Probleemkatje

13-06-2011 14:46 92 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Heeft iemand een tip voor mij wat betreft mijn kat?!

Hij heeft chronische niesziekte dus ruikt zo goed als niks en krabt mn nieuwe banken stuk

Sprays op mijn banken spuiten werkt dus niet en heb het hem geprobeerd af te leren mbv een plantenspuit, maar mn arme banken blijven zn speeltjes.

wanted: TIPS TIPS TIPS

groeten,

Desiree
Iris!!!!!!!!!!!! waaaaaaar blijhijf je??
aangezien iris nog even druk is met wat anders zeg ik: ja katten en banken gaan nu eenmaal niet samen. Ook als ze wel ruiken vernielen ze je meubilair. Daar zijn katten voor, om altijd precies te doen wat jij niet wilt dat ze doen
dubbel
Nouja daar ben ik het niet mee eens.

Heb hem ontzettend veel af kunnen leren en daar houd ie zich netjes aan.

Tis een onwijs lief en ondeugend beestje maar dit is wel een heel vervelende eigenschap.

Ken veel mensen die het de katten af hebben geleerd met "keep off" spray op de banken en "play" spray op de krabpalen maar werkt dus bij de mijne niet.
Nou ik heb mijn hele leven al katten en aan de keep off spray hebben ze lak. Maar goed als jij zegt dat jij je kat van alles kan leren dan vraag ik me af waarom ie dan de bank molt.

Wat denk je trouwens dat de kat doet als jij er niet bij bent?

Zou ie dan niet

op het aanrecht lopen

op je wasgoed slapen

aan je planten knabbelen

je bank slopen?

een kat is een kat, geen mens
Haha Meds daar ben ik al en katten zijn inderdaad eigenwijze donders .

Je kunt proberen de krabpaal aantrekkelijk te maken en de meubels onaantrekkelijk, maar garanties dat dat lukt kan ik je niet geven, want krabben is een natuurlijk instinct en probeer dat maar eens af te leren. Ze scherpen er namelijk hun nagels mee en ze zetten hun territorium er mee af.

Krabpaal aantrekkelijk maken: zet hem op een goed toegankelijke plek en zet je kat er steeds bij als hij aan je meubels wil gaan krabben. Jammergenoeg ruikt je kat niets, want anders had je er catnip of valeriaandruppels op kunnen doen.

Meubels onaantrekkelijk maken: leg er tijdelijk aliminiumfolie op, dat knispert en dat vinden ze niet fijn of anders dubbelzijdig tape, dat plakt aan hun pootjes en ook daar hebben ze een hekel aan. In de plantenspuit geloof ik zelf niet zo, dus zou ik in mijn handen klappen en hard NEE zeggen als hij het doet en hem bij de krabpaal zetten. Maar wat hij uitspookt achter je rug kun je daarmee helaas niet verhelpen.

Het beste is vooral acceptatie, want een kat is en blijft een kat.
waar bleef je nou?
haha ik ben zelf dierenartsassistente dus geloof me...weet er voldoende vanaf.

Ik heb niet gezegd dat ik mn kat alles kan leren...dus lees eens goed het berichtje nog een keer.

Aangezien hij verhaart zie ik waar hij komt. en op mijn aanrecht is geen haartje te vinden, mijn wasgoed ruim ik direct op dus daar kan hij niet eens op slapen en planten blijft hij af.

Verder mag hij in principe alles doen behalve aan de bank krabben.

Maar ik vroeg om tips niet om iemand die me de les probeert te lezen.

Wat trouwens die keep off spray betreft. Mijn buurvrouw had hetzelfde probleem met de kat dus daar heb ik de sprays aan gegeven en sinds ze die gebruikt, krabt meneer alleen nog maar aan zn krabpalen! dus valt best mee dat ze daar lak aan hebben. ;)
quote:dajorna schreef op 13 juni 2011 @ 14:53:

Nouja daar ben ik het niet mee eens.

Heb hem ontzettend veel af kunnen leren en daar houd ie zich netjes aan.

Tis een onwijs lief en ondeugend beestje maar dit is wel een heel vervelende eigenschap.

Ken veel mensen die het de katten af hebben geleerd met "keep off" spray op de banken en "play" spray op de krabpalen maar werkt dus bij de mijne niet.Je kunt een kat inderdaad (net als een hond) ontzettend veel aan- en afleren met positieve en negatieve conditionering, maar helemaal tegen hun instinct ingaan is lastig, vandaar dat het krabben meestal minder goed af te leren valt dan andere dingen.
@ iris:

Dat folie of dubbelzijdig tape is een idee idd. Als hij krabt waar ik bij ben klap ik inderdaad ook in mijn handen en roep ik NEE. Daar luistert hij normaal goed naar als hij iets doet wat niet mag. Hij sprint dan ook weg, maar idd als ik weg ben krabt ie net zo vrolijk weer.

Ik ga je tip uitproberen!

Heb er nu tijdelijk een soort fleecedekens overheen en daar blijft hij ook vanaf maar ziet er natuurlijk niet uit ;)

Dankjewel!
quote:dajorna schreef op 13 juni 2011 @ 15:00:

Aha, dat helpt inderdaad een stuk.

Wat trouwens die keep off spray betreft. Mijn buurvrouw had hetzelfde probleem met de kat dus daar heb ik de sprays aan gegeven en sinds ze die gebruikt, krabt meneer alleen nog maar aan zn krabpalen! dus valt best mee dat ze daar lak aan hebben. ;)Sommige katten reageren inderdaad heel goed op sprays en heel veel katten ook op catnip en valeriaan, maar helaas niet alle katten .
quote:dajorna schreef op 13 juni 2011 @ 15:00:

Sinds wanneer zijn assistenten gedragsdeskundigen?

Ik heb niet gezegd dat ik mn kat alles kan leren...dus lees eens goed het berichtje nog een keer.

als je het zelf allemaal zo goed weet, waarom stel je dan je vraag hier?

Aangezien hij verhaart zie ik waar hij komt. en op mijn aanrecht is geen haartje te vinden, mijn wasgoed ruim ik direct op dus daar kan hij niet eens op slapen en planten blijft hij af.

Verder mag hij in principe alles doen behalve aan de bank krabben.

Maar ik vroeg om tips niet om iemand die me de les probeert te lezen.

Lees de berichten nog eens door zou ik zeggen.

Wat trouwens die keep off spray betreft. Mijn buurvrouw had hetzelfde probleem met de kat dus daar heb ik de sprays aan gegeven en sinds ze die gebruikt, krabt meneer alleen nog maar aan zn krabpalen! dus valt best mee dat ze daar lak aan hebben. ;)Het is wel een noviteit, dat een TO een topic opent met een probleem, en dan zelf haar probleem onderuit schoffelt door te zeggen dat het allemaal prima op te lossen is.
quote:dajorna schreef op 13 juni 2011 @ 15:03:

@ iris:

Dat folie of dubbelzijdig tape is een idee idd. Als hij krabt waar ik bij ben klap ik inderdaad ook in mijn handen en roep ik NEE. Daar luistert hij normaal goed naar als hij iets doet wat niet mag. Hij sprint dan ook weg, maar idd als ik weg ben krabt ie net zo vrolijk weer.

Ik ga je tip uitproberen!

Heb er nu tijdelijk een soort fleecedekens overheen en daar blijft hij ook vanaf maar ziet er natuurlijk niet uit ;)

Dankjewel!Graag gedaan. Je huis lijkt tijdelijk een beetje op een oorlogsgebied met al die troep op je meubels, maar hopelijk helpt het. Al zijn er ook katten die als je het weghaalt weer vrolijk verder blijven krabben .
Ik heb wederom niet gezegd dat ik gedragsdeskundige ben, anders zou ik hier geen bericht plaatsen voor tips ;)

Ik doelde op dat ik dondersgoed weet dat katten katten zijn en geen mens.

Bij dieren zijn er genoeg tips en trucs om dingen voor elkaar te krijgen dus probeer ik erachter te komen wat deze zijn. Het enige wat jij mij brengt is dat het niet KAN!

Ik schoffel daarmee niet mijn probleem onderuit want ik zeg net dat ik de tip van iris ga gebruiken. Dus ik weet niet waar jij het over hebt. Maar als je me geen tips kunt geven, laat dit topic dan aub voor wat het is, want je bent nu uit op gezeur en daarvoor zit ik niet op dit forum.
@ iris:

Het is altijd te proberen!! ;)
quote:dajorna schreef op 13 juni 2011 @ 15:09:

Ik heb wederom niet gezegd dat ik gedragsdeskundige ben, anders zou ik hier geen bericht plaatsen voor tips ;)

Ik doelde op dat ik dondersgoed weet dat katten katten zijn en geen mens.

Bij dieren zijn er genoeg tips en trucs om dingen voor elkaar te krijgen dus probeer ik erachter te komen wat deze zijn. Het enige wat jij mij brengt is dat het niet KAN!

Ik schoffel daarmee niet mijn probleem onderuit want ik zeg net dat ik de tip van iris ga gebruiken. Dus ik weet niet waar jij het over hebt. Maar als je me geen tips kunt geven, laat dit topic dan aub voor wat het is, want je bent nu uit op gezeur en daarvoor zit ik niet op dit forum.

Aannames, aannames, ik reageer fatsoenlijk op je topic, het is uiterst vreemd dat je je aangevallen voelt en reageert als een kat in het nauw. Uiteraard blijf ik niet weg, het staat mij vrij hier te komen en gaan wanneer ik wil het is een openbaar forum

Hoe oud is die kat, mevrouw de assistente?
Ben ik de enige die het zielig vind om dubbelzijdige tape te gebruiken? Dat is echt niet fijn voor behaarde kattenpootjes hoor. Neem dan geen kan, als je je toevlucht moet nemen tot dat soort dingen...
oei soleil, je begeeft je op glad ijs....

Misschien kan je beter zeggen: neem dan geen nieuwe bank
@ soleil:

In principe komt de kat dan niet met zn vacht op de tape maar alleen met zn nagels, denk ik?

Maar snap wat je bedoeld.

Zal dat alluminiumfolie eens een kans geven. Daarmee icm het voordoen van het graven in de kattenbak heb ik hem afgeleerd in huis te plassen.

Hij was namelijk veel te vroeg weg bij zn moeder (was n wild katje, aangereden en ernstig ziek binnengebracht op mijn werk) dus ik heb hem nog een hoop moeten leren.

@ meds

Hij is nu 10/11 maanden, hoezo?
Verbaast me sowieso dat ie zo aan de leren bank krabt, mijn katten vinden stof veel fijner om in te hangen (lees: gordijnen, bank en stoel, het zeil op de vloer) o ja en af en toe de krabpaal. Ik zie het met katten een beetje als met jonge kinderen: je moet geen huis als een museum willen want daar passen ze niet in en ik vind ook niet dat je dat van een kat kunt verwachten. Tuurlijk kunnen tips soms helpen maar helemaal afleren kan gewoon niet.
@ eefje

O nee maar dat geloof ik best. Maar als ik het op een of andere manier binnen de perken kan houden is dat fijn ;)
quote:S0LEIL schreef op 13 juni 2011 @ 15:14:

Ben ik de enige die het zielig vind om dubbelzijdige tape te gebruiken? Dat is echt niet fijn voor behaarde kattenpootjes hoor. Neem dan geen kat, als je je toevlucht moet nemen tot dat soort dingen...Ik kreeg dit advies tijdens mijn cursus Kattengedragstherapie, dus ik neem aan dat het wel mee valt. Ze vinden het hooguit plakkerig aan hun (haarloze) voetzooltjes en lopen dan weg. Het is niet de bedoeling dat de kat totaal onder de tape komt te zitten.
quote:dajorna schreef op 13 juni 2011 @ 15:20:

@ meds

Hij is nu 10/11 maanden, hoezo?Aha, hij is volop in de pubertijd, dan zijn ze nog levendiger en eigenwijzer dan anders .
@ iris

Nou idd. een puber kun je hem wel noemen, maar dat brengt ook weer hele grappige dingen met zich mee

Dat is ook de reden waarom ik er nu mee kom, want als ik hem gewoon zn gang laat gaan dan weet ie niet beter na zijn puberteit.

Gelukkig is het geen langharige kat dus heeft geen uitstekende haren tussen zijn tenen (wat betreft die tape)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven