Geld & Recht alle pijlers

Bod doen of niet?

29-07-2011 11:17 123 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Ik heb mijn droomappartementje gezien . Bezichtiging aangevraagd in de hoop dat het in het echt zou tegenvallen (ligt namelijk boven mijn budget), maar helaas: ik wil het!

De gegevens:

Vraagprijs in 2007 ¤ 208.000

Verkocht in 2007 voor ¤ 202.500

Huidige vraagprijs ¤ 220.000

Mijn maximale hypotheek (exclusief spaargeld) ¤ 192.000

De vraagprijs ligt dus behoorlijk wat boven mijn budget, maar al zou ik het geld hebben dan vind ik het de vraagprijs nog niet waard. Het appartement staat al een jaar te koop. De verkoper gaf aan dat er veel geïnteresseerden zijn, maar dus nog geen koper. Het appartement staat nu leeg, ik weet niet hoe lang dit al zo is.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Of kan ik het beter uit mijn hoofd zetten?
quote:johannah_ schreef op 29 juli 2011 @ 12:00:

[...]

Ik denk dat het al zo lang te koop staat omdat de vraagprijs te hoog is. Voor hetzelfde geld kan je in de Randstad (welleswaar niet op dezelfde locatie) een grotere woning vinden. En als je met z'n tweeën bent is het appartement waarschijnlijk net te klein en als je alleen bent is de oppervlakte prima, maar is het moeilijker om een hypotheek te krijgen.

Dan zou het niet zo slim zijn om wel diegene te zijn die in die hoge vraagprijs trapt, toch? Vroeger kon je nog wel zeggen, "maar ik ben zoooo verliefde op het huis" en dan verkocht je het alsnog over 5 jaar voor een hogere prijs, of in ieder geval hetzelfde. Tegenwoordig gaat dat echt niet meer op en neem je en grote risico door te betalen voor je "verliefdheid".

Moeilijk, want het is lastig om rationeel te blijven denken wanneer je zo'n huis hebt gezien (ik ken het gevoel ) maar toch zal er altijd een minstens net zo fijn en leuk huis voorbij komen mocht dit niks worden. Het zou ontzettend zonde zijn en je in grote problemen kunnen brengen door jezelf zo in de schulden te steken voor een huis. Denk ook na over hoe je wil leven nadat je een woning hebt gekocht. Wil je elk centje aan je dure hypotheek moeten overmaken of wil je ook lekker op vakantie kunnen, uit kunnen gaan, leuke dingen met vrienden doen, ik roep maar wat willekeurige dingen. Denk aan hoeveel je levensstijl je waard is. Hoeveel waarde hecht je aan je financiële vrijheid?

Lastig, maar laat je niet teveel meeslepen! Zoals anderen ook al zeggen, dit is niet het enige droomhuisje voor jou! Maar je hebt ook niks te verliezen, dus bieden kan je altijd. Hou je alleen wel aan je budget.
quote:Supersoulfighter schreef op 29 juli 2011 @ 12:06:

[...]

Ik weet niet wáár in de Randstad dit is, maar in A'dam is 75m2 zelf voor een gezin met één of twee kleine kinderen vrij normaal, dus voor twee personen al helemaal.Maar je moet het zelf ook wel willen en de indeling moet er naar zijn. Het kan voor 100 mensen normaal zijn, maar als je het zelf niet trekt heb je nog niks aan dat huis.
quote:johannah_ schreef op 29 juli 2011 @ 12:07:

[...]

Ligt natuurlijk ook aan de indeling van de woning. In dit geval is de woonkamer aan de kleine kant en de slaapkamer is juist heel groot. Dus daarom denk ik dat dit appartement minder geschikt is voor 2 personen.

Als er maar 1 slaapkamer is zou ik er nog goed over nadenken. Veel mensen willen toch graag een "klein" kamertje erbij voor rommel, werken of strijken etc.

Waar staat nu bv de wasmachine?

Hou ook in gedachte dat je het ook ooit moet verkopen.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Oh, kijk ook eens op funda hoeveel m² je kunt krijgen voor dat geld in dezelfde wijk.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
quote:johannah_ schreef op 29 juli 2011 @ 12:10:

[...]

Nee, 190.000 zou niet te veel zijn. Maar ik denk dat de verkoper het een belachelijk bod vindt en dat ik meteen uit de running ben. Aan de ene kant zou dat jammer zijn, maar dan weet ik tenminste wel waar ik aan toe ben..Waarom ben je dan "uit de running"? Als hij het belahcelijk vindt, dan zegt hij dat en dan zeg jij of "okee, ik bied dan wel meer..." of "ik heb niks meer te besteden, dus laten we het hierbij"
quote:Tickel schreef op 29 juli 2011 @ 12:14:

[...]

Als er maar 1 slaapkamer is zou ik er nog goed over nadenken. Veel mensen willen toch graag een "klein" kamertje erbij voor rommel, werken of strijken etc.

Waar staat nu bv de wasmachine?

Hou ook in gedachte dat je het ook ooit moet verkopen.

Om mezelf in bescherming te nemen, heb ik maar niet alle positieve punten genoemd

Maar het heeft nog een extra slaapkamer en een washok. Meer dan genoeg opbergruimte dus!
Neem een aankoopmakelaar in de arm. Die kan de VVE goed uitzoeken. Staat er groot onderhoud aan te komen? Is daar genoeg geld? Geloof de verkoper niet op zijn mooie blauwe ogen.

Wie weet is er iets wat jij over het hoofd ziet waardoor het app al een jaar te koop staat.
Een eenmalig bod van 190000 kk neerleggen en erbij vermelden dat dit bod geldig is tot 1 September
Ik ga nog even rekenen, tweede bezichtiging aanvragen en dan een bod doen. Spannend!
Net buiten Utrecht? Is het dan niet handiger om ietsjes verder te kijken. Bv. Nieuwegein of ijsselstein ofzo? Utrecht is perfect bereikbaar vanaf daar, maar de prijzen liggen wel lager. Houten daarentegen is wel heel duur.

Maar voor die 220 die ze daar vragen heb ik hier bij ons in vianen een rijtjeshuis van 120 vierkante meter. Voor iets minder kan je dus ook wel een prima apartement kopen in de plaatsen rondom utrecht
quote:johannah_ schreef op 29 juli 2011 @ 13:40:

Ik ga nog even rekenen, tweede bezichtiging aanvragen en dan een bod doen. Spannend!één tip: doe nóóit een bod op een appartement, zonder dat de je VVE stukken hebt doorgelezen. Echt, kan de mensen die ik ken niet op twee handen tellen die daarmee de mist in zijn gegaan, of voor onplezierige verrassingen kwamen te staan. Prio 1 bij aankoop appartement!
life ain't a perfect story, write it while you live it
quote:designed schreef op 29 juli 2011 @ 14:14:

[...]

één tip: doe nóóit een bod op een appartement, zonder dat de je VVE stukken hebt doorgelezen. Echt, kan de mensen die ik ken niet op twee handen tellen die daarmee de mist in zijn gegaan, of voor onplezierige verassingen kwamen te staan. Prio 1 bij aankoop appartement!

Helemaal mee eens. Zeker omdat je aangeeft dat het maar een kleine VvE is. De te maken kosten moeten dus blijkbaar onder een kleine groep mensen verdeeld worden en de inkomsten komen ook maar vanuit diezelfde kleine groep. Dat kan dan hard oplopen als er ineens verrassingen komen.....

En als er inderdaad verassingen komen (zie post designed), doe je er ook goed aan om van tevoren een goede verzekering voor brand af te sluiten
quote:baby_ernie80 schreef op 29 juli 2011 @ 14:26:

[...]

Helemaal mee eens. Zeker omdat je aangeeft dat het maar een kleine VvE is. De te maken kosten moeten dus blijkbaar onder een kleine groep mensen verdeeld worden en de inkomsten komen ook maar vanuit diezelfde kleine groep. Dat kan dan hard oplopen als er ineens verrassingen komen.....

En als er inderdaad verassingen komen (zie post designed), doe je er ook goed aan om van tevoren een goede verzekering voor brand af te sluiten

post = aangepast

scherp, baby!!
quote:designed schreef op 29 juli 2011 @ 14:34:

[...]

post = aangepast

scherp, baby!! Als je wilt, pas ik mijn post ook even aan hoor. Het was als grapje bedoeld tenslotte...
quote:baby_ernie80 schreef op 29 juli 2011 @ 14:37:

[...]

Als je wilt, pas ik mijn post ook even aan hoor. Het was als grapje bedoeld tenslotte...

nee joh! Word graag scherp gehouden...

Zeker na de vroege-vrijdagmiddag-borrel die hier is ingezet

Lief van je dat je het aanbiedt!
Is er hier ergens weer een Vrijmiboto aan de gang ja? Die heb ik nog niet gevonden
quote:baby_ernie80 schreef op 29 juli 2011 @ 14:41:

Is er hier ergens weer een Vrijmiboto aan de gang ja? Die heb ik nog niet gevonden Haha, muts! Hier is op mijn doorgaans heel saaie werk... Al is dat saaie nu heel ver te zoeken
quote:designed schreef op 29 juli 2011 @ 14:43:

[...]

Haha, muts! Hier is op mijn doorgaans heel saaie werk... Al is dat saaie nu heel ver te zoeken

Ooooooooooooooooooooh, ik snap 'm. Nu ben ik het, die even op scherp gezet moest worden

Sorry TO, voor het off topic gepraat.
Als je het echt heel graag wilt en kan betalen dan zou ik gewoon echt eerst een laag bod gaan (¤ 175000 ofzo) maar hou in je hoofd wel echt een max bedrag wat jij het waard vindt aan. Als je het niet probeerd zal het altijd inje hoofd blijven zitten. Lukt het gewoon niet dan kan je het achter je laten en verder zoeken.(en alleen in de buurt van je prijsklasse zoeken ;) )

Ik werk bij een makelaardij in het pand en soms hoor ik biedingen voorbij komen waarvan ik denk nou dat wordt echt helemaal niets en 2 dagen later is het dan voor echt heel veel lager dan de (reeds gezakte) vraagprijs verkocht.

De VVE is wel belangrijk, juist als het maar 2 app. zijn. Dan moet je dus alle kosten met zijn tweeen betalen. Vraag anders eerst even de cijfers op voordat je een bod doet en neem gewoon een optie.
quote:baby_ernie80 schreef op 29 juli 2011 @ 14:45:

[...]

Ooooooooooooooooooooh, ik snap 'm. Nu ben ik het, die even op scherp gezet moest worden

Sorry TO, voor het off topic gepraat.Geeft niet, houd mij ook wakker...
quote:mooiedromen schreef op 29 juli 2011 @ 14:55:

Als je het echt heel graag wilt en kan betalen dan zou ik gewoon echt eerst een laag bod gaan (¤ 175000 ofzo) maar hou in je hoofd wel echt een max bedrag wat jij het waard vindt aan. Dat kan ook, ja... Als ik dan word uitgelachen, kan ik nog ietsje hoger gaan zitten... Ik kan het altijd proberen!
quote:johannah_ schreef op 29 juli 2011 @ 15:03:

[...]

Dat kan ook, ja... Als ik dan word uitgelachen, kan ik nog ietsje hoger gaan zitten... Ik kan het altijd proberen!Niet geschoten, altijd mis toch? Als je niet biedt en het huis is straks misschien ineens verkocht, krijg je misschien wel spijt dat je het niet geprobeerd hebt....
Als ze lachen om ¤ 175000 dan ga je het ook niet ¤ 190000 krijgen.

Ik snap sowieso niet waarom sommige mensen helemaal niet ingaan op een openingsbod. De verkoper kan toch gewoon een tegenbod doen

Mocht je het gaan doen , heel veel succes!Vergeet je niet eerst de vve stukken op te vragen?
quote:mooiedromen schreef op 29 juli 2011 @ 16:04:

Als ze lachen om ¤ 175000 dan ga je het ook niet ¤ 190000 krijgen.

Ik snap sowieso niet waarom sommige mensen helemaal niet ingaan op een openingsbod. De verkoper kan toch gewoon een tegenbod doen

Mocht je het gaan doen , heel veel succes!Vergeet je niet eerst de vve stukken op te vragen?Dank je wel! Ik ga dat maandag meteen doen . Ik laat hier wel weten hoe het is afgelopen!
Mochten ze het afwijzen: doe even een linkje naar funda In Utrecht is dit echt niet duur voor die oppervlakte. E.e.a. afhankelijk van onderhoud etc. Ik ben hier aan het zoeken en wordt inmiddels redelijk wanhopig van de vele appartementen van 50m2 die rond de 200k kosten. Ik kan wel iets meer betalen, maar vind dat gewoon te veel geld voor een veredelde studentenwoning....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven