Werk & Studie alle pijlers

Spelling

21-07-2011 11:29 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Help!

Normaal gesproken kan ik toch wel aardig spellen, maar ik ben het nu helemaal kwijt. Het woordenboek zegt er niets over, op internet heb ik nog minstens 20 andere alternatieven geleerd en de spellingscontrole van Word zelf vertrouw ik ongeveer evenveer als een kwade psychopaat met een pistool in zijn handen.

Het woord is... *tromgeroffel*

'kortetermijndoelen'.

Ik dacht eerst dat het zo goed geschreven was, maar toen begon ik te twijfelen. Horen er niet nog ergens spaties of streepjes tussen?

Wie verlost mij uit mijn lijden?
Liever elitair dan een pauper!
Ik vind het zo goed geschreven. Vergelijk het anders eens met een woord als langetermijngeheugen, dat is ook zonder spaties of streepjes.
Ik denk: korte termijn doelen.

Edit: dat denk ik fout, zie mijn volgende post
Woorden die uit 3 delen bestaan, mag/moet je samenvoegen. Google even. Tromgeroffel is aan elkaar. In het Nederlands worden veel woorden samengevoegd in tegenstelling tot bijvoorbeeld het Engels
Kortetermijndoelen is goed.

Sowieso geen spaties.
quote:venessa schreef op 21 juli 2011 @ 11:38:

Tromgeroffel is aan elkaar. Volgens mij was dat niet wat ze wilde weten.
korte termijn

korte-termijndoelen
Het is met zekerheid: kortetermijndoelen.

Ben redacteur. Het woord staat niet in Van Dale, maar vergelijkbare samenstellingen als kortetermijnvisie en kortetermijngeheugen wel.
Ohnee, ik denk dat ik het fout heb gezegd. Op "Mijn woordenboek" staat hier dat kortetermijnplanning 1 woord is, met als uitleg:

"Drieledige samenstellingen waarvan de eerste twee leden bij elkaar horen, worden als één woord gespeld."

Dus dan is het inderdaad wat jij in je OP schrijft.
Info over drieledige samenstellingen: klik
Oh ja, ik las het veel te snel:)
Ik schrijf samengestelde woorden altijd aan elkaar, maar nu begon ik opeens te twijfelen. Ik geef de schuld maar aan google, met al zijn rare alternatieven.

Bedankt allemaal! Kortetermijndoelen blijft dus staan.
Enne, volgens mij bestaat tromgeroffel niet uit drie delen.
@ venessa, dankjewel! Moest zo om je lachen, you've made my day. Echt ik heb gewoon de slappe lach, nogsteeds. (Is mij ook weleens zoiets overkomen)
Nooit op Google vertrouwen bij dit soort zaken, Kalliope. De site van de Nederlandse Taalunie is altijd een betrouwbare raadgever bij dit soort kwestie. Succes!
Met streepje ter verduidelijking mag ook. Van Onze Taal:

"De woorden langeafstandsloper en groenezeepfabrikant bestaan uit een bijvoeglijk naamwoord en twee zelfstandige naamwoorden. Het bijvoeglijk naamwoord heeft betrekking op het eerste zelfstandige naamwoord: 'loper van lange afstanden', 'fabrikant van groene zeep'. Om deze betekenisrelatie uit te drukken, moeten dit soort samenstellingen aaneengeschreven worden. Zo is het bijvoorbeeld ook derdewereldland, heteluchtkachel en grotemensenwereld.

Langere samenstellingen worden eveneens aaneengeschreven: tweedegeneratieoorlogsslachtoffer, onroerendgoedtransactiekostensysteem.

Wie deze samenstellingen niet prettig leesbaar vindt, mag de structuur ervan verduidelijken met een of meer liggende streepjes. Lange-afstandsloper, tweede-generatie-oorlogsslachtoffer en onroerendgoed-transactiekostensysteem zijn dus ook mogelijk.

Tot 1996 móést in samenstellingen als langeafstandsloper en groenezeepfabrikant trouwens een streepje worden geplaatst tussen het eerste en het tweede deel: uitsluitend lange-afstandsloper en groene-zeepfabrikant waren correct. Sinds 1996 mág dit streepje voor de duidelijkheid worden ingevoegd, maar gebruikelijke combinaties worden bij voorkeur aaneengeschreven."
Hahaha, tromgeroffel. quote:Elynn schreef op 21 juli 2011 @ 11:43:

Info over drieledige samenstellingen: klikBedankt, handige link. Nou hoef ik nooit meer te twijfelen.
Google is een slechte spellingsraadgever
Ga in therapie!
Duub!

Jij beroepsgedeformeerde ook hier?
Jullie hebben helemaal gelijk. Meestal gebruik ik google om op 'onze taal' of 'taaladvies'... lekkere omweg.

Maar goed, ik kan weer met een gerust hart aan mijn essay verder. Bedankt allemaal.
quote:Elynn schreef op 21 juli 2011 @ 11:40:

Het is met zekerheid: kortetermijndoelen.

Ben redacteur. Het woord staat niet in Van Dale, maar vergelijkbare samenstellingen als kortetermijnvisie en kortetermijngeheugen wel.Maar is korte niet een bijvoegelijk naamwoord in dit geval? Je hebt ook lange termjindoelen. Of denk ik nu heel raar?
ah laat maar, niet verder gelezen dan mijn neus lang is. Leerzaam forum dit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven