Gezondheid alle pijlers

Koortsthermometer

27-06-2011 11:26 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Is het nodig om een koortsthermometer te hebben? Ik had er gisteren een discussie over met mijn beste vriendin. Zij gebruikt hem regelmatig. Ik heb er dus niet eens eentje in huis. Ziek is ziek of je nu koorts hebt of niet, vind ik.......

Samenvatting discussie (30-6-2011)

Meerderheid lijkt het nuttig te vinden om er eentje te hebben en dan geen oorthermometer.

Rectaal meten is het beste!

Volgens Wikipedia mag kwik niet meer maar is rectaal meten beter:

wikipedia koortsthermometer

en heb nog meer informatie gevonden over koortsthermometers:

Koortsthermometers

In ziekenhuis 3x daags temperaturen
anoniem_127962 wijzigde dit bericht op 30-06-2011 16:09
Reden: samenvatting toegevoegd
% gewijzigd
Ik heb een digitale, al jaaaren en de batterij is nog steeds niet leeg, dus ze gaan wel lang mee hoor.

Nog iets anders, ik temperatuur altijd vaginaal. Dat scheelt maar 0,1 graad met rectaal (dat heb ik eens getest) en de themometer gaat er makkelijker in en komt er minder vies uit . Ook geen vaseline nodig.
.
Heb ik nog nooit gehoord, thermometer voor vaginaal gebruik

Misschien wel een idee, dildo met ingebouwde thermometer haha

Als je ongesteld bent lijkt het me niet zo ideaal. Zou je mannen ook in hun geslachtsdeel kunnen temperaturen? , denk dat dat minder overeenkomt met rectaal haha.
Voor iedereen die wel een koortsthermometer in huis heeft:

Hoe vaak temperaturen jullie bij ziekte? In het ziekenhuis is het standaard geloof ik 2 keer per dag?
In het ziekenhuis is het vaak 3 maal daags (Ochtend-middag-avond)
weer wat geleerd

en 38 graden en hogere rectaal is toch koorts?
De NHG standaard zegt dit over koorts...

Koorts

Versiedatum: 4 november 2009

Wat is koorts?

Koorts is een verhoging van de lichaamstemperatuur boven de 38°C. Koorts is een reactie van het lichaam op infecties met virussen en bacteriën. Bij een infectie loopt de temperatuur al gauw op tot rond de 40°C. Dit kan geen kwaad. Waarschijnlijk helpt koorts de infectie te bestrijden. Zodra het lichaam de ziekte de baas is, zakt de koorts weer. Meestal is dit na drie tot vijf dagen het geval.

Als u suikerziekte heeft, of een hart- of longziekte, neem dan contact met de huisarts, als de koorts na drie dagen niet gezakt is.

Kinderen krijgen vaker en gemakkelijker hoge koorts dan volwassenen.

Neem contact op met de huisarts als een kind met koorts:

*

Jonger is dan drie maanden (bel dan de eerste koortsdag);

*

Zieker wordt en gaat overgeven;

*

Zieker wordt en diarree krijgt;

*

Zieker wordt en veel minder drinkt dan normaal;

*

Kreunt of huilt en niet te troosten is;

*

Steeds snel ademt en benauwd is;

*

Suf wordt of niet gemakkelijk wakker te krijgen is;

*

Puntvormige huidbloedinkjes krijgt.

Hoe kunt u koorts herkennen?

De temperatuur kunt u het beste meten via de anus, het poepgaatje, met een kwik- of elektronische thermometer. Meet de temperatuur eenmaal per dag, vaker is niet zinvol.

Wat kunt u zelf doen bij koorts?

*

Het is niet nodig koorts met medicijnen te bestrijden.

*

Bij koorts heeft het lichaam extra vocht nodig. Drink dus voldoende.

*

Het is niet nodig om in bed of binnen te blijven.

*

Draag luchtige kleding.

*

Leg geen extra dekens op bed.

*

Kinderen met koorts hebben vaak geen trek in eten. Dat is niet erg, ook niet als het een paar dagen duurt.

Kijk voor meer informatie naar Kinderen met koorts algemeen, Aandachtspunten bij het zieke kind en Koortsstuip.
nuttig informatie!

Maar waarom meten ze in het ziekenhuis 3x per dag als de huisartsten vaker dan 1x per dag niet zinvol vinden?
Omdat ze in het ziekenhuis vaak gegronde redenen hebben om de koorts nauwlettend in de gaten te houden. Bijvoorbeeld na een operatie (infectiegevaar) of als je een virus of een ontsteking hebt.
Volgens mijn moeder moet het twee keer per dag of vaker, want je kan s'ochtends bijvoorbeeld geen koortst hebben maar s'avonds wel.
Ik zou het ook twee keer per dag doen. 's Ochtends is het toch vaak minder dan 's avonds.
[quote]vivaflores schreef op 30 juni 2011 @ 16:16:

nuttig informatie!

Maar waarom meten ze in het ziekenhuis 3x per dag als de huisartsten vaker dan 1x per dag niet zinvol vinden?[/quote]

Omdat er bij mensen die in het ziekenhuis liggen vaak extra reden is om de lichaamstemperatuur extra te observeren: bijvoorbeeld bij drains/katheters etc ivm infectiegevaar, bij patiënten na een operatie ivm kans op en tijdig herkennen van infecties, bij patiënten die zijn opgenomen ivm een infectie en die daarvoor behandeld worden (nagaan of behandeling aanslaat) etc etc

Als je thuis bent, en je normaalgesproken gezond bent maar je voelt je niet lekker, hoef je echt niet direct je temperatuur op te nemen. Koorts is een normale reactie van het lichaam op ziekteverwekkers. Alleen in uitzonderlijke situaties kan koorts kwaad.

Ik vraag me af waarom je thuis vaker dan 1 x je eigen lichaamstemperatuur zou willen opnemen. De enige reden die ik kan bedenken is dat je je zieker gaat voelen en een huisarts wilt waarschuwen.
Ik heb het nog nooit gedaan en leef nog dus waarom ik het zou willen geen idee haha.

Maar van de andere kant ben ik het er ook wel mee eens dat het toch wel goed is om een koortsthermometer te hebben.
Ik ben pas geopereerd en moest de temperatuur in de gaten houden van de arts; ivm ontstekingen. Soms geeft je lichaam wat anders aan dan je zelf denkt. Ik heb er eentje gekocht zonder batterij ivm leeglopen (heb je hem nodig dan doet hij niet; lekker is dat). Je kunt deze bij de apotheek kopen; kostte volgens mij 6 euro.
Hoe bevalt die dan Sundream en hoe vaak moet jij nu temperaturen?
Ik moest 3x daags opmeten; nu niet meer. Maar soms doe ik het nog wel als ik me niet zo lekker voel. Koorts kan duiden op een ontsteking en die moet ik echt niet hebben.

Hij bevalt mij prima; ik meet rectaal. Dat is volgens de HA ook beter. Ik heb wel gemerkt dat het handiger is om gelijk na het temperaturen de thermometer weer onder de 36 graden te schudden (dat moet ook).

Je kunt toch niet verlegen zitten om zo'n ding; als je naar de HA moet vragen ze altijd: wat is je temperatuur? Hoe heb je gemeten? Nou; daar zit je dan als je niet zo'n metertje hebt.

Dit is hem: Geratherm thermometer classic; dus zonder batterij:

http://www.deonlinedrogist.nl/geratherm ... -2335.html

Ik heb hem gewoon bij de apotheek gekocht.
Bedankt voor de tip, ik ga er ook eentje halen.
Ik had voor mijn vakantie maar een goedkope digitale gekocht alleen die doet het inmiddels al niet meer haha. Heb ik weer....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven