Moedermelk oprikken

22-07-2011 09:39 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds eergisteren nadat ik ziek ben geweest is mijn productie enorm achteruit gelopen.

Ik heb het idee dat ik niet veel meer heb.

Mijn dochter heeft veel kramp afgelopen nacht gehad en heb het idee dat ik haar 2x zoveel moet aanleggen en niet genoeg heeft waardoor ze steeds vaker komt.

Ik heb nog wel een beetje melk maar merk dat het al snel minder is. Mijn borsten voelen ook zacht en slap aan in tegenstelling van mijn overproductie van 5 dagen geleden voordat ik ziek werd.

Wat moet ik nu doen?

Iemand tips om heel snel mijn productie omhoog te krijgen?

Moet ik al kijken naar FV?

Ik had een heel plan om een voorraad te maken aangezien ik zoveel melk had maar die plan loopt nu een beetje in duigen :(
Ik zal nog absoluut niet gaan kijken naar fv, als je nog een tijdje bv wil geven. Je productie moet weer op peil komen na je ziekzijn en dat komt het juist door veel aanleggen. Je zou ook kunnen proberen tussendoor een keer te kolven, dat kan ook helpen.

Op het bv topic, zijn er meer moeders die adviezen kunnen geven.

Overigens horen je borsten ook soepel te voelen en niet op spanning.
Je moet in ieder geval zorgen voor zoveel mogelijk rust! En natuurlijk veel drinken. Wat je zou kunnen drinken is Borstvoedingsthee (reformwinkel) bij mij hielp dat wel. En idd het borstvoedingstopic, daar kunnen ze je vast verder helpen.

Succes en geniet van je kindje.
O ja, de kaboutertjesthee van de Efteling (echt waar) schijnt ook goed te zijn, ik heb alleen geen idee waar ze die verkopen buiten de Efteling natuurlijk.
Kabourtjesthee is ook in de natuurwinkel te koop.
Het allerbelangrijkste is dat je je kindje zoveel mogelijk aanlegt. Als je het komende weekend uittrekt voor je productie, je kind bij elke kik - maar dan ook echt elke kik, ook al is het van vermoeidheid of wat anders - aanleggen, veel drinken, genoeg eten, dan ben je maandag weer helemaal okee.

Maar: weet je zeker dat je te weinig melk hebt? Hoe zijn de luiers van je kindje? Want als die nog steeds zo zijn als eerst, dan is er niet zo veel aan de hand. Hoe oud is ze? En die kramp, hoe is haar ontlasting?
Ze is twee weken, en haar ontlasting is ok.

Gisterenavond wel weinig geplast en weinig gepoept.

Vanochtend een hele luier vol.

Ga eens kijken bij de borstvoeding topic
baby van twee weken , och meis dit zijn regeldagen. !

advies is idd , veel huidcontact , veel aanleggen, veel drinken ... (en liever niet voeden uit de vriezervoorraad!)
Toch nog maar even hier ipv op het borstvoedingstopic: als je een kolf hebt kun je die eventueel ook nog inzetten door een half uurtje na de voeding even kort te kolven. Het gaat niet om de opbrengst maar om het extra stimuleren van de productie. De melk kun je eventueel nog op een andere manier aan je kindje geven (flesje, cupfeeding, weet niet hoe oud ze is?)

Clusteren 's avonds (of 's nachts) is ook heel goed, dus vaak kort drinken. Vaak doen baby's dit ook vanzelf wel als ze de productie willen verhogen. Lekker met baby, flink wat drinken en iets lekkers op de bank en bij ieder geluidje aanleggen. Mijn dochter heeft sowieso veel van haar avonden zo doorgebracht, beetje drinken, beetje slapen, beetje drinken, beetje slapen.

Kortom, zo veel mogelijk aanleggen. Weet niet of je aan een soort schema doet (bv drinken-spelen-slapen oid)? Dat in ieder geval loslaten, dus echt voeden op verzoek.
Regeldagen

Wat je beschrijft klinkt als de regeldagen. Bijna alle moeders overkomt het: een paar dagen lang is de baby huilerig en wil heel vaak drinken. Je hebt het gevoel droog te staan, omdat je borsten zo slap aanvoelen. Maar die melk is er wel. Je borsten krijgen gewoon niet de tijd om vol te lopen! Als je haar zo vaak laat drinken als ze wil, duurt het een paar dagen. En zo plotseling als het opkwam zo plotseling houdt het dan weer op. Haar kleertjes zijn te klein geworden, en je kunt zien dat ze gegroeid is.

Regeldagen komen voor rond de leeftijd van tien dagen, drie weken, drie maanden en zes maanden. Maar ook op andere momenten kunnen regeldagen voorkomen. Bijvoorbeeld als het kind een virus onder de leden heeft. Door vaak om de borst te vragen, krijgt het extra veel antistoffen binnen waardoor de ziekte bestreden wordt. Vaak merk je als ouder niet eens dat het virus er is, behalve dan aan het vele drinken.

Ook op andere momenten waarop de melk wat is teruggelopen kan je dochter vaak om de borst vragen. Als je daar aan toe geeft, komt de melkproductie weer heel snel op peil!
O, twee weken. Regeldagen dus, en dan ook nog net ziek geweest. , dat zal vast zwaar zijn.

Samen op bed gaan liggen is ook fijn, en dragen (heb je een draagdoek) is ook goed voor de productie!
vaker aanleggen komt vanzelf goed
Inderdaad samen in bed gaan liggen, zorgen voor veel drinken voor jezelf en je baby heel vaak aanleggen. (zodra ze de tepel zoekt)
Volg de oorspronkelijke stem van je hart.
Aanleggen, aanleggen en nog eens aanleggen! borstvoeding is een kwestie van vraag en aanbod. Hoe vaker jij voedt, hoe meer melk je aanmaakt.

Regeldagen zijn nooit fijn en als je ziek bent is hethelemaal zwaar.
Bedankt voor de reacties en steun..

Kom er vanochtend ook achter dat ik een koortslip heb.(mag ik haar nu ook niet zoenen)

Ben even naar de huisarts geweest omdat ik sowieso even langs moest voor de ontsteking en omdat de kleine veel gele prut heeft in haar oog.

nu heeft mijn vriend bij de apotheek zalf opgehaald voor haar ook en voor mijn koortslip.

nu horen we dat ik de zalf beter niet kan gebruiken en even moet wachten met de druppels voor haar oog.. ppf...

ik leg haar idd veel aan, ze spuugt wel een hoop meer.

Bij mijn eerste ging het zo makkelijk, net een piranha, hap slik weg, boer, bam slapie doen

moet even weer opnieuw wennen. :-)
quote:NoraJo schreef op 22 juli 2011 @ 17:37:

Ben even naar de huisarts geweest omdat ik sowieso even langs moest voor de ontsteking en omdat de kleine veel gele prut heeft in haar oog.

nu heeft mijn vriend bij de apotheek zalf opgehaald voor haar ook en voor mijn koortslip.

nu horen we dat ik de zalf beter niet kan gebruiken en even moet wachten met de druppels voor haar oog.. ppf...

ik leg haar idd veel aan, ze spuugt wel een hoop meer.

Bij mijn eerste ging het zo makkelijk, net een piranha, hap slik weg, boer, bam slapie doen

moet even weer opnieuw wennen. :-)

Van wie hoorde je dat je de zalf beter niet kunt gebruiken dan? Bij ontsteking aan het oog kun je ook een beetje bv druppelen. Of schoonmaken met afgekoeld gekookt water. Heb je dat al geprobeerd?

Het spugen, misschien voelt ze zich, net als jij, nu ook even niet zo lekker.

Nu even zwaar, maar het komt vast goed, even door zetten. Succes!
De vrouw van de apotheek adviseerde mij even te wachten ga idd eerst de alternatieven proberen
NoraJo, ik gebruik van die koortslippleisters (compeed geloof ik), zodat het ook wat afgedekt is. Je kunt ook een mondkapje voordoen. Zo kun je niet ongemerkt aan je lip zitten (en dat gebeurt vaak!) en dan aan je kind. En váák handen wassen.

Oogje kun je idd schoonmaken met een watje met afgekoeld gekookt water (of koude kamillethee) en dan bv erin druppelen. Werkte hier goed, ze vindt het alleen niet zo leuk. Maar dat zijn oogdruppels ook niet .

Sterkte!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven