Naturisten kwebbelen.

06-06-2006 22:36 1067 berichten
Inmiddels is het me duidelijk, er zijn zat naturisten die al helemaal met hun hoofd in de vakantie zitten. Het lijkt mij gezellig om hier ervaringen en tips over de omgeving e.d. uit te wisselen.

Zelf hoop ik dit jaar naar CHM Oltra te gaan, wie gaat er ook heen ?

Verder een kleine greep uit de terreinen die ik heb bezocht: Arnaoutchot, Eglantière, Riva Bella, Chiappa, Villata, Origan, Bélézy, Sablière, Le Ran de Chateau de Ferreyrolles, Le Mas de la Balma, La Clapère.........................
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het erg leuk om jullie ervaringe te horen met naturisme. Een vraag die mij bezig houdt is; Hoe open zijn jullie naar je omgeving. Onze buren weten dat wij het prettig vinden bloot te zijn, omdat dit toevalligerwijs een keer ter sprake kwam. Zij bezoeken namelijk ook naturisten campings. Twee vriendinnen zijn op de hoogte, maar binnen de familie weet niemand dit. Zij hebben namelijk weerstand tegen bloot recreeren, dat werpt toch een drempel op om hier open over te zijn.
Tsja, als je je schoonzus (in bikini) tegenkomt op een "gedoogstrand" dan is het snel duidelijk. ;).

Mijn vriend en ik hebben elkaar op het naaktstrand leren kennen, wist je in elk geval meteen wat voor vlees je in de kuip had. Ik lag daar toen met mijn familie. Ik had altijd al het vermoeden dat er meer naturisten in de familie (van moederskant) waren, en heb dat makkelijk uitgetest, gewoon het naturistensymbooltje dragen. Mijn oom en tante bleken al jááááren lid te zijn van een vereniging.

Mijn vriend is terughoudender dan ik, en nu we verhuisd zijn naar een zeer christelijk dorp lopen we er niet mee te koop. Privacy hebben we ook niet echt meer in de tuin, helaas, maar daarom zijn we nu lid geworden van een naturistenvereniging.

Als mij er naar gevraagd wordt zal ik er niet omheen draaien, maar sommige mensen (mijn naaste collega, bijvoorbeeld) kunnen er niet goed mee omgaan. Zij (mijn collega dus) zat iedereen te vertellen dat ik bloot op vakantie ging, ja, als je ergens moeite mee hebt / van onder de indruk bent, lul er dan niet over met anderen, maar negeer het, trut ! Ik heb haar hierop aangesproken, want ik vind het niet nodig dat sommige mensen met wie ik weinig heb van háár moeten horen dat ik een bloterik ben. Als ze het willen weten, dan kunnen ze me het vragen.

En natuurlijk kom je op het strand of in het zwembad wel eens collega's tegen. Jaren geleden dacht ik al een collega van mijn vriend te zien, "Welnee, die gaat écht niet in zijn blote kont", bezwoer mijn vriend. Wel dus .

Een andere collega van mijn vriend is ook overtuigd naturist, en praat er veel over, hij wist echter niet dat wij óók naturisten waren. Een heel bijzonder gezicht toen we hem een keer opzochten op zijn camping, maar wel gezellig, absoluut geen gek gevoel om naakt bij collega's een bak koffie te halen.

Wij lopen er dus niet mee te koop, een kettinkje kan een neutrale hint zijn om mensen te herkennen. Ook heel gemakkelijk in Zuidfrankrijk, je ziet aan het kettinkje wie Nederlander (naturistensymbool, zie boven) of Belg is (vaak een hanger van Athena).
Hoi Ann. Bij ons in de familie weet iedereen dat we naturist zijn. Mijn zus en zwager en schoonzus zijn ook wel eens op een naturistencamping geweest. Alleen op dit moment zijn wij de enige die nog naturistisch camperen. In de naaste vriendenkring weet ook iedereen het en zijn er mensen bij die door ons naar een naturistencamping zijn gegaan.

Ben er verder terughoudend over tegen anderen omdat je niet altijd weet hoe mensen zullen reageren.

Vroeger een keer mijn baas van destijds tegen gekomen op een camping en dan sta je toch wel heel raar te kijken.
Ik vind het dragen van het naturistensymbool wel een leuk idee, zo krijg je inderdaad reactie van de "kenners". Ik vind het prettig om thuis bloot te zijn, maar ik zou het vervelend vinden als mijn familie onverwacht op bezoek komt. Vooral als ze zo de tuin in lopen, wat i.p. zou kunnen. Dit is me wel eens overkomen met een vriendin, maar dat voelt anders, dat is helemaal niet erg. Dan hoef ik ook niet meteen wat aan te trekken. 

Ik vind het leuk om te lezen hoe anderen hier mee om gaan.

Groetjes
@ BiancaFamNat:

Enig idee wanneer ik toegang krijg tot je site ? Moppetoet wacht al tijden op een berichtje van de beheerder.

Hoi allemaal (en vooral Moppentoet)

De site is even offline geweest. We hebben hem laten opschonen en wat gebruiksvriendelijker laten maken. Door al dat omgooien kan het zijn dat je even niet op de site terecht kon komen. Nu is hij weer volop te bezoeken. Kijk ook eens op ons forum. Daar kom je misschien wel bekenden tegen.

Hebben jullie al de vakantie geboekt voor dit jaar? En waar gaan jullie naartoe?

Ik heb een hangertje van het naturisten symbool aan mijn ketting hangen. Omdat die ketting altijd onder de kleding zit krijg ik natuurlijk nooit een reactie. Af en toe na het sporten in de douche zie ik wel eens mensen ernaar kijken maar niemand heeft me er nog op aangesproken.

Bianca
Hoi Bianca en de rest.

Wij hebben onze vakantie inderdaad al geboekt. Als je afhankelijk bent van het hoogseizoen moet je haast wel.

Dit jaar gaan we weer naar Des Lauzons:D. Daar zijn we vorig jaar 10 dagen geweest en beviel ons zo goed dat we dit jaar weer gaan. Ook voor onze kinderen een fijne camping. Zitten in de (en bijna in de) puberteit.

Het forum op jullie site gaat dat vooral over het naturisme of over van alles en nog wat?
Hoi Evan,

Eigenlijk alleen maar over naturisme. Maar het is wel een goed idee om ook andere dingen aan te snijden.
Hai

ben ik ook weer eens

Sorry dat ik niet eerder gereageerd heb, nadat ik toch een vraag had gesteld over een camping. We gaan er uiteindelijk niet heen. Niet alleen vanwege die trein (wat ons wel aan 't denken zette) ook omdat m'n vriend liever niet in een tent gaat. Daarvoor moet er nl. een karretje achter de auto en dat vindt hij niet prettig rijden. Een caravan/tent huren is gelijk een stuk duurder. Zo kwamen we uit in Tjsechie. Camping van Nederlandse eigenaren. Klinkt erg leuk.De naam is het Tsjechisch voor "Melkweg"

De campings die hier genoemd worden wil ik zeker in gedachten houden. Alleen daarom is het al goed dat dit topic blijft bestaan :D

Wij hebben ons trouwens aangemeld voor de NFN in december, en nog niets gehoord. Nu is het in Tsjechie niet nodig lid te zijn, maar juist vanwege extra NFN info per post (het blad dus, waar Moppentoet zo enthousiast over is :P) En... zo kunnen we misschien wat makkelijker bij m'n schoonfamilie op visite, die op een verenigingscamping hier in de buurt staan. Jawel, dezelfde als waar Moppentoet heengaat. Ook mijn zwager is daar altijd druk aan 't werk, dus waarschijnlijk kent ze die beter dan mij

Kennissen van m'n ouders staan daar óók al en m'n andere schoonzus is ook lid. Hier geen vraag dus, of de (schoon-)familie weet dat we naturist zijn. ;) Overigens is het overgrote gedeelte van m'n schoonfamilie overtuigd niet naturist en kunnen ze het zich niet voorstellen dat wij en hun moeder wel gaan.

Nog even wat globale antwoorden op vragen die ik heb gezien:

- in m'n bikini kan ik ook geen sleutels en portemonnaie kwijt, dus heb ik op vakantie (en ook niet op vakantie) altijd een tasje bij me

- op naturistencampings zie je mensen in alle vormen, soorten en maten; je lijf is echt geen probleem (hoewel ik van een perfect mooi lijf bij een moeder van 3 kinderen, waarvan de jongtse nog een baby is, wel erg jaloers kan worden, maar dat is meer mijn probleem :$ :D)

- ook op een 'gekleede' camping zitten ze niet te wachten op een brullend kind van 2 maanden middenin de nacht

- de rest ben ik even kwijt

toedels

Later is nu
ik zag trouwens in de 'UIT' van mn ouders een mooie camping in de Toscane te koop staan! Bij mij ging het kriebelen, bij m'n vriend helaas niet.

Nouja, we hebben toch geen 1,2 miljoen euro op de bank :D
Later is nu
Groot voordeel van naturisme:

Geen te kleine douchehokjes met te weinig haakjes om je kleren + handdoek aan op te hangen, die vervolgens vanzelfsprekend op de grond vallen en vies/nat zijn.

Gewoon in je blote nixie naar de douches wandelen en opdrogen in de zon, zaaaalig.
@Dreamer

Bel even met de NFN voor je INF-kaart, ze schijnen wéér eens achterstand te hebben. Wij hebben hem inmiddels al wel.

Pech, het weer is omgeslagen. Voorlopig is het een stukje kouder. Afgelopen weken weer een aantal keren heerlijk "naturistisch" kunnen genieten van het zonnetje bij heerlijke buitentemperaturen. Voor de natuur is een beetje regen wel goed, maar ik heb zin in de zomer.
Kreeg van 't weekend de post van de NFN met daarin het tijdschrift, het boekje "naturisme" en het kaartje... eh... kaartje? Ja, stond toch écht op de bijlagelijst maar nee, zat toch echt niet in de enveloppe :P

Maar goed, ik sta geregistreerd ;)
Later is nu
Check nog ff de envelop, de kaartjes zijn tegenwoordig op creditcard-formaat.
Naturist of geen naturist het boeit me allemaal niet meer zo. Zelf ben ik opgegroeid in een "naturistisch" gezin (pa, ma, zusjes, opa's oma's ooms tantes). In de zomer altijd naturistisch kamperen. Maar eerlijk gezegd ben ik er een beetje op afgeknapt. Ik vind het echt oersaai op campings (dat geldt ook voor textielcampings), van de sociale controle op campings wordt je ook niet vrolijk. De meeste mensen zitten de hele dag op luie achterste voor hun tent of caravan te becommentariëren wat de buren doen en laten. Alle naturistenverenigingen prijzen zich aan met "respect voor jezelf, de medemens en de natuur". In de praktijk komt daar weinig van terecht. Er zijn maar weinig verenigingen waarin geen ruzie in of met het bestuur is,en waar er geen notoire zeikerds (vaak de zelfbenoemde z.g. "echte" naturisten) rondlopen die iedereen de maat nemen wat betreft zijn/haar beleving van het naturisme (hoezo respect voor de medemens?). Ik heb de grootste ruzies meegemaakt vanwege de kleinste pietluttigheden.

Als ik naar het strand ga dan is dat wel altijd naar een naaktstrand. Hoewel ik dat de laatste jaren met steeds minder plezier doe. Ik ga zeker niet meer alleen, er lopen in Nederland te veel rare mannetjes rond. In het buitenland Frankrijk Spanje heb je daar veel minder last van.

Sowieso vind ik op de meeste naturistenterreinen, stranden en naturistenzwemuurtjes de samenstelling van de bevolking niet echt een afspiegeling van de maatschappij. Globaal wat ik tegen kom: vooral heel veel 50+ stellen; wat wel tussen de 20 en 40 is zijn vooral alleengaande mannen die de hele dag rondlopen en altijd quasi onopvallend om zich heen kijken, en stellen met jonge kinderen maar normale mensen van 20 tot 40 zijn een kleine minderheid.

Ik hou van actieve vakanties (bergwandelen, klimmen, raften mountainbiken) en dat is niet echt goed te combineren met een naturistische vakantie, naturistische vakanties staan voor mij ook synoniem met passieve vakanties (wachten voor je tent tot het animatieprogramma begint).  

Als ik streeploos bruin wil worden dan doe ik dat het liefste in mijn eigen tuin.
quote:Sowieso vind ik op de meeste naturistenterreinen, stranden en naturistenzwemuurtjes de samenstelling van de bevolking niet echt een afspiegeling van de maatschappij. Globaal wat ik tegen kom: vooral heel veel 50+ stellen; wat wel tussen de 20 en 40 is zijn vooral alleengaande mannen die de hele dag rondlopen en altijd quasi onopvallend om zich heen kijken, en stellen met jonge kinderen maar normale mensen van 20 tot 40 zijn een kleine minderheid.

Hoi, Rolanda !

Ik kan me heel goed vinden in je tekst, maar als jij vindt dat er verjonging / vernieuwing moet komen binnen het naturisme, DOE ER DAN IETS MEE !!!

"Normale mensen tussen de 20 en 40", tsja, dat waren wij allebei, enige jaren geleden, maar inmiddels zijn we 35+ en 40+., daar kunnen we helaas niets tegen doen. Toch zijn we nog net zo tof als 15 jaar geleden.:P En liegen over onze leeftijd zou natuurlijk ook nog kunnen.

Word lid van bijvoorbeeld The Young Ones  of  JAN (jonge actieve naturisten) of nog erger: word lid van een naturistenvereniging en laat zelf zien dat er óók leuke en toffe mensen komen.

Goed voorbeeld doet goed volgen, toch ???

Tsja, en sorry dat wij (fervent Cap d'Agde fans) broeds zijn geworden en inmiddels het mooiste kleutertje van de wereld hebben rondlopen. Dat schijnt óók natuur te zijn.
Sowieso vind ik op de meeste naturistenterreinen, stranden en naturistenzwemuurtjes de samenstelling van de bevolking niet echt een afspiegeling van de maatschappij.

Moet dat dan????????
Misschien moet dat wel als iemands idee van een "afspiegeling van de maatschappij" een flitsende reclamewereld is.

Die wereld waar iedereen met een perfect lijf, stralend gebit, supergesmeerde darmflora, topbaan, flitsende carrière, druk sociaal leven, actief in verenigingswerk, vier keer per week naar de sportschool én vanzelfsprekend een lichtend voorbeeld voor elke viva-lezeres zal zijn.

Pfffffff, nee, sorry, dat red ik niet. Wil ik niet eens. Mag ik mijzelf zijn, mét overgewicht, hangborsten, een kantoorbaan en een gezin ?
Ben het helemaal met je eens moppetoet. Weet ook niet of ik zo blij zou zijn met de perfecte afspiegeling van de samenleving op een naturisten terrein. Zal waarschijnlijk ook wel de reden zijn waarom we naturistisch zijn gaan camperen/recreeren, of niet dan?
Eindelijk eens rondneuzen op het forum van Viva en dan zie ik ineens het onderwerp "naturisten" staan. Ik heb niet alle reacties gelezen, want inmiddels zijn het er echt teveel. Kan me zeker vinden in vele reacties omtrent de gemiddelde leeftijd op campings en stranden.

Zelf ben ik twee jaar terug voor het eerst met mijn vriend op een camping in Frankrijk gaan kijken. Zeker even wennen, maar al snel prima op mijn gemak. We begonnen in de Vendee bij Cap Natur. Een kleine gemoedelijke camping waar je prima kunt "onthaasten" aan het begin van een vakantie. Dichtbij een mooi naturistenstrand en wat leuke dorpjes.

Daarna zijn we doorgereden naar Euronat en dat was ronduit vreselijk. Een soort Duinrell maar dan echt als een dorp. Het camping gedeelte lag in de verste uithoek, het is namelijk meer gericht op de huisjes. Tussen de camping plaatsen lagen gewoon asfaltwegen (!) en verder was het een stoffige en ongezellige bedoening. We zijn dus niet lang gebleven.

Tenslotte doorgereden naar Arna(ouchot) een stuk onder Bordeau en daar zijn we vorig jaar weer heengegaan en gaan we ook dit jaar weer heen. Een grote camping maar toch heel persoonlijk. Vrijwel alle plaatsen liggen op redelijke afstand van toilet gebouwen (ik las dat dat voor sommige een probleem was) en zowel het strand als de shopjes/restaurants zijn op loopafstand. Er is enorm veel entertainment vaak gratis en anders voor heel weinig (paar euro), zoals fitness, foto cursus, magnetisme en allerlei creatieve mogelijkheden.

Dit waren tot dusver onze naturistische Frankrijk ervaringen. Ik hou het forum in de gaten en hoop nog veel leuke ideëen op te doen.

Groeten
Hallo, ik-zelf !

Je bent van harte welkom. Zo te lezen ben je in het hoogseizoen op Arna geweest. Dan schijnt het inderdaad te gek te zijn, met genoeg creatieve bezigheden en activiteiten. Elders op het topic staat mijn (september 2003) ervaring, die helaas anders was.
quote:Ben het helemaal met je eens moppetoet. Weet ook niet of ik zo blij zou zijn met de perfecte afspiegeling van de samenleving op een naturisten terrein. Zal waarschijnlijk ook wel de reden zijn waarom we naturistisch zijn gaan camperen/recreeren, of niet dan?

Moeten we dan ook "strandvaderprojecten" inrichten om ontspoorde jeugd lichtelijk op te voeden ? ;)

Naturistische kindertjes vind ik meestal behoorlijk netjes opgevoed, beleefd en ze ruimen álle snoeppapiertjes op. Je hoeft ze nooit terug te roepen om een "verloren" papiertje op te laten ruimen. En nee, dit zeg ik niet omdat ik zélf zo'n voorbeeldig kind heb, maar omdat we dat jaren geleden al constateerden bij het grut van anderen. Niet alleen op de verenigingsterreinen, maar ook op de openbare naaktstranden is het gewoon "netjes opgeruimd".
Moppetoet,

Met dat "geen afspiegeling van de maatschappij" bedoelde ik de leeftijdsopbouw, en de samenstelling wat  betreft geslacht.  Ik heb geen hekel aan gezinnen met kindertjes ik ben zelf namelijk ook opgegroeid in een gezin met kinderen. Ook interesseert het mij niet of mensen dun, dik, kort of lang zijn. Maar waar ik mij wel aan stoor is het overschot aan (vooral vaak zielige) alleengaande mannen, en de aanwezigheid van bosjesmannen (die mannetjes die van achter een struik de omgeving bespieden, en soms een struik delen met een ander gelijkgestemd mannetje).

Ik ben absoluut niet van plan om lid te worden van een naturistenvereniging, het is echt drie keer nix. Ik wil gewoon ongestoord streeploosbruin worden en lekker in m'n blootje kunnen zwemmen. Ik heb echt behoefte aan een verenigingsverband. Je hebt toch ook geen vereningingen van badpakdragers. Ik verkeer liever in een omgeving met mijn soort mensen.
YO! wil door middel van regelmatige ontmoetingen op diverse naturistenterreinen & sauna's in Nederland en over de grens een gezellige recreatie club zijn.

Wat zijn de YO! activiteiten?YO! organiseert ongeveer acht keer per jaar een activiteitenweekend waarbij meestal wordt gekampeerd. In de wintermaanden verblijven we in een kampeerboerderij of bungalow.

YO! gaat ook een paar keer per jaar ergens in Nederland een sauna bezoeken.

YO! activiteiten op een weekend worden door de leden ter plekke ingevuld. Hierbij kan je denken aan: bezoeken van attracties, sauna, volleyballen, indiaka of zwemmen. Maar gewoon genieten van de zon, contacten aanhalen of nieuwe contacten leggen behoort ook tot de mogelijkheden.

De YO! en sport?YO! doet mee aan allerlei sportieve activiteiten zoals zwem- en volleybaltoernooien, die georganiseerd worden door andere verenigingen en/of de NFN.

YO! organiseert zelf jaarlijks in november tijdens ons open weekend de YO!-MiniNachtZwemMarathon.

Is de YO! wat voor jou?YO! heeft een ongedwongen sfeer waardoor iedereen zich snel opgenomen voelt binnen de vereniging. Ga gewoon eens (vrijblijvend) gezellig mee, je bent van harte welkom! De YO! is er ook voor gezinnen/alleengaanden met kinderen.

Waarom YO! lid worden?Een YO!-er:

krijgt toegang tot al onze activiteiten;

krijgt regelmatig ons club blad "YO!";

krijgt 4x per jaar het NFN blad "UIT!";

krijgt de INF/NFN kaart, die toegang geeft tot alle naturistenterreinen in de wereld;

recreëert in binnen- en buitenland;

komt bij verschillende sauna's;

ontmoet verschillende mensen;

heeft weinig verplichtingen (op de contributie na);

is er gewoon voor jou!

YO! contributie per kalender jaar:

Basis € 10,- (geen INF/NFN-kaart & blad "UIT!")

Compleet € 20,- (inclusief INF/NFN-kaart & blad "UIT!")

Leeftijd 0 t/m 15 jaar gratis (geen kaart nodig, geen blad "UIT!", geen YO! magazine)

Korting voor NFN-begunstigers/donateurs:YO! betaalt een gedeelte van de aan de NFN betaalde jaarbijdrage (achteraf!)terug. Hoeveel je terug krijgt hangt af wanneer je door ons bent aangemeld bij de NFN en als je je voor YO! compleet hebt aangemeld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven