Commerciële suikerziekte

18-07-2011 16:46 65 berichten
Hebben jullie nou ook het idee dat alles steeds zoeter wordt?

Ik durf in een restaurant bijna geen salade meer te bestellen, omdat de dressings af en toe echt vullingenvernielend zoet zijn, ook als dat nergens op slaat (in een salade met garnalen bijvoorbeeld. Ieks!) En dat in veel verschillende restaurants, dus het is geen 'lokaal' verschijnsel.

De klap op de vuurpijl was dat ik (goddank op internet en niet irl) bij een overigens gerenommeerd restaurant een gerecht van kreeft met banaan tegenkwam. Welke van god verlaten idioot stopt kreeft en banaan bij elkaar?!! Maar ja, het moet zoet hè?

Kant-en-klare sauzen, al dan niet op mayo-basis, soepen, tot de nieuwe ketjap aan toe, zoet, zoet, zoet! Zo langzamerhand koop ik niets meer dat kant-en-klaar is, ik maak het zelf wel. Maar nu lijkt zelfs de mayo zoeter te worden. Of begin ik een neurose te ontwikkelen?

Als dat laatste het geval is, dan hoor ik dat graag, want daar is tenminste wat aan te doen. Aan de suikerziekte in de industrie niet, denk ik.
Alle reacties Link kopieren
quote:sundream schreef op 18 juli 2011 @ 17:14:

Als je de producten met al dat suiker laat staan schijn je zelfs ontwenningsverschijnselen a la drugsgebruik te krijgen.

.Nee hoor, dat is niet waar. Ik eet al 14 jaar geen suiker meer en heb niet hoeven afkicken.
quote:bommi schreef op 18 juli 2011 @ 17:26:

Ik blik/glas zit heel veel suiker en zout.

Het is gezonder geen groente te eten, dan groente uit blik.Wat een kul. Er is zat blikspul zonder suiker. Van een beetje zout ga je niet dood. Ik neem aan dat je je verse groenten ook kookt of stooft met wat zout?
quote:Dickens schreef op 18 juli 2011 @ 17:47:

Maar verse doperwten, met gerookte paling en room. Dat is toch mooi, smiddags samen doppen.Paling is een bedreigde diersoort. Nu paling eten kan echt niet.
Het valt me inderdaad de laatste jaren op dat veel produkten "sweet" zijn.

Sweet chili, sweet paprika, sweet dressing, sweet pepper, sweet onion, sweet BBQ. Volgens mij komt deze trend uit de VS overwaaien, daar is alles zoet gemarineerd, met een zoete paneerlaag bestrooid en met een zoete saus geserveerd.
Paling uit een kwekerij kan best af en toe. Zout in hoeveelheden zoals ze aan kant en klaarvoer worden toebevoegd zijn wel schadelijk.
Paling uit een kwekerij kan niet. Want die wordt opgefokt uit glasaal, en de glasaal neemt onwijs af, en palingen neuken niet ingevangenschap. Om te paren, gaan ze eerst op reis en de laatste 20 jaar komen er steeds minder palingen terug. Paling is een bedreigde diersoort en als palingliefhebber is het erg stom om nu paling te etn. Een vangstverbod van een paar jaar kan de soort misschien nog redden. Net als kabeljauw, een jaar of 10 terug.

De hoeveelheid zout in blikvoer is niet schadelijk.
quote:mienbillekesjeuken schreef op 19 juli 2011 @ 18:17:

Kan ie er meteen haring met slagroom bijnemen...Maar dat is een heel goed idee! Jaaaaren geleden, toen de Tip nog bestond, heeft daar eens een recept in gestaan voor zoute haring met een soort sausje van geklopte ONgezoete slagroom en wat yoghurt, meen ik, bieslook en nog iets, maar ik weet helaas niet meer wat. Het was wel errug lekker!
Ja, haring in room is geen probleem, kan prima, maar we hadden het in dit topic over zoet he. Gezoete slagroom dus, geen pan met haring. Brrrr. Met zure room of ongezoete room is het inderdaad een heel ander verhaal!
Of dat toegevoegde zout in blik of glas nou wel of niet schadelijk is, het draagt wel bij aan de overmatige zoutconsumptie en het voegt niets toe aan de smaak. Ik vind het goor. Doe mij maar verse groenten zonder zout. Als je een tijd zoutloos eet, proef je tenminste echte smaken en weet je, dat is echt véél lekkerder. Zout is alleen goed om de sla in te wassen.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Verse groente zonder zout smaken echt een stuk minder. Luister naar alle michelin-sterrenkoks van deze wereld en wéét dat ze gelijk hebben. Je brengt je eten op smaak.

Dat blik-en pottenspul niet lekker is, is omdat het houdbaar gemaakt is en dat verandert de smaak.
Nou laat de heren chefkoks dan de groenten lekker op smaak brengen met zout, ik doe dat met andere zaken. Smaken verschillen.
Stanley, komt jouw sla soms recht van het land dat je het in zout wast?

Verse groenten (en heel veel andere zaken) zonder zout vind ik persoonlijk afgrijselijk, ik griezel van zo'n laffe hap. Dan mag iedereen nog zo lopen jubelen over de 'echte' smaken, maar daar vind ik dan niks aan.

Maar je hebt helemaal gelijk, Stanley, smaken verschillen gelukkig. En wat mij betreft, maar dat zal intussen duidelijk geworden zijn: als het maar niet zoet is.
@ sri, inderdaad, alles komt hier uit de moestuin. Ik moet zeggen dat er wel veel meer smaak aan zit dan groenten van de supermarkt of groenteboer en het ligt ook wel aan de bereidingswijze, bij koken gaat er veel smaak verloren. Ik maak alles met verse kruiden op smaak, dan mis je dat zout echt niet hoor. Wat ik kook is echt zelden een laffe hap hoor!

Wat betreft dat zoet zijn we het helemaal eens.
quote:ElleMichelle schreef op 18 juli 2011 @ 16:57:

Ketjap op dat droge kipfiletvlees smaakt heerlijk trouwens

Kipfilet blokjes in de pan,ketjap erdoorheen sudderen jammieAls je er nog een scheutje sweet chilie saus doorheen doet word het nog lekkerder :D
quote:Chantalo1984 schreef op 21 juli 2011 @ 17:21:

[...]

Als je er nog een scheutje sweet chilie saus doorheen doet word het nog lekkerder :DEn tel dan eens bij elkaar op hoeveel ingredienten je eet. Te veel. Niet goed. Maak het lekker zelf!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven