig voor dat ventje. Ze bleef ook maar dooschreeuwen tegen hem terwijl dat mannetje de boodschap al luid en duidelijk begrepen had.

Ze kon zelf wel even een koude douche gebruiken.....
Follow your heart, but take your brain with you....
quote:_jessie_ schreef op 10 juni 2011 @ 10:38:

Een kind krijgt daar geen longontsteking van, dat komt nog altijd door virussen en bacteriën, niet door koude.

Verder zou het absoluut niet mijn techniek zijn, maar je hebt kinderen die echt doordraaien in hun woedebui (gillen, huilen, agressief, niet aanspreekbaar) en waar je ze er urenlang niet uitkrijgt. Ik kan me voorstellen dat je dan een zeer korte koude douche gebruikt om de woedebuit te doorbreken. Maar niet voor kleine dingen die ze verkeerd doen.

Dus: op zich vind ik een koude douche in bepaalde, extreme situaties, geen mishandeling, wel als het een normale dagelijkse straf is en het kind er lang onder moet staan.

dat dus...heb ik ook wel eens om die reden gedaan als mijn zoon absoluut niet aanspreekbaar was. Of heel stevig vasthouden (helemaal in je armen houden dus, niet stevig vasthouden bij een arm ofzo).

Soms moet je wat hè?

Gelukkig is hij tegenwoordig beter voor rede vatbaar en hoeft dit niet meer.
Wat had het kind eigenlijk misdaan (ik wil het filmpje niet kijken)?
Ga in therapie!
Bah wat een naar filmpje!
quote:dubiootje schreef op 10 juni 2011 @ 11:10:

Wat had het kind eigenlijk misdaan (ik wil het filmpje niet kijken)?"He pulled three cards". Oftewel: op school had hij drie kaarten gekregen, een strafsysteem daar, voor dingen die hij verkeerd had gedaan (jongen geslagen, met potloden gegooid, geschreeuwd tijdens een les). En daar had hij over gelogen, aldus de moeder.
Ok, niet echt een kleinigheid dus. Maar het is dus niet zo dat hij een oncontroleerbare woedeaanval had, hij werd gewoon als strafmaatregel onder de douche gezet en kreeg hete saus te eten
Ga in therapie!
ruzie gehad met een vriendje over potloden heb ik geloof ik gehoord. En hoe zielig dat hij dat zei. En waarom hij haar dat niet eerder had verteld schreeuwde de moeder. Het antwoord van dat kindje: omdat ik zo bang ben voor de straf. Nou toen huilde ik al dus.
quote:chrissiy schreef op 10 juni 2011 @ 11:11:

[...]

"He pulled three cards". Oftewel: op school had hij drie kaarten gekregen, een strafsysteem daar, voor dingen die hij verkeerd had gedaan (jongen geslagen, met potloden gegooid, geschreeuwd tijdens een les). En daar had hij over gelogen, aldus de moeder.

En heel gek zeg dat een kind moeilijk gedrag gaat vertonen als je thuis zo behandeld wordt.

Ik begrijp echt niet dat ouders op dit soort manieren hun kind in het gareel trachten te houden.

Dat is geen kind opvoeden, dat is een kind breken.
Als je dan in het tweede filmpje ziet, dat dit mens het jongetje geadopteerd heeft..... verschrikkelijk, dan kon je al niet bij je biologische ouders wonen en dan kom je bij dit mens terecht.
Ik vind straf nooit nodig. Nooit. Problemen zijn altijd op een manier op te lossen die geen wreedheid van ouder tegen kind vereist. Ik weet dat velen daar anders over denken, maar ik ben blij dat ik de gelegenheid heb mijn kind op mijn manier op te voeden
quote:aviv72 schreef op 10 juni 2011 @ 10:52:

Valt een koude douche daaronder?

Is het een bedreigende en geweldadige interactie die mogelijk lichamelijke of psychische schade kan veroorzaken?

Ja, ik vind het wel bedreigend. Bedenk ook, dat je in de onderbroek gezet wordt (of bloot?) onder zo'n douche met geweld/onder dwang, je gaat heus niet vrijwillig.
Heb de uitzending van Dr. Phil gezien, het filmpje is dus voor de uitzending gemaakt. En het erge van dit hele verhaal is dat die vrouw dat kindje heeft geadopteerd. Had al nooit liefde gekregen en krijgt het weer niet. Dr. Phil gaat de vrouw en het kind helpen..
Mijn hart breekt van dit filmpje!

Heb verder niet alle reacties gelezen maar vind dit echt not done!

Mijn medicijn tegen een heeeul erg boos kind?

Dit zet ik lekker met zn speeltjes onder de warme douche en dan lekker laten spelen.

Volgens mij werkt water helend want ze worden er altijd rustig van.

Hierna zijn ze aanspreekbaar en praten wij het geheel door.

Gadver was net iets aan het eten en krijg na het zien van dit filmpje niks meer door mijn keel.
quote:iry schreef op 10 juni 2011 @ 11:14:

[...]

En heel gek zeg dat een kind moeilijk gedrag gaat vertonen als je thuis zo behandeld wordt.

Ik begrijp echt niet dat ouders op dit soort manieren hun kind in het gareel trachten te houden.

Dat is geen kind opvoeden, dat is een kind breken.

Op basis wat ik nu heb gezien, geloof ik wel dat dat jongetje geen normaal gedrag vertoond. Geloof ook dat ze niet weet hoe ze daar mee moet omgaan. En ik denk ook dat de moeder (en vader trouwens) in principe goede ouders zijn -of willen zijn-, maar dat alles bij elkaar -wat dat dan ook allemaal mag zijn- ervoor zorgt dat ze zo is doorgeslagen.

Hoe triest alles ook, het is goed dat ze beseft dat het niet kan (ze heeft zelf geschreven naar DrPhil) en hulp wil.
OMG had ik het maar niet gekeken, voel me er ziek van....
Pas ook al een topic over geweest. Vriend van TO deed het geloof ik.

Kindermishandeling, tja, ik vind dat zo'n groot woord. Ik vind het wel belachelijk en sneu en zielig en vernederend ook, maar mishandeling, weet het niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven