Vriendschappen

11-07-2011 11:48 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Misschien een herkenbaar probleem. Ik heb een leuke vriendengroep, maar ben zelf voor mijn gevoel altijd de initiator als het gaat om het maken van afspraken. Ik stuur vaak leuke en lieve smsjes en verwacht dan ook een lief woord terug. Helaas valt dat vaak tegen. In hoeverre kan je van mensen verwachten dat zij eens een poging doen? Ik wil ook niet opdringerig overkomen, maar als ik niets doe, heb ik voor mijn gevoel een lege agenda. Misschien verwacht ik wel te veel hoor, maar ik ben zo benieuwd hoe jullie er over denken. Sturen jullie direct een sms terug als je een vriendin vertelt dat je blij met de vriendschap bent? Voelen jullie je wel eens een pleaser in vriendschappen of juist een sucker voor vriendschap?
Dat iemand het niet verwoord zoals jij het doet, wil niet zeggen dat het gevoel minder is. Ook niet wanneer ze niet meteen terug sms'en

Ik heb een vriendin die net als jij lieve smsjes stuurt en daar reageer ik dan wel meteen op met een lief woordje terug.

Maar nogmaals, niet iedereen doet dat makkelijk.

Vervelend is wel dat wanneer je in vriendschappen steeds zelf het initiatief moet nemen aan de andere kant: wat zeggen je vrienden daarvan, wanneer je hen erop aanspreekt dat er volgens jou te weinig uit hen komt?
Sinds ik mijn verwachtingen heb bijgesteld, heb ik er minder tot geen last meer van.

Ik ben ook vaak degene die initiatief neemt, kaartjes stuurt etc. Ik doe dat omdat ik nu eenmaal zo in elkaar zit. Maar verwacht niet dat anderen óók zo in elkaar zitten, dat scheelt een heleboel frustraties!
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik eigenlijk niemand er op aangesproken heb. Het is er vanzelf zo ingeslopen. Je spreekt af en vaak aan het eind van de avond vraag ik dus vaak wanneer we weer een datum prikken. Of ik stuur een mailtje/smsje met een voorstel. Zaterdagavond een leuke date met een vriendin gehad, eenmaal thuis een lief smsje gestuurd en tot op heden niets meer gehoord. Ik vraag me dan af of zij het leuk heeft gevonden en of ik niet weer too much was met mijn sms. Pleaser dus!
Ik heb ook zo'n lieve vriendin die altijd kaartjes stuurt. En dan vervolgens koop ik ook een kaartje, maar vergeet ik hem te sturen. Ik ben daar gewoon heel slecht in. Ik heb het al 1000x geprobeerd en soms gaat het even goed en dan vergeet ik het weer. Zij begrijpt dat ik niet hetzelfde ben als haar en vindt dat niet erg. En zij vindt het leuk om kaartjes te sturen dus ze blijft dat lekker doen.
Ben zelf ook erg attent met verjaardagen, even wat laten horen als ik weet dat een vriend of vriendin er tegen op ziet of wat dan ook, maar heb ook gemerkt dat het andersom een stuk minder is, in zoverre op de manier hoe ik het doe. Heb mijn verwachtingen bijgesteld, gerealiseerd dat iedereen anders in elkaar steekt en dat het niet betekent dat iemand niet of minder om je geeft, iedereen heeft een andere manier van interesse tonen. Vroeger kon ik me er erg aan irriteren maar ik heb het losgelaten en sta er nu een stuk relaxter in.
Het kan zo zijn dat als je altijd het initiatief neemt je automatisch in een rollenpatroon terecht komt en dat andere mensen gewoon op jouw initiatief wachten ipv zelf met een voorstel te komen. Probeer dus eens het initiatief aan een ander te laten en spring er niet automatisch bovenop. Eerst zal het stil blijven, omdat men op jou wacht, maar na een tijdje zullen ze zelf heus wel komen met een voorstel. Of niet natuurlijk en dan weet je gelijk hoe die vriendschap er werkelijk voor staat.

Ook zijn niet alle mensen hetzelfde, dus omdat jij zelf attent bent wil dat niet zeggen dat die andere persoon het ook is of wil zijn. Dat maakt diegene niet direct tot een slechte vriendin. Bovendien is een vriendschap geen voor wat hoort wat regeling, dus raak je gefrustreerd als je de plussen en minnen zo blijft tellen.

Tenslotte kan het ook zijn dat je wat opdringerig bent met je initiatieven en lieve sms-jes. Ik zou er bijv. de kriebels van krijgen.
Ik ben zo'n niet-attente vriendin en ik kan je zeggen dat daar (bij mij) totaal geen kwade opzet achter zit en het ook niets zegt over de gevoelens over de vriendschap.

Ik heb mijn mobiele telefoon niet altijd paraat en heb ook lang niet altijd de mogelijkheid tot direct terug-sms'en. Als dat wel weer kan, ben ik vaak vergeten dat ik een sms gekregen heb. Ik moet erbij zeggen dat ik wel zou terug-sms'en als ik een sms'je zou krijgen dat iemand blij was met mijn vriendschap!

Afspraken initiëren doe ik ook zo goed als nooit. Ik heb al moeite genoeg om de noodzakelijke dingen (werk, kinderen, relatie, rudimentaire vorm van huishouden) op poten te houden en als iemand daarbuiten wat wil afspreken, is het simpel: wie het eerst komt, het eerst maalt. Zelf initiatief nemen, nee daar komt het in deze fase van mijn leven echt niet van. Ben al blij als ik een avond iets voor mezelf kan doen.
Ik vind een lief smsje eigenlijk alleen lief als er geen verwachting achter zit dat er meteen op gereageerd wordt. Dat terzijde.

Ik vind een vriendschap waarin afgetekend wordt wie wanneer voor het laatst het initiatief heeft genomen erg vermoeiend. Ik heb ook vrienden die niet snel het initiatief nemen, maar dat vind ik niets zeggen over onze vriendschap. Die is niet slechter dan bij andere vriendschappen. Alleen die vrienden zijn gewoon zo (en echte vrienden accepteren dat).

Kan het ook zo zijn dat jij erg snel het initiatief weer neemt? Dat je ze simpelweg geen kans geeft om dat te doen? Bijvoorbeeld; meteen na dezelfde avond dat je met een vriendin bent uitgeweest sms-en geeft haar weinig kans om dat als eerste te doen, niet waar?
quote:cicely schreef op 11 juli 2011 @ 12:56:

Ik heb mijn mobiele telefoon niet altijd paraat en heb ook lang niet altijd de mogelijkheid tot direct terug-sms'en. Als dat wel weer kan, ben ik vaak vergeten dat ik een sms gekregen heb. Ik moet erbij zeggen dat ik wel zou terug-sms'en als ik een sms'je zou krijgen dat iemand blij was met mijn vriendschap!

Maar zou je ook direct terug smsen als dit het zoveelste smsje van die persoon is dat ze zo blij is met jullie vriendschap?
Ik zou eerlijk gezegd ook kriebels krijgen als vriendin me smst dat ze onze vriendschap zo waardeert. Je merkt wel aan iemands daden en houding dat ze blij met je zijn, hoef je niet zo expliciet te gaan benoemen vind ik.

Wat betreft afspraken die van 1 kant komen. Daar zou ik wel van balen. Ik zou eens een keer niet het initiatief nemen en kijken of er van de andere kant nog wat gebeurt. Zo niet, dan weet je ook hoe de vork in de steel zit (hoe vervelend misschien dan ook, als er geen reactie komt).
Sommige van mijn vriendinnen sturen met enige regelmaat een SMSje dat ze zo blij zijn met onze vriendschap. Dat voel ik ook zo en ik stuur het dan ook terug. Ik zal het niet zo snel als eerste sturen, ik uit dat door attent te zijn en regelmatig te bellen en te SMSen en zaken te onthouden.

Ik kan me voorstellen als je aan het eind van een avond meteen weer iets nieuws af wilt spreken dat je er bij mij dan een beetje teveel bovenop zou zitten. Bij mijn vrienden en vriendinnen doe ik dat niet, dat ontstaat spontaan. Als jij een vriendin van mij zou zijn dan zou je dus ook altijd de initiatiefnemer zijn, want ik zou daar domweg niet aan denken aan het eind van de avond.

Ik heb overigens nooit een lege agenda, want ik heb voldoende activiteiten van mijn hobbies. Overigens is een lege agenda niet erg, niet beangstigend en ook wel eens goed om te ervaren. Kijk eens of je vriendjes met jezelf kunt zijn.
Er zijn al hele zinnige dingen gezegd door vorige posters. Wat ik me verder nog afvraag bij jou OP is dat je schrijft 'ik heb een lege agenda als ik niks doe'. Maar je vrienden zijn toch niet alleen agendavulling? MIsschien is je vriendenkring te klein om je sociale leven te vullen zoals jij graag wilt?
quote:Sssenta schreef op 11 juli 2011 @ 12:57:

[...]

Maar zou je ook direct terug smsen als dit het zoveelste smsje van die persoon is dat ze zo blij is met jullie vriendschap?

Hm, dat weet ik niet. De situatie staat ver van mij af omdat mijn vrienden en ik niet zo "klef" (ik bedoel dat niet verkeerd) zijn in onze vriendschap en eigenlijk alleen onder invloed van drank zeggen dat we elkaar geweldig vinden

Overigens lukt direct terug-sms'en mij sowieso bijna nooit, omdat ik mijn mobiel niet altijd in de aanslag heb. Dan kan de inhoud nog zo mooi zijn maar als ik het sms'je simpelweg niet zie, kan ik er ook niet op reageren.
Mijn zus heeft een vriendin die veel meer tijd heeft dan zij heeft en ook continu bevestiging zoekt door middel van lieve sms-jes. Ze heeft keer op keer uitgelegd dat ze dit als druk ervaart en nu is ze zelfs op het punt dat ze wil stoppen met die vriendschap, omdat het benauwend is geworden. Waak daar dus goed voor TO.
TO, kan het zijn dat die lieve smsjes en het meteen weer willen afspreken voortkomen uit onzekerheid? Dat je bang bent niet leuk / lief / aardig genoeg gevonden wordt?

In dat geval kan je gedrag wat beklemmend, zelfs claimend, overkomen wat ook een reden kan zijn dat ze niet als eerste het initiatief nemen.

De oplossing ligt dan bij jou en niet bij hun.
Ik zou het ook benauwend vinden als iemand naderhand blijft SMSen.

Nu heb ik een vrij 'losse' vriendinnengroep, we zien elkaar soms eens in de paar weken, soms wat vaker, soms wat minder vaak. Ieder heeft daarbuiten ook nog vrienden en familie dus het is allemaal heel los-vast.

Als we elkaar zien weten we vaak niet wanneer de volgende keer precies is, en ik vind het prima zo. Aan het eind van een activiteit zeggen we: Het was gezellig, tot snel - en dat is het dan.

Ik hoef dan eigenlijk niet ook nog SMSjes te krijgen dat iemand het leuk vond, dat hebben we dan net gezegd. Zou ook niet altijd reageren.

Kun je niet gewoon aan het einde zeggen dat je het gezellig hebt gevonden en het daarbij laten?
Wereldreiziger78,

ik ben net als jij en scoor ook dezelfde slechte resultaten met mijn aktie.

Maar net als jij geef ik het toe dat ik moeite heb om mijn agenda te vullen en daarom dit soort dingen doe.

Weet je wat ze in Amerikaanse films hierover zeggen? Get a life, maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan.
Wat is eigenlijk je grootste probleem? Dat jij iedere keer 'moeite moet doen' (initatief nemen) om iets te organiseren?

Of dat je vriendinnen niet altijd terugSMSen als jij SMSt?

Want eigenlijk zijn dat twee dingen die los van elkaar staan.
Bedankt allemaal voor jullie reacties. Daar kan ik wat mee. Ik vind het zelf gewoon leuk om een lieve sms te versturen, omdat ik het simpelweg ook leuk vind om te horen als iemand blij is met mijn vriendschap. Maar ik begrijp dat er ook mensen zijn die daar de kriebels van krijgen. Dus vanaf nu iets minder doen. Staat misschien ook wel erg needy. Misschien is idd niet het initiatief nemen het probleem, maar de smsjes, mailtjes etc. In welke mate begint het idd klef te worden of opdringerig? Ik ken mensen die vergroeid zijn met hun telefoon en continue smsen, facebooken, mailen, noem het maar op. Dus wat is teveel? Maar ik zal er vanaf nu opletten om iets gas terug te nemen en niet gelijk te smsen bij thuiskomst dat het gezellig was.
quote:wereldreiziger78 schreef op 11 juli 2011 @ 13:49:

Bedankt allemaal voor jullie reacties. Daar kan ik wat mee. Ik vind het zelf gewoon leuk om een lieve sms te versturen, omdat ik het simpelweg ook leuk vind om te horen als iemand blij is met mijn vriendschap. Maar ik begrijp dat er ook mensen zijn die daar de kriebels van krijgen. Dus vanaf nu iets minder doen. Staat misschien ook wel erg needy. Misschien is idd niet het initiatief nemen het probleem, maar de smsjes, mailtjes etc. In welke mate begint het idd klef te worden of opdringerig? Ik ken mensen die vergroeid zijn met hun telefoon en continue smsen, facebooken, mailen, noem het maar op. Dus wat is teveel? Maar ik zal er vanaf nu opletten om iets gas terug te nemen en niet gelijk te smsen bij thuiskomst dat het gezellig was.

Teveel is het als het echt opvallend onevenredig gaat worden. Dus als jij altijd lieve smsjes / mailtjes stuurt en je daar zelden een reactie op krijgt. Dan is de hint redelijk duidelijk lijkt me.

Overigens neem ik iemand die het zo heel vaak stuurt ook een stuk minder serieus dan iemand die het eens een keertje spontaan stuurt.
Het is ook niet dat ik het elke keer doe. Soms heb je idd gezellig een wijntje op en zeg je het eerder. Dat was zaterdag dus ook zo! Ik vraag me gewoon af hoe iemand anders er over denkt met al die sociale netwerken van tegenwoordig!
Maar nogmaals, jij zegt het -waarschijnlijk- om bevestiging te krijgen, jij zegt het niet omdat je echt zo blij bent met de vriendschap want eigenlijk ben je erg onzeker in die vriendschap.

Als je nou eens begint met daaraan te werken.
Dat is waar! Misschien ben ik ook onzeker en lok ik een reactie uit. Maar het is niet zo dat ik het niet meen! Mijn vriendschappen zijn wel degelijk waardevol en soms wil ik dat gewoon zeggen. Maar ik moet het gewoon niet te vaak doen en zeker niet bang zijn dat ik niet aardig of leuk gevonden word! Bedankt Sssenta!
'teveel' is voor iedereen verschillend.

Ik zou het gewoon eens bespreken, van joh: ik merk dat ik best veel sms als ik dat vergelijk met anderen, vind jij dat ook?

of vraag iets anders, maar wel in die richting.

je merkt vast wel aan de reactie of die oprecht is of niet.

Niet iedereen spreekt graag dingen uit. Jij wel, maar wie weet je vriendinnen niet? Handig om te weten of dat het is, dan hoef je je geen 'zorgen' te maken.

Ik ben heel onattent (neem me altijd leuke acties voor, maar maak het nooit af), maar als iemand mij zo vraagt of ik iets te opdringerig vind, dan zal ik altijd heel enthousiast reageren en aangeven dat ik het juist zo op prijs stel. Mits ik het meen natuurlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven