Hamburgertaks

12-07-2011 08:47 107 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hongarije voert 'hamburgertaks' in

BOEDAPEST - Het parlement van Hongarije heeft maandag ingestemd met het invoeren van een zogenoemde 'hamburgertaks' op voedingsmiddelen die als ongezond worden beschouwd.

Dat is een van de maatregelen waarmee het land de overheidsfinanciën op orde probeert te krijgen.

De nieuwe belasting wordt geheven op voeding met hoge gehaltes suiker, zout en koolhydraten. Ook gaan consumenten meer betalen voor producten met meer dan 20 milligram cafeïne per 100 milligram. De nieuwe belastingmaatregel gaat per 1 september in.

''Studies hebben aangetoond dat er de afgelopen jaren een toename is geweest van gezondheidsproblemen in Hongarije, gerelateerd aan overmatige consumptie van vetten en suikers'', aldus de minister van Economische Zaken, György Matolcsy.

Hongarije staat bekend om het doorvoeren van controversiële belastingmaatregelen om het begrotingstekort terug te dringen, zoals de invoering van de bankentaks en speciale heffingen voor de telecomsector, de detailhandel en energiebedrijven.

Wat vinden jullie hiervan? Moet de overheid zich daarmee bemoeien of is het de verantwoordelijkheid van de consumenten zelf?

Hamburgertaks een goed plan?

Totaal aantal stemmen: 28

ja (50%)
nee (7%)
geen mening Geen stemmen
eigen verantwoordelijkheid (18%)
eindelijk bemoeit de overheid zich ermee (4%)
belachelijk (21%)
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:ElleMichelle schreef op 12 juli 2011 @ 14:33:

Minder auto's op de weg maak het OV gratis

Minder zwaarlijvigen maak dan de sportschool gratisDan krijg je dus allemaal zwervers in de bus, trein en sportschool... nee dank je. De bibliotheek en nachtopvang voldoen al prima voor hen.
quote:monalisalove schreef op 12 juli 2011 @ 14:25:

Dus het feit dat ze junkfood voor een deel van de bevolking te duur maken zal het obesitas probleem wereldwijd oplossen?

En als mensen in het openbaar iets vets eten worden ze gevangen genomen of aan de schandpaal genageld?

En mijn ziektekosten zijn in de loop der jaren al drastisch omhoog gegaan en waarschijnlijk niet omdat de helft van de bevolking weleens bij de mac zit, maar omdat dagelijks mensen geholpen willen worden aan verschrikkelijke ziektes, aan slechte ogen, aan ongelukken en vast ook een paar aan een ongezonde levensstijl, maar waar leg je de grens?

Een sporter die een blessure krijgt? Een verkeersdeelnemer die een ongeluk krijgt? Iemand die perse zwanger wilt worden en ivf krijgt. Iemand die veel eet? Iemand die een te hoge bloeddruk heeft? Iemand die in duitsland extra gezonde en dure biologische EHEC kiemgroente heeft gegeten?

Of zou het komen, omdat half nederland perse ieder jaar een griepprik haalt en dan bij de mexicaanse griep zijn of haar kinderen heeft laten inenten?

Of die anorexiapatienten die heel gezond denken te eten, maar de staat klauwen vol geld kosten.

Dan zijn er nog aids en hiv patienten die maar geen onbeschermde sex hadden moeten hebben gehad.

Kortom je kan bepalen wat je zelf in je mond stopt je kan bepalen hoe je leeft soms overkomt je iets.

En tuurlijk kan je voedsel drie keer zo duur maken, maar dan heb je daar alleen maar een groep mensen mee die het al moeilijk hebben.

En de eventuele hamburgertax zou totaal niet naar de boeren gaan, dus missmargerine die hebben er totaal geen baat bij.

Ik denk niet dat jij in de gaten hebt wat een groot probleem obesitas aan het worden is gezien je reactie. Nogmaals obesitas wordt het grootste probleem in de wereld. Misschien dringt het zo door? Er moet en lees met nadruk moet, iets aan gedaan worden omdat het onbetaalbaar gaat worden. Dan kun je weg relativeren met al je bovenstaande argumenten maar ze kloppen simpelweg niet.

Er zullen heel drastische maatregelen genomen moeten worden om mensen minder te laten eten anders is het nogmaals, voor de hard lezende onder u, niet meer betaalbaar over een aantal jaren. Afgezien van het feit dat vele mensen dus ongezond door het leven gaan en dit doorgeven aan de volgende generatie

Dus om van te voren te gaan roepen dat het niet gaat werken is te makkelijk. Kom dan maar eens met een echte oplossing. Los van educatie want daarvan is bewezen dat het niet genoeg werkt.

Ik hoor het graag als je iets gevonden hebben.
quote:missmargerine schreef op 12 juli 2011 @ 20:53:

Boehoehoe. Ja, erg inhoudelijk en interessant, dit geloei.
quote:Scuba schreef op 12 juli 2011 @ 21:32:

[...]

Ik denk niet dat jij in de gaten hebt wat een groot probleem obesitas aan het worden is gezien je reactie. Nogmaals obesitas wordt het grootste probleem in de wereld. Misschien dringt het zo door? Er moet en lees met nadruk moet, iets aan gedaan worden omdat het onbetaalbaar gaat worden. Dan kun je weg relativeren met al je bovenstaande argumenten maar ze kloppen simpelweg niet.

Er zullen heel drastische maatregelen genomen moeten worden om mensen minder te laten eten anders is het nogmaals, voor de hard lezende onder u, niet meer betaalbaar over een aantal jaren. Afgezien van het feit dat vele mensen dus ongezond door het leven gaan en dit doorgeven aan de volgende generatie

Dus om van te voren te gaan roepen dat het niet gaat werken is te makkelijk. Kom dan maar eens met een echte oplossing. Los van educatie want daarvan is bewezen dat het niet genoeg werkt.

Ik hoor het graag als je iets gevonden hebben.

Dus jij denk dat met een hamburgertax dit wereldprobleem is opgelost? En je denkt for real dat mensen dan werkelijk minder gaan eten? Dan stel ik voor de hamburgertax uit Somalie te halen dan kunnen die mensen daar ook weer wat aankomen.

Nogmaals er zijn mensen die om financiele redenen minder gezonde producten kopen om toch een verzadigd gevoel te krijgen. Er zijn ook mensen die niet van graatmager houden.

Maar omdat jij een andere mening hebt snap ik het niet en mag ik pas een reactie geven wanneer ik een wereldprobleem heb opgelost? En wie ben jij dan wel? Wat heb jij voor deze wereld betekend, dat zou ik graag van je willen horen.

Ik hoef geen problemen van anderen op te lossen, ik gun ieder een eigen mening en een eigen levensstijl en heb respect voor mijn medemens daar zou jij nog wat van kunnen leren.
Ik ben het eigenlijk wel eens met Missmargerine.

Voedsel is relatief goedkoop in Nederland. Zelfs de allerarmsten (bijstandsniveau) kunnen met een beetje creativiteit volgens de schijf van 5 eten en 2 stuks fruit en 2 ons groenten per dag eten. Geen aardbeien en kersen misschien. Maar wel bananen en appels en afgelopen week bijvoorbeeld nectarines voor 1,- per kg. Niemand in NL hoeft qua eten tekort te komen.

Dat mensen dat niet doen en andere keuzes maken en het geld uitgeven bij Mc Donald, of aan chocolade neptwixen en voorverpakte kant en klare hamburgerbroodjes, is iets anders. Dat is vooral een kwestie van marketing en reclame die die producten doet verkopen, samen met de in de mens verankerde voorkeur voor vet en zoet en gemakkelijk.

Maar dat is niet aan de overheid om daarin in te grijpen. Tenminste zolang je een kapitalistisch stelsel wil handhaven waarbij Md Donalds reclame maakt en er alles aan doet om haar producten te verkopen.

En biologisch is allemaal fraai, maar als wij alle groenten en fruit biologisch gaan telen kunnen we de wereld niet meer voeden. Daar hebben we simpelweg niet genoeg ruimte voor, biologische teelt is veel minder effectief en efficient.

Persoonlijk heb ik ook niets tegen kunstmest en was ik mijn appeltje gewoon een keer extra.

Scharrelvlees vind ik sympathiek en zou ik eigenlijk meer moeten kopen.

Maar ik zie biologisch en 'groen' en 'fairtrade' voor een groot deel ook als een nieuwe marketingtruc waar vooral de grote voedselproducenten zoals Unilever rijk van worden.
Hiltje, unilever wordt niet rijk van fairtrade of groen. Unilever wordt rijk van het bewerken van voedsel tot voedingsmiddel, om dan te roepen dat er nu vitamine hutsiefruts ergens in zit. Iets wat er normaal al in had gezeten, en wat ze er nu weer in stopten.

'Pleidooi voor echt eten' van Michael Pollan is een aanrader om te lezen. Door je voeding goed te kiezen red je jezelf en de wereld.
quote:hiltje schreef op 12 juli 2011 @ 23:46:

Scharrelvlees vind ik sympathiek en zou ik eigenlijk meer moeten kopen.

Maar ik zie biologisch en 'groen' en 'fairtrade' voor een groot deel ook als een nieuwe marketingtruc waar vooral de grote voedselproducenten zoals Unilever rijk van worden.Scharreldieren hebben nou niet bepaald een veel beter leven dan bioindustriedieren. Scharrelspul heeft doorgaans slechts één ster op het Beter Leven-keurmerk, dat is erg weinig. Bijv. de snavels van kippen, worden daarbij nog steeds afgekapt/afgebrandt. Net als de staarten van varkens. De uitloop (meestal binnen) stelt vaak weinig voor.

En Unilever is niet echt enthousiast biologisch bezig. Vooral heel voorzichtig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven