geld 'balans'

17-07-2011 11:31 114 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik zit met een dilemma, ik hoop dat ik het een beetje goed kan verwoorden.

ik woon met mijn vriend. hij werkt in de horeca en verdient dus geen gouden bergen. ook kan hij niet erg goed met geld omgaan, daar help ik hem dus mee.

ik heb in het verleden wel is wat betaald voor hem. we hebben toen afgesproken dat hij dat wel een x terug gaat betalen, want dat moet in een relatie in balans zijn, blablabla.

echter: hij heeft voor extra rekeningen enz. nooit een extra 'potje' gehad, dat heb ik dus wel (zal eerlijk zijn, daar heb ik niet erg veel voor hoeven doen. ben geen miljonair hoor, maar heb wat meer achter de hand)

ik ga dus steeds meer twijfelen of het wel eerlijk is. ik kan wel roepen dat het in balans moet zijn, maar dat is het sowieso al niet. is het dus niet een beetje gemeen dat ik maar roep dat dat wel terug moet enz? is het niet eerlijker dat degene in een relatie met het meeste geld zeg maar ook wat meer betaald?

daar komt ook bij dat ik me steeds meer begin te realiseren dat geld wel handig is, maar echt niet het belangrijkste. ik ben daar min of meer wel mee opgevoed (met dat het qua uitgaven 'in balans' moet zijn enz. ter info: mijn ouders hadden hier ook altijd gezeik over met elkaar, en die zijn gescheiden. het ultieme voorbeeld van hoe een relatie uit mekaar kan klappen om geldgezeik) maar ik heb geen zin om mijn leven te laten leiden/lijden (hoe schrijf je dat toch) door dat stomme rotgeld zeg maar.......

laat ik duidelijk zijn: mijn vriend doet niet moeilijk. het is puur dat ik zelf aan het twijfelen ben of dit wel eerlijk is.

ok ik hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is, zo niet doet ik nog een poging
quote:catootje82 schreef op 17 juli 2011 @ 12:56:

ik bedoel dat hij aan mij overlaat of ik het gehele bedrag terug wil of niet (ik twijfel er namelijk al langer over)Hij moet zelf bepalen of hij zich daaraan wil houden, los van het feit dat jij het bedrag kwijtscheld (als je het terug wil, moet ie het sowieso natuurlijk teruggeven). Waarom kan hij dat zelf niet beslissen? Waarom moet jij dat doen? Persoonlijk leiderschap noemen we dat...
quote:Captain_Obvious schreef op 17 juli 2011 @ 13:02:

[...]

Ja, dat vind ik ook gek.

wat is daar raar aan? dat moet ik toch zelf beslissen?? dat bedoelt hij, de beslissing over of ik dat geld terug wil of niet laat hij aan mij over.

als ik het toch een x terug wil (als hij genoeg gespaard heeft) gaat hij daar mee akkoord.
quote:TheEmpress schreef op 17 juli 2011 @ 12:44:

Ik vind het altijd zo vreemd. Al jaren een relatie, samenwonen, en dan moet hij iets terug betalen van jaren geleden?? Hij moet het ene gat dichten met het ander en jij niet? Jullie zijn toch partners? Dan regel je toch ook de financien samen? De gezamelijke financiën, ja, die wel. Maar wat mij betreft houdt het daar ook een beetje bij op. Mijn spaargeld, zijn spaargeld, hoeveel ik meer verdien e.d., daar heeft hij niet zoveel mee te maken, behalve dat we (in mijn geval) samen in een huis wonen en dat ook samen betalen, en hoe je dat verdeelt (naar rato of 50/50, maakt niet uit). Maar de rest van het geld, dan ga ik alleen over mijn eigen geld.

Dus dat TO de rekeningen van haar partner heeft betaald in het verleden snap ik niet, daar zou ik voor passen, niet mijn probleem namelijk. Ik ga er vanuit dat als je boven de 18 bent dat je dat soort dingen zelf wel kan oplossen.
quote:Beauke schreef op 17 juli 2011 @ 13:02:

Stel je voor dat een man zo'n topic zou openen over z'n vrouw...Ik vind het, ondanks vrouwenemancipatie, nog altijd logisch dat een man gemiddeld meer financieel bijdraagt aan de relatie, omdat de vrouw - puur doordat ze vrouw is - persoonlijk meer bijdraagt. Ze draagt persoonlijk meer bij aan de relatie, omdat de tijd die de vrouw in de relatie met de man investeert, omgerekend veel meer 'waard' is dan de tijd die de man in de relatie met de vrouw investeert. Dit is een berekening op basis van een vergelijking tussen o.a. aantal jaren vruchtbaarheid en seksuele aantrekkelijkheid m/v, intensiteit van de vruchtbaarheid (vrouw: maximaal 1 nakomeling per jaar in theorie, man: wel 100 nakomelingen per jaar in theorie), persoonlijke en financiele gevolgen van eventuele zwangerschap, biologische scharrelbelangen en cultureel / economische voorsprong.
quote:catootje82 schreef op 17 juli 2011 @ 13:09:

[...]

wat is daar raar aan? ik heb het over het feit of dat geld nou nog terug wil of niet.

als ik het kwijtscheld gaat hij akkoord (uiteraard )als ik het terug wil gaat hij ook akkoord en zal dat doen. (als hij genoeg opgespaard heeft)

dat kan hij toch moeilijk beslissen lijkt me??Hij kan toch beslissen om het sowieso terug te betalen? Los van het feit of jij dat wilt?
quote:Frankie33 schreef op 17 juli 2011 @ 13:10:

[...]

Ik vind het, ondanks vrouwenemancipatie, nog altijd logisch dat een man gemiddeld meer financieel bijdraagt aan de relatie omdat de vrouw - puur doordat ze vrouw is - persoonlijk meer bijdraagt. Ze draagt persoonlijk meer bij aan de relatie, omdat de tijd die de vrouw in de man investeert, omgerekend veel meer 'waard' is dan de tijd die de man in de relatie investeert. Dit is een berekening op basis van een vergelijking tussen o.a. aantal jaren vruchtbaarheid m/v, intensiteit van de vruchtbaarheid (vrouw: maximaal 1 nakomeling per jaar in theorie, man: wel 100 nakomelingen per jaar in theorie), persoonlijke en financiële gevolgen van eventuele zwangerschap, biologische scharrelbelangen en cultureel / economische voorsprong.Ik vind dat niet.

[...]

Ik vind het, ondanks vrouwenemancipatie, nog altijd logisch dat een man gemiddeld meer financieel bijdraagt aan de relatie, omdat de vrouw - puur doordat ze vrouw is - persoonlijk meer bijdraagt. Ze draagt persoonlijk meer bij aan de relatie, omdat de tijd die de vrouw in de relatie met de man investeert, omgerekend veel meer 'waard' is dan de tijd die de man in de relatie met de vrouw investeert. Dit is een berekening op basis van een vergelijking tussen o.a. aantal jaren vruchtbaarheid en seksuele aantrekkelijkheid m/v, intensiteit van de vruchtbaarheid (vrouw: maximaal 1 nakomeling per jaar in theorie, man: wel 100 nakomelingen per jaar in theorie), persoonlijke en financiele gevolgen van eventuele zwangerschap, biologische

scharrelbelangen en cultureel / economische voorsprong.Je bent heel grappig Frankie, heb je wel eens aan stand up comedy gedacht?
Wat eten we vanavond?
quote:honingbijtje89 schreef op 17 juli 2011 @ 11:34:

Zorgen dat jij de uitgaven in handen houd en hem zakgeld geven en uitleggen dat je gewoon geen geldgezeik wilt..

Zakgeld???

Het is je kind niet!
quote:Captain_Obvious schreef op 17 juli 2011 @ 13:11:

Ik vind dat niet.Elk bepaalt haar eigen prijs.

[...]

Ik vind het, ondanks vrouwenemancipatie, nog altijd logisch dat een man gemiddeld meer financieel bijdraagt aan de relatie, omdat de vrouw - puur doordat ze vrouw is - persoonlijk meer bijdraagt. Ze draagt persoonlijk meer bij aan de relatie, omdat de tijd die de vrouw in de relatie met de man investeert, omgerekend veel meer 'waard' is dan de tijd die de man in de relatie met de vrouw investeert. Dit is een berekening op basis van een vergelijking tussen o.a. aantal jaren vruchtbaarheid en seksuele aantrekkelijkheid m/v, intensiteit van de vruchtbaarheid (vrouw: maximaal 1 nakomeling per jaar in theorie, man: wel 100 nakomelingen per jaar in theorie), persoonlijke en financiele gevolgen van eventuele zwangerschap, biologische scharrelbelangen en cultureel / economische voorsprong.Ik vind jou een beetje mal.
quote:makreel schreef op 17 juli 2011 @ 13:13:

[...]

Je bent heel grappig Frankie, heb je wel eens aan stand up comedy gedacht?Ik dacht zelf aan wat anders..
ik heb het trouwens niet over de gezamelijke uitgaven. die zijn in balans. dat vind ik ook wel heel erg belangrijk.

en hij kan dat geld wel perse terug willen betalen, maar als ik daar niet mee akkoord ga omdat ik dat qua ratio niet gelijkwaardig vind en het jammer vind om een relatie vooral te laten baseren op geld (zoals mijn ouders dus ook deden, kijk maar hoe dat afgelopen is) dan kan hij hoog en laag springen

als ik hem de keus laat wil hij dat wel terug betalen, dat weet ik zeker.
quote:Beauke schreef op 17 juli 2011 @ 13:14:

[...]

Ik vind jou een beetje mal.Ik eng...
quote:Beauke schreef op 17 juli 2011 @ 13:14:

Ik vind jou een beetje mal.Denk je dat mij dat wat uitmaakt?
quote:Frankie33 schreef op 17 juli 2011 @ 13:14:

[...]

Elk bepaalt haar eigen prijs.

Yes, zoals jij de jouwe en ik de mijne.

Ga je er in jouw scenario ook vanuit dat de vrouw het kind voornamelijk opvoedt? Ik namelijk niet. Ik vind zelfs dat mijn man het kind wat meer moet opvoeden dan ik - of opvoeden, hoe noem je dat, zodat hij net zo'n goede band krijgt met kind als ik dat heb. Want ik geloof wel dat je als moeder van de natuur automatisch een klein beetje meer band met kind hebt meegekregen, om mee te beginnen in ieder geval.
quote:Ksenija schreef op 17 juli 2011 @ 13:15:

Ik eng...Braaf zo.

[...]

Ik vind het, ondanks vrouwenemancipatie, nog altijd logisch dat een man gemiddeld meer financieel bijdraagt aan de relatie, omdat de vrouw - puur doordat ze vrouw is - persoonlijk meer bijdraagt. Ze draagt persoonlijk meer bij aan de relatie, omdat de tijd die de vrouw in de relatie met de man investeert, omgerekend veel meer 'waard' is dan de tijd die de man in de relatie met de vrouw investeert. Dit is een berekening op basis van een vergelijking tussen o.a. aantal jaren vruchtbaarheid en seksuele aantrekkelijkheid m/v, intensiteit van de vruchtbaarheid (vrouw: maximaal 1 nakomeling per jaar in theorie, man: wel 100 nakomelingen per jaar in theorie), persoonlijke en financiele gevolgen van eventuele zwangerschap, biologische scharrelbelangen en cultureel / economische voorsprong.

helemaal geweldig. al kan ik de bevallingskosten al schrappen want ik wil geen kinderen. komt ook bij dat mijn vriend kok is en regelmatig zonder morren de heerlijkste maaltijden voor mij bereid . maakt ook al veel goed.

voor de rest heb je helemaal gelijk . girlpower!!!!!
quote:catootje82 schreef op 17 juli 2011 @ 13:09:

[...]

wat is daar raar aan? dat moet ik toch zelf beslissen?? dat bedoelt hij, de beslissing over of ik dat geld terug wil of niet laat hij aan mij over.

als ik het toch een x terug wil (als hij genoeg gespaard heeft) gaat hij daar mee akkoord.waarom laat je hem hiermee bungelen?Vind je het ergens prettig dat jij hier de macht over hebt? waarom accepteert hij dat? waarom betaald hij niet maandelijks terug en wil jij de helft gezien je invordering inmiddels wel verjaart is
quote:Frankie33 schreef op 17 juli 2011 @ 13:18:

[...]

Denk je dat mij dat wat uitmaakt?

Waarschijnlijk niet en dat is best wel jammer.

Je zou er eens wat mee moeten doen, voor je eigen belang.
Bij ons is alles in balans:

-inkomsten

-vaste lasten

-sparen (witgoed EN andere spaarvormen)

-uitgaven hh geld

-uitgaven individuele wensen, m.a.w zakgeld

In goed overleg en het voordeel is dat wij dezelfde visie hebben.

Het is belangrijk dat jij en je vriend een dagje samen rond de tafel gaan zitten en alles uitpluizen betreft inkomsten, de bankzaken en overige admin.

Wees eerlijk over je verwachtingen en stel een plan van aanpak samen om het overzichtelijk te maken en te houden.

Lees de tips hier van de Viva dames en maak een lijstje van de bruikbare tips waar je wat mee kan doen.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
quote:Captain_Obvious schreef op 17 juli 2011 @ 13:18:

Yes, zoals jij de jouwe en ik de mijne.

Ga je er in jouw scenario ook vanuit dat de vrouw het kind voornamelijk opvoedt? Ik namelijk niet.

Ja, daar ga ik van uit, daarbij inziend hoe belachelijk het is dat mannelijke, expansieve kwaliteiten zoveel meer verdienen dan zorgtaken. Meer reden dan het verschil in verdiensten is er niet om een baan buitenshuis hoger aan te slaan dan moederschap.

Verder ben ik een voorstander van trouw zijn aan je biologie. Ik geloof dus absoluut niet in de kracht van vrouwen die de mannelijke leefwijze imiteren, ook al is dat tijdelijk nodig om onze ruimte en privileges terug te claimen.
quote:Ksenija schreef op 17 juli 2011 @ 13:21:

[...]

Waarschijnlijk niet en dat is best wel jammer.

Je zou er eens wat mee moeten doen, voor je eigen belang.Ze zei 'ik vind', niet 'iedereen moet zich conformeren aan mijn opvattingen'. Vind ik wel wat anders.
quote:Frankie33 schreef op 17 juli 2011 @ 13:24:

[...]

Ja, daar ga ik van uit, daarbij inziend hoe belachelijk het is dat mannelijke, expansieve kwaliteiten zoveel meer verdienen dan zorgtaken. Meer reden dan het verschil in verdiensten is er niet om een baan buitenshuis hoger aan te slaan dan moederschap.

Verder ben ik een voorstander van trouw zijn aan je biologie. Ik geloof dus absoluut niet in de kracht van vrouwen die de mannelijke leefwijze imiteren, ook al is dat tijdelijk nodig om onze ruimte en privileges terug te claimen.Dan snap ik het wel een beetje, hoewel ik dan weer niet geloof in de biologie op die manier, ik denk dat de cultuur ons wel ingehaald heeft.
quote:Captain_Obvious schreef op 17 juli 2011 @ 13:24:

[...]

Ze zei 'ik vind', niet 'iedereen moet zich conformeren aan mijn opvattingen'. Vind ik wel wat anders.Ze?
quote:Ksenija schreef op 17 juli 2011 @ 13:25:

[...]

Ze?Ik dacht dat Frankie een ze was?

(komt door de avatar denk ik)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven