Geen kraamzorg?

27-06-2011 23:51 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik kwam er pas laat achter dat ik zwanger was.

Inmiddels ben ik zelfs al met zwangerschapsverlof.

Na alle kraamzorgpraktijken te hebben afgebeld kon nog 1 bedrijf me helpen voor 3 uurtjes per dag.

Ik heb de papieren binnen gekregen en direct ingevuld en terug gestuurd.

Maar nu kreeg ik een brief binnen dat ze niks ontvangen hebben en me niet meer kunnen helpen.

Inmiddels zitten ze vol.

Paniek!

Ik weet nu niet meer wat ik nog kan doen.

Ik heb geen geld voor dure particuliere zorg.

Iemand nog ideeen?
Kun je geen familie/vriendinnen inschakelen? Je moeder, een tante zoiets?
The time is now
Overleg even met je verloskundige, soms hebben zij nog tips.
Ja alleen hebben zij zelf ook geen verstand van het naveltje goed schoonhouden en controle van byv hechtingen.

Ook weet de kraamhulp natuurlijk veel meer.

Slaapt/drinkt hij wel goed etc.
De verloskundige is ook bezig met rondbellen.

Tot nu toe helaas nog geen resultaat.
Vraag je vk of het ziekenhuis eens om tips of wellicht willen zij bemiddelen. Heeft de gyn voor mij gedaan, nee was voor hem geen optie.
Erger u niet, verwonder u slechts!
Wat vervelend, dat er blijkbaar geen instantie meer is die plaats heeft.

Misschien kan je huisarts de dagelijkse controles komen doen? En familie en vrienden voor de huishoudelijke hulp?
En als je in een kraamhotel bevalt en daar een aantal dagen blijft?
Ik zal nog even goed overleggen met mijn verloskundige.

Hopelijk vinden we toch een manier.

Huishoudelijke klusjes is geen probleem.

Vriend neemt zelf 2 weken vrij en ook familie kan daarin bijspringen.
quote:Marahbloem schreef op 28 juni 2011 @ 00:01:

En als je in een kraamhotel bevalt en daar een aantal dagen blijft?

Goed idee!

Voorwaarde is wel dat er een in de buurt zit. Volgens mij zijn er alleen kraamhotels in grote steden.

@TO; tijdens je kraamweek komt de verloskundige ook een aantal keren langs, die kan je ook adviseren over dingen als naveltjes schoonhouden. Veel huisartsen komen ook tijdens de kraamweek een keer aan huis.
The time is now
quote:Marahbloem schreef op 28 juni 2011 @ 00:01:

En als je in een kraamhotel bevalt en daar een aantal dagen blijft?Ik denk dat ik daar inmiddels ook al veels te laat voor ben.
Heb je je zorgverzekering al gebeld? Zij kunnen misschien nog wat druk zetten.
quote:jusa schreef op 28 juni 2011 @ 00:15:

Heb je je zorgverzekering al gebeld? Zij kunnen misschien nog wat druk zetten.Dit dus!
Wat vervelend, misschien heb je hier iets aan.

Als het je vooral gaat om hulp bij de verzorging en de extra controlle van je baby kun je ook een wijkverpleegkundige laten komen ipv een kraamhulp. Deze komt dan elke dag alleen voor de controlle en de verzorging van je baby en eventueel voor 'problemen' bij jou. Jij en je baby worden sowieso om de dag gecheckt door de verloskundige de eerste week na de bevalling.

De kraamhulp is ook voor de huishoudelijke taken. Als je mensen hebt die dat voor je kunnen doen is er niet zoveel aan de hand.

Ik heb de kraamhulp na 2 dagen weggestuurd omdat ze bij ons niks te doen had (dit is mijn eerste kindje dus ook ik had geen ervaring). Ik deed mijn huishouden al weer zelf dus ze had eigenlijk niks te doen. Zij gaf toen aan dat ik beter een wijkverpleegkundige had kunnen laten komen. Met al mijn vragen in de kraamweek kon ik ook gewoon bij de verloskundige terecht.
Een briefje ophangen bij de opleiding?

Als je vantevoren goede gesprekken voert en het voelt goed, dan help je een studente aan een super referentie voor de toekomst en praktijkervaring. Jij hebt een enthousiaste hulp die eventueel haar (nieuwe) leerboeken pakt en even naleest wat en hoe momenteel geadviseerd wordt.

Als ik deze opleiding zou doen, zou ik mijn uiterste best doen om de kraamvrouw een zo aangenaam mogelijke kraamtijd te geven.Zelfs als ik niet betaald werd. Persoonlijk zou ik als kraamvrouw wel ongeveer 15 euro per uur geven. Voor haar een leuk bijverdienste en altijd goedkoper dan particulier.
Desnoods op zoek naar een studente verloskunde, kraamzorg, verpleging, medicijnen? Die kan misschien een paar dagen helpen?
Kun je particulier niet betalen voor een enkel uurtje per dag? Als het toch alleen om de controles etc. gaat, heb je haar ook maar even nodig. Ik ken de kosten van een particuliere organisatie niet, maar misschien is het met zo weinig uur nog wel te doen?
Vertrouwen - als je alles loslaat, heb je twee handen vrij
quote:christina schreef op 28 juni 2011 @ 02:14:

Wat vervelend, misschien heb je hier iets aan.

Als het je vooral gaat om hulp bij de verzorging en de extra controlle van je baby kun je ook een wijkverpleegkundige laten komen ipv een kraamhulp. Deze komt dan elke dag alleen voor de controlle en de verzorging van je baby en eventueel voor 'problemen' bij jou. Jij en je baby worden sowieso om de dag gecheckt door de verloskundige de eerste week na de bevalling.

De kraamhulp is ook voor de huishoudelijke taken. Als je mensen hebt die dat voor je kunnen doen is er niet zoveel aan de hand.

Ik heb de kraamhulp na 2 dagen weggestuurd omdat ze bij ons niks te doen had (dit is mijn eerste kindje dus ook ik had geen ervaring). Ik deed mijn huishouden al weer zelf dus ze had eigenlijk niks te doen. Zij gaf toen aan dat ik beter een wijkverpleegkundige had kunnen laten komen. Met al mijn vragen in de kraamweek kon ik ook gewoon bij de verloskundige terecht.Ik had eigenlijk ook alleen kraamzorg nodig voor de verzorging van mij en mijn zoontje. Niet voor het huishouden, mijn man was drie weken vrij en deed alles. Maar je weet natuurlijk niet van te voren hoe je bevalling gaat verlopen, dus dat lijkt me dan wel weer spannend.
@ Ambrosia, klopt dat je het van te voren niet kan zeggen maar als je kunt kiezen tussen helemaal niks of wijkverpleging zou ik toch dat laatste proberen.

Ik was bijna blij dat de kraamzorg weg was na 2 dagen. Wij zaten elkaar echt in de weg terwijl het echt een leuke dame was.
Je zorgverzekering betaalt de kraamzorg; laat door hen druk zetten op de kraamzorgorganisaties.
Je hoeft niet altijd te geloven wat je denkt.
quote:christina schreef op 28 juni 2011 @ 08:07:

@ Ambrosia, klopt dat je het van te voren niet kan zeggen maar als je kunt kiezen tussen helemaal niks of wijkverpleging zou ik toch dat laatste proberen.

Ik was bijna blij dat de kraamzorg weg was na 2 dagen. Wij zaten elkaar echt in de weg terwijl het echt een leuke dame was.Ja zeker, helemaal met je eens, beter iets dan niets. Zou ook zeker voor die wijkverpleging gaan. Wij hadden een schat van een kraamzorg, maar ook bij ons had ze niets/weinig te doen. Ja ze controleerde mijn hechtingen en zijn naveltje, temperatuur etc. Maar dat was het wel. We wilden hem na de eerste keer ook gewoon zelf in bad doen. Borstvoeding ging bij mij ook helemaal goed, dus ook daar had ze geen werk aan. Ze is bij ons 4 keer 3 uurtjes geweest.
Geeft jouw verzekering je niet de keuze tussen kraamzorg in natura (indien beschikbaar) en een geldsom om zelf zorg in te kopen ?

Wij wilden eerst voor de geldsom gaan, en daarvan mijn moeder betalen (gepensioneerd verpleegkundige) maar zij wilde uiteindelijk toch de verantwoordelijkheid niet aan. Toen maar kraamzorg besteld.

Kraamzorg vinden was hier geen probleem, een verloskundige vinden was moeilijker. Gelukkig waren we particulier verzekerd, en kon ik eentje uit een andere gemeente krijgen (die dichterbij was).
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven