Big Society

27-06-2011 20:24 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Big Society

Big Society

Een nieuwe aanpak voor zogenaamde vogelaarwijken, d.m.v. burger participatie.

In zijn pleidooi voor de opheffing van die overbodige Amsterdamse bestuurslaag haalt Kleinpaste de 19e eeuwse Franse politiek filosoof Alexis de Tocqueville aan. De Tocqueville betoogt dat een goed functionerende democratie gebaat is bij een gebalanceerd evenwicht tussen wat de overheid doet en wat burgers zelf samen opknappen. De publieke ruimte moet door beide krachten worden bestuurd. Tegenover elk overheidsapparaat is daarom altijd een sterk maatschappelijk veld nodig, dat als het moet op zijn strepen staat.

Alex klusman
Bedankt voor de mededeling. Denk ik?
Zelf vind ik het een heel goed idee, samen de boel weer opbouwen.
Als bewoner van een krachtwijk kan ik je melden dat lang niet iedere bewoner mee wil denken of meedoen in de wijk ondanks verwoede pogingen van gemeente, wijkopbouwers, woningcorporaties etc. Bewonersparticipatie is echt overrated.
quote:gympie26 schreef op 27 juni 2011 @ 20:33:

Als bewoner van een krachtwijk kan ik je melden dat lang niet iedere bewoner mee wil denken of meedoen in de wijk ondanks verwoede pogingen van gemeente, wijkopbouwers, woningcorporaties etc. Bewonersparticipatie is echt overrated.

In het NOS journaal gaf men ook aan dat er gezinnen zijn waar 20 welzijnswerkers bij betrokken zijn. Wat kost zo'n gezinnetje dan?

Afschaffen die handel, opnieuw indexeren hoe het wel moet.
quote:gympie26 schreef op 27 juni 2011 @ 20:33:

Wat ik dan altijd heel bijzonder vind is dat as een groot deel van de bewoners niet mee wil doen die instanties toch door blijven gaan met allemaal activiteiten in de wijk te organiseren.

Achteraf vinden ze het dan teleurstellend dat de opkomst tegen valt of dat het totaal geen effect heeft gehad.

Vaak zijn het ook dezelfde bewoners die meedoen met de zogenoemde bewonersparticipatie.
big society in krachtwijken. Typisch, men hoort een ideologische modeterm in engeland en gaat die even zonder nadenken gebruiken. De reden waarom het vogelaarwijken zijn is net omdat er een onderontwikkeld middenveld is, en er zijn al zeker geen rijke lokale stichtingen en weldoeners om geld in de wijk te steken.
quote:stapas schreef op 27 juni 2011 @ 21:43:

big society in krachtwijken. Typisch, men hoort een ideologische modeterm in engeland en gaat die even zonder nadenken gebruiken. De reden waarom het vogelaarwijken zijn is net omdat er een onderontwikkeld middenveld is, en er zijn al zeker geen rijke lokale stichtingen en weldoeners om geld in de wijk te steken.Daar gaat het juist niet om. Samenwerken dat is de opzet, die kan ondersteund worden. Maar nu zoals nu, dat alles aan komt waaien.
In dat geval is het mij volledig onduidelijk waarom hiervoor de term big society wordt gebruikt - blijkbaar neemt men enkel die zaken ervan over die men wil zien...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven