Dokument: Machteloos
zondag 10 juli 2011 om 23:37
http://www.tvgids.nl/artikel/41862/Hulp ... verlening/
Hulpeloze hulpverlening
Zeventig procent van de ouders met een verstandelijke beperking is niet in staat om hun kinderen goed op te voeden. Dus bieden allerlei instanties hulp, maar uiteindelijk kunnen ze weinig doen. De hulpverlening mag de regie in huis namelijk niet overnemen. Ze kunnen enkel de ouders proberen ‘opvoedles’ te geven.
Verstandelijke beperking
Het probleem is echter dat deze ouders vaak niet in staat zijn om te leren. Tegelijkertijd zijn de chaos en de problemen in huis levensgroot. Uiteindelijk zit er in de meeste gevallen niets anders op dan de kinderen uit huis te plaatsen. Patricia, een moeder met een verstandelijke beperking, overkwam dat al drie keer. Over haar vierde kind gaat de rechter beslissen. Inmiddels is ze zwanger van haar vijfde.
Bij het linkje staat nog een filmpje.
Morgenavond 11 juli op Nederland 2 om 22.45.
Lijkt me een interessante doch heftige docu, dat filmpje vond ik al schrijnend.
Wellicht kijken er morgen mensen met me mee?
Hulpeloze hulpverlening
Zeventig procent van de ouders met een verstandelijke beperking is niet in staat om hun kinderen goed op te voeden. Dus bieden allerlei instanties hulp, maar uiteindelijk kunnen ze weinig doen. De hulpverlening mag de regie in huis namelijk niet overnemen. Ze kunnen enkel de ouders proberen ‘opvoedles’ te geven.
Verstandelijke beperking
Het probleem is echter dat deze ouders vaak niet in staat zijn om te leren. Tegelijkertijd zijn de chaos en de problemen in huis levensgroot. Uiteindelijk zit er in de meeste gevallen niets anders op dan de kinderen uit huis te plaatsen. Patricia, een moeder met een verstandelijke beperking, overkwam dat al drie keer. Over haar vierde kind gaat de rechter beslissen. Inmiddels is ze zwanger van haar vijfde.
Bij het linkje staat nog een filmpje.
Morgenavond 11 juli op Nederland 2 om 22.45.
Lijkt me een interessante doch heftige docu, dat filmpje vond ik al schrijnend.
Wellicht kijken er morgen mensen met me mee?
vrijdag 15 juli 2011 om 12:57
quote:Zanne schreef op 12 juli 2011 @ 18:05:
[...]
En dat is dus typisch iets wat bij honderdduizenden gezinnen gebeurt. Ik vind daar niks mis mee. Ja roken is slecht, maar dit komt echt niet alleen voor bij mensen met een handicap. En wat is er mis mee dat Frits een biertje drinkt waar zijn kind bij is?Ik vond het geheel er vrij tokkie uitzien En omdat desnoods 1 miljard mensen paffen boven hun kind, betekent dat idd niet dat het goed is. Ik rook ook als een ketter, maar ik ga ook niet zitten paffen naast mijn neefje. Niet in een tijd en maatschappij waarin we allemaal weten hoe schadelijk het voor een kind is. En ik begrijp niet dat de begeleiding daar niets van zei nee.
[...]
En dat is dus typisch iets wat bij honderdduizenden gezinnen gebeurt. Ik vind daar niks mis mee. Ja roken is slecht, maar dit komt echt niet alleen voor bij mensen met een handicap. En wat is er mis mee dat Frits een biertje drinkt waar zijn kind bij is?Ik vond het geheel er vrij tokkie uitzien En omdat desnoods 1 miljard mensen paffen boven hun kind, betekent dat idd niet dat het goed is. Ik rook ook als een ketter, maar ik ga ook niet zitten paffen naast mijn neefje. Niet in een tijd en maatschappij waarin we allemaal weten hoe schadelijk het voor een kind is. En ik begrijp niet dat de begeleiding daar niets van zei nee.
vrijdag 15 juli 2011 om 21:39
quote:Eindeloos schreef op 15 juli 2011 @ 11:03:
[...]
Vond ze ook erg soft.
Komop, die meid zit daar niet voor zweetvoeten.
Ze belazert de boel waar de hulpverleners bij zitten.En hoe hadden die hulpverleners dat dan moeten afdwingen volgens jou? Ik ben benieuwd wat voor ideeën jij daar over hebt...
[...]
Vond ze ook erg soft.
Komop, die meid zit daar niet voor zweetvoeten.
Ze belazert de boel waar de hulpverleners bij zitten.En hoe hadden die hulpverleners dat dan moeten afdwingen volgens jou? Ik ben benieuwd wat voor ideeën jij daar over hebt...
zondag 24 juli 2011 om 15:21
Net deel 1 en 2 gekeken. Wat een triestigheid. Arme kinderen, die hebben toch nergens om gevraagd. De moeder met vijf kinderen heeft nu een spiraaltje, de ouders van Melanie blijven hoop hebben dat ze terugkomt. Volgens hulpverleenster tegenn beter weten in.
Zit nu met mijn eigen kindje op de bank en prijs me gelukkig dat zij onder andere omstandigheden op mag groeien.
Zit nu met mijn eigen kindje op de bank en prijs me gelukkig dat zij onder andere omstandigheden op mag groeien.
zondag 24 juli 2011 om 17:13
Ik had deel twee opgenomen en net gekeken. Ik vind wel dat men de ouders van melanie nog hoop geeft als de eerste machtiging maar voor drie maanden is. Lijkt me duidelijk dat deze mensen ( met alle respect) hopen op iets dat bij voorbaat kansloos is. Eigenlijk zouden dit soort mensen tegen zichzelf beschermd moeten worden met een prikpil oid maar ja dat mag nu eenmaal niet. Het blijft een duivels dilemma. ik hoop alleen dat ze niet meer kindjes gaan maken omdat deze afgenomen is, want dat zie je wel vaak.