Overbezorgd? Puber..

15-06-2011 11:46 221 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Mijn dochter van net 14 vindt iemand leuk, een jongen die ze via via kent. Vooral hyves, msn en één keer in het echt gezien.

Ze vroeg me net of ze vanavond na het eten naar hem toe mag.

Ik heb nee gezegd want ik wil eerst graag zien om wie het gaat.

Is dat overdreven van me? Ben ik nu te bezorgd?

Soms weet ik even niet wat het beste is in geval van pubers.
quote:tiaraatje schreef op 15 juni 2011 @ 13:34:

Nu we hier toch zijn, hoelaat gaan die van jullie naar boven en slapen?

Zoon gaat om 10 uur. Dat is vrij laat, maar dat mag omdat hij dan direct gaat slapen. Eerst ging hij eerder, maar lag dan nog veel te lang te lezen ed. Dus nu mag hij later, op voorwaarde dat hij dan direct gaat slapen. Werkt perfect. (op een enkele uitzondering na )

Oh, hij is bijna 14.
En soms is een heftige discussie zelfs waardevol. Ook tieners hebben hun grenzen en ook wij als ouders moeten die leren respecteren. Als je niet luistert naar een kind (wat Liv zegt je hoeft er niet altijd meteen iets mee te doen) dan hoor je op een gegeven moment ook niets meer.
quote:Liv schreef op 15 juni 2011 @ 13:36:

[...]

Ja, dat begrijp ik. Daarom noemt ze ook al die argumenten op

Maar wat ik bedoel is dat het ook goed is om naar die argumenten te luisteren. Niet vanwege het "zin krijgen" (want je geeft haar niet haar zin, wat voor argumenten ze ook aandraagt), maar je kunt er wél veel van leren.Ok, dat is ook zo.
quote:tiaraatje schreef op 15 juni 2011 @ 13:33:

[...]

Nou idd, we waren zelf heel braaf toch..............

Ik had ook wel een grote bek maar soms...

Laatst had ze me op twitter uitgemaakt voor van alles en nog wat omdat ze dr zin niet kreeg.

Dat zou wat mij betreft voorlopig het einde zijn van twitter.

In ieder geval van de middelen beschikbaar gesteld door mij.
quote:Liv schreef op 15 juni 2011 @ 13:38:

[...]

Zoon gaat om 10 uur. Dat is vrij laat, maar dat mag omdat hij dan direct gaat slapen. Eerst ging hij eerder, maar lag dan nog veel te lang te lezen ed. Dus nu mag hij later, op voorwaarde dat hij dan direct gaat slapen. Werkt perfect. (op een enkele uitzondering na )

Oh, hij is bijna 14.De mijne is 14 en hier hanteren we dezelfde regel. Ik controleer het niet meer eigenlijk, maar zolang hij fit opstaat en zijn zaakjes prima voor elkaar heeft hoort hij me niet.
quote:Liv schreef op 15 juni 2011 @ 13:38:

[...]

Oh, hij is bijna 14.Hier gaat ze vaak om 8 uur GTST kijken en daarna nog tot half 10 iets anders. Half 10 tv uit behalve op dinsdag voor Modern Family.
quote:tiaraatje schreef op 15 juni 2011 @ 13:37:

[...]

Internetverbod voor een week en alles laten verwijderen.

En erbij vertelt hoe kwetsend dit was.

Ja zo voelde ze zich op dat moment en dat moest ze uiten....

Toen zei ze:

Het boeit jou toch nooit wat de buitenwereld denkt.....grrrrrGoed opgelost, vind ik. Vooral dat je aangaf hoe gekwetst je was. Je kunt boos op elkaar zijn, maar sommige dingen gaan het internet niet op. Dat doe je toch ook niet als zij iets verkeerd/doms heeft gedaan. Als je iets omdraait voelen ze vaak wel hoe het zit.
Oh, als mijn zoon me op twitter zou uitmaken voor van alles en nog wat, dan was dat zeker weten het einde van twitter. Althans, voor een hele lange tijd. Daar zou ik ook echt heel boos om worden en dat ook vertellen.
quote:missverrektekoekwaus schreef op 15 juni 2011 @ 13:41:

[...]

Goed opgelost, vind ik. Vooral dat je aangaf hoe gekwetst je was. Je kunt boos op elkaar zijn, maar sommige dingen gaan het internet niet op. Dat doe je toch ook niet als zij iets verkeerd/doms heeft gedaan. Als je iets omdraait voelen ze vaak wel hoe het zit.Ze is het nog steeds niet met me eens en vindt dat ze vrijheid van meningsuiting heeft...pff wat je ze leert krijg je mooi weer terug op je bord.
quote:tiaraatje schreef op 15 juni 2011 @ 13:43:

[...]

Ze is het nog steeds niet met me eens en vindt dat ze vrijheid van meningsuiting heeft...pff wat je ze leert krijg je mooi weer terug op je bord.

Ze zal een paar dingen moeten leren.

- respect

- het feit dat ze niet in een democratie leeft in huis
quote:Liv schreef op 15 juni 2011 @ 13:42:

Oh, als mijn zoon me op twitter zou uitmaken voor van alles en nog wat, dan was dat zeker weten het einde van twitter. Althans, voor een hele lange tijd. Daar zou ik ook echt heel boos om worden en dat ook vertellen.Ik vind dat ook wel erg ver gaan, dat kinderen hun moeder voor weet ik veel wat uitmaken op twitter. Ik zou echt compleet over de rooie zijn gegaan, maar bovenal erg gekwetst zijn. Hier geen twitter trouwens, gelukkig zien ze er zelf geen toegevoegde waarde van. Ze hebben wel hyves maar dat wordt niet echt veel gebruikt, msn is pas weer afgeschaft uit eigen beweging.
die van mij denkt ook dat ze overal recht op heeft, de kunst is om daar niet over in discussie te gaan, maar het kort te houden. Pubers zijn net peuter(s)(pubers), en behoeven dezelfde aanpak; korthouden en nee is nee, en daarna even lekker knuffelen (lol)

xxx

[...]

Ze is het nog steeds niet met me eens en vindt dat ze vrijheid van meningsuiting heeft...pff wat je ze leert krijg je mooi weer terug op je bord.Haha, bijdehand hoor. Maar je kunt haar dan toch ook wel duidelijk maken dat vrijheid van meningsuiting níet betekent dat je alles maar móet zeggen en dat je mensen mag kwetsen? Moet ze ook leren hoor.
quote:mariamena schreef op 15 juni 2011 @ 13:45:

die van mij denkt ook dat ze overal recht op heeft, de kunst is om daar niet over in discussie te gaan, maar het kort te houden. Pubers zijn net peuter(s)(pubers), en behoeven dezelfde aanpak; korthouden en nee is nee, en daarna even lekker knuffelen (lol)

xxxEn dan te bedenken dat ik nog een peuterpuber en een prepuber heb, goed uitgekiend he

[...]

Ze is het nog steeds niet met me eens en vindt dat ze vrijheid van meningsuiting heeft...pff wat je ze leert krijg je mooi weer terug op je bord.Je mening uiten en iemand voor weet ik veel wat uitmaken zijn 2 heel verschillende dingen. Daar komt respect om de hoek, ZEKER voor je ouders. En meningen kunnen verschillen en ook de mening van een ander zal ze moeten leren respecteren.
quote:missverrektekoekwaus schreef op 15 juni 2011 @ 13:45:

[...]

Ik vind dat ook wel erg ver gaan, dat kinderen hun moeder voor weet ik veel wat uitmaken op twitter. Ik zou echt compleet over de rooie zijn gegaan, maar bovenal erg gekwetst zijn. Hier geen twitter trouwens, gelukkig zien ze er zelf geen toegevoegde waarde van. Ze hebben wel hyves maar dat wordt niet echt veel gebruikt, msn is pas weer afgeschaft uit eigen beweging.Hier ook geen twitter hoor. Klein beetje hyves, stelt niet veel voor. Hij msn't wel, maar ook beperkt.
quote:tiaraatje schreef op 15 juni 2011 @ 13:47:

[...]

En dan te bedenken dat ik nog een peuterpuber en een prepuber heb, goed uitgekiend he

Oh, ik ook! Ik snap hoe je je voelt....

Kom ook maar een duit in 't zakje doen:

Mijn kinderen (4, 3 pubers, 1 van 21) mogen in principe alles wat leuk is. Alleen als ik er geen goed gevoel bij heb, dan zeg ik dat ook en dan heb ik het gewoon echt liever niet.

In heb geval van jou, Tiaraatje, zou ik er dus inderdaad niet zo'n goed gevoel bij hebben. Het zal vast allemaal kloppen met die jongen, maar een beetje moeder zegt hier niet zomaar 'ja' op.

Dat is iets wat ik dan ook altijd aan mijn kinderen uitleg

Zij zijn het kind en willen iets, wat in principe gewoon mag, mits alles er omheen okee voelt. Maar ík ben dus de moeder en ik moet wél die beslissing nemen, dat is míjn rol. Laat ze maar meedenken daarover. Hoe zouden ze zélf reageren? Wat does it take om toch die 'ja' te geven?

Vervolgens doen ze vaak zélf heel erg hun best om mij wel dat 'goeie gevoel' te geven. Zo van: bel de ouders dan, doe dit of doe dat. En doe ik ook zelf wel mijn best om te kijken of ik het alsnog 'veilig' vind. Zo niet, zeg ik dat: sorry, het voelt niet goed. Ik zou niet zo'n goede moeder zijn als ik dit zomaar goed zou vinden, ben je dat met me eens?

Eigenlijk komen daar nooit problemen van. Ze snappen het doorgaans altijd wel.

Maar ik ben dan ook een 'ja' zegger en dat weten ze. Ze weten dat als het 'nee' is, het ook een gegronde 'nee' is, gebaseerd op oprechte twijfels.

Als ze zélf twijfelen vragen ze zelfs: mam, wat is jóuw gevoel hierbij?
Ik hecht heel erg veel waarde aan respect in mijn gezin. Mijn kinderen hebben vanaf kleins af aan ook groot respect van mij gekregen. Ik verwacht het van hen voor mij en voor hun omgeving. Die basis staat gelukkig wel.

Mijn puber heeft ooit wat stoms gezet op hyves.

Ik heb toen uitgelegd wat voor een ideeen dat kan geven. Dat het een uur later voor hem weer over is, maar dat het wel blijft kleven bij mensen. Of dat is wat hij voor ogen had? Niet.. daarna nooit meer gebeurd.
quote:Liv schreef op 15 juni 2011 @ 13:49:

[...]

Oh, ik ook! Ik snap hoe je je voelt....

Politievrouw voel ik me
Vind ik wel een mooie voor de toekomst met mijn puber Twinkle.
Als er een conflict is heeft het vaak geen zin om op dat moment met je puber in gesprek te gaan. Ze zijn dan toch niet voor rede vatbaar en je bent zelf ook vaak te boos of te emotioneel. Beter is, althans dat doe ik, om er later nog eens over in gesprek te gaan. De meeste conflicten zijn hier (soms uit het niets) in de ochtend. Vlak voor het met de fiets naar school gaan.Omdat hij te laat is door eigen treuzelen bijvoorbeeld. Ik weiger ze te laten gaan met een kwaaie kop en dat valt soms niet mee, maar ik spreek altijd af er later op de dag op terug te komen. En dan inderdaad die aai over de bol of een knuffel/aardige opmerking. Vaak zijn ze het op school al weer vergeten, hoor ik dan achteraf.
quote:rozenstruikje schreef op 15 juni 2011 @ 13:51:

Vind ik wel een mooie voor de toekomst met mijn puber Twinkle.Ja, ik ook.
quote:tiaraatje schreef op 15 juni 2011 @ 13:50:

[...]

Politievrouw voel ik meDie dagen heb ik ook hoor. Misschien zeg je soms te snel nee? Of te vaak?
quote:Twinkle1001 schreef op 15 juni 2011 @ 13:49:

Kom ook maar een duit in 't zakje doen:

Mijn kinderen (4, 3 pubers, 1 van 21) mogen in principe alles wat leuk is. Alleen als ik er geen goed gevoel bij heb, dan zeg ik dat ook en dan heb ik het gewoon echt liever niet.

In heb geval van jou, Tiaraatje, zou ik er dus inderdaad niet zo'n goed gevoel bij hebben. Het zal vast allemaal kloppen met die jongen, maar een beetje moeder zegt hier niet zomaar 'ja' op.

Dat is iets wat ik dan ook altijd aan mijn kinderen uitleg

Zij zijn het kind en willen iets, wat in principe gewoon mag, mits alles er omheen okee voelt. Maar ík ben dus de moeder en ik moet wél die beslissing nemen, dat is míjn rol. Laat ze maar meedenken daarover. Hoe zouden ze zélf reageren? Wat does it take om toch die 'ja' te geven?

Vervolgens doen ze vaak zélf heel erg hun best om mij wel dat 'goeie gevoel' te geven. Zo van: bel de ouders dan, doe dit of doe dat. En doe ik ook zelf wel mijn best om te kijken of ik het alsnog 'veilig' vind. Zo niet, zeg ik dat: sorry, het voelt niet goed. Ik zou niet zo'n goede moeder zijn als ik dit zomaar goed zou vinden, ben je dat met me eens?

Eigenlijk komen daar nooit problemen van. Ze snappen het doorgaans altijd wel.

Maar ik ben dan ook een 'ja' zegger en dat weten ze. Ze weten dat als het 'nee' is, het ook een gegronde 'nee' is, gebaseerd op oprechte twijfels.

Als ze zélf twijfelen vragen ze zelfs: mam, wat is jóuw gevoel hierbij?Zo werkt het hier eigenlijk ook.. Er mag veel, er wordt meer ja gezegd dan nee, maar nee is nee. Met uitleg waarom. Ik heb het idee dat zonder meer klakkeloos veel verbieden averechts werkt. Soms zijn ze gewoon toe aan meer verantwoording en vrijheid en als ze dat aangeven moet je wel gedoseerd mee gaan vind ik. Als blijkt dat ze het niet aankunnen kun je het weer terugdraaien. Kinderen die te kort gehouden worden met 14 / 15 zie ik in mijn omgeving vaak heel stiekum worden. Want het mag toch niet als ik het vraag, dus doe ik het gewoon.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven