Kind hoogsensitief?

18-07-2011 14:41 352 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Een tijdje geleden maakte de peuterleidster van onze oudste mij erop attent dat onze zoon kenmerken heeft/vertoont van hoog-sensitief zijn. Nu is hij pas 2,5 jaar oud, en ik heb er ook direct een boek over gehaald van wat dat dan is, en hoe ermee om te gaan. Waarom ik dit topic open, is omdat ik me afvraag of er moeders zijn die een hoog-sensitief kind hebben van dezelfde leeftijd, en of jullie je kind dit etiketje willen geven... want zo voelt het. Er is niets 'mis' met hem, maar toch zou het een andere aanpak vereisen.. wat ik nu alleen maar merk, is dat hij vreselijk veel gedrag kopiëert van de kinderen op zijn groep. Dat zet me wel aan het denken. Zou dat zijn omdat hij er op die manier bij wil horen? In het boek (Het Hoogsensitieve kind van E.Aron) staat nl dat kinderen welke hoogsensitief zijn bepaald gedrag vertonen om te compenseren. Ik vraag me dus nu zo sterk af of dat zo is.... omdat het helemaal niet is hoe mijn zoon zelf is. Of zou dit gewoon normale ontwikkeling zijn? Het heeft me iig goed aan het denken gezet, en ben benieuwd of hier mede-moeders zijn die hier ervaring mee hebben.

xx pip.
quote:xalvadora schreef op 18 juli 2011 @ 21:59:

Nee ik suggereer niet dat dat bij hsp hoort. Dat weet ik niet. Ik ervaar dat ik dat heb.

Oké, die indruk kreeg ik.

@Batwom, vaak zijn het toch juist de mensen die er heel erg mee bezig zijn/het heel interessant vinden dat ze iets hebben die erover gaan praten op internet en er informatie over opzoeken etc? Dus dan is het wel logisch dat je juist veel van zulke types treft.
quote:miss_sparkle schreef op 18 juli 2011 @ 22:01:

[...]

Amen. Het lijkt wel of iedereen perse zijn gelijk moet halen. Maar weet je ik geloof in karma (heee dat is ook zweverig).

Dus vroeg of laat krijg je het zelf wel weer op je bordje. Misschien dat je zelf ooit een kind krijgt die iets mankeert en dat de mensen in je omgeving het dan afdoen als onzin. Dan krijg je het weer terug.

Het heeft niks te maken met dat je niet een andere mening mag hebben. Maar je bent nu echt mensen de gek aan het aansteken.

Zonde en is niet nodig en het siert je niet.

Ben je verder wel gelukkig met je leventje?? Mensen die heel erg naar anderen wijzen die durven over het algemeen niet goed naar zichzelf te kijken.Ik ben heel gelukkig met het leven (zonder "tje") dat ik voor mijzelf gemaakt heb. Ik geloof niet in karma, ga dus gewoon lekker slapen vannacht.
Ik snap ook niet dat sommigen redelijk agressief reageren op het woordje hsp. Kennelijk slechte ervaringen of willen niet weten wat het is of vinden het onzin. Iedereen zijn eigen mening natuurlijk. Maar ook die mening kan je hebben zonder meteen iemand te bestempelen als aandachttrekker/zeurpiet/jankenbalk etc. bij wijze van spreken...

Want dat zijn oordelen.

Jammer is dat. Ik verbaas me er echt een beetje over.
quote:miss_sparkle schreef op 18 juli 2011 @ 22:03:

[...]

Ja erg verrassend dat je alleen de dingen aanhaalt die in je straatje passen. Sorry hoor, maar je bent echt kinderachtig bezig. Gaaaap.

Ik denk dat ik het negeer knopje maar eens uit ga proberen.Zeker doen, maak het jezelf niet moeilijker dan het al is.
quote:xalvadora schreef op 18 juli 2011 @ 22:08:

Ik snap ook niet dat sommigen redelijk agressief reageren op het woordje hsp. Kennelijk slechte ervaringen of willen niet weten wat het is of vinden het onzin. Iedereen zijn eigen mening natuurlijk. Maar ook die mening kan je hebben zonder meteen iemand te bestempelen als aandachttrekker/zeurpiet/jankenbalk etc. bij wijze van spreken...

Want dat zijn oordelen.

Jammer is dat. Ik verbaas me er echt een beetje over.In mijn geval: slechte ervaringen inderdaad.
Hoi allemaal,

Jeetje wat enorm veel reacties. Verbaas me er oprecht over dat het openen van dit topic zoveel verschillende reacties losmaakt bij de schrijvers ervan.

Vind het jammer dat er dan zinloze discussies ontstaan wat nu nogal een bijterig geheel is geworden. Toch heb ik wel een aantal serieus leuke en nuttige reacties gelezen, onze zoon is nog erg jong en is een supernormaal functionerend kind. Dus het is niet zo dat ik zijn gedrag gelijk wil laten onderzoeken ofzo, dat slaat nergens op. Maar ik was gewoon alleen maar benieuwd of er moeders hier op het forum lezen en schrijven, die een hoog sensitief kind hebben en hoe zij dat hebben ontdekt, en hoe zij daarmee omgaan. HSP bestaat wel degelijk... ik ben ook idd bezig het boek te lezen van Aron. Het geeft je met name tips hoe je een kind wat hooggevoelig is het beste kunt begeleiden in sommige situaties. Sowieso interessant, er zijn hoe dan ook altijd dingen uit te halen die je kunt gebruiken in het dagelijks leven met kinderen, zo apart is het allemaal niet. Zelfs wel logische dingen, je moet er alleen maar opkomen :-)

Maar jammer dat het onderwerp door een aantal van jullie volledig uit z'n verband wordt getrokken en/of wordt veroordeeld.

X pip
quote:batwom schreef op 18 juli 2011 @ 21:58:

[...]

Nee, het advies was niet voor mij, heb me niet aangemeld.

Ik lees op een paar HSP forums om te kijken of het "gezweef" een vooroordeel van mij is, en dit kom ik tegen.

Daar ik niet wil klieren zal ik je de rest besparen.

(heel veel van hetzelfde dus)

Ja en ik had dus precies dezelfde ervaring. Vind je het dan gek dat ik er een zweverig gevoel bij krijg?

Ze maken geen goede reclame voor iets dat eigenlijk dus gewoon een karaktertrek blijkt te zijn.
quote:miss_sparkle schreef op 18 juli 2011 @ 22:01:

[...]

Amen. Het lijkt wel of iedereen perse zijn gelijk moet halen. Maar weet je ik geloof in karma (heee dat is ook zweverig).

Dus vroeg of laat krijg je het zelf wel weer op je bordje. Misschien dat je zelf ooit een kind krijgt die iets mankeert en dat de mensen in je omgeving het dan afdoen als onzin. Dan krijg je het weer terug.

Het heeft niks te maken met dat je niet een andere mening mag hebben. Maar je bent nu echt mensen de gek aan het aansteken.

Zonde en is niet nodig en het siert je niet.

Ben je verder wel gelukkig met je leventje?? Mensen die heel erg naar anderen wijzen die durven over het algemeen niet goed naar zichzelf te kijken.Wat een stekelijke post, terwijl Batwom gewoon precies doet wat haar is aangeraden, namelijk lezen op HSP-websites. Het is dus niet haar schuld dat het vol met zweverige onzin staat.
quote:eleonora schreef op 18 juli 2011 @ 21:06:

Ik kan niet zeggen dat ik last heb van mijn gevoeligheid, prima eigenschap. Ik hoop dat mijn dochter het ook zo zal ervaren en haar voordeel doet met haar gevoelige karakter. Voor mij hoeft het dan ook geen naam te hebben. Een naam geven aan iets wat voor mij doodgewoon is voelt voor mij alsof het 'iets' is. Als een aandoening of zo. Iets waarbij ik hulp nodig heb.

Dat is ook wat ik altijd ingewikkeld vind aan dit soort discussies. Een moeder krijgt een 'diagnose' en denkt dat ze er iets mee moet, dat haar kind hulp nodig heeft, iets mankeert zelfs. En daar springt een hele groep 'behandelaars' in mijn optiek handig op in. Die maken dan weer misbruik van de angst die mensen voelen omdat ze vinden dat ze iets mankeren, terwijl ze gewoon een bepaald karakter hebben.

Goeie post.

Ik vind dit artikel er wel heel mooi bij passen

wat is emotie?
quote:iris1969 schreef op 18 juli 2011 @ 23:11:

[...]

Wat een stekelijke post, terwijl Batwom gewoon precies doet wat haar is aangeraden, namelijk lezen op HSP-websites. Het is dus niet haar schuld dat het vol met zweverige onzin staat.

Het zal de "hooggevoeligheid" wel zijn die daar spreekt/in de aanval gaat.

Ik zie dat stukje over karma ook als een soort kinderachtige wens dat mij wat gaat raken. Het "lekker puh" idee. Ach ja..
@siesa: hoe oud is jou zoontje, en wanneer ontdekte je dat hij hooggevoelig was? Waaraan merkte je dat, en wat was jouw reactie? Dit wikde ik nog vragen.

Overigens denk ik niet dat het kopieergedrag abnormaal is hoor... Ik zie hem alleen omslaan als een blad aan een boom wanneer hij op het kdv is.

Daarom dacht ik aan overcompenseren.

Voor alle nuttige reacties: thanxxx!
Iris, wil je echt zeggen dat jouw reactie nu niet stekelijk is? Je weet toch wel beter.
quote:batwom schreef op 18 juli 2011 @ 23:32:

[...]

Het zal de "hooggevoeligheid" wel zijn die daar spreekt/in de aanval gaat.

Ik zie dat stukje over karma ook als een soort kinderachtige wens dat mij wat gaat raken. Het "lekker puh" idee. Ach ja..Ja precies en dat terwijl het Karma principe veel zuiverder en nobeler is dan "lekker puh".
quote:Tomatensoep schreef op 18 juli 2011 @ 23:52:

Iris, wil je echt zeggen dat jouw reactie nu niet stekelijk is? Je weet toch wel beter.

Nee die reactie vind ik niet stekelijk.

Wel was ik her en der wat fel over zweverigheid, want daar zit echt mijn allergie, maar het was tegen niemand persoonlijk gericht. Ik moet zelfs zeggen dat ik een veel positievere indruk heb gekregen van mensen met HSP door dit topic dan ik eerst had door die websites.
quote:iris1969 schreef op 18 juli 2011 @ 20:52:

[...]

Nee, mijn informatie is vooral gebasseerd op die websites. Hun eigen websites dus, the horse his mouth.

En wie weet ben jij redelijk nuchter, al is het laatste (vooral die zonnegroet) te zweverig voor mij.Sja, wat jij al zei, er zijn mensen die een sausje over yoga gooien, zo zie ik het niet. Ik dans inmiddels al 23 jaar en de serie bewegingen van de zonnegroet zijn een makkelijke manier om een beetje wakker te worden. Ik kan niet zeggen dat ik er 'de zon mee groet' of zo....
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
quote:_avril_ schreef op 18 juli 2011 @ 21:02:

[...]

Zonnegroet en wierook, bah, zweefteef.

Ja, je hebt ook eigenlijk wel gelijk, ik zing geregeld Kumbaya voor het slapen gaan....

(Grapje, grapje... komt door een glaasje teveel wijn he..)
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
quote:Friezin71 schreef op 18 juli 2011 @ 21:09:

Overigens, Gamayadun, ik ben zelf niet HSP, maar heb wel een paar mensen in mijn omgeving die het wel zijn. (Uit verschillende groepjes, dus het is niet besmettelijk ) Zij lopen ook één voor één aan tegen het zweverigheids luchtje dat er omheen hangt en de muur van onbegrip van de 'gewone' mens.

Ik werk zelf met studenten en soms herken ik bij hen HSP-problemen. Heel voorzichtig probeer ik dit dan aan te kaarten, me in allerlei bochten wringend om het woord HSP maar niet te noemen. Juist omdat er zo'n negatieve connotatie aanhangt. Maar het zou zoveel helpen als, wanneer blijkt dat het vastlopen komt door HSP, er makkelijker goede begeleiding te vinden zou zijn. Omdat mensen zo vaak van het kastje naar de muur gestuurd worden voordat ze iets vinden dat echt helpt en werkt.

Gelukkig is een goede vriendin van mij (wetenschapper) momenteel bezig met een boek en 'richtlijnen' voor HSP. (Richtlijnen tussen haakjes, het wordt geen in-50-stappen-van-je-HSP-af boek). Tegen de tijd dat haar boek uitkomt, zal ik die hier genadeloos komen spammen. Hier ben ik heel nieuwsgierig naar, waar lopen de studenten waar je HSP in vermoed zoal tegenaan? Voor mij is het ook betrekkelijk nieuwe materie, en ben heel benieuwd of ik dat herken.
quote:iris1969 schreef op 18 juli 2011 @ 21:26:

[...]

Op zich begrijp ik het wel, want ik vond mijn ADHD-diagnose ook eventjes fijn. Nu ben ik het eigenlijk alweer vergeten en ga ik door met mijn leven, maar sommige mensen blijven er in hangen en dat vind ik bijzonder storend.

Heb je geen medicijnen nodig?

Ik ken ook wel ADHD-ers, die moeten wel met sommige dingen rekening houden in hun leven (oa met medicijn gebruik) en ze lopen tegen bepaalde zaken aan. Ze gebruiken het niet als 'excuus', maar het maakt sommige dingen weldegelijk lastiger.
En Iris, ik vond het wel verder gaan dan 'her en der wat fel over zweverigheid'. Lees voor de grap je eigen posts nog eens na... Er staan best wel een aantal (grove) vooroordelen in.
Ik kon gister niet meer op het forum komen. Goedemorgen allemaal!

Wat ik met karma meer bedoelde.. is dat als je het zelf misschien overkomt, dat je het dan beter begrijpt.

Wens niemand wat toe, want dat heeft inderdaad niks met karma te maken.

Als je het dan als lekker puh leest is dat je eigen invulling en zegt meer iets over jezelf waarschijnlijk. Zoals de waard is...

Ik wil het er verder bij laten.

Want dit blijft een discussie zonder einde.

Jammer dat ik TO niet meer heb gezien.
quote:miss_sparkle schreef op 19 juli 2011 @ 08:53:

Jammer dat ik TO niet meer heb gezien.Ja hoor, zie enkele posts hierboven!
quote:Pippilottaxx schreef op 18 juli 2011 @ 23:40:

@siesa: hoe oud is jou zoontje, en wanneer ontdekte je dat hij hooggevoelig was? Waaraan merkte je dat, en wat was jouw reactie? Dit wikde ik nog vragen.

Deze arena lijkt me niet echt een handige plek om het erover te hebben Ik geef je even mijn emailadres: ***

Edit: ik heb geen mailtje van je ontvangen. Ik haal mijn emailadres nu weg ivm privacy. Als je het nog wilt hebben, dan hoor ik het wel.
anoniem_90476 wijzigde dit bericht op 21-07-2011 13:33
Reden: mailadres weggehaald.
% gewijzigd
@siesa: inderdaad.. Ik mail je!

Nogmaals erg jammer dat dit topic verzandt in een kinderachtig discussie spelletje. Had het niveau toch wat hoger ingeschat..
quote:Gamayun schreef op 19 juli 2011 @ 03:24:

En Iris, ik vond het wel verder gaan dan 'her en der wat fel over zweverigheid'. Lees voor de grap je eigen posts nog eens na... Er staan best wel een aantal (grove) vooroordelen in.

Dat ben ik niet met je eens, want ik vertelde mijn ervaringen met een aantal zweverige websites en zweverige HSP-ers, daar zat dus geen enkel vooroordeel bij.

In deze discussie zag ik gelukkig wat meer nuchterheid en dat heeft me aangenaam verrast.
Wat is er kinderachtig aan de discussie dan? Ik zie vooral mensen die met elkaar praten over wat HSP nu precies is en of het al dan niet bestaat. Het gebeurt wel vaker dat na de OP van een TO de discussie een stuk ruimer wordt dan de specifieke inhoud van de OP.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven