Existentiele crisis

13-06-2011 01:20 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey mensen, bedankt voor het lezen.

Eigenlijk kom ik niks te kort. Ik ben 21 jaar oud, studeer, heb een handjevol vrienden, ben gezond en kan rondkomen. Al met al prima.

Toch denk ik constant ''is dit het nou?" Ik heb dit in relaties, vriendschappen, hobbies, sport, studie etc. Het beheerst alle facetten van m'n leven. Ik ben ergens mee bezig en denk opeens: "waarom doe ik dit eigenlijk?" Alles lijkt zinloos.

Goed, ik volg een studie. En dan? Dan ga ik daarna werken, dan krijg ik kinderen, ik ga misschien nog een beetje reizen, beetje soulsearching, kinderen gaan het huis uit, ik wordt ouder, en uiteindelijk ga ik dood. De volgorde kan veranderen. Misschien krijg ik geen kinderen of fancy baan. Misschien ga ik buiten Nederland wonen. In ieder geval, je doet dingen en dan ga je dood.

Het klinkt me allemaal zo nutteloos in de oren. Is dit het nou? Bestaat het leven echt alleen uit 'bestaan' en afleidingen zoals werken, kinderen en reizen?

Als dit "het is" hoeft het van mij namelijk niet zo. En dat is wat me zorgen baart. Is dit voor IEMAND herkenbaar?
En Meds, het gaat niet om het objectief vaststellen van een 'nut' in je leven. Het gaat om het gevoel dat je leven nutteloos is.
quote:meds schreef op 13 juni 2011 @ 02:17:

volgelingen,

zij die tijd hebben om zichzelf zinloze vragen te stellen voeden slechts hun ego. het leven? zelf heeft geen vragen nodig, dat is zoals het is Yup!
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
en wie heeft jou vertelt dat jouw leven zin moet hebben? Gebruik je dat filosofische gewauwel soms om te verhullen dat je eigenlijk op zoek bent naar erkenning en bevestging?
Waarom zou je nog dingen doen als alles toch nutteloos is?

En Meds, als je mijn posts als 'filosofisch gewauwel' ziet, zit je hier misschien verkeerd.
streepje kind, je leven is nutteloos. Get over it en geniet ervan
quote:meds schreef op 13 juni 2011 @ 02:15:

er is meer? dat weet niemand

Ken je dat liedje van Acda & De Munnik?; ik ben de wedstrijd met The Beatles en de buren moe!'

Prachtig nummer!

Iedereen is altijd op zoek naar meer, beter, mooier, groener, groter enz. Pas als je dat loslaat kun je van je dag genieten.
waarom zou je stoppen wanneer iets nutteloos is?
Hoe kan je van iets genieten als het nutteloos is, Meds.

Waarom zou je uberhaupt van iets genieten..? Omdat het je afleidt van het feit dat het allemaal toch nergens op slaat?
quote:streepjestrui schreef op 13 juni 2011 @ 02:22:

Waarom zou je nog dingen doen als alles toch nutteloos is?

Omdat je nou eenmaal niet terug kan naar de baarmoeder. Je bent hier en dat is het. Dan toch maar van het nutteloze een leven brouwen denk ik.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
De vraag naar de zin van het leven is universeel menselijk.

Die vraag kan alleen opkomen in een zelfbewust wezen dat kan reflecteren op het verleden en relatief ver kan anticiperen op de toekomst.

Wie de kunst verstaat altijd in het huidige moment te leven, heeft van de zin-vraag geen hinder meer. Evenmin als dieren. Neem een voorbeeld aan je kat. En als je die niet hebt: neem een kat en laat haar je goeroe zijn.
quote:streepjestrui schreef op 13 juni 2011 @ 02:17:

Het gaat me niet bepaald om de zin van het leven. Het gaat me om de zin van mijn leven.

Een leuk leven is voor mij niet genoeg. Mensen zijn behoorlijk mimetisch ingesteld, wat betekent dat zij voornamelijk dingen leuk vinden die andere mensen ook leuk vinden (simpel omdat andere mensen ze leuk vinden). Wanneer ik iets leuk vind, vind ik het dan ook daadwerkelijk 'leuk'?

Ik doe vaak 'leuke' dingen. Ik ga naar de bios, ik ga uit met vrienden, ik heb hobbies. Het meeste daarvan doe ik omdat ik dat leuk hoor te vinden. Maar het is niet wat m'n leven invulling geeft. En dat is het hem juist. Ik mis die invulling.

En wat wil je nou? Dat anderen jou vertellen wat die invulling is? Terwijl je zelf al geconstateerd hebt dat 'waarheid' in dezen niet bestaat?

Als je je nou eens wat minder concentreert op wat je (volgens jou) leuk 'hoort' te vinden, en meer op het zoeken naar wat je er zélf echt toe vindt doen?

Verder 'ja' op alles wat Meds zegt.

En amen.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
M'n kat is op dit moment intens in een hoek aan het staren
Huh? Wat heb jij gedronken?
waarom zou iets nuttig moeten zijn om ervan te genieten? Dat chocoladedessert na je maaltijd is overbodig en nutteloos. Heeeeerlijk geef maar door als jij niet wil
quote:streepjestrui schreef op 13 juni 2011 @ 02:27:

M'n kat is op dit moment intens in een hoek aan het staren Daar zit vast een muis. Daar kun je vreselijk druk mee zijn, de boel in de gaten houden!
quote:meds schreef op 13 juni 2011 @ 02:15:

er is meer? dat weet niemandIkke wel :0
Goed, hier laat ik het bij. Ik ga slapen. Bedankt voor jullie bijdrage en veel geluk in jullie leven x
quote:Frankie33 schreef op 13 juni 2011 @ 02:25:

Die vraag kan alleen opkomen in een zelfbewust wezen dat kan reflecteren op het verleden en relatief ver kan anticiperen op de toekomst.

Wie de kunst verstaat altijd in het huidige moment te leven, heeft van de zin-vraag geen hinder meer. Evenmin als dieren. Neem een voorbeeld aan je kat. En als je die niet hebt: neem een kat en laat haar je goeroe zijn.Waarom zou een kat niet over de zin van het leven na kunnen denken.
quote:streepjestrui schreef op 13 juni 2011 @ 02:29:

Goed, hier laat ik het bij. Ik ga slapen. Bedankt voor jullie bijdrage en veel geluk in jullie leven x

Niet weggaan streepjestrui? Of ga je een andere trui halen.

eentje met bloemen of zo, voel je gelijk eenstuk beter.
anoniem_126943 wijzigde dit bericht op 13-06-2011 02:32
Reden: Aanvulling
% gewijzigd

Okee, doei!

quote:robelia schreef op 13 juni 2011 @ 02:29:

Waarom zou een kat niet over de zin van het leven na kunnen denken.Stom, stom. Even helemaal vergeten dat mijn kat een dagelijks wijsbegerig uurtje heeft op de strijkplank voor het raam. Dat hij een filosoof is zie je al aan zijn hele houding en aan de manier waarop hij uit het raam kijkt. Zo intens contemplatief.
quote:Frankie33 schreef op 13 juni 2011 @ 02:25:

Wie de kunst verstaat altijd in het huidige moment te leven, heeft van de zin-vraag geen hinder meer. Evenmin als dieren. Neem een voorbeeld aan je kat. En als je die niet hebt: neem een kat en laat haar je goeroe zijn.Dit is wel een goede. TO, misschien is zen-boeddhisme wel iets voor je - dat meen ik serieus.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)

Vannacht lag ik weer wakker mam

Om alles wat ik niet weet

En voor niets had ik een oplossing

Behalve dan me reet

Niet dat het me niet interesseert

Maar wat weet ik er nou van

Soms dacht ik: 'stel nou dat...'

En dat was het wel weer dan

Vannacht lag ik weer wakker mam

Ben het bed maar uitgegaan

En alsof ik niet genoeg shit had

De radio aangedaan

De hele nacht de Beatles mam

En om elk uur dat woord

Het spijt me mam het spijt me zo

John Lennon is vermoord

De zoon van god was terug op aarde mam

Zelfde boodschap zelfde haar

En All You Need Is Love, zo mooi

Maar kennelijk niet waar

Laat me slapen

Laat me slapen

Laat me slapen

Laat me slapen

Vanochtend toen de krant kwam mam

Heb ik de oplossing bedacht

Ik heb hem terug gegeven

Ik heb hem teruggegeven

Aan de jongen die hem bracht

En toen pas kwam ik langs die zin

Die wel de waarheid raakt:

Het leven is wat je gebeurt

Terwijl je andere plannen maakt

De zoon van god was terug op aarde mam

En Imagine was zijn woord

Dus de wereld is een paradijs

En dat 'ie dood is heb ik, heb ik niet gehoord

Laat me slapen

Laat me slapen

Laat me slapen

Laat me slapen

Laat me slapen
quote:Frankie33 schreef op 13 juni 2011 @ 02:32:

[...]

Stom, stom. Even helemaal vergeten dat mijn kat een dagelijks wijsbegerig uurtje heeft op de strijkplank voor het raam. Dat hij een filosoof is zie je al aan zijn hele houding en aan de manier waarop hij uit het raam kijkt. Zo intens contemplatief.

Mooie tekst, FloxFloor.
quote:meds schreef op 13 juni 2011 @ 02:22:

waarom zou je stoppen wanneer iets nutteloos is?Als iets nutteloos is kun je berter stoppen lijkt me

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven