Geld & Recht alle pijlers

hoeveel sparen jullie?

24-07-2011 17:05 246 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo

Ik woon samen met mijn vriend en hebben een koophuis.

Per maand sparen wij 400 euro, maar we leven allebei best simpel.

We roken drinken niet, besteden wel veel geld aan boodschappen, en gaan 1 x per maand lekker uit eten. Hebben samen 1 auto. Buiten dat werken we allebei fulltime en hebben geen kinderen alleen een kat.

We willen graag een kindje. Dan ga ik minder werken. ( 24 uur) Werk in een winkel en mijn vriend in de bouw.

Ben bang dat we dan niets meer kunnen sparen!

een baby/kind kost toch ook enorm veel geld? en als we nu al zo zuinig leven.

Ben benieuwd wat jullie mening hierop is. Is 400 euro veel of weinig in ons leefsituatie? We gaan allebei goed met geld om.

hoor het graag van jullie.
Ik spaar 500 euro per maand, en ik werk 23 uur per week. Maar ja, als je een huis hebt zonder huur of hypotheek, geen kinderen hebt, niet rookt en drinkt, en op vakantie gaan je niet zoveel interesseert, dan kan dat ook. Kinderen kosten een hoop geld.
1/8 van ons maandinkomen

ongeveer de helft is voor vaste lasten

werken beide, beide modaal.
Sinds we een kindje hebben gekregen, kan ik niet meer sparen. Ik ben minder gaan werken, terwijl onze kosten gestegen zijn. Er gaat nog wel 25 euro elke maand automatisch naar mijn spaarrekening, maar aan het einde van de maand haal ik er vaak weer meer dan dat vanaf, omdat ik tekort heb. Gelukkig heb ik voorheen wel altijd gespaard, waardoor ik wel een potje heb voor het geval de wasmachine stuk gaat o.i.d.
quote:Vergeetmenietje1980 schreef op 26 juli 2011 @ 10:58:

Ik verdien circa 1200 euro en betaal alle vaste lasten. Vriend studeert nog en betaald alleen de boodschappen.

Ik probeer elke maand te sparen. Als het kan 100 euro en anders wat ik kan missen. Het stelt misschien geen reet voor in de ogen van een ander maar ik ben er mega trots op. 3 jaar terug stond er nog niets op mijn spaarrekening, nu al een aardig bedrag. En meer sparen lukt mij écht écht niet. Tenzij ik alle extra'tjes moet opzeggen zoals internet, tv, sportclub (25 euro). Ook betaal ik elke maand 200 euro af aan de belastingdienst omdat op basis van jaaropgave flink terug moet betalen.Ik vind dat je inderdaad trots op jezelf kan zijn met die 100 euro per maand! Dat is toch 1200 euro per jaar en als je het zo ziet is het toch redelijk wat! En ach als je vriend dadelijk ook een baan heeft kunnen jullie vast meer sparen maar voor nu vind ik het echt knap hoor!
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!
quote:Missprincesa schreef op 25 juli 2011 @ 15:26:

[...]

Oh dat vind ik wel ontzettend knap, toen wij 1500 netto verdienden (samen) hadden we echt geen geld over om te sparen, alle vast lasten waren/zijn al (iets) meer dan 1000 euro. En dan de boodschappen nog en dan zijn er altijd wel ergens 'onverwachte' kosten voor en dan ook nog eens een keertje iets leuks doen, zoals bios...nou dan is het wel weer op.

oke dan heb ik het verkeerd gezegd: ik woon samen.

mijn vriend krijgt 1600 netto en spaart daarvan 400

ik krijg 1500 netto en spaar daarvan 400

dus ik hoef thuis de rekeningen niet in mn eentje te betalen

we storten beiden 800 euro - dus 1600 samen op gezemalijke rekening voor hypo/ booschappen/ verzekeringen / ziggo/ essent enz enz.
quote:koekie1980 schreef op 28 juli 2011 @ 10:07:

[...]

oke dan heb ik het verkeerd gezegd: ik woon samen.

mijn vriend krijgt 1600 netto en spaart daarvan 400

ik krijg 1500 netto en spaar daarvan 400

dus ik hoef thuis de rekeningen niet in mn eentje te betalen

we storten beiden 800 euro - dus 1600 samen op gezemalijke rekening voor hypo/ booschappen/ verzekeringen / ziggo/ essent enz enz.Ah ok, ik begon me al af te vragen of ik wat verkeerd deed :p. Wij sparen nu samen allebei ook zo'n 800 euro.
Ik spaar 250 euro per maand. Dat vind ik echt reuzeknap van mezelf! Want ik blijf evengoed leuke dingen doen en we kunnen evengoed ons aardig huisje ook nog betalen. Manlief spaart overigens ook nog 250 per maand. We hebben twee kinderen. gezamelijk inkomen is 3700 euro per maand.

Ik ben gewoon tevreden, er is altijd geld voor nood, vakantie of de duurderde uitgaven!
Ik heb soms ook het idee dat veel mensen sparen omdat het nu eenmaal zo hoort. Ik spaar eigenlijk niks structureel. Ik heb voldoende geld op de bank staan om een nieuwe wasmachine, CV oid te kunnen kopen. Ik heb geen auto. Als ik een vakantie wil boeken, zal ik misschien de maanden ervoor wat minder uitgeven om die te kunnen betalen, maar elke maand geld opzij zetten voor een nog niet nader bepaald doel....nee....
quote:bergkristal schreef op 28 juli 2011 @ 15:43:

Ik heb soms ook het idee dat veel mensen sparen omdat het nu eenmaal zo hoort. Ik spaar eigenlijk niks structureel. Ik heb voldoende geld op de bank staan om een nieuwe wasmachine, CV oid te kunnen kopen. Ik heb geen auto. Als ik een vakantie wil boeken, zal ik misschien de maanden ervoor wat minder uitgeven om die te kunnen betalen, maar elke maand geld opzij zetten voor een nog niet nader bepaald doel....nee....

Oh ik heb altijd wel een doel. Ik wil bijv. 3000 euro hebben voor onverwachte kosten voor huis/inrichting & auto, spaar geld voor vakantie, zet geld opzij van de belasting/toeslag voor het geval ik terug moet betalen (en dat is dit jaar zeker het geval, ook al heb ik de zorgtoeslag in maart al stopgezet en krijg ik hem nog steeds, grrr!) en dan willen we nog een spaarpotje hebben voor het geval er wat gebeurd met familie van (buitenlandse) man.

Maar we komen sinds een paar maanden pas aan al die dingen toe, daarvoor was er gewoon geen geld over om te sparen (nadat we ook wat leuke dingen hadden gedaan)
Als ik het zo terug lees vind ik dat we eigelijk maar weinig sparen.

Vriend is gestopt met roken, tijd om wat meer opzij te zetten.
quote:Maja82 schreef op 28 juli 2011 @ 16:17:

Als ik het zo terug lees vind ik dat we eigelijk maar weinig sparen.

Vriend is gestopt met roken, tijd om wat meer opzij te zetten.Geld wat eigenlijk naar roken gaat in een dichte spaarpot stoppen voor een paar maanden!! Zie je dat er heeeeeeeeeel veel inzit.
quote:kruisbekie25 schreef op 29 juli 2011 @ 08:39:

[...]

Geld wat eigenlijk naar roken gaat in een dichte spaarpot stoppen voor een paar maanden!! Zie je dat er heeeeeeeeeel veel inzit.K vang liever een beetje extra rente. (gok) 50 euries per maand ofzo is best veel.

Ik heb soms ook het idee dat veel mensen sparen omdat het nu eenmaal zo hoort. Ik spaar eigenlijk niks structureel. Ik heb voldoende geld op de bank staan om een nieuwe wasmachine, CV oid te kunnen kopen. Ik heb geen auto. Als ik een vakantie wil boeken, zal ik misschien de maanden ervoor wat minder uitgeven om die te kunnen betalen, maar elke maand geld opzij zetten voor een nog niet nader bepaald doel....nee....Ik spaar geld omdat het óver is. Ga er niet meer om uitgeven omdat het op moet. En het voordeel is dat ik wél zo een vakantie kan boeken en desnoods morgen weg kan gaan. Lekker gevoel!
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:iris1969 schreef op 24 juli 2011 @ 18:36:

Ik spaar helemaal niets. Niet verstandig, maar wie dan komt wie dan zorgt.Niet verstandig? Juist wél! Ik heb zoveel gespaard dat, als er een nieuwe wasmachine, afwasmachine, televisie en een nieuwe auto moet komen, ik die zo kan kopen. Geeft me wel een prettig gevoel.
quote:himalaya schreef op 29 juli 2011 @ 09:08:

[...]

Ik spaar geld omdat het óver is. Ga er niet meer om uitgeven omdat het op moet. En het voordeel is dat ik wél zo een vakantie kan boeken en desnoods morgen weg kan gaan. Lekker gevoel! Ik vind het heerlijk om te bedenken dat we op niet al te lange termijn en een bijna nieuwe auto kunnen kopen en een garage kunnen bouwen en dat het dan nog niet erg is als de koelkast sneuvelt. Dat scheelt een heel hoop stress.
quote:Maja82 schreef op 29 juli 2011 @ 09:14:

[...]

Ik vind het heerlijk om te bedenken dat we op niet al te lange termijn en een bijna nieuwe auto kunnen kopen en een garage kunnen bouwen en dat het dan nog niet erg is als de koelkast sneuvelt. Dat scheelt een heel hoop stress.

Kan ik me voorstellen!

En zolang je niet krom hoeft te liggen om dan maar een flink bedrag op je spaarrekening te hebben, is het prima om te sparen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:himalaya schreef op 29 juli 2011 @ 09:23:

[...]

Kan ik me voorstellen!

En zolang je niet krom hoeft te liggen om dan maar een flink bedrag op je spaarrekening te hebben, is het prima om te sparen.Ik had echt niet verwacht dat dit kon na het kopen van ons huis. Voordeel is dat we beide niet echt veeleisend zijn maar wel kritisch op de dingen die we kopen. Ook boeien gadgets ons niet echt. Dat scheelt ook veel geld.
Wij sparen samen 800 euro per maand. Hebben ook eenkoophuis, 2 auto's, ik werk 32 uur en manlief 40 uur. Daarnaast leven wij niet heel zuinig. Doe wel boodschappen bij jumbo, omdat die gewoon echt het goedkoopst is. Maar verder kopen we wat we willen eigenlijk. Hebben bv abbo op donald duck extra en voor mij een blad, hebben film1, vrij dure tv-gids etc. We letten met boodschappen wel op de prijs van dingen. Zoals bv spaghetti van eigen merk enzo. Dat proef je toch niet. En brood en vlees neem ik ook bij de jumbo mee. Verder rijdt ik ook nog een scooter en die is ook niet gratis. En we gaan elk jaar wel minimaal 1 keer op vakantie met onze caravan. Geen sober leven dus, maar we kunnen het missen en doen dat dus ook. Afgelopen jaar zijn we getrouwd en op huwelijksreis geweest en daar hebben we dus goed voor gespaard. Inmiddels ben ik zwanger en toevallig de afgelopen week de berekening eens doorgenomen voor als ik 24 uur ga werken, opvangkosten etc. Het sparen wordt dan wel een stuk minder, maar het moet wel gebeuren vind ik. Zeker met een eigen huis moet je gewoon wat reserve hebben voor als er iets stuk gaat. Hoeveel we dan gaan sparen weten we nog niet helemaal, maar die 800 gaan we dan echt niet meer halen haha! De helft denk ik ook niet meer, maar hoop toch nog wel iets van 300 over te houden. Voordeel is wel dat we op redelijk wat dingen kunnen besparen, zoals die abonnementen enzo. En in echte nood doen we onze 2e auto weg, die is toch meer voor de leuk (oude eend) dan voor het praktische :P

Of 400 euro veel is is lastig te zeggen zo. Ligt maar net aan je vaste lasten, inkomen etc. Voor ons zou het niet lukken als er een kleine komt. Doe 400 zouden we dan al nodig hebben voor de opvang, opvoeding etc en dan zouden we niks meer overhouden om te sparen. Maar goed, ik kan niet bij jullie in de portomonnee kijken dus weet niet of je verder nog iets overhoudt ofzo.

Ik heb soms ook het idee dat veel mensen sparen omdat het nu eenmaal zo hoort. Ik spaar eigenlijk niks structureel. Ik heb voldoende geld op de bank staan om een nieuwe wasmachine, CV oid te kunnen kopen. Ik heb geen auto. Als ik een vakantie wil boeken, zal ik misschien de maanden ervoor wat minder uitgeven om die te kunnen betalen, maar elke maand geld opzij zetten voor een nog niet nader bepaald doel....nee....Wij hebben onze spaarrekening opgesplitst in meerdere delen. Zo is er een deel voor kosten voor het huis, vakantie, onvoorziene uitgaven en voorheen dus ook nog voor de bruiloft/huwelijksreis. Op die manier heb je nooit het probleem dat de wasmachine stukgaat en je er geen geld voor hebt. Wij hebben bv een 18 jaar oude ketel hangen. De tijd dat die nog meegaat is niet te raden natuurlijk, maar kan zo zijn dat ie morgen de geest geeft. Daar hebben we dat potje voor het huis bv voor. Ik spaar niet specifiek voor die ketel, als de wasmachine eerder gaat dan kopen we die. Maar het is toch wel handig om iets achter de hand te hebben voor als er wat stuk gaat. Kijk, voor de bruiloft hebben we echt gericht gespaard en dat was ook wel nodig. Maar pas gaan sparen voor iets als het al stuk is lijkt me niet zo handig. Zeker niet straks met een kindje...gaat de ketel stuk, moet ie koud douchen en daarna in een bevroren kamer? Is niet handig haha!
Ik heb van mijn 14e tot mijn 20e extreem veel gespaard. Op mijn 20e op kamers gegAan en op de zitbank na alles nieuw gekocht. Nadat een rijbewijs is betaald, en ik nogmaals ben verhuisd ivm tweede studie in een andere stad is deze spaarrekening redelijk gekelderd. Maar naarmate je ouder wordt verbaasd het me dat er zoveel leeftijdsgenoten zijn die helemaal geen of een lege spaarrekening hebben.

Tijdens mijn eerste baan na studie (28 u p/w) toch elke maand gespaard. Toen daana 11 maanden in de ww gezeten en af en toe van dit zelfde geld moeten snoepen. Nu een nieuwe baan en ik verwacht dat ik elke maand 600 euro kan sparen. Als ik ben verhuisd naar een andere woning (geen studentenwoning meer) denk ik elke maand nog circa 300 te kunnen sparen.

Ik ben opgevoed met het idee dat je elke maand hoort te sparen. Dat dit tijdens mijn studententijd niet lukte, was logisch. Studeren zonder studiefinanciering is al pittig genoeg. Maar heerlijk dat het straks weer kan.
Ik probeer iig de buffer die het nibud adviseerd er op te hebben staan.
Ik probeer 150 euro per maand te sparen om een buffer op te bouwen. Jaren geleden had ik een prima buffer maar door omstandigheden is die helaas zo goed als op.

Ben startend zzp'er dus sparen gaat nu nog wat lastig maar probeer het wel iedere maand weer dus ik blijf er wel bij stil staan.
Ik krijg vaak ook het gevoel bij vrienden en leeftijdsgenoten dat die veel minder sparen dan wij. En dat terwijl ons huis niet bepaald goedkoop is en we dus niet echt zuinig leven. Ik ben ook opgevoed met het idee dat je moet sparen en daar ben ik erg blij om. Om die reden hebben we ons huwelijk kunnen betalen en hebben we de reis van ons leven kunnen maken zonder een lening of wat dan ook. En om diezelfde reden kunnen we nu een nieuwe babykamer en nieuwe spulletjes kopen ipv via mp of de kringloop. Niet dat dat minder is hoor! Maar dat zijn wel de dingen waarvoor wij dat gespaarde geld voor gebruiken. Destijds zonde doel gespaard en er nu toch veek plezier van
quote:Maja82 schreef op 29 juli 2011 @ 10:05:

Ik probeer iig de buffer die het nibud adviseerd er op te hebben staan.Wat is die buffer?
Kan je voor je eigen situatie berekenen op die site:

http://www.nibud.nl/spare ... en/financiele-buffer.html

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven