Geld & Recht alle pijlers

Bod op woning per email, kan dat?

21-07-2011 07:17 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gister hebben wij een bod uitgebracht op een woning. Erg spannend allemaal! De brief is als pdf-file in de bijlage meegezonden per email. Nu roepen mijn ouders dat we ook een papieren versie van deze brief moeten overhandigen, omdat een en ander anders niet rechtsgeldig zou zijn. Is dit waar? Wij waren zelf in de veronderstelling dat per email wel in orde was, juist aangeraden wordt, en dat dit tegenwoordig wel rechtsgeldig is.

Op de site van de makelaar en in de brochure van de woning wordt trouwens niets vermeld over de wijze waarop het bod dient te worden uitgebracht. Wellicht had ik wel aan de mail toe moeten voegen dat we graag een bevestiging zouden krijgen dat het bod in goede orde ontvangen was...

Wie kan hier iets zinnigs over zeggen? Alvast heel erg bedankt!
Even bellen met de makelaar? Die kunnen je vast vertellen of a) het bod via mail is aangekomen, en b) dit voldoende is, of dat ze ook nog een papieren versie willen ontvangen.
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Ben bang dat dit weer zo knullig over zou komen. Ik hoop dat iemand hier wat meer weet, zodat ik dat kan voorkomen!
Wij hebben onlangs een huis gekocht en wij hebben ook geboden via de mail. Ging prima, had binnen 1 dag antwoord. Daarna wat over en weer gemaild en uiteindelijk per telefoon afgemaakt.

Wij hadden niet gevraagd om een ontvangstbevestiging maar hadden wel een datum + tijd genoemd voor de geldigheidsduur van ons bod. Ik had bedacht dat als ik dan nog geen respons had gekregen ik ze zou bellen. Maar dat was niet nodig!

Het komt vast goed, ik weet precies hoe je je voelt! Erg spannend!
quote:ante schreef op 21 juli 2011 @ 07:34:

Ben bang dat dit weer zo knullig over zou komen. Ik hoop dat iemand hier wat meer weet, zodat ik dat kan voorkomen!Dat is toch helemaal niet knullig? Het is niet alsof je elke week een huis gaat kopen, een makelaar staat vast niet te kijken van een telefoontje hoor...
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Bellen is toch ook rechtsgeldig?

Zo ook email....
Tja, als ik iets graag wil hebben dan bel ik. Is een van mijn motto's; een beller is sneller,
Wij hebben wel ook een geldigheidsduur van het bod aangegeven, dat wel! Het is ook zo spannend dat ik de bijna loop te ijsberen, en allemaal gekke dingen in mijn hoofd ga halen over wat ik allemaal wel niet vergeten ben en hoe ik dingen beter had kunnen doen. Zo'n opmerking van mijn ouders helpt dan niet echt!

Tsja, knullig. Ik bedoel dat ik liever zakelijk en stellig over kom tijdens zo'n proces met bieden, dan knullig ;)

Ik denk dat afwachten dan toch beter is, en pas bellen als we niks horen. Maar ze hebben nog even!
Ik ben niet bepaald een ervaren onderhandelaar als het aankomt op huizen, zo'n makelaar aan de andere kant...

Ik vind het wel fijn om schriftelijk te doen, zo kan ik elke stap nog even goed nagaan. We hebben ook een aantal onder-voorbehouds toegevoegd (heel nauwkeurig geformuleerd), aan de telefoon is dat toch lastiger! Ik heb ook gevraagd om een schriftelijke reactie, maar wel telefoonnummer vermeld.

Haha, ik moet me waarschijnlijk ook gewoon niet zo gek laten maken!
Ik heb ook al het bieden op mijn nieuwe huis per email gedaan. Denk je nou echt in deze tijd dat ze een bod afslaan omdat het per email komt?

Gewoon doen want het voordeel is dat je rustig over de tekst kunt nadenken en niet omgepraat wordt door een makelaar.
Ik denk eerder dat je ouders niet zijn meegegroeid in het internetgebruik. Geen zorgen en als je wel zorgen hebt: makelaar bellen .
Volgens mij is er sowieso niet veel 'rechtsgeldig' aan een bod, het is gewoon een stap in de onderhandelingen. Pas als het op een contract staat is het echt wat waard (en zelfs dan kan je er nog een paar dagen onderuit als koper).

Verder heb je op dit moment het voordeel dat je als koper over het algemeen heel sterk staat, dus hoe knullig ook, ze zijn al lang blij met een bod waarschijnlijk.
YetiMan, daar heb je volgens mij wel gelijk in. Het is dan meer een uitnodiging om op in te gaan, je hebt sowieso nergens recht op. Dan ga ik nu weer rustig ademhalen en afwachten!

Ik heb wat deze woning betreft het idee dat het mogelijk best snel zou kunnen gaan! Nou wil de makelaar je dat natuurlijk ook altijd graag doen geloven... Maar we hebben wel een goed bod neergezet denk ik, aangegeven dat we serieus zijn. Gewoon verder afwachten dus, en niks geen brieven meer gaan afleveren.

Bedankt voor het meedenken en ervaringen delen!
Success met de aankoop ! Is toch altijd spannend.
Nee hoor, geen brieven er achteraan sturen . Ik heb ook per mail geboden en de onderhandelingen verder per telefoon (laten) voeren. Dat was een tip die ik kreeg, zorg dat je iemand anders de onderhandeling per telefoon laat doen. Iemand zonder emotionele betrokkenheid. Een makelaar heeft veel ervaring in het aanvoelen/ merken/ erachter komen hoe graag een potentiële koper wil, hoe ver hij kan gaan met de prijs, etc. Als je er een schakel tussen zet, wordt dat een stuk lastiger.

Ik vond het een heel prettige manier van onderhandelen (maar je moet wel iemand hebben die bereid is dat voor je te doen.)

Pas toen ik hun tegenbod accepteerde, heb ik zelf weer gebeld.

Maar dat is ook maar net wat je zelf wil natuurlijk!
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
Bieden per email is prima hoor. Een overeenkomst komt tot stand door aanbod en aanvaarding. Als je bod geaccepteerd wordt, heb je pas een overeenkomst. Overeenkomsten zijn vormvrij behalve voor zover de wet anders bepaalt. En dan leg je eea neer in een koopovereenkomst. Nu vooral geen zorgen over maken.
Wij hebben alles per telefoon gedaan, er is geen brief of e-mail aan te pas gekomen. Woensdag per telefoon een bod gedaan, gelijk daarna een tegenbod gekregen. Donderdag nieuw bod gedaan en na een tegenbod het huis gekocht. Als je het telefonisch doet, hoef je tenminste niet te wachten en heb je gelijk antwoord
Wat een kolder die 'rechtsgeldigheid'. Wat denken je ouders, dat je bij een bod per brief kunt procederen als de verkoper niets met je bod doet, of het afslaat?
Heb je van te voren wel ook telefonisch contact gehad? Vaak wordt het bod telefonisch gedaan en bevestigd per email.

Als je vanmiddag geen bevestiging van ontvangst hebt gekregen zou ik wel even bellen. Je wilt tenslotte niet dat je mail ondergesneeuwd kraakt. Wanneer de biedingen verder telefonisch zijn gewoon telkens de makelaar aanhoren en zeggen dat je het gaat overleggen en terug belt. Wanneer jullie er uit zijn bel je terug, je hoeft niet direct te reageren dat kan ook best later op de dag of zelfs de dag erna.

Een eindtijd aan je bod vind ik persoonlijk onzinnig, als ze een dag later terug bellen wil je het huis niet meer ? Je hebt altijd nog 3 dagen na tekenen om je te bedenken dus je kan je bod ook altijd terugtrekken, een eindtijd is dus ook niet nodig.
Ik heb 2x een huis gekocht en niks schriftelijk gedaan. Bod doorbellen naar makelaar en die belde weer terug met tegenbod van verkopers. Als je eruit bent teken je de voorlopige koopovereenkomst.
Ik zou wel even bellen of het bod is aangekomen. Voor hetzelfde geld lezen die mensen hun mail niet elke dag en zit jij nu zenuwachtig te wezen voor niets.

Maar verder is er niets mis mee.
Mailen werkt toch wel heel prima! Inmiddels is ons laatste eindbod -per mail- verzonden! Maar ik vrees dat ze ons nog even in spanning laten tot morgen... Alles ging wel enorm snel opeens, ben er beduusd van. Nu maar hopen dat alles in orde komt!
Een eindtijd lijkt mij trouwens altijd nog wel nuttig wanneer er meerdere kapers op de kust zijn. Als ze eenmaal in onderhandeling zijn met jou, moet de rest even afwachten, en ga je eerst kijken of je er samen uit komt. Anders kan de verkopende partij even afwachten of iemand met een hoger startbod komt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven