wie heeft tips

04-07-2011 12:41 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik ben nog helemaal nieuw hier, en weet dus ook niet of hier eerder al een discussie over geweest is.

Mijn situatie is als volgt. Wij hebben een dochter van bijna 4 die behoorlijk pienter is voor d'r leeftijd. Ze wordt regelmatig minstens 5 geschat.

Daarnaast verwachten mijn man en ik een tweede kindje.

Tot op heden hebben we altijd een zeer goede relatie gehad met onze dochter. Is ze over het algemeen altijd erg lief geweest. Ik bedoel, welk kindje doet er niet soms iets wat niet mag.

Dit duurde tot aan een paar weken terug. We waren midden in onze vakantie en onze dochter besloot ons maar lukraak te slaan, schoppen, bijten. Ging met speelgoed gooien, en eigenlijk alles wat ze maar binnen handbereik had. We hebben haar hiervoor gestraft, door geen muziekje meer op d'r kamer te geven, en geen verhaaltjes meer voor te lezen.

Thuis dachten we dat het weer beter ging, maar ook hier besloot madam dat ze gerust met het gedrag verder kon gaan. Ze heeft mijn man recht in het gezicht geslagen, en mij al een paar keer tegen de buik. We hebben haar al wat speelgoed afgenomen, en zelfs een keer zonder eten naar bed laten gaan.

Ik vind het erg moeilijk om zo met haar om te gaan. Ik houd zielsveel van m'n dochter, maar dit gedrag kan echt niet!

Ik hoor van diverse mensen om me heen, die ook kinderen hebben, dat het een fase is, het erbij hoort, en dat ze vast jaloers is op de baby.

Zelf gaf ze vanmorgen aan dat ze sloeg tegen de buik, omdat ze graag wilt dat de baby geboren wordt. Dat is dan niet de manier.

Heeft iemand hier tips voor mij, want ik weet het ff niet meer.

Alvast bedankt!

Ps: het is overigens niet dat wij niks ondernemen met onze dochter. We doen gerust leuke spelletjes, spelen buiten met haar, enz, maar zodra iets haar niet zint, vertoont ze dit gedrag.
Moeilijk, TO!

Een ding valt me op:

Door haar te straffen door verhaaltjes of muziekjes weg te nemen en eten, gooi je haar vaste ritueel volledig onder de trein.

Ik denk dat straffen echt nooit op de vaste dingen moet zijn: juist rust, regelmaat oppakken en niet loslaten.

Daarnaast kun je inderdaad straffen, ze is echt stout, maar doe dat dan door een strafstoel, of op de mat in de gang te zetten, door geen tv te kijken, door geen snoep te krijgen.

Zo houdt ze de vaste dingen: er veranderen al genoeg dingen in haar leventje, maar weet ze ook wat niet mag!
Er zullen wel goede tips komen maar ik wilde alleen zeggen dat ik sommige soorten straf die je oplegt echt niet vind kunnen. Zonder eten in bed stoppen kan echt niet hoor.

Ik heb wel ideeen wat je zou kunnen doen maar ik laat het wel over aan de forummers die er beroepsmatig mee te maken hebben.

Heel veel sterkte iig.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
zet je haar dan ook "gewoon"op een strafstoel als ze bijvoorbeeld is weggelopen, of met make-up tegen de muren heeft geklad, of zoals ik eerder aangaf, tegen mijn (zwangere) buik aanslaat?

Ik heb het idee dat je daar dan ook niks mee bereikt.
Kind van 4 gaat hier in de stoute hoek als ze stout is en dat werkt goed. Ze heeft er echt een hekel aan.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:mamavtwee schreef op 04 juli 2011 @ 12:49:

zet je haar dan ook "gewoon"op een strafstoel als ze bijvoorbeeld is weggelopen, of met make-up tegen de muren heeft geklad, of zoals ik eerder aangaf, tegen mijn (zwangere) buik aanslaat?

Ik heb het idee dat je daar dan ook niks mee bereikt.

Ik vind dat ook "gewone" kleuterstoutheden: weglopen en muren bekladden, dus dat vind ik zeker een goede straf.

Ik vind slaan iets anders: maar voor haar betekent het slaan niet dat ze de baby slaat (een kind van vier of vijf weet niet hoe het werkt, het is geen volwassene), maar dat ze iets wil duidelijk maken.

En straf is straf, dus als ze iets stouts doen, moet ze straf. Waarom met twee maten meten, dat snapt ze niet! 1 en dezelfde straf voor alle stoutheden, enkel de tijd die ze op de mat of stoel moet doorbrengen varieert. En ze moet altijd gemeend sorry zeggen en uitleggen waaromz e daar moest zitten. Anders heeft ze er niets aan.

En een kind eten onthouden, vind ik echt echt echt niet kunnen. Als ze niet wil eten, alla, maar niet mogen eten is imo not done.
quote:Mylene_Valerie schreef op 04 juli 2011 @ 12:49:

Er zullen wel goede tips komen maar ik wilde alleen zeggen dat ik sommige soorten straf die je oplegt echt niet vind kunnen. Zonder eten in bed stoppen kan echt niet hoor.

Hoe oud ik was weet ik niet meer, maar volgens mij deden mijn vader en stiefmoeder dit ook wel eens met mij...Moest ik het wel heel bar hebben gemaakt. Kwam dus niet vaak voor, maar het was wel een zeer gevreesde straf.

Later moest ik dan direct ná het eten naar bed...dat was eigenlijk nog minder leuk, want dan kon ik niet meer buiten spelen of tv kijken.

Of ik er nou slechter van ben geworden...
Zonder eten naar bed sturen? Meen je dat nou? Of alleen zonder toetje/ijs.. Dat kan ik begrijpen maar zonder eten dat kun je niet maken vind ik. Ik hoop dat je dat ook begrijpt. (de reclame van kindermishandeling schiet me dan te binnen waarbij het kind ook zonder eten naar bed moet. En ik denk niet dat zo iets fijn is om te horen)

zet haar op een strafplekje en laat haar een paar minuten nadenken bij wat ze fout doet, gaat ze eraf zet haar dan gewoon terug en vertel haar waarom ze er zit en dat ze moet nadenken en sorry zeggen hierna, en het niet meer doen.

wanneer ze dingen blijft doen kun je wel het speelgoed afpakken en dan kan ze het verdienen door lief te doen, en bijv. Samen met mama wat te doen, mama te helpen.

Grote kans dat je dochter nu zo doet uit jaloezie, gebeurt bij veel kindjes omdat dan vaak de aandacht naar de kleine gaat.
Kan er niet iets gebeurd zijn waardoor ze dit gedrag is gaan vertonen? Wordt ze misschien gepest op school of door kinderen uit de buurt? Wellicht is er op vakantie iets voorgevallen waar jullie geen weet van hebben? Zulk gedrag ontstaat niet van de een op de andere dag. Jaloezie t.o.v. je zwangerschap/de nieuwe baby kan meespelen, maar probeer erachter te komen of het daar wel aan ligt. Als je de oorzaak weet, kun je makkelijker naar een oplossing zoeken.

Sterkte!
quote:lionlily schreef op 04 juli 2011 @ 12:56:

[...]

En straf is straf, dus als ze iets stouts doen, moet ze straf. Waarom met twee maten meten, dat snapt ze niet! 1 en dezelfde straf voor alle stoutheden, enkel de tijd die ze op de mat of stoel moet doorbrengen varieert. En ze moet altijd gemeend sorry zeggen en uitleggen waaromz e daar moest zitten. Anders heeft ze er niets aan.

Dit vind ik een hele goeie. Consequent straffen, dat is in ieder geval te snappen voor haar.

Zonder eten naar bed, dat kan echt niet. Zo'n klein prul dat hard aan het groeien moet. Nee, zonder eten naar bed vind ik echt heel kwalijk...

Succes ermee hoor, lijkt me een heel lastige situatie, zeker omdat je eigen weerstand misschien ook wat kleiner is als zwangere... Misschien kun je haar op een positieve manier bij de zwangerschap betrekken? Kalender maken met stickers wanneer uk komt, benadrukken dat ze grote zus is, hoe groot zij is vergeleken met de kleine en hoe slim etc.? Samen een knuffel voor de baby uitzoeken, maar dan ook een voor haar? Misschien softy hoor, maar het komt op mij over dat ze de baby bedreigend vindt, aan jullie de opgave die bedreiging weg te nemen...
Tot op heden hebben we altijd een zeer goede relatie gehad met onze dochter. Is ze over het algemeen altijd erg lief geweest. Ik bedoel, welk kindje doet er niet soms iets wat niet mag.

Dit duurde tot aan een paar weken terug. We waren midden in onze vakantie en onze dochter besloot ons maar lukraak te slaan, schoppen, bijten. Ging met speelgoed gooien, en eigenlijk alles wat ze maar binnen handbereik had. We hebben haar hiervoor gestraft, door geen muziekje meer op d'r kamer te geven, en geen verhaaltjes meer voor te lezen.

Thuis dachten we dat het weer beter ging, maar ook hier besloot madam dat ze gerust met het gedrag verder kon gaan. Ze heeft mijn man recht in het gezicht geslagen, en mij al een paar keer tegen de buik. We hebben haar al wat speelgoed afgenomen, en zelfs een keer zonder eten naar bed laten gaan.

Ik vind het erg moeilijk om zo met haar om te gaan. Ik houd zielsveel van m'n dochter, maar dit gedrag kan echt niet!

Een goede relatie met je dochter...? Jullie zijn geen 'vriendinnetjes'. Ze is jullie dochter. Daar hoort opvoeden bij, en opvoeden (en streng zijn, grenzen aangeven) betekent niet dat jullie niet meer van haar houden.

Daarnaast: straffen door geen verhaaltjes meer voor te lezen, door geen muziek meer te draaien en door speelgoed weg te nemen lijkt mij geen goede manier. Deze rituelen geven haar juist vastigheid en vertrouwen. Een kind van 4 bedenkt niet wat het verband is tussen speelgoed dat weg is, of een verhaaltje dat niet wordt voorgelezen en de klap die ze vanmorgen aan papa gaf.

Laat haar op het moment dat ze iets doet dat niet mag duidelijk weten dat je het gedrag niet accepteert door haar aan te spreken (op haar eigen niveau), en haar gedurende enkele minuten op de trap/in de hoek/in de gang te laten zitten. Als de tijd voorbij is haal je haar op en laat je haar sorry zeggen.

En verder: betrek haar bij de zwangerschap!
Als mijn dochter iets doet wat niet mag (wat dan ook) dan moet ze op de trap zitten. Ik had eerst een krukje maar dat heeft ze zich toegeeigend om mee te spelen. Ze is nu 3, dus gaat ze (ongeveer) 3 minuten zitten nadenken.

Ze heeft ook een periode gehad dat ze mij sloeg, beet, kneep en schopte. Uiteindelijk heb ik haar hand gepakt en een zachte tik op de vingers gegeven. hard genoeg om te laten schrikken, te zacht om pijn te doen. Natuurlijk schreeuwde ze moord en brand, en wilde ze weten waarom ik dat deed. Waarop ik antwoordde dat ik wilde weten of het leuk was om mensen te slaan maar dat ik er niks aan vond. Ze heeft nooit meer geslagen.

Met dingen als make-up op de muren smeren, mijn parfum in de ronde spuiten etc vraag ik eerst aan mijzelf waarom zij daarbij kon. Als ik dat goed opberg kan zij daar namelijk niet eens bij.
Erger u niet, verwonder u slechts!
En wat pien zegt dus. Ik geef direct straf.

Als zij thuis iets doet gaat ze gelijk op de trap. Bij andere ook, of anders op de deurmat.

Als zij in de auto niet luisterd, dan geen k3 in de cdspeler, als zij in de stad niet luisterd dan dus geen ijsje/soepstengel/wat dan ook, in de supermarkt niet luisteren of weglopen? Dan een handje geven en niet naar de kinderspeelhoek.

Ik straf nooit door niet voor te lezen in bed, of geen eten. Ik kan daar wel strikter in worden. weg rennen of niet luisteren bij de luier om doen? dan ben ik na een verhaal en een liedje weg. Luisterd ze wel heel goed? dan mag ze 3 verhaaltjes en 3 liedjes kiezen.
Erger u niet, verwonder u slechts!
Geef haar positieve aandacht bij de dingen die ze wél goed doet en probeer erachter te komen wat de plotselinge gedragsverandering teweeg heeft gebracht. Zit ze ergens mee, kan ze iets niet kwijt en uit ze dat door fysiek te worden?

Uiteraard kan de zwangerschap de oorzaak zijn, of misschien is het een van de oorzaken.

Heel veel succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven