Onverdoofd ritueel slachten

07-04-2011 21:39 651 berichten
De PvdA twijfelt niet langer en steunt het voorstel van Marianne Thieme (Partij voor de Dieren, PvdD) om een einde te maken aan het onverdoofd ritueel slachten van dieren. Met de PvdA erbij is er een ruime meerderheid in de Tweede Kamer voor, want eerder schaarden PVV, SP, GroenLinks en D66 zich al achter de Pvd A.

Niet alleen het onverdoofd ritueel slachten, maar de hele sector moet onder de loep. Ook het dagelijkse welzijn van de dieren laat veel te wensen over. Dieren die nooit een dag van hun leven in de buitenlucht hebben doorgebracht.

Ik ben tegen onverdoofd ritueel slachten, hoop dat deze wet er door komt.
Alle reacties Link kopieren
Hahahahahhaaaaa LOL Star.
Ben wel heel benieuwd; iemand een link voor me hoe het slachten in een slachthuis gaat? Dus met verdoving?
Minst pijnlijk

Volgens directeur Wout van Eeuwijk van Mekkafood is ritueel slachten echter helemaal niet zo gruwelijk als wordt verondersteld. 'De dieren worden geslacht op een manier die het minst pijnlijk voor ze is', zegt hij in de Telegraaf.

'Eerst wordt het dier bedwelmd en vervolgens met een scherp mes handmatig geslacht. Daardoor ontstaat een sterke daling van de bloeddruk en stopt inderdaad de zuurstoftoevoer naar de hersens. Het dier is meteen bewusteloos zonder dat er noemenswaardige pijn optreedt.' Ook moeten luchtpijp, slokdarm en twee halsslagaders tegelijkertijd worden doorgesneden.

De halal slachtmethode worden uitgevoerd door slachterijen die goedgekeurd zijn door de EEG en worden regelmatig door de Voedsel en Waren Autoriteit gecontroleerd.
Bij een elektrische verdoving krijgt elk varken een stroomstoot zodat het dier direct het bewustzijn verliest.

Dit is een proces dat individueel bij elk varken gebeurt. Het dier wordt min of meer van de groep gescheiden. Via een smalle gang komen de varkens achter elkaar bij het verdovingsapparaat.

Het moment waarop het dier wordt afgescheiden van de groep geeft een stressmoment bij het dier. De tijdsduur hiervan hangt af van het verdere verloop bij het verdoven en slachten. Gemiddeld enkele tientallen seconden. Deze methode van verdoven heeft een licht nadeel voor de vleeskwaliteit doordat de stroomstoot plaatselijk kan leiden tot bloedpuntjes in het vlees.

Gezellig ook wel.
quote:judith29 schreef op 19 juni 2011 @ 15:22:

Nee het dierenleed wat ermee gemoeid gaat, vind ik de belangrijkste reden om het ritueel slachten af te schaffen. En verder ben ik inderdaad van mening dat we te ver meegaan in de islamitische gebruiken.

Ik weet niet wie jansen is en lees ook verder geen andere reacties om te kijken of ik daar iets uit kan filteren, om iets of iemand mee te vergelijken. Ik geef gewoon mijn mening in een topic.

Als we het eens allemaal met elkaar eens zouden zijn, zou het een saaie wereld worden.Dat het ook een Joods gebruik is vergeet je voor het gemak maar want je krijgt meteen last van een blinde vlek bij het lezen van het woord moslim?

Eerst nog een gezellie onderonsje. He waar ga jij naar toe?

Ik ga naar het bord van Achmed de 4, die in een buitenwijk van Mokkum woont. Oh , ja joh en jij. Ik ga niet zover op stap. Ze hebben mij vanavond gepland in de Moskee. Daar word ik met veel tam tam onthaald. Krijg nog een keurig jasje aan voor ik op de schaal ga. Oh ja joh, en da ga ik vervolgens het veteringssysteem weer de aarde in. Ben ik meteen van mijn karma verlost en via de maag van fatima op een hoger plan gebracht. Salum Aleikum
Ik ben ondertussen aan het studeren, maar hier ben ik

Star, ja dat is ook afschuwelijk, en dat heeft voor mij met de bio industrie te maken. Niet met de slachttechniek op zich. Dat is mijn onderscheid daarin.

Ik eet sowieso geen beest, maar vind dat de methode waarop het dier het minst lijdt verkozen moet worden. Dat zie ik niet gebeuren op de rituele slachtingswijze.

Je hebt gelijk dat ook bij de andere manieren er nog veel verbetering nodig kan zijn.

Maar het afscheiden van dieren uit een kudde, geeft altijd stress. ALs je een dier ritueel slacht, heb je het ook afgezonderd van de kudde. (neem ik aan)
Biologische beesten worden toch op diezelfde manier geslacht?
Kijk ik heb natuurlijk wel enige medelijden met alle vlees etende medeschepselen die niet zonder kunnen. Want er zit ook een keerzijde aan het eten van vlees. Wie dit niet weet, zou zich daar eens over moeten beraden. Want het vlees is vergeven van de antibiotica. Dus eerst offert men het dier, later zichzelf aan de farmaindustrie. Loontje komt om zijn boontje.
Ik heb gisteren bij een islamitische supermarkt gevraagd hoe ze dat nou gaan doen als de regel straks wel wordt ingevoerd. Hij vertelde mij dat ze dan het vlees uit Belgie en Duitsland gaan importeren. Wat volgens hem dus slecht voor de Nederlandse economie en hogere prijzen zou betekenen.
quote:Star schreef op 19 juni 2011 @ 18:29:

Minst pijnlijk

Volgens directeur Wout van Eeuwijk van Mekkafood is ritueel slachten echter helemaal niet zo gruwelijk als wordt verondersteld. 'De dieren worden geslacht op een manier die het minst pijnlijk voor ze is', zegt hij in de Telegraaf.

'Eerst wordt het dier bedwelmd en vervolgens met een scherp mes handmatig geslacht. Daardoor ontstaat een sterke daling van de bloeddruk en stopt inderdaad de zuurstoftoevoer naar de hersens. Het dier is meteen bewusteloos zonder dat er noemenswaardige pijn optreedt.' Ook moeten luchtpijp, slokdarm en twee halsslagaders tegelijkertijd worden doorgesneden.

De halal slachtmethode worden uitgevoerd door slachterijen die goedgekeurd zijn door de EEG en worden regelmatig door de Voedsel en Waren Autoriteit gecontroleerd.Sleutelwoord is het woord bedwelmd. Het gaat met het wetsvoorstel om het verbieden van onbedwelmde rituele slacht. Bij de halalslachten wordt verdoving dus al vaker toegepast, bijvoorbeeld omdat AH vlees van onbedwelmde dieren niet langer wilde verkopen.
quote:tonkje schreef op 07 april 2011 @ 23:01:

[...]

Dat lijkt mij een stuk zinvoller dan je richten op de laatste ogenblikken van een dier. Verder heb ik op verschillende plekken gelezen dat het rituele slachten echt niet zo veel minder naar is voor het dier dan het niet-rituele. Dus ik vind het wetsvoorstel eigenlijk aardig belachelijk.Die 'verschillende plekken' zijn waarschijnlijk bronnen, die belang hebben bij deze vorm van slachten. Het is een vrij gruwelijke doodstrijd.
quote:assetze schreef op 19 juni 2011 @ 18:47:

Kijk ik heb natuurlijk wel enige medelijden met alle vlees etende medeschepselen die niet zonder kunnen. Want er zit ook een keerzijde aan het eten van vlees. Wie dit niet weet, zou zich daar eens over moeten beraden. Want het vlees is vergeven van de antibiotica. Dus eerst offert men het dier, later zichzelf aan de farmaindustrie. Loontje komt om zijn boontje.

Euh.....?

Verder wel mee eens hoor!
quote:Star schreef op 19 juni 2011 @ 18:43:

Biologische beesten worden toch op diezelfde manier geslacht?

Ja daar is ie weer, de boer waar ik paardreed. Hij had ook koeien en schapen en een soort slachtruimte, waar de beesten een voor een heen werden gebracht. Ondertussen stond er van een ander bedrijf een soort koelwagen waar dan de dode schapen en koeien ingingen.

Dus ja, ik geloof best dat die dieren wat gestresst waren omdat ze uit de wei werden gehaald (of van stal, in de winter) weg bij hun soortgenoten, maar dat zijn ze ook bij ritueel slachten. Daarna werden ze verdoofd hoor (alleen idd)
quote:Star schreef op 19 juni 2011 @ 18:29:

Minst pijnlijk

De halal slachtmethode worden uitgevoerd door slachterijen die goedgekeurd zijn door de EEG en worden regelmatig door de Voedsel en Waren Autoriteit gecontroleerd.Zegt de directeur met grote belangen.
En die andere giga lap van die directeur, idd wat mariona zegt, die dieren worden kennelijk wel verdoofd, hier ging het over onverdoofd ritueel slachten. ALs het beest eenmaal verdoofd is zal het inderdaad niet meer merken hoe het verder aan zijn einde gebracht wordt.
Of worden ze alleen kalm gemaakt.. wat verstaan we precies onder bedwelmd eigenlijk?
quote:Wageningen1985 schreef op 19 juni 2011 @ 13:05:

[...]

Het is niet dezelfde pijn als bij mensen, want dieren zitten nou eenmaal emotioneel anders in elkaar dan mensen!Ga eens Earthlings kijken, en dan hoor ik nog wel of je er daarna nog zo over denkt.
quote:_yellowlove_ schreef op 19 juni 2011 @ 18:55:

Of worden ze alleen kalm gemaakt.. wat verstaan we precies onder bedwelmd eigenlijk?Electro schock of pin door kop middels een schiethelm.
@Avril, dat was een vraag over het bedwelmen van de halal dieren.

Zouden die ook een electro shock krijgen dan? (bij Mekkafood)
quote:Wageningen1985 schreef op 19 juni 2011 @ 13:28:

[...]

Mijn punt is dat onverdoofd slachten vaak wordt afgedaan als "onzin" omdat het voor de meeste mensen niet belangrijk is. Nou voor sommige mensen is het wel degelijk belangrijk, omdat die alleen maar kosher en halal willen eten (IK niet) voor hen is het zeker wel belangrijk dat deze beesten op een bepaalde manier (bijv, met de kop naar Mekka) worden geslacht. Dit kan afgedaan worden als "onzin" of als rekening houden met de medemens.Zullen we eens rekening houden met het dier en zijn welzijn? Het interesseert mij weinig wat mensen willen als het niet om hun dood gaat, zeker niet in naam van hun geloof.
quote:_yellowlove_ schreef op 19 juni 2011 @ 18:58:

Zouden die ook een electro shock krijgen dan? (bij Mekkafood)Ja, of die pin. Maar dat is dus verdoofd en dus niet geoorloofd. Je kunt de handeling wel omdraaien, eerst het mes en dan de bedwelming (verdoving dus).
[quote]Star schreef op 19 juni 2011 @ 18:29:

Minst pijnlijk

....[/quote

Dier is niet 'meteen' bewusteloos in geval van onverdoofd slachten. En er treedt weldegelijk noemenswaardige pijn op. Het zenuwstelsel geleidt de pijnprikkel t.g.v. het aanbrengen van het mes nog binnen de tijd naar de hersenen. Waardoor het dier de pijnsensatie dus nog heeft. Verdoving/bedwelming zal dus inderdaad bijdragen aan minder dierenleed bij het slachten.

Daar ligt juist het probleem: de onverdoofde rituele slacht.
Ik snap best dat de nieuwste technieken van dieren doden toegepast kunnen/moeten worden maar ingrijpen in religieuze rituelen vind ik een brug te ver. Stel je voor dat Aboutaleb van Rotterdam (moslim en burgemeester) beslist dat de kerken en tempels voortaan alleen 1 dag in de week open mogen zijn: op zaterdag. Ik bedoel te zeggen, waar begint het en waar eindigt het. Kunnen we niet gewoon respect hebben voor elkaar? En elkaars religies en eigenaardigheden?
quote:_yellowlove_ schreef op 19 juni 2011 @ 18:58:

Zouden die ook een electro shock krijgen dan? (bij Mekkafood)Nee, want bij rituele slachtmethoden moet de bedwelming reversibel zijn. Een schietmasker is een niet-reversibele methode. Binnen de Joodse gemeenschap is duscussie over het toestaan van reversibele methoden. Volgens de ene groep is het absoluut niet toegestaan terwijl de Rabbinical Assembly het wel toestaat. (http://tiny.cc/4q3fc) Al heb ik geen idee wat de status van de Rabbinical Assembly is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven