Lekkere lunch in de Efteling

06-07-2011 13:24 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ieder jaar vier ik mijn verjaardag met mijn familie in de Efteling. Ontzettend leuk en over twee weken is het weer zover. En ieder jaar verzorg ik ook een lunch, met broodjes, wraps, verse sapjes en quiche. Maar dit jaar wil de inspiratie maar niet komen. Ik vind het ook lastig om de juiste keuzes te maken, omdat mijn nichtje zwanger is en ik geen idee heb wat zij wel en niet mag eten.

Hebben jullie leuke ideeen voor een picknick in de Efteling?
Zwangere vrouwen mogen geen rauwmelkse kaas, geen rauwe vis, geen rauw vlees (denk filet american en carpaccio) .
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
Oh en orgaanvlees is ook niet goed.
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
wat je hierboven schrijft vind ik al lekker klinken hoor!

misschien een lekker frisse salade erbij, watermeloen met feta en olijven vind ik erg lekker.

Gewoon watermeloen in blokjes, feta verkruimelen, zwarte olijven en een in dunne ringen gesneden rode uit. Evt wat verse peterselie maar ik laat dat meestal weg.
Mogen zwangere vrouwen wel gerookte producten, zoals gerookte zalm, gerookte ham en gerookte kip?
Mag je eten mee de efteling in nemen?
Oh ik had over het zwanger heen gelezen. De bovenstaande salade mag wel hoor.

Maar idd, geen rauw vlees (rosbief, carpaccio, filtet americain, ossenworst etc etc) geen leverproducten, geen rauwmelkse kazen (au lait cru). Geen rauwe vis tenzij hij echt vers is (niets uit vacuüm verpakkingen zoals gerookte zalm en heilbot).

Groenten en fruit goed wassen.

dat was het wel zo'n beetje. Maar informeer even bij je nichtje want de een is kritischer dan de ander...
Ja hoor, dat doen we al jaren.

Watermeloen met feta klinkt ook heel lekker!
Gerookte kip mag wel, gerookte zalm niet (tenzij vers gesneden maar dat is erg lastig) gerookte ham (rauwe ham) kan je het beste eerst paar dagen invriezen.
van het voedingscentrum:

Wat kun je beter niet doen

Soms kan wat je eet en drinkt schadelijk zijn voor je ongeboren kind. Je zou bijvoorbeeld besmet kunnen raken met listeria, toxoplasma of salmonella. Daarom moet je hiermee uitkijken:

Broodbeleg: eet niet meer dan 1 boterham met leverproducten, zoals smeerworst of paté, op een dag om een teveel aan vitamine A te voorkomen;

Koffie: drink maximaal 4 koppen per dag vanwege de cafeïne. In thee en cola zit ook cafeïne, maar daarvan mag je, als je geen koffie drinkt, maximaal 8 glazen;

Kaas: eet geen zachte kaas gemaakt van rauwe melk. Harde kaas gemaakt van rauwe melk, zoals Nederlandse boerenkaas, mag wel;

Vis: vis is heel gezond. Maar neem geen:

a) voorverpakte kant-en-klare vis uit de koeling zoals gerookte zalm, paling, mosselen (deze producten kunnen wel gegeten worden als ze van te voren verhit worden);

b) rauwe vis of schaal- en schelpdieren, zoals oesters;

c) geen roofvissen, zoals zwaardvis, tonijn, haai en koningsmakreel;

d) geen paling uit de Nederlandse rivieren;

e) niet meer dan twee keer per week vette vis, vanwege de dioxines.

Vlees: eet geen rauw vlees (zoals rosbief, tartaar, carpaccio, filet americain) en lever;

Eieren: eet alleen eieren die hardgekookt of goed doorbakken zijn;

Drop: beperk je tot een paar dropjes en 1 tot 2 glazen zoethoutthee op een dag;

Kruidenpreparaten: Neem geen efedra, aloë, sassafras, dong quai, kava kava, absint-alsem, venkel, anijs, komkommerkruid, hoefblad, smeerwortel en boerenwormkruid. Neem niet te veel fenegriek, nigelle, moederkruid, senna, en meidoorn;

Keukenkruiden: beperk het gebruik van venkel, salie, dragon, anijs, basilicum, pesto en kaneel. Rabarber: neem niet te veel rabarber;

Venkelthee en anijsthee, bijvoorbeeld tegen darmkrampjes bij baby's of om de melkproductie te bevorderen;

Pimba: gebruik geen pimba ofwel kalebaskalk tegen misselijkheid;

Alcohol en roken: drink geen alcohol en rook niet, het kan je vruchtbaarheid verminderen en je ongeboren kind schaden.

Bewaar verse producten zoals vleeswaren en rauwkostsalades niet te lang.
Gerookte ham en kip is geen probleem volgens mij. Gerookte zalm heb je ook weer gradaties in natuurlijk, gewoon zo`n vacuüm verpakt pakje met plakjes zalm dat is te rauw.

Maar als je en ham en kip en zalm hebt is er genoeg om te kiezen voor de zwangere dame lijkt me!
Wat leuk zeg, je verjaardag zo vieren!

even denken hoor, misschien pastasalade?

kook pasta en laat afkoelen,

daardoor doe je lekkere olijfolie en wat aceto balsamico,

gerookte kipfilet, feta, rucola, olijven, pijnboompitjes, zongedroogde tomaatjes en basilicum. (evt ook nog pesto)

geheel zwangerproof.

of zelf saucijzen- en kaasbroodjes maken?

vul plakje bladerdeeg met kaas/ geruld gehakt (evt nog aangevuld met feta/tomaat/enz/enz) in de oven volgens de verpakking en klaar is kees, ook koud erg lekker.
Bij 'n dagje Efteling hoort voor mij friet, kroket, poffertjes e.d. al wat er daar te krijgen is.
Hoe bewaar je je spullen?

In een koelbox lijkt mij? Anders is alles wat je maakt niet geschikt voor de zwangere.
Wat een goede tip, van het invriezen. Dat wist ik niet. Ik maak alles zelf en ik kan prima alles van te voren invriezen.

We zijn met z'n twaalven en ik zit nu aan de volgende lunch te denken:

2 quiches met gegrilde groenten

wraps met gerookte kip en mosterd honig dressing

wraps met gerookte zalm en mierikswortel

2 foccatiabroden met tomaat en mozzarella

2 oerbroden met ham, kaas, komkommer, tomaat, asperge en ei

Salade met meloen (tip net op gedaan )

Salade met geitenkaas en noten

Pittige gehaktballetjes

Smoothies van vers fruit

Melk, koffie en thee

En bij de koffie 's morgens: muffins, boterkoek en chocolate chip cookies.

Wat vinden jullie, moet ik nog zorgen voor een middagsnack?
quote:pietapuk schreef op 06 juli 2011 @ 13:29:

Mag je eten mee de efteling in nemen?ja hoor, natuurlijk wel. En dat is maar goed ook, de prijzen in de horeca daar zijn niet misselijk.. MAar wel fijn park..
Lekker!

Een middagsnack lijkt mij niet nodig en kun je eventueel daar kopen (ijs).
Jack het invriezen werkt alleen met de gerookte ham, maar wat ik hierboven lees kan prima op de wrap met zalm na. Maar zonder dat blijft er genoeg voor haar over!

Neem idd wel een koelbox mee, anders heb je nog een probleem.

Als middagssnack zou ik gewoon een lekker ijsje halen bij mooi weer, bij slecht weer iets van poffertjes ofzo.

veel plezier!!!
Ja, alles gaat ik een koelbox, uiteraard. Dat is niet alleen voor de zwangere het lekkerste .

MissMD: wat een goede tips! Mijn lijstje zoals het nu is, is uiteraard nog aan te passen met betere ideeen.

Elninjoo: Ik vind het eten bij de Efteling ronduit smerig, dat zet ik mijn familie dus ook echt niet voor.
quote:elninjoo schreef op 06 juli 2011 @ 13:40:

Bij 'n dagje Efteling hoort voor mij friet, kroket, poffertjes e.d. al wat er daar te krijgen is.Als TO ook al de entree betaald, wordt het wel een hele dure verjaardag. Ik zou wel blij zijn met al die verse en lekker gezonde hapjes.
ik vind deze hapjes ook veel lekkerder klinken dan friet ed. Al moet ik zeggen dat er 1 wel ok restaurant is in de efteling. Zit bij de vogelrock in de buurt. Daar hebben ze ook andere dingen op de kaart dan fast food.
Groot gelijk dat je al die lekkere dingen meeneemt.

Die frites en kroketten kun je ook wel thuis een keer halen. Een lekkere lunch is altijd beter en leuker dan vieze, dure troep.
Jummie! Klinkt goed...zeg....als ik nou een kadootje voor je koop....

Middagsnack lijkt me niet nodig, maar een ijsje zou dan prima zijn toch?

Quiches klinken erg lekker. Wij maken nogal eens couscoussalade, couscous, kruiden, feta, zongedroogde tomaatjes, olijven, granaatappelpitjes... koud ook erg lekker.

Sandwiches met pesto, rosbief, rucola en oude kaas, ook erg lekker. Niet voor de zwangere, maar er is genoeg keus in eten zo te lezen.

Wrap met gerookte kip, sla, avocado en mandarijn met wat creme fraiche met citroen, ook lekker!

Veel plezier alvast, erg leuk om zo je verjaardag te vieren!
mmmm, klinkt allemaal heerlijk zeg,

wanneer ben je jarig, mss moet ik dan een dagje efteling plannen haha.

Huur je daar een kluisje ofzo, waar je het eten in stopt?

Middagsnack? Moeten de gasten nog ver naar huis rijden? Dan is het misschien wel lekker om om een uur of half 5 ofzo, nog iets hartigs te hebben. Daar zou je mss ook die quiche voor kunnen gebruiken, of zo'n bladerdeeghapje ofzo.

IJsje is natuurlijk ook altijd lekker!
Hoe herkennen we je over twee weken in de Efteling. Wat voor een kleur heeft die koelbox van je?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven