Onverdoofd ritueel slachten

07-04-2011 21:39 651 berichten
De PvdA twijfelt niet langer en steunt het voorstel van Marianne Thieme (Partij voor de Dieren, PvdD) om een einde te maken aan het onverdoofd ritueel slachten van dieren. Met de PvdA erbij is er een ruime meerderheid in de Tweede Kamer voor, want eerder schaarden PVV, SP, GroenLinks en D66 zich al achter de Pvd A.

Niet alleen het onverdoofd ritueel slachten, maar de hele sector moet onder de loep. Ook het dagelijkse welzijn van de dieren laat veel te wensen over. Dieren die nooit een dag van hun leven in de buitenlucht hebben doorgebracht.

Ik ben tegen onverdoofd ritueel slachten, hoop dat deze wet er door komt.
quote:assetze schreef op 19 juni 2011 @ 18:47:

Kijk ik heb natuurlijk wel enige medelijden met alle vlees etende medeschepselen die niet zonder kunnen. Want er zit ook een keerzijde aan het eten van vlees. Wie dit niet weet, zou zich daar eens over moeten beraden. Want het vlees is vergeven van de antibiotica. Dus eerst offert men het dier, later zichzelf aan de farmaindustrie. Loontje komt om zijn boontje.http://www.youtube.com/watch?v=vX07j9SDFcc
Alle reacties Link kopieren
quote:cinneluv schreef op 19 juni 2011 @ 19:04:

Ik snap best dat de nieuwste technieken van dieren doden toegepast kunnen/moeten worden maar ingrijpen in religieuze rituelen vind ik een brug te ver. Stel je voor dat Aboutaleb van Rotterdam (moslim en burgemeester) beslist dat de kerken en tempels voortaan alleen 1 dag in de week open mogen zijn: op zaterdag. Ik bedoel te zeggen, waar begint het en waar eindigt het. Kunnen we niet gewoon respect hebben voor elkaar? En elkaars religies en eigenaardigheden?

Stel dat mijn religie zegt dat ik iedere volle maan een maagd moet offeren? Of dat ik alleen maar naakt boodschappen mag doen?

Het gaat erom dat vrijheid van godsdienst eindigt waar de vrijheid van een ander wordt ingeperkt dan wel een ander moet lijden.
quote:_yellowlove_ schreef op 19 juni 2011 @ 18:55:

Of worden ze alleen kalm gemaakt.. wat verstaan we precies onder bedwelmd eigenlijk?Goed punt
quote:_avril_ schreef op 19 juni 2011 @ 18:49:

[...]

Die 'verschillende plekken' zijn waarschijnlijk bronnen, die belang hebben bij deze vorm van slachten. Het is een vrij gruwelijke doodstrijd.

Dat lees ik er dus niet in. Niet gruwelijker dan het nekschot.

Eerst wordt het dier bedwelmd en vervolgens met een scherp mes handmatig geslacht. Daardoor ontstaat een sterke daling van de bloeddruk en stopt inderdaad de zuurstoftoevoer naar de hersens. Het dier is meteen bewusteloos zonder dat er noemenswaardige pijn optreedt.' Ook moeten luchtpijp, slokdarm en twee halsslagaders tegelijkertijd worden doorgesneden.
quote:_yellowlove_ schreef op 19 juni 2011 @ 18:52:

[...]

Ja daar is ie weer, de boer waar ik paardreed. Hij had ook koeien en schapen en een soort slachtruimte, waar de beesten een voor een heen werden gebracht. Ondertussen stond er van een ander bedrijf een soort koelwagen waar dan de dode schapen en koeien ingingen.

Dus ja, ik geloof best dat die dieren wat gestresst waren omdat ze uit de wei werden gehaald (of van stal, in de winter) weg bij hun soortgenoten, maar dat zijn ze ook bij ritueel slachten. Daarna werden ze verdoofd hoor (alleen idd)Maar ik denk niet dat dat overal zo gaat, zeker niet als het een groot bedrijf is. Die beesten gaan vermoed ik rechtstreeks naar hetzelfde slachthuis als het kistkalf van een paar stallen verderop.
quote:_yellowlove_ schreef op 19 juni 2011 @ 18:55:

Of worden ze alleen kalm gemaakt.. wat verstaan we precies onder bedwelmd eigenlijk?Wierook
quote:Star schreef op 19 juni 2011 @ 19:07:

[...]

Dat lees ik er dus niet in. Niet gruwelijker dan het nekschot.

.Natuurlijk is dat niet in die bronnen te lezen. Het zijn bronnen met voorbedachte rade, politieke doeleinden etc; onbetrouwbaar dus.
O en kijk, vooraf verdoven is wel halal, dus klaar dan toch lijkt me?

Ahmed Marcouch: verdoving voor rituele slacht is halal

20 april 2011 | 00:02

Tekst: Ahmed Marcouch

De discussie over ritueel slachten heeft moslims een mooie nieuwe bevinding opgeleverd: verdoving vóór rituele slacht is wel degelijk Halal. De Islamitische geleerden hebben dit uitgesproken in Fatwa’s. De gedachte daarachter is glashelder: de essentie van de rituele slacht is het dierenwelzijn. Nu wij de beschikking hebben over deze technieken en de onderzoeken kennen naar de pijn bij dieren tijdens de slacht, hebben wij de plicht om die kennis te gebruiken. Niet langer is de rituele slacht met het vlijmscherpe mes in de hals de meest pijnloze slachtmethode, humaner is vooraf te verdoven. Daarmee kunnen wij onze dieren bieden wat wij onszelf en onze geliefden toestaan: pijnbestrijding. Immers, wie ondergaat tegenwoordig in Nederland nog een operatie of zelfs maar een tandartsbehandeling zonder verdoving onder het motto dat in de tijd waarin de profeet Mohamed leefde verdoving nog niet bestond? Dat zou beestachtig zijn.
quote:gaia9 schreef op 19 juni 2011 @ 19:13:

[...]

Natuurlijk is dat niet in die bronnen te lezen. Het zijn bronnen met voorbedachte rade, politieke doeleinden etc; onbetrouwbaar dus.

Aan jou dan om mij een neutrale bron voor te schotelen waarin staat dat het wel een nare doodstrijd is.

En dan bij voorkeur geen link van de WSPA of Respect voor Dieren.
quote:mariona schreef op 19 juni 2011 @ 19:06:

[...]

Stel dat mijn religie zegt dat ik iedere volle maan een maagd moet offeren? Of dat ik alleen maar naakt boodschappen mag doen?

Het gaat erom dat vrijheid van godsdienst eindigt waar de vrijheid van een ander wordt ingeperkt dan wel een ander moet lijden.
Als het zo klaar is Star, dat zou fijn zijn. Maar er zijn nu eenmaal mensen die liever onverdoofd slachten (zoals Wageningen hier op het topic) . Dus het is toch niet klaar.

@cinneluv ik heb heel veel respect voor een ieders mening en religie, maar zodra er levende wezens gaan lijden vind ik dat nou weer een stap te ver gaan.
The same years, the French Ministry of Food, Agriculture and Fishing has published ASIDCOM’s Bibliographical Report on Religious Slaughter and the Welfare of Animals, as a contribution within the framework of a meeting on animals and society organized in the first half of the year 2008.[22] This report quotes scientific papers and French veterinary PhD which support the equality or even possible superiority of religious slaughter to other methods of slaughter.[15] This report quotes in particular the Ph.D work of Dr Pouillaude which concludes by: "religious slaughter would thus be a less stressing mode of slaughter. Conclusions of all the scientific experiments converge towards a firmly supported certainty: properly carried out, religious slaughter is the most humane way because it leads to less trauma to animals to be killed to be consumed for its meat".[15][23]

Hier het hele rapport http://www.asidcom.org/IM ... religious_slaughter-2.pdf
quote:_yellowlove_ schreef op 19 juni 2011 @ 19:25:

Als het zo klaar is Star, dat zou fijn zijn. Maar er zijn nu eenmaal mensen die liever onverdoofd slachten (zoals Wageningen hier op het topic) . Dus het is toch niet klaar.

Zo heb ik Wageningen dan weer helemaal niet begrepen, volgens mij heeft ze daar geen uitspraak over gedaan?
Onverdoofd slachten is het probleem t.a.v. dierenwelzijn. de duur van dat 'aantal seconden'verhaal, verschilt per dier; niet ieder dier zit anatomisch gezien hetzelfde in elkaar. Een stroomstoot/verdoving/pin verdoofd het dier dusdanig dat geen pijn, stress etc. meer wordt waargenomen t.g.v. lamlegging van het zenuwstelsel.

[quote] ‘De noodzaak om dieren die zonder bedwelming geslacht worden zodanig vast te zetten (te fixeren), dat de halssnede trefzeker kan worden toegebracht, kan veel stress veroorzaken. Maar ook de halssnede zelf zal, gezien het grote aantal pijnreceptoren in de halsstreek, een ernstige pijnprikkel veroorzaken. (....)

Verder blijkt het bij het toedienen van de halssteek vaak mis te gaan, met extra sneden en extra lijden als gevolg. (....) Bij runderen ‘behoort de halssnede in één of twee vloeiende halen te geschieden, maar bij koosjer slachten zijn er gemiddeld 3,2 nodig, en bij halal slachten zelfs 5,2. Dan nog is bij één op de tien dieren een halsader niet of slecht doorsneden. (.....) Ook schapen doen er onbedwelmd langer over om het bewustzijn te verliezen. Hoewel er geen harde gegevens zijn, is de indruk dat bij halal slachten te korte messen in zwang zijn en dat het personeel niet goed genoeg is opgeleid.'

De conclusies zijn gebaseerd op buitenlandse gegevens. ‘Uit Nederland zijn, op wat mondelinge mededelingen na, geen gegevens inzake ritueel slachten gevonden.'

[quote]

En dan niet te vergeten die luitjes die schapen weg pikken bijv. bij boeren, om vervolgens in de garage tekeer te gaan... Ook dat gebeurd in Nederland en is natuurlijk niets nieuws, het gebeurd bij lange na niet altijd in de gerenommeerde slachthuizen.
En je bron?
Mekkafoods website zegt het volgende:

Kelen

De Islamitische slachtmethode zorgt er voor, dat de dieren op de snelste en minst pijnlijke manier sterven. Met een scherp voorwerp wordt de keel van het dier doorgesneden.

De luchtpijp, de slokdarm en de twee halsslagaders moeten tegelijkertijd doorgesneden worden. Een gekeeld dier kan alleen maar Halal worden, als alle bloed uit het dier is gestroomd. Bij het slachten moet de naam van Allah worden uitgesproken: "Bismillah, Allahu Akbar" (Uit naam van Allah, de allergrootste).

geen verdoving en geen bedwelming hier..
quote:Star schreef op 19 juni 2011 @ 19:26:

[...]

Zo heb ik Wageningen dan weer helemaal niet begrepen, volgens mij heeft ze daar geen uitspraak over gedaan?Oh ik wel. Wageningen gaf aan dat dieren geen pijn voelden (om preciezer te zijn, dat we niet weten of dieren wel pijn voelen), en ook geen verdoving nodig hadden want het was binnen een paar secondes voorbij.
quote:_yellowlove_ schreef op 19 juni 2011 @ 19:31:

[...]

Oh ik wel. Wageningen gaf aan dat dieren geen pijn voelden (om preciezer te zijn, dat we niet weten of dieren wel pijn voelen), en ook geen verdoving nodig hadden want het was binnen een paar secondes voorbij.Dat heb ik ook gelezen, maar daarmee zegt ze toch niet dat ze liever geen verdoving heeft?
wageningen, en dan niet de forummer hier, maar de universiteit
quote:_yellowlove_ schreef op 19 juni 2011 @ 19:30:

Mekkafoods website zegt het volgende:

Kelen

De Islamitische slachtmethode zorgt er voor, dat de dieren op de snelste en minst pijnlijke manier sterven. Met een scherp voorwerp wordt de keel van het dier doorgesneden.

De luchtpijp, de slokdarm en de twee halsslagaders moeten tegelijkertijd doorgesneden worden. Een gekeeld dier kan alleen maar Halal worden, als alle bloed uit het dier is gestroomd. Bij het slachten moet de naam van Allah worden uitgesproken: "Bismillah, Allahu Akbar" (Uit naam van Allah, de allergrootste).

geen verdoving en geen bedwelming hier..O en in mijn quote van die directeur van Mekkafoods werd weer iets anders gezegd
Nee dat klopt, maar als dieren geen pijn voelen, dan hebben ze toch ook geen verdoving nodig. Concludeer ik dan maar. Maar je hebt gelijk, dat heeft ze niet zo uitgespeld.
http://www.republiekalloc ... r-rituele-slacht-is-halal
Mosterd.
quote:Star schreef op 19 juni 2011 @ 19:33:

[...]

O en in mijn quote van die directeur van Mekkafoods werd weer iets anders gezegd De boodschap was bijna hetzelfde (ik nam aan dat dat een sarcastische smiley was? ) maar het ging mij erom dat een dier niet hoeft te lijden. En er staat nu toch niets over verdovingen? Ik neem aan dat ze dat anders erbij zetten toch?
quote:Star schreef op 19 juni 2011 @ 19:35:

Mosterd.Op het worstje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven