Rookmelder gaat steeds af

15-07-2011 01:26 15 berichten
Dichtbij de keuken hangt een rookmelder. Als ik een eitje bak of ik gebruik de oven (alleen al bij het voorverwarmen) dan gaat de rookmelder af. Ontzettend irritant! Het gekke is dat als ik kook en er soms wel 4 pannen op het vuur staan, de rookmelder niet afgaat.

Weet iemand hoe dit komt?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij staat in de beschrijving van een rookmelder dat je hem niet vlakbij het fornuis of in andere tochtige ruimtes moet ophangen.

Dat jouw rookmelder afgaat lijkt mij omdat de hitte van de oven en het vet en de hitte van het eitje eenzelfde dichtheid heeft als rook. Kookvocht heeft denk ik een andere dichtheid.

Maar dat is een wilde gok. Wilde in eerste instantie meegeven dat je een rookmelder nooit in de keuken moet ophangen.
In mijn studentenhuis betekende het afgaan van de rookmelder bij het gebruiken van de oven, dat we de oven moesten schoonmaken. Kan dat bij jou misschien het geval zijn?
Het kan ook zijn dat de batterijen bijna op zijn.

Dat was althans bij de mijne zo.
Inderdaad vaak batterijen.
Of inderdaad op de verkeerde plaats opgehangen.

In mijn vorige huis hing dat ding ook te dicht bij het kookgedeelte; bij sommige activiteiten ging dat ding dan ook af. Gelukkig nooit als ik de oven gebruikte, maar dan nog zeer regelmatig.

Wat Leo zegt, had ook gekund, maar dan gaat het ding om de haverklap zonder reden af, dus ook als je de oven niet gebruikt.
De batterijen heb ik er al uitgehaald, maar de rookmelder is ook aangesloten op de electriciteit waar ook mijn koelkast op aangesloten is.

Ik ga iig van het weekend de oven grondig schoonmaken, zo op het oog ziet alles er schoon uit. Ik hoop dat dat helpt. Het is wel een oude combi magnetronoven die in de keuken zat toen wij in dit huis kwamen wonen een half jaar geleden. Soms denk ik wel eens dat hij schadelijke stoffen afgeeft waar de rookmelder op reageert. Kan dit?
Op stoom reageert ie niet, zoals hier eerder al gezegd, op een bakwalm wel, hij hangt gewoon te dichtbij. Bij mij hangt hij iets te dicht bij de eettafel, als we bijv. racletten haal ik hem eruit, anders gaat hij binnen de kortste keren loeien.
verba volant, scripta manent.
Een rookmelder reageert alleen op roetdeeltjes in de ontstane "bakwalm", niet op kookdamp, die alleen ontstaat uit waterdeeltjes. Duidelijk is dat de rookmelder te dicht bij het fornuis hangt. Heb je geen centrale afzuiging cq afzuigkap boven je fornuis hangen?
quote:MarianneDavids schreef op 15 juli 2011 @ 07:53:

Op stoom reageert ie niet, zoals hier eerder al gezegd, op een bakwalm wel, hij hangt gewoon te dichtbij. Bij mij hangt hij iets te dicht bij de eettafel, als we bijv. racletten haal ik hem eruit, anders gaat hij binnen de kortste keren loeien.Hahaha!, dat doen wij bij de gourmet. Die van ons hangt ook vlakbij de eettafel. Aangezien er aan onze melder continu stroom hangt (ook bij uitval van de stroom) bind ik er een boterhamzakje om als wij gaan gormetten oid.
Je hebt verschillende soorten 'rookmelders'.

Voor de keuken kun je beter een CO-melder (koolstofmonoxide-melder) nemen. Het is een ruimte waar je vaak stoom of damp hebt, waar een echte rookmelde op reageert.

Rookmelders zijn wel fijn op de overloop of zolder oid. Bij het trapgat kun je nog een exemplaar ophangen voorzien van een lampje.

En dan zijn er ook nog brandmelders (=hittemelders), al dan niet gecombineerd met CO-melder.

Een rookmelder gebruik je in principe overal, omdat deze al gevaar kan detecteren voor er daadwerkelijk veel vuur (=hitte) is, behalve daar waar een rookmelder dus niet goed functioneert, zoals een keuken.

Een rookmelder (in algemene zin, dus ook de CO-melders etc) gaan vaak alleen af en toe piepen als de batterij bijna leeg is, dus niet constant echt op vol alarm af.

Dus de vraag is: is het een rookmelder, een brandmelder of een CO-melder?

Dat je een melder uit kan schakelen is natuurlijk handig, maar wel een risico. Wat nou als je m na het gourmetten vergeet weer aan te zetten, het gourmetstel laat afkoelen en er per ongeluk iets tegenaankomt wat heet wordt en begint te smeulen... dan kan er 's nachts brand ontstaan en heb je de melder uitgezet! De juiste melder op de juiste plaats is dan wellicht een beter idee!

Kijk hier voor meer info (site brandwondenstichting)
Het gourmetstel is wel afgekoeld voordat je naar bed gaat Amygdala. Dit gaat heel snel.

Een CO melder boven je formuis lijkt mij ook niet nodig. Overigens dient een CO melder eigenlijk juist laag bij de grond gemonteerd worden.
Je moet hem zoiezo niet te dicht bij je fornuis of oven hangen.

Wat ook kan is dat je oven stoffig is van binnen en zodra je hem gebruikt dat hij daarom een beetje gaat roken en dat je melder erop af gaat.

Met een ei bakken kan je misschien ook wat rookontwikkeling hebben?

Als ie steeds 1piep geeft (volgens mij) dan kan het zijn dat je batterijen leeg zijn.
Probleem hadden wij ook, ons huis is (door een foutje van de aannemer) vergeven van de rookmelders. We hebben die bij de keuken dus verwijderd, want ik werd er gek van!
quote:Dahlia74 schreef op 15 juli 2011 @ 08:51:

Het gourmetstel is wel afgekoeld voordat je naar bed gaat Amygdala. Dit gaat heel snel.

Een CO melder boven je formuis lijkt mij ook niet nodig. Overigens dient een CO melder eigenlijk juist laag bij de grond gemonteerd worden.

Ik kan nu wel wat zeggen over de tijd waarop je stopt met gourmetten en hoe vroeg je naar bed gaat, maar dat doet er natuurlijk niet toe.

Ik ken praktijkverhalen waar dit soort onrealistische ongelukjes voor grote problemen hebben geleid. JUIST dit soort onwaarschijnlijke dingen zijn vaak het probleem.

Maar goed, ik gaf maar een voorbeeld: je hebt een melder niet om m af te plakken. Dan doet ie zn werk niet meer. Beter kun je de juiste melder op de juiste plaats monteren, voor optimaal resultaat. Het lijkt me niet dat dat ter discussie staat, of wel?

Wat betreft de plaatsing van de CO-melder: men denkt inderdaad altijd dat een CO-melder laag moet worden gemonteerd. Dat zou een combi-melder een vrij onzinnig apparaat maken (voor ene functie hoog, voor andere functie laag monteren).

Uit een onderzoek uit 2010 is echter gebleken dat CO toch stijgt (dus iets lichter is dan gewone lucht). Een melder moet dus toch hoger aan de wand of aan het plafond worden geplaatst, volgens deze uitkomsten.

Maar goed, ik ben geen chemicus, dus pin me er niet op vast.

Ik probeerde TO aan te geven dat een verkeerde melder op de verkeerde plek niet goed kan werken en ook onjuiste alarmeringen kan afgeven. Ik denk dat dat wel gelukt is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven