Polyamorie

27-01-2008 16:23 168 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai,

Weet niet of hier al een topic over is maar ik ben naar opzoek naar ervaringen in de vorm van relaties.

Ik heb een vriend waar ik een relatie mee heb, die is getrouwd. Zijn vrouw heeft een relatie naast het huwelijk. Deze man woont bij hun in.

Ik heb mijn eigen woning elders.

Wie heeft hier nog meer ervaring mee?
quote:Zuss schreef op 27 januari 2008 @ 19:40:

BGB, het zal best dat er mensen zijn die niets hebben met exclusiviteit als het om relaties gaat. Ik probeer dat echt te begrijpen hoor maar het lukt me niet zo.

Iedereen haalt die exclusiviteit ergens anders uit , hecht aan andere dingen waarde . Voor de één is dat seks , voor de ander is dat de intimiteit van een (lat)relatie , voor de ander is dat houden van .

In de ene relatie is het heel gewoon dat meneer Jansen met mevr. Pietersen gaat tennissen / stappen / backpacken , in een ander huwelijk zou zoiets al ondenkbaar zijn. Als het dan over seks gaat , of over seks plus houden van over en weer ....... daar kunnen de meesten zich niks bij voorstellen . Je hoeft het je ook bijna nooit voor te stellen ; misschien scheelt dat ook nog wel ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:Jaschenca schreef op 27 januari 2008 @ 19:52:

[...]

Lijkt me niet BGB, jij als moeder moet daar eerder als ik (niet moeder) een antwoord op hebben denk ik.

IK ben niet gelukkig als mijn kinderen het niet zijn . Maar ik ben niet de hele wereld en wat voor mij geldt hoeft voor een ander niet te gelden . Maar mijn kinderen komen voor mijn geluk .

.
Ik begrijp je laatste vraag niet BGB.

Anyway, het ging mij vooral om je opmerking dat niet iedereen het vermogen zou hebben om van meer mensen (bijna) evenveel te houden. Dat klinkt me nogal superieur in de oren, alsof je dan een beter mens bent ofzo. (net zoals die zweefteven die tegen 'ongelovigen' altijd lijken te zeggen 'jij bent nog niet zo ver'. Yuk!)

En ik denk niet dat je superieur bent als je meerdere relaties hebt, als je met meer mensen neukt. Ik denk ook niet dat je superieur bent als je dat niet doet.
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
BGB, jij gaat weleens naar parenclubs toch? Stel nu dat je kids daarachter komen en het echt heel vervelend vinden. Zou je er dan mee stoppen voor hen?
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
quote:blijfgewoonbianca schreef op 27 januari 2008 @ 19:58:

[...]

En ik ben zo naïef? om te denken dat dit voor elke moeder geldt. Of in elk geval voor de meeste moeders, want de wereld is wel erg groot.

Maar we dwalen inderdaad af, en nee, ik verkas niet naar de kinderenpijler!
Nee, ik vind zulke mensen niet superieur ........

Sommige mensen hebben het vermogen om hun tenen in hun oren te stoppen , die vind ik ook niet superieur , mensen die heel goed kunnen leren vind ik niet superieur , mensen die niet jaloers zijn en hun aandacht etc. goed kunnen verdelen vind ik ook niet superieur , ik vind eigenlijk niemand superieur aan een ander ....... en datzelfde heb ik met relaties ; de ene vorm staat voor mij niet " hoger " dan een andere vorm . Ik heb niet met alle vormen wat , ik heb alleen met " mijn " vorm wat .

Mijn laatste vraag ?

O , ik denk dat hoe meer je over iets leest of hoort of ziet hoe meer je er zelf misschien mee bezig bent en je iets van alle kanten , in gedachten , hebt belicht . Dit is toch iets wat je niet vaak hoort of wat in het belachelijke getrokken wordt .
quote:Zuss schreef op 27 januari 2008 @ 20:09:

BGB, jij gaat weleens naar parenclubs toch? Stel nu dat je kids daarachter komen en het echt heel vervelend vinden. Zou je er dan mee stoppen voor hen?

Ze vinden het ook vervelend dat ik gezond eten maak , hun geen creditcard meegeef als ze gaan shoppen en ze niet dronken mogen worden van me ....... daar stop ik ook niet mee .

Vervelend vinden is iets anders dan ongelukkig ervan worden .

Ik vind niet dat mijn kinderen inspraak hebben op mijn / ons seksleven , iets wat zich nooit onder hun neus afspeelt . Niet als dat samen met hun vader is , maar ook niet als dat anders is .
Met 'echt heel vervelend' bedoel ik wel iets meer, dat had ik wat duidelijker moeten zetten.

Stel dat hun klasgenoortjes erachter komen en dat ze onwijs gepest worden? Of dat ze er zelf gewoon zoveel moeite mee hebben dat het de sfeer in huis negatief beinvloedt, dat ze er doodongelukkig van worden als ze weten dat papa en mama naar de parenclub gaan?

Gaat hun geluk dan nog steeds boven jouw lust?
Nee, dan gaat hun geluk boven dat lolletje van ons ...

Met de volgende kanttekeningen ;

als het om roddels oid gaat is het leed al geschied . Dus als ze zich schamen kan ik door niet te gaan daar ook niets meer aan veranderen .

Ik zou het wel als een soort falen van mezelf zien omdat ze kennelijk dan niet opgepikt / overgenomen hebben wat wij wél echt belangrijk vinden . Ik heb geen héle kleintjes meer dus ik verwacht ook wel een stukje respect van ze ( zowel voor ons als voor onze privacy ) en een eigen mening ( geen opgedrongen / stomweg nageaapte klasse-mening ) en een reeële blik naar hoe hun ouders met elkaar omgaan etc .

Nou kan ik me heel moeilijk voorstellen dat kinderen eronder lijden van wat pa en ma op een enkele avond uit doen en ik vind dat ik ze geen verantwoording schuldig ben op dat vlak , maar zouden zij er onder lijden ..... ja, klaar ermee dan .
Oké. Maar hun eigen mening kan gewoon ook zijn dat ze jullie manier van leven niet vinden 'horen'. Hun mening hoeft niet persé die van jullie te zijn, ongeacht wat je ze hebt willen meegeven. Want ook jouw mening kan stomweg opgedrongen of nageäapt zijn.
Als ze hun mening met argumenten kunnen onderbouwen , prima !

Maar " hij zegt dat jij een slet bent / dat jij niet van pa houdt " .....die telt niet

Zuss, ik denk toch wel te mogen zeggen dat ik op een leeftijd ben en in een fase van mijn leven ben waarin ik met stelligheid kan zeggen dat ik op dát vlak ( relaties , seks etc ) geen opgedrongen of nageäapte mening heb . En ik zal mijn kinderen ook nooit mijn manier - van niet door hun strot duwen .... omdat mijn manier-van niet superieur is in mijn ogen ......... het werkt .......voor ONS .
quote:Zuss schreef op 27 januari 2008 @ 21:03:

Oké. Maar hun eigen mening kan gewoon ook zijn dat ze jullie manier van leven niet vinden 'horen'.

In de ogen van een puber hoort er maar weinig hoor ; onze kleren horen niet , onze muzieksmaak hoort niet , uitbundig lachen of dansen of aangeschoten worden hoort niet , het feit dat we niet een soort van onzichtbaar zijn hoort niet ....... Ze zullen maar vinden horen dat je boven de twintig geen sex meer hoort te hebben .....

Hun mening hoeft niet persé die van jullie te zijn, ongeacht wat je ze hebt willen meegeven. Want ook jouw mening kan stomweg opgedrongen of nageäapt zijn.Ik bedoelde meer normen .... ik zou het jammer vinden als ik ze getracht heb bij te brengen dat minachtend oordelen over een ander niet een van de aardigste eigenschappen is en als ze te pas en te onpas uiting geven van hun vermeende superieuriteit , dan zou ik dat toch echt wel als falen zien , ...of als een foutje in hun genetisch materiaal
Agentl: Dat mag je vinden dat het een rare reaktie is,dat is jouw keuze.

Bij mij is het net andersom, ik vind jouw reaktie raar maar dat schiet niet op om dat te melden he? Ik geef hier mijn mening zoals ik dat wil en ik vind dat kinderen tegenwoordig worden blootgesteld aan alles.

Natuurlijk heeft iedere ouder het recht te doen wat hij of zij lekker en spannend en leuk vindt zolang het maar extreem is. Prima geen enkel punt maar moeten de kinderen er in mee worden genomen?

Een parenclub waar BGB heengaat vind ik persoonlijk een ander verhaal.

Daar hoeven de kids niks vanaf te weten lijkt me.

Maar goed ...

Nogmaals ik respecteer ieder zijn mening en het lijkt me nogal onnodig te melden dat je een reaktie raar vindt. Je kunt het ook brengen als "ik denk er anders over"

Ja HUH!! Wat een reaktie weer
Ik blijf er inderdaad bij dat ik jouw eerste reactie raar vind, Sweety.

Jij oordeelt over een situatie die je niet kent, en je trekt je eigen conclusies.

Dát stuit me tegen de borst. Wat weet jij over de opvoeding van de betrokken kinderen? En wat de mening van die kinderen is?
Sweety ; jij zegt het raar of vervelend te vinden dat kinderen opgroeien met het idee dat alles kan . Maar alles kán toch ook ? Homo 's mogen trouwen , een man mag samen wonen met meerdere vrouwen , vrouwen mogen naar de spermabank , na een scheiding mag je weer gelukkig worden met iemand anders en daar ook nog vijf liefdesbaby's mee krijgen .... Ik snap dat je bedoelt dat jij het geen gezonde situatie vindt voor een kind , maar als zo'n " gezin " bij jou in de straat woont , wat zou je dan vertellen aan je eigen kinderen ?
quote:blijfgewoonbianca schreef op 27 januari 2008 @ 18:53:

Ik heb geen idee , Zuss , of de hoofdrelatie zoals ik dat maar even noem , niet toch net iets extra's heeft . Maar er zullen best mensen zijn die niet het gevoel hebben iets exclusiefs te moeten houden .

En dat begrijp ik dan weer niet, van die swingerstopics: dat je dus per se een ''hoofdrelatie'' zou moeten hebben. Een exclusieve relatie met wat extra sex erbij.

Wat Nicky beschrijft komt op mij veel "natuurlijker" over. Makkelijk is het niet, ik denk dat iedereen behoorlijk stevig in z'n schoenen moet staan. Mij is het nooit gelukt in elk geval.
quote:korenwolf schreef op 27 januari 2008 @ 23:02:

[...]

En dat begrijp ik dan weer niet, van die swingerstopics: dat je dus per se een ''hoofdrelatie'' zou moeten hebben. Een exclusieve relatie met wat extra sex erbij.

.

Nou , je hoeft niks persé .

Maar swingen en poly zijn wel twee heel verschillende dingen .
Mooi dat alles kan maar daarom hoeft het nog niet altijd goed te zijn imo.

Ik vind dat je het belang van het kind ook heel zwaar moet laten mee wegen.

Een moeder die na de scheiding een nieuwe man in huis haalt bijv. en 5 nieuwe liefdesbabies wil krijgen doet het imo ook slecht als ze daarbij geen rekening houdt met haar al bestaande kind.

Deze situatie hoeft niet per sé slecht te zijn voor een kind denk ik maar het kan wel en ik vind dat je daar je ogen niet voor moet sluiten.

Hell, het is toch geen "normale" situatie, dan kan ik ook niet doen alsof ik het wel allemaal heel gewoon vind.

Er wonen een man en vrouw in 1 huis, ze hebben 2 kinderen en zijn gescheiden maar leven wel als man en vrouw.

De vrouw heeft een vriend en daar weer een kind van, die wonen ook in dat huis.

De man van het stel heeft ook een vriendin waar hij een relatie mee heeft.

Deze vriendin heeft zelf ook een kind en woont in haar eigen huis, het staat haar vrij om er ook een andere relatie op na te houden.

Laat mij dan maar de gek zijn hier (samen met Sweety blijkbaar) maar ik vind dit een heel rare situatie om in op te groeien en kan mij heel goed voorstellen dat kinderen hier wel problemen van kunnen ondervinden.
Laat mij dan maar de gek zijn hier (samen met Sweety blijkbaar) maar ik vind dit een heel rare situatie om in op te groeien en kan mij heel goed voorstellen dat kinderen hier wel problemen van kunnen ondervinden

uhh en wie is dan nog die extra man die zondags het vlees snijd?
Jezus Ikkezelf, leer eens QUOTEN!!
uhh en wie is dan nog die extra man die zondags het vlees snijd?

samen met tante sjaan en sweety snap ik het niet helemaal, ga er van uit dat gekke henkie uit het buurtje in het tuinhuisje mag wonen zo dat die ook onderdak is
irritantjes gevreten , ikkezelf ?
Ik heb niet zo heel veel toe te voegen aan de discussie, maar ik ben blij dat er na de eerste pagina's met extreem veel volslagen onzinnige en respectloze reacties van Ikkezelf er ook nog een echt interessante discussie/gesprek op gang is gekomen. Ik heb het met plezier gelezen!
ik vind het knap dat je zo kan leven.. zou niks vooor mij zijn,maar ieder zijn ding toch. Als je er zelf maar achter staat.

misschien heb je hier iets aan ( of heb je ze al eens ontdekt)

http://www.polyamory.nl/forum/index.php

http://www.polyamory.nl/index.html?ref=InnerNedRing
Ook ik ken polyamorysituaties. Het is dat mijn moeder het niet wilde, mijn vader was er groot voorstander van, al is dat wel al lang geleden, toen mijn broer en ik nog klein waren. In het milieu waarin ik opgroeide (eind jaren 60 en de jaren 70 van de vorige eeuw) was polyamory redelijk geaccepteerd, in ieder geval bij de mensen waarmee we omgingen maar het ging ook wel erg vaak fout moet ik zeggen. Uiteindelijk was het vaak toch te moeilijk, al die ouders en kinderen bij elkaar en vrij ingewikkelde seksuele relaties.

Onder vrouwen ging het vaak mis als er iets met de kinderen was (bijvoorbeeld elkaars kinderen te veel of te weinig opvoeden, ondanks afspraken) en er was dat délen van die man of mannen wat voor spanningen zorgde. Bij de mannen was het vaak overmoedigheid want twee vrouwen is leuk maar een derde is misschien wel nóg leuker, van die dingen. En dan was er onbegrip en veel verdriet.

Van meer dan een persoon houden mag menselijk zijn, jalouzie is dat helaas ook en daar heb ik meerdere polyamoryleefvormen aan ten onder zien gaan. Bijzonder genoeg zijn de mensen die uit zo'n situatie kwamen nu allemaal al weer lang met één partner. Niet dat dat iets bewijst maar het is in mijn ogen althans wel iets wat tijdelijk leuk en leefbaar is.

Ook frappant is dat van de (mij bekende) kinderen die uit zulke verhoudingen voortkwamen ik er niet één ken die ook voor polyamory heeft gekozen. Wederom bewijst dat helemaal niks maar ik vind het wel een opvallend gegeven.
anoniem_12394 wijzigde dit bericht op 28-01-2008 03:29
Reden: spelfout verbeterd
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven