Gezondheid alle pijlers

Diabetes-topic

14-03-2007 15:30 3001 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Zijn er mensen hier die diabetes hebben of waarbij het vermoedt wordt dat ze het hebben en daarmee in onderzoek zijn?

Om bij mezelf te beginnen: ik heb momenteel last van lichamelijke klachten die kúnnen wijzen op diabetes. In overleg met de arts heb ik me vandaag laten testen daarop en krijg daar morgen de uitslag van.

De reden dat ik dit topic open is dat ik hier geen topic hierover kan vinden, terwijl diabetes toch een ziekte is waar je veel over hoort en ik informatie/ervaringsverhalen zocht van mensen met (een vermoeden van) diabetes.

Misschien zijn er mensen hier die iets willen en kunnen vertellen over diabetes in algemene zin en/of hoe ze het zelf ervaren. Wellicht kunnen we elkaar daarmee ondersteunen.

Alvast bedankt!

Groetjes Luciel.
Ris, hoe was je uitstapje? Nat? Wat hebben jullie gedaan?

Buikje, ik sport niet, ik wandel heel veel met onze honden. Verder zijn wij al 10 jaar aan het verbouwen dus ik krijg met enige regelmaat mijn til/duw/gooi/aangeefbeweging wel

Ik heb vorig jaar een paar maanden een hometrainer geleend van mijn broer, maar daar kreeg ik knieklachten van dus daar ben ik weer mee gestopt. Verder beweeg ik gewoon in huis: kniebuigingen, buikspieroefeningen (gewoon als ik in mijn stoel zit), en ik dans af en toe tijdens het eten koken. Allemaal minimaal hoor, ik heb er niet echt een routine in. De ene dag voel ik mij ook beter dan de andere, en op slechte dagen beweeg ik minimaal.

Op dagen dat ik weer eindeloos veel dakpannen of stenen gesjouwd heb vind ik dat ik wel weer genoeg beweging heb gehad en beoefen ik de edele sport der 'voetjes omhoog' héél fanatiek voor de tv
Laat het los, heb vertrouwen, het komt goed.....
Hihi, nee hoor, Setter, ik ga niet slaan! Die overgang heb ik goddank al een paar jaar achter me. Die is vrijwel geruisloos verlopen, in ongeveer een jaar tijd. Maar best mogelijk dat er daarna nog eens een hormoonschommelingetje optreedt. Zo'n keer of twee per jaar heb ik ook nog wel eens een opvliegertje. Ik moet het echt in verkleinwoordjes doen, want meer dan dat stelt het ook niet voor. Daarom, het zal het weer wel zijn, en mijn verregende Franse bergje. En de verbouwing...

Ris, jij 93 kilo???? Dat had ik nooit gedacht! Wat zit dat bij jou dan mooi verdeeld! Heel veel sterkte met het eraf krijgen. Ik heb de laatste 10 jaar ook vreselijk gejojood, 20 eraf en 30 erbij, ik ben er even klaar mee, hoewel ik in Frankrijk weer even gemotiveerd dreigde te raken, maar helaas, het duurde te kort.

Schuddebuikje, een paar uur slapen 's middags is heerlijk, vind ik. En inderdaad, geduld... geduld... Woest word je ervan hè? Fijn dat in elk geval de bijwerkingen beginnen af te nemen. Gaat het nog steeds de goede kant op?

Teddeke, al weer bijgekomen van de Parijse uitputtingsslag? Wat een moedig mens ben jij zeg! Mij krijgen ze met geen tien paarden naar zoiets, doe mij de rest van Parijs maar

Lief, gaat het goed met je? Nog heftig aan het geo-cachen geweest?

Ik kruip er zo nog maar even in, kijken of ik nog in slaap kan vallen. Anders vanmiddag nog maar even proberen.
Jullie allemaal aan het verbouwen zo te lezen? Dat hebben wij anderhalf jaar geleden al gedaan. Ik zit nu in de opruimfase, ook erg fijn. Kan gelukkig heel veel kleren opruimen want sinds de diagnose ben ik heel wat kwijt. Niet alleen door diabetes maar ook door een aangepast dieet en meer beweging.

Ik heb vooral nieuwe broeken nodig. Vervelend hoor, dat shoppen voor nieuwe kleren

Maar Buikje, zo fanatiek als jij ben ik niet. Drie keer in de week spinnen, ik heb bewondering voor je. Ik doe het een keer in de week en dan kom ik al halfdood van die fiets af.

Setter, dansen tijdens het koken, geweldig!

Hier gaat het - afgezien van de einde schooljaardrukte en alles wat daarbij hoort - eigenlijk redelijk goed. Keurige waarden, alsof er niks aan de hand is.
Pixel; jij ook juf?

Ik heb gisteren op het teamuitje gehoord welke klas ik voglend jaar krijg en met wie. Ik hou het nog ff geheim, wie weet leest er iemand mee....

UItje was geweldig leuk, wel heel nat! We gingen op een rondvaartbootje door de grachten van Utrecht. Daarna hadden we een geweldig lekker high-tea bij Broers. Daarna gingen we het spel "Peking Express" spelen, maar dan dus in Utrecht. Was ook heel erg leuk, kriskras door de stad gelopen, gestept (mjijn god wat een uitputtingsslag was dat!) maar we hadden ook een keer een lift van een stukadoor met zijn bestelbusje... haha! Met zijn vijven tussen de emmers en ladders, waren we mooi als eerste op het punt waar we moesten wezen.

's avonds nog een diner en toen weer naar huis (met de bus! Echt een schoolreisje).

Sri; mijn kilo's zitten op mijn benen, kont en buik Dus ze zijn wel goed verdeeld, kan het goed verhullen meestal. Helaas in de zomer wat minder, maar ja....

Wat een rotweer is het he.... blegh... ik word er helemaal herfsterig van; geef me maar weer wat zon!

Nog 3 weken werken en dan vakantie! Ella gaat in de vakantie ene weekje meedoen met kindervakantie-week. Hopelijk bevalt dat goed
Ha Ris, nee geen juf in de zin van het woord zoals jij dat bent, maar ik geef wel heel regelmatig trainingen/les (aan volwassenen). Dus toch een beetje juf. Mijn beide zoons gaan naar school dus we hebben hier last van eindeschooljaarsdrukte. Je kent dat wel, die laatste weken waarin en niks en tegelijkertijd heel veel gebeurt, waarin ze ineens allebei dagen vrij krijgen enzo (waardoor je weer vanalles moet gaan regelen), waarin ze beiden tegelijk op kamp gaan (verschillende scholen). Voor de jongste is dit het laatste jaar van de basisschool.

Mijn kilo's zitten ook voornamelijk daar. Vooral mijn bovenbenen vind ik verschrikkelijk, maar daar heeft het altijd gezeten.
Ach, alles is relatief qua verdeling. Ik moet de hele tijd naar dat kind hiernaast kijken. Vinden jullie nou ook niet net of haar hoofd achterstevoren op haar lijf staat? Afgezien dan van de bobbels op haar rug? Of dat haar armen er verkeerd-om zijn ingezet? De verhoudingen zijn zo raar.

Nou ja, zal wel aan mij liggen...
Haha Sri, ik kijk vaak mobiel en dan heb je dat allemaal niet in beeld. Ook de icons in de tekst mis ik dan. Maar, ik zal eens gaan kijken
Welk kind????

Ik heb net mijn opdracht teruggekregen..... ik heb een 8!!! Nooit gedacht

Nu nog maar een opdracht, maar wel een lastige. Die had weken geleden al ingeleverd moeten zijn maar ik heb uitstel aangevraagd... moet wel voor de zomer af.

Daar ga ik nu maar aan beginnen.

Oh en ik moet straks naar de tandarts.... die zeg ik wel altijd af, ben vorig jaar mei voor het laatst geweest terwijl er een kies gevuld moet worden, 't zal nu wel erger zijn dan vorig jaar... maar nu MOET ik gaan.... BLEGH
Hee Ris, gefeliciteerd!! Wat goed, een 8!

Dat kind hiernaast dat ik bedoel is dat wichtje met die zonnebril in haar haar en dat grijze... ding aan. Ze wordt nu de hele tijd van het scherm gepoetst door die kindermishandelingsreclame, die maakt dat ik de hele tijd op verkeerde links klik omdat alles beweegt. O, als je naar beneden scrollt, zie je haar helemaal

Oei, de tandarts... Ben je al geweest en viel het mee? Of zit je in blijde afwachting op de gordijnen te kauwen van de zenuwen? Als je nog moet: ik duim voor je dat het meevalt. En vanmiddag voel je je een ander mens van opluchting dat het achter de rug is.
Hoe is het gegaan bij de tandarts Ris?

Ach natuurlijk Sri, dat had je me immers ook verteld, van die overgang! Je suis une sufneuse
En Ris natuurlijk ook van mij voor je 8, wat goed van je zeg!
allemaal,

Fijne dag gehad?

Mijn suikers zijn goed, eetpatroon goed en natuurlijk af en toe zondigen, moet kunnen toch?

De bijwerkingen lijken iets minder maar het is ook behoorlijk afhankelijk van moment van inname.

Morgen slik ik ik het 2 weken en moet ik bloed prikken (kreatinine) en ik vind het heel spannend. Ik hoop dat mijn nier het allemaal aan kan. Jullie horen het, slaap lekker
Kom ook nog even zeggen dat ik nog leef.

Heb weer zo'n ontzettend druk weekend achter de rug en heb eigenlijk vreselijk veel behoefte aan rust........... Maar dat zit er voorlopig nog niet in. Qua werk ook alles nogal hectisch, dus het zijn heftige dagen voor me. En dan werken de suikers natuurlijk ook nog eens niet mee. Ik ben zo ontzettend moe.....

Sorry, dat ik alleen maar even een egoïstisch klaagverhaal neerzet.... (en hoe komt het nou weer dat de smileys bij mij niet meer bewegen???)
Teddeke, bij mij bewegen de smilies ook niet meer.

Schuddebuikje, heel veel sterkte!

Setter, het zij je vergeven hoor. Als je alles moest onthouden wat er tegen je gezegd wordt, zou je toch al gauw een paar tera bij moeten laten plaatsen. En een mens schijnt al zoveel vermogen aan geheugen te hebben!
*ego-bericht*

Nier heeft het moeilijk dus stoppen met de metformine. NU is voorstel internist om te stoppen met gliclazide en metformine en over te gaan op glimepiride. Iemand hier ervaring mee?

Pff... wéér over op andere medicatie, maar ga wel eerst research doen naar ervaringen.....
*ego-bericht*

Nier heeft het moeilijk dus stoppen met de metformine. NU is voorstel internist om te stoppen met gliclazide en metformine en over te gaan op glimepiride. Iemand hier ervaring mee?

Pff... wéér over op andere medicatie, maar ga wel eerst research doen naar ervaringen.....
Glimepiride: present!

Mijn ervaringen zijn goed, ik heb geen bijwerkingen, maar dat zegt niks, want ik heb eigenlijk zelden ergens bijwerkingen van (behalve amlodipine, dan kan ik niet meer in m'n schoenen, maar dat is weer wat anders). Ik weet ook niet wat voor dosering je krijgt, ik slik 1 mg p/d.

Wat lullig voor je, Schuddebuik, dat je nier zo tegenwerkt. Ben je er erg beroerd van?

Ik duim voor je dat dit de oplossing is.
Tjongejonge Schuddebuik, dat je verdorie eerst een aanslag op je donornier moet doen voordat er besloten wordt om een minder agressief medicijn te geven

Oh, ik kan hier zó kwaad om worden he?

*adem in adem uit Setter....adem in en adem rustig weer uit*

GGGGRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR
En dan nog een boodschap voor jouw arts:

Zo, dat lucht lekker op.
Oeh Setter, ik geloof dat Buikjes arts zich maar beter kan bergen...

Ik heb geen ervaring met glimepiride maar misschien kun je eens navraag doen op het diabetesforum. Of op tudiabetes.org kijken (Engelstalig maar biedt veel info).

Maar ik zou me wel goed inlezen voordat je weer aan een nieuw medicijn gaat beginnen, zeker met je nier. Sterkte daarmee!

@Ris: goehoed cijfer! Mag je trots op zijn!

@Teddeke: goed uitrusten hoor, goed aan jezelf denken. Vergeet ik ook altijd
Teddeke, zullen we samen in een hutje op de hei een miniwinterslaap gaan houden? Ik ben ook zo moeeeee, het is hier weer veels te druk

En dan doel ik niet op mijn werk, want die uren zijn nu eindelijk, na máánden doorbijten, geregeld. Ik werk de laatste weken steeds zo'n 5,5 uur per dag en dat bevalt me prima. Beter voor mijn suikers ook, stukken beter! Ik zit weer lekker in mijn vel, afgezien van mijn vermoeidheid dan. Maar och, dat gaat ook wel weer over.

Doe je rustig aan lieve Teddeke?
@Setter, ik ben blij om te lezen dat het eindelijk geregeld is op je werk en dat dat van goede invloed is op je suikers! Voorlopig daar toch maar blijven dan?

Die miniwinterslaap lijkt me wel wat, zoals ik me nu voel lijkt het net alsof het nooooooooooooit meer goed komt. En ik voel me al zo ontzettend lang zo, dat ik de hoop heb opgegeven dat het nog wel goedkomt. Maar goed, klaagmodus uit en roeien met de riemen die ik heb......

Sorry dat ik even niet op anderen reageer, ik kan het even niet opbrengen en wil toch af en toe iets van mezelf laten horen. voor allemaal.
Teddie; knuffel terug! Geeft niks als je even geen zin hebt om te reageren!!!!

Tandarts viel mee... nou ja... heb de hele dag pijn gehad tot boven in mijn kop, maar nu is het weg. Moest nog een tand vullen, wilde de assistente morgen inplannen. Nou.... dacht het niet he! dus dan maar in juli terug.

Buikje wat ruk dat je nu weer andere medicijnen moet! Succes met omschakelen wederom.

Setter, fijn dat je uren eindelijk geregeld zijn! Wat is dat toch met werkgevers he...l.

Ik ga volgend jaar op ma en di werken. Lijkt me wel weer fijn, we zullen het zien. Wel weer groep 1/2; fysiek heftig, maar wel maar 2 dagen. Moet lukken!

Zit babyboom te kijken; moet ik eigenlijk niet doen. Kan er gelijk om zitten janken, maar het stond toevallig aan. Komt er een naamgenoot in beeld, ook met db en zwanger, ben benieuwd hoe zwaar dat kind gaat zijn 11 pond?
Dubbel
Teddeke Ellende van een eigen bedrijf hè, dat je niet zomaar lekker met een dekentje op de bank kan.

Ris, waarom laat je de boel niet lekker verdoven? Bij mij komt geen tandarts in de buurt zonder spuit in z'n handen!

Setter, waar komt doe moeheid vandaan dan? Verbouwing, andere oorzaken? Je hoeft het hier natuurlijk niet te vertellen, maar weet je zelf in elk geval hoe het komt?

Volgens mij ben ik de enige die goed uitgerust is, maar dat heeft z'n langste tijd wel geduurd, want mijn opdracht is binnen! De komende maanden wordt het beesten! Jammer alleen dat ik er Wimbledon voor moet opofferen, maar goed, dat doe ik dan eigenlijk nog graag ook.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven