Overbezorgd? Puber..

15-06-2011 11:46 221 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Mijn dochter van net 14 vindt iemand leuk, een jongen die ze via via kent. Vooral hyves, msn en één keer in het echt gezien.

Ze vroeg me net of ze vanavond na het eten naar hem toe mag.

Ik heb nee gezegd want ik wil eerst graag zien om wie het gaat.

Is dat overdreven van me? Ben ik nu te bezorgd?

Soms weet ik even niet wat het beste is in geval van pubers.
quote:Anthonius schreef op 15 juni 2011 @ 15:18:

[...]

Huh?? Maak jij haar afschriften open dan?? Wil je haar dan niet een soort van respect voor privacy meegeven? Mijn moeder zei ' als jouw naam erop staat, dan is het voor jou en jou alleen bestemd ' Was ik niet thuis en belde ze me me de mededeling dat e reen brief gekomen was dan was het aan mij of ze die openmaakte of niet...

Meestal geen probleem hoor, maar waardeerde het wel enorm dat ze de keuze aan mij liet en mijn privacy respecteerde!!!

Ja ik maak haar afschriften open. Niet stiekem gewoon in haar bijzijn, ze vroeg me zelfs wat haar huidige saldo is, 2 cent haha.

Tis geen dagboek dus ik zie er geen kwaad in eigenlijk.
quote:kalliope1986 schreef op 15 juni 2011 @ 15:24:

Even serieus: je dochter mag wel een krantenwijk (in het donker straks in de winter alleen over straat), maar niet bij een klasgenoot nu bezoek in het licht....

eh...lijkt mij gevalletje van verkeerde afweging.

En waar ze haar geld aan uit geeft moet ze toch zelf weten: mijn moeder maakte echt neit mijn bankafschriften open..

Wat krijgtje dochter per week/maand?

Ja hoe we het in de winter gaan doen weet ik ook nog niet.

En het gaat niet over in het donker op straat lopen...
En tis trouwens niet dat ik standaard haar afschriften bekijk en-of open. Deze keer wel omdat ze geen kado kon kopen voor vriend omdat ze zei niks te hebben. Ik gaf aan dat er minstens 20 euro op moest staan omdat ze zoals ze zelf zei niks gekocht zou hebben.

Dus dat wilde ik even bekijken.
quote:mariamena schreef op 15 juni 2011 @ 15:09:

oh en mijn dochter krijgt 20 euro in de week en wij betalen haar mobiele abbo, zonder internet ( kan ze dus mooi naar fluiten, ben gekke henkie niet en blackberry's zijn dubbel zo duur realiseer je je dat?)

brbBest veel dan, 20 euro per week. Kleding kopen jullie?
20 euro per week is toch niet echt veel, tenminste voor gsm en andere dingen......

Eh, nee dat weet dat het niet over in het donker lopen gaat. Maar kom op als je die jongen kent, wat is dan het gevaar dat ze daar heen gaat.....pfff mijn moeder moet slapeloze nachten hebben gehad dan, ik ging alleen maar met jongens op de middelbare (en af toe met meisjes)
Ik ken de jongen niet, dat is het punt toch.
En ja hoor, net thuis en weer gedoe.

Ze wil weg maar heeft morgen 2 proefwerken en nog niet goed geleerd (naar haar eigen zeggen). Ik wil dat ze thuisblijft want ze heeft haast geen tijd meer om te leren, zij wil nu buiten hangen.

Heb dus nee gezegd en ga me er nu ook aan houden. Ze mag normaal altijd overdag buiten hangen maar nu haar cijfers zijn gekelderd moet ze school nu voor laten gaan.

Ben niet bang dat ze naar die knul gaat, ze wil naar een vriendin maar dat is nu het punt niet. Het gaat nu omwille van school.

Alweer naar boven gestampt onder het geschreeuw van : Ik haat jou echt zo erg he!...................
quote:tiaraatje schreef op 15 juni 2011 @ 15:31:

Ik ken de jongen niet, dat is het punt toch.Vergeet niet dat als je hem 1 keertje kort hebt gezien bij het ophalen je hem nog steeds niet kent, dat is maar schijnzekerheid.
quote:tiaraatje schreef op 15 juni 2011 @ 15:35:

Ze wil weg maar heeft morgen 2 proefwerken en nog niet goed geleerd (naar haar eigen zeggen). Ik wil dat ze thuisblijft want ze heeft haast geen tijd meer om te leren, zij wil nu buiten hangen.

Heb dus nee gezegd en ga me er nu ook aan houden. Ze mag normaal altijd overdag buiten hangen maar nu haar cijfers zijn gekelderd moet ze school nu voor laten gaan.

Ben niet bang dat ze naar die knul gaat, ze wil naar een vriendin maar dat is nu het punt niet. Het gaat nu omwille van school.

Alweer naar boven gestampt onder het geschreeuw van : Ik haat jou echt zo erg he!...................Oei, die begint tegen stevig tegen te sputteren omdat ze voor het eerst in haar leven tegengas krijgt. Dat wordt nog wat.
quote:iris1969 schreef op 15 juni 2011 @ 15:37:

[...]

Vergeet niet dat als je hem 1 keertje kort hebt gezien bij het ophalen je hem nog steeds niet kent, dat is maar schijnzekerheid.Ja dat is ook zo.
quote:iris1969 schreef op 15 juni 2011 @ 15:38:

[...]

Oei, die begint tegen stevig tegen te sputteren omdat ze voor het eerst in haar leven tegengas krijgt. Dat wordt nog wat.Ja echt wel maar ja opgeven is nu geen optie
Ach als ze nu nog moet leren wordt het hem niet ...en als het afhangt van 2 proefwerken.....
Dus moet ik haar laten gaan bedoel je?

Ze zei als ik niet weg mag ga ik toch niet leren....

Nou ja dan niet.
quote:rozenstruikje schreef op 15 juni 2011 @ 12:16:

Dat jij grenzen stelt betekent niet dat ze daar niet overheen zal gaan.

Stel jij die grenzen niet, dan liggen de grenzen heel ver waar ze overheen zal gaan.Ik hou dit nu ff in mn achterhoofd.
En dan zeg jij op je buurt dat als ze met een onvoldoende thuis komt dat ze dan..... een week niet op de pc mag bijv.??
quote:kalliope1986 schreef op 15 juni 2011 @ 15:41:

Ach als ze nu nog moet leren wordt het hem niet ...en als het afhangt van 2 proefwerken.....

Dat hoeft niet perse hoor. Zoon hier doet dat soort dingen ook heel vaak 1 dag van te voren. En haalt hele goede cijfers.

Verder ben ik ook van mening dat als ze nog moet leren ze sowieso niet naar buiten mag. Eerst leren. En het gaat er natuurlijk niet om of het van 2 proefwerken afhangt.
quote:kalliope1986 schreef op 15 juni 2011 @ 15:30:

20 euro per week is toch niet echt veel, tenminste voor gsm en andere dingen......

Eh, nee dat weet dat het niet over in het donker lopen gaat. Maar kom op als je die jongen kent, wat is dan het gevaar dat ze daar heen gaat.....pfff mijn moeder moet slapeloze nachten hebben gehad dan, ik ging alleen maar met jongens op de middelbare (en af toe met meisjes)

Twintig euro per week is 80 euro per maand. Ik vind dat wel veel voor een 14 jarige. Ze hoeft er geen kleding van te kopen, alleen persoonlijke uitgaven.

En mocht je ooit kinderen krijgen denk je anders over veiligheid en ben je veel bezorgder.
quote:kalliope1986 schreef op 15 juni 2011 @ 15:41:

Ach als ze nu nog moet leren wordt het hem niet ...en als het afhangt van 2 proefwerken.....Dan maar niet, maar dat betekent niet dat ze alsnog naar buiten mag. Dan maar redden wat er te redden valt en volgende keer beter plannen.
quote:tiaraatje schreef op 15 juni 2011 @ 15:35:

Alweer naar boven gestampt onder het geschreeuw van : Ik haat jou echt zo erg he!...................

Jeetje, dan ben je 14 en dan mag je niet met een jongen afspreken 's avonds, je mag niet naar buiten 's middags... vind je het echt gek dat ze flipte?? Ik kan het me goed voorstellen, ik vind het ook erg betuttelend. En volgende keer zegt ze dus niets meer, want ze heeft nu haar kansen vergooit met eerlijk zijn tegen je.

Een beetje slimme puber zegt volgende keer niets over het proefwerk, of doet alsof ze goed geleerd heeft (met als gevolg 's avonds laat in bed proberen alsnog wat te stampen), en als ze nog eens met een jongen af wil spreken doet ze alsof ze naar een vriendin gaat.

Dat zag ik toen ik 14 was (18 jaar geleden..) mijn vriendinnen doen, en ik zag het bij de vriendinnen van mijn stiefdochter gebeuren, sommige dingen veranderen niet.
quote:missverrektekoekwaus schreef op 15 juni 2011 @ 17:51:

[...]

Dan maar niet, maar dat betekent niet dat ze alsnog naar buiten mag. Dan maar redden wat er te redden valt en volgende keer beter plannen.

Gek genoeg draaide ze na wat vuurwerk van beide kanten toch sneller bij dan anders.

Net nog een goed gesprek gehad dat ik open sta voor iedereen en dat iedereen welkom is.
quote:Manunui schreef op 15 juni 2011 @ 18:38:

[...]

Jeetje, dan ben je 14 en dan mag je niet met een jongen afspreken 's avonds, je mag niet naar buiten 's middags... vind je het echt gek dat ze flipte?? Ik kan het me goed voorstellen, ik vind het ook erg betuttelend. En volgende keer zegt ze dus niets meer, want ze heeft nu haar kansen vergooit met eerlijk zijn tegen je.

Een beetje slimme puber zegt volgende keer niets over het proefwerk, of doet alsof ze goed geleerd heeft (met als gevolg 's avonds laat in bed proberen alsnog wat te stampen), en als ze nog eens met een jongen af wil spreken doet ze alsof ze naar een vriendin gaat.

Dat zag ik toen ik 14 was (18 jaar geleden..) mijn vriendinnen doen, en ik zag het bij de vriendinnen van mijn stiefdochter gebeuren, sommige dingen veranderen niet.

Hier komt het heel anders over dan hoe ik het beleef.Ik ben niet betuttelend, soms wel bezorgd. Ik gaf al aan dat ze altijd naar buiten mag, soms ook savonds maar dat ze nu soms school boven dates moet kiezen vanwege wat slechte cijfers.

Ik verbied haar geen omgang met wie dan ook. Maar wel volgens onze regels.
quote:tiaraatje schreef op 15 juni 2011 @ 19:40:

[...]

Gek genoeg draaide ze na wat vuurwerk van beide kanten toch sneller bij dan anders.

Net nog een goed gesprek gehad dat ik open sta voor iedereen en dat iedereen welkom is.Fijn!
En ze heeft geen kansen vergooid met eerlijk zijn.Moet ik dan alles toestaan omdat ze het anders achter mn rug doet? Dat snap ik niet zo goed. Dan kan ik net zo goed regels overboord gooien.

Ze kan juist alles vertellen en we hebben ooit afgesproken dat eerlijkheid voor alles gaat, ook in het geval van slechte dingen. Als ze negatieve dingen vertellen of opbiechten zullen we minder kwaad worden dan als ze die zouden verzwijgen en wij er later achter moeten komen.
quote:missverrektekoekwaus schreef op 15 juni 2011 @ 19:42:

[...]

Fijn!Het gekke is dat zodra ik consequenter ben, zij ook sneller weer normaal doet.
quote:tiaraatje schreef op 15 juni 2011 @ 19:48:

[...]

Het gekke is dat zodra ik consequenter ben, zij ook sneller weer normaal doet.Omdat grenzen stieken toch gewoon een heel veilig gevoel geven. Ze heeft misschien een grote mond, maar het is nog maar zo'n jong grietje .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven